Det vågar jag inte svara på, då jag inte vet vilket HBM de skulle använda (eller ens hur HBM2 ser ut). HBM1 var ju typ 4GB begränsning (4x 1GB), vilket är tex Fury's akilleshäl.
Oavsett så är HBM en dyr lösning jämfört med några gamla GDDR5 kretsar, och jag tror att 320GB/s är redan det en bra uppskalning för den GPU som sitter där. Men vi får se vad som kommer... för allt vi gör just nu är att gissa.
Skrivet av ipac:
Låter inte helt orimligt. Dessutom lär 1700 Mhz minnen vara väldigt billiga år 2017, bra om man behöver 12 st.
Vad man kan vända emot det är 384 bits bussen. Dyrt och framförallt skalar den inte alls kostnadsmässigt. Något man normalt vill undvika för konsol. Där vill man ju sänka kostnaden med tiden för att fånga fler nya kunder, vilket ger fler spel sålda, mer gåslever till middag osv...
Du säger det, men problemet är att enda alternativen är 12/16GB GDDR5X @ 10Ghz (eff), med 256-bit buss och jag tror inte det är billigare än denna lösning. Hade de bara behövt 8GB så okej... då hade det funnits bättre alt, men just att de "slipper" köpa GDDR5x kretsar tror jag väger ut 384-bit rätt bra, samt som jag sa ovan, hela GCN gen de använder, bygger på 384bit (7970) - 512bit (290) buss, så jag tror kretsen är gjord för det redan.
Sen denna diskussion om "det är dyrt" är lite löjlig. För titta på AMD korten. De har haft 384-512 bit buss och de har lägre prissatta än konkurrenten Nvidias 256-bit buss. Det som är problemet är ju GPU designen och värmen (då du helt enkelt får fler kretsar).
Så kan du bara få tag i GDDR5 modulerna billigt, så jämnar det snabbt ut sig. Och med tanke på att nyare korten kör 10Ghz GDDR5X eller 8Ghz GDDR5, så är där ett stort överskott av GDDR5 6800Mhz moduler (se det som defekta 8Ghz moduler), som MS/AMD säkert har fått en jädrigt bra deal på (då de köper ett relativt stort antal)
Skrivet av ipac:
Men jag misstänker att MS kommer "köpa sig tillbaka" i konsolvärlden så det kanske inte spelar nån roll just denna gång.
Skulle ju inte vara första gången de gjort så. Ursprungliga XBox kostade väl 1,5x mer än de sålde den för vill ja minnas. Och de fick hård kritik för att XboxOne inte levde helt upp till prestandan man hade tänkt sig, så de vill nog ta tillbaka den tronen om de kan.
Skrivet av ipac:
Men som sagt, funkar 12 GB med 256 bits buss och allt minne på en sida av moderkortet? Kanske inte är nått konstigt alls men kan inte minnas att jag sett nått liknande upplägg. Nån som vet?
Skickades från m.sweclockers.com
Enda jag kan tänka mig är om du kör 16GB "äkta" RAM och sen låter bli att använda 4GB av det, vilket låter... koko. Men att sätta det på "ena sidan av moderkortet" spelar mindre roll dock. Är väl mest optimala om du skulle behöva kyla dem.
Edit: (förtydligande med clamshell mode).
Om du i teorin skulle använda detta, vilket skulle gå. 12st 1GB moduler, med 1/3 av dem i 32-bit läge och 2/3 av dem i 16-bit läge. Men... du kan då inte få 320GB/s, utan får eff 256-bit läge och ca 213GB/s, därför tror jag inte det är lösningen de använt. Om vi "försöker lösa detta", med tex dyrare 8GHz moduler, så får du ändå bara 256GB/s, så du måste upp i 10Ghz GDDR5x för att nå 320GB/s och då pratar vi en väldigt dyr lösning.
Om vi tittar på teorin dock:
Varje DDR modul är ju 32-bit, oavsett. Så sätter du 2 stycken, får du 64-bit. Sätter du 4, får du 128-bit. Så 384-bit = 12 stycken, rent fysiskt. (Ja clamshell 16-bit finns, men som alt ovan visat, inte lämplig här)
Om du ska få tex 256-bit att bli 12GB så måste du sätta 8st (256/32) moduler, med 1,5GB vardera (som inte existerar), eller köra clamhell läget ovan.
Så just att den spekuleras att ha "12GB + 12 moduler + 320GB/s" gör det hela... komplext att lösa på annat sätt. De kan ha 192 eller 384-bit, som enda alternativ, (ja det finns fler över detta men det blir ju ännu dyrare), så enda alt är ju 192-bit med stora 2GB moduler (6st), vilket jag inte ens tror existerar, samt de måste då köra dem i 3400Mhz (13,6Ghz eff), för att få 320GB/s.
Så om 12GB, 12 moduler och 320GB/s stämmer... så finns det bara en vettig konf, om vi pratar GDDR5, och det är:
12 st (384-bit buss), GDDR5 6800Mhz (eff) och 8Gb (1GB) moduler.