Har fått brev från radiotjänsten första gången i mitt liv

Permalänk

Har fått brev från radiotjänsten första gången i mitt liv

Har för första gången i mitt liv fått brev från radiotjänst. Där det står att jag inte velat öppna dörren men att dom har hört TVn tydligt.
Detta gör mig förbannad för att jag nyttjar inte public service jag har sedan 2006 när jag flytta hemmifrån aldrig haft tv kanaler, då jag tycker det är helt ur tiden då det är tv on demand som gäller för mig, så som netflix med flera.

Det står att jag ska kontakta dom innan 15 domagar ananrs skickar dom ut en faktura.

Jag läste på deras hemsida att dom inte har rätt att gå in i lägenheten för att se om jag har tv.

Så hur ska man bemöta detta givetvis vägrar jag betala 2000 kr för denna dret jag inte utnyttjar.
Jag har inte ens en antenn kabel i min för att ens koppla in tvn i antenn uttaget!

Hur ska jag gå tillväga för att låta trovärdig ?

Kan jag säga att jag kollade på datorn netflix ?
Men är noga med att påpeka att datorn inte har tv kort utan att jag streamar via nätet.

Med tanke på klockslaget tror jag snarare att jag låg i sängen med mobilen och kollade på youtube faktiskt..
Blir så lack känns så jävla obehagligt känns som stasi metoder att dom står där och lyssnar i brevinkastet ?
Känns något kränkade jag ska nu fixa något starkt lim och limma igen brevinakstet i dörren så inte det händer igen.

Permalänk
Medlem

"Vem ska betala radio- och tv-avgift?
Alla hushåll och företag som har tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift.

Har du flera tv-mottagare? Du betalar bara en avgift.
Är ni flera i hushållet? Det är bara en av er som ska betala.
Du kanske hyr eller lånar din tv-mottagare? Du ska ändå betala.
Du kanske inte tittar på tv? Du ska ändå betala.
Använder du tv:n som en datorskärm? Du ska ändå betala.
Betalar du för kabel-tv eller satellit-tv? Du ska också betala till Radiotjänst.
Hyr du din bostad av någon annan som äger tv-mottagaren? Det är du som ska betala radio- och tv-avgiften.
Är du utländsk medborgare och enbart har fritidshus i Sverige? Har du tv-mottagare i fritidshuset ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst."

Direkt från deras hemsida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Har för första gången i mitt liv fått brev från radiotjänst. Där det står att jag inte velat öppna dörren men att dom har hört TVn tydligt.
Detta gör mig förbannad för att jag nyttjar inte public service jag har sedan 2006 när jag flytta hemmifrån aldrig haft tv kanaler, då jag tycker det är helt ur tiden då det är tv on demand som gäller för mig, så som netflix med flera.

Det står att jag ska kontakta dom innan 15 domagar ananrs skickar dom ut en faktura.

Jag läste på deras hemsida att dom inte har rätt att gå in i lägenheten för att se om jag har tv.

Så hur ska man bemöta detta givetvis vägrar jag betala 2000 kr för denna dret jag inte utnyttjar.
Jag har inte ens en antenn kabel i min för att ens koppla in tvn i antenn uttaget!

Hur ska jag gå tillväga för att låta trovärdig ?

Kan jag säga att jag kollade på datorn netflix ?
Men är noga med att påpeka att datorn inte har tv kort utan att jag streamar via nätet.

Med tanke på klockslaget tror jag snarare att jag låg i sängen med mobilen och kollade på youtube faktiskt..
Blir så lack känns så jävla obehagligt känns som stasi metoder att dom står där och lyssnar i brevinkastet ?
Känns något kränkade jag ska nu fixa något starkt lim och limma igen brevinakstet i dörren så inte det händer igen.

Låter otäkt! Men tror tyvärr att det är så att om du äger en TV så måste man betala avgiften :/
Rätta mig gärna om jag har fel!

Permalänk
Medlem

Inte svårare att säga än att du sålt tvn. Du har en datorskärm istället. Lägg gärna in det på både hemsidan och via telefon. Kan de specca "vad de hörde"? Och hur kan de veta att det inte var en playkanal? I call bull.

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte dra någon historia utan du ringer dem och säger att du inte har någon tv. Inom 15 dagar.

Permalänk
Medlem

Äger du en tv måste du betala, därimot om du bara använder datorn och inte äger nån tv så behöver du inte betala

Permalänk
Inaktiv

säg bara att du hade barnkalas och hyrt in en clown. Dom har inget att bevisa.

Permalänk
Medlem

Som tidigare inlägg, om du har en tv mottagare i lägenheten så är du skyldig att betala tv licens. Om du har fått en felaktig faktura kontakta radio & tv tjänst/bestrid. Dom har ingen rättighet att gå in i din lägenhet

Permalänk
Medlem

Ring och säg att din tv gått sönder. Går att mejla också.

Permalänk
Inaktiv

Jag ska aldrig ljuga för en myndighet och påstå att man hade lite knark, tv eller whatever hemma hos sig när man inte hade det. Däremot kan du säga de måste ha hört youtube, netflex eller något som de måste ha hört.

Förresten hur hör man att det är en tv och att det inte är en tvöversändning över internet? Har verkligen radiotjänst så extremt bra utrustning hos sig så de kan höra vilken typ av apparat som skickade ut ljudet?

Permalänk
Medlem

Vilket skämt, dom hörde alltså att du hade en TV, lul.

Permalänk
Avstängd

Det är väl bara att ringa propagandatjänst och säga som det är att du inte har nån TV.

Hur lyckas man höra en TV så tydligt? Vad är det för skillnad på ljudet från från en TV och netflix eller svtplay som gör att dom hör det så tydligt?
Dom snackar skit och försöker lura dig att betala för propagandan.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Säg att du inte har någon tv? Säg att du har sålt tvn. De har ingen rätt att komma in och kontrollera.
Tränger dom sig på ger du dom en rak höger i nyllet, detta är heller inget dom kan anmäla dig för i efterhand.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@Immersion:
Radiotjänst har inte laglig rätt att lyssna/bugga/pejla vid din dörr utan tillåtelse av åklagare.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Tränger dom sig på ger du dom en rak höger i nyllet, detta är heller inget dom kan anmäla dig för i efterhand.

Whut? o.O
Bra taktik där...

Permalänk
Skrivet av Lengab:

@Immersion:
Radiotjänst har inte laglig rätt att lyssna/bugga/pejla vid din dörr utan tillåtelse av åklagare.

Den enda möjligheten dom har kunnat höra något är igenom brevinkastet dörren är såpass tjock, du kan möjligtvis höra ljud men aldrig urskilja vad det är för typ av ljud. Det känns som någon form av ofredande ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Whut? o.O
Bra taktik där...

Ja visst, du gör inget fel. Försöker dom tränga sig på, trots muntlig varning. Får du vidta våld.
Dom gör sig skyldiga till hemfridsbrott.

Sen är det klart att ett slag i nyllet kanske inte är nödvändigt som första åtgärd.... hehehe.

"Den som olovligen tränger sig in eller stannar kvar där annan har sin bostad gör sig skyldig till hemfridsbrott.

Med bostad menas även tillfällig bostad, exempelvis ett hotellrum, en båthytt eller en husvagn. Straffskyddet omfattar även en gård eller trädgård som hör till bostaden. Det ställs inte något krav på att trädgården skall vara inhägnad om det är uppenbart att området hör till bostaden.

Straffskyddet förstärks genom reglerna för nödvärn. Genom dessa regler får våld användas mot den som olovligen trängt in i rum, hus, gård eller fartyg eller mot den som efter tillsägelse vägrar lämna bostaden.

För hemfridsbrott är straffet i normalfall böter och om brottet är grovt, fängelse i 2 år."

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Radiotjänst är ingen myndighet, kan vara bra att komma ihåg. Att dom skulle varit förbi och "hört" en tv apparat är bara en del av deras skrämselmetoder för att få folk att erkänna innehav. Kan ha varit vad som helst som dom hört, datorn exempelvis.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

jag ringde dit och sa att min tv var isönder och att jag inte hade pengar till ny och därför ville sluta betala för någon jag inte har möjlighet till och använda de köpte dom som bra anledning att dom stått och tjuvlyssnat utanför din dörr hade jag nästan anmält eftersom de e lika illa som o stå o kolla in i någons fönster mer eller mindre kan ju lika bra varit en cd du köpt och lyssnat på som tv'n eller om man kollat film som man köpt det ska dom ta o skita i

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Inaktiv

Du ska inte behöva betala en avgift enligt gällande regler, vad är det att orda om?

Permalänk
Medlem

@Immersion:
Intrusion i privatliv. Eller vad det heter, du har rätt. Radiotjänst har inte rätt i att "glana" på folk. Min granne älskar youtube, och musikaler typ Cats kan vara i lite väl hög volym. Ska då alla som hör Webers musikal betala honom bara för att det går igenom väggarna?
När koppartrådarna för telefon går ner, så kan de tamigfan släcka ner SVT samtidigt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Du överklagar och skickar in.

Jag överklagar härmed beslut XX (t ex diarienr) daterat XXYYDD.

I ert beslut framkommer att jag skall betala TV-avgift då en kontrollant "hört tv-ljud" från min lägenhet, vilket får anses som anmärkningsvärt då jag ej äger någon TV, dock en dator som saknar TV-mottagare.

Jag yrkar därför att beslutet skall hävas.

Mvh
XX

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tycker sånnahär diskutioner är konstiga att många av inläggen tillåts.
står klart och tydligen i swecs regler att man inte får uppmana till brott, ändå är varannat inlägg om att han ska säga att han sålt tvn eller att han inte har en. trots att han lägger ganska mycket kraft på att visa att han har en tv men vill inte betala för det lagen säger att han måste

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

tycker sånnahär diskutioner är konstiga att många av inläggen tillåts.
står klart och tydligen i swecs regler att man inte får uppmana till brott, ändå är varannat inlägg om att han ska säga att han sålt tvn eller att han inte har en. trots att han lägger ganska mycket kraft på att visa att han har en tv men vill inte betala för det lagen säger att han måste

att påtvinga mig att betala pengar för tjänster jag inte använder borde vara ett lika stort brott, det är tamigfan rena maffiametoder dom kommer och knackar på dörren och ska ha pengar för saker jag inte använt, jag har noll intresse av svt, noll intresse för tv4 noll intresse för svensk radio har inte tid för svensk public service överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Radiotjänst har kört med den där sortens psykologiska krigföring i alla år. De skickar sina lappar med inbetalningskort, och försöker få det att låta som att de vet att du har en TV.

Enklast är väl att bara kontakta dem och förklara att nej, du äger ingen TV. Ingen vidare motivation krävs. Du kan ju också på kul fråga vilken adress du ska skicka fakturan för tiden ditt engagemang i ärendet tog i anspråk till.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

att påtvinga mig att betala pengar för tjänster jag inte använder borde vara ett lika stort brott, det är tamigfan rena maffiametoder dom kommer och knackar på dörren och ska ha pengar för saker jag inte använt, jag har noll intresse av svt, noll intresse för tv4 noll intresse för svensk radio har inte tid för svensk public service överhuvudtaget.

Har du tv-mottagare eller inte?
Det är helt irrelevant om du gillar SVT eller inte, det är mottagaren som är licenspliktig.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Man hoppas på ett vis att dom blir så påträngande att de bryter mot lagen på något sätt så man kan åtala dom för hemfridsbrott eller fönstertitteri eller liknande.

Permalänk
Skrivet av frankof:

Har du tv-mottagare eller inte?
Det är helt irrelevant om du gillar SVT eller inte, det är mottagaren som är licenspliktig.

Min tv har som alla andra tvs nufrtiden den funktionen jag vill dock gärna bränna bort den delen av kretskortet då jag inte har någon nytta av den allt jag behver är en hdmi port

Permalänk
Skrivet av SabreWulf:

Man hoppas på ett vis att dom blir så påträngande att de bryter mot lagen på något sätt så man kan åtala dom för hemfridsbrott eller fönstertitteri eller liknande.

Ja fast det är svårt när det blir ord mot ord så klart
hade jag sett det med egna ogon hade det varit annorlunda då hade man kunant filma det med mobil telefonen och konfronterat dom om detta på plats med video kameran på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Min tv har som alla andra tvs nufrtiden den funktionen jag vill dock gärna bränna bort den delen av kretskortet då jag inte har någon nytta av den allt jag behver är en hdmi port

Så du har en mottagare.
Två lösningar, pröjsa licensen, eller köp en skärm(inte en tv).
Privatpersoner får inte demonterar tevemottagaren och på det sättet slippa licens.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds