Permalänk
Medlem

Papperskaos

Hej,

Hur håller ni ordning och reda bland alla papper? Betalda räkningar, obetalda räkningar, årsbesked, deklaration, kvitton och allt vad det nu kan tänkas vara.

Hur ser era kategorier ut?

/Dallen

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Köp en scanner.

Varje papper som dimper ner i bredlådan scannar du in och kategoriserar på datorn. Årtal för sig och sedan en mapp för varje:
Lönespecifikation, Hyra, Radiotjänst, El, Försäkring/hem, försäkring/bil, Pension, dekleration och skattebesked samt övrigt.
Och så allt annat du nu kan tänkas ha.

Kvitton gör du såklart lika dant med. Scanna in och lägg in. Sedan kategori per typ av vara eller vart du köpt varan.

Permalänk
Medlem

Pärmar. Dock är antalet papper som kommer hem till mig väldigt litet. Får nästan allt digital, räkningar, löne specsar osv. Kvitton slänger jag, viktiga kvitton sätter jag fast med klammer på ett papper och sätter i pärmen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag betalar räkningar via e-faktura. Istället för brevlådan kommer de till bankens hemsida. Det är bättre för miljön och kostar mindre. Dessutom får man ett SMS när en ny räkning har kommit.

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket papper ännu men en pärm är väl ganska givet val. Scanna in är inte så dumt heller för en backup-kopia.

Permalänk
Medlem

Har nästan allt digitalt och får jag det inte digitalt och det är viktigt så skannar jag in det.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Har knappt några papper alls, kör det mesta digitalt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Kvitton på dyra saker som har garanti hamnar i en mapp, andra kvitton slängs. Räkningar som inte kommer som e-faktura läggs i ett fack tills de betalas, sedan slängs de. Lönespecifikationer, bankpapper, pensionspapper och allt annat slängs direkt när de kommer, finns digitalt ändå.

Permalänk
Medlem

e-faktura alla dagar.

Permalänk
Skäggig legend

Jadu... Specifika pärmar för alla bankpapper (nu börjar de komma digitalt) samt för fordon, försäkringar, kvitton etc. För inkommande pappersfakturor lägger jag dem bakom min datorskärm, i en liten låda, efter betaning (oftast efter löning) stämplas de BET och datum samt läggs i en till pärm där jag sparar dem i 3 månader, sedan kasserar jag dessa. (Håller på att helt gå över till E-fakturor.)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Har i princip allt digitalt, men det som är på papper sätter jag in i pärmar. Har dock nyligen gått ifrån mitt gamla "system", obetalda grejer på vänster sida av skrivbordet och betalda på den högra sidan av skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Rubbet digitalt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av Dallen:

Hej,

Hur håller ni ordning och reda bland alla papper? Betalda räkningar, obetalda räkningar, årsbesked, deklaration, kvitton och allt vad det nu kan tänkas vara.

Hur ser era kategorier ut?

/Dallen

En pärm för betalda räkningar, med register för varje månad i och vanliga A4 med årtal emellan årens räkningar så att den kan hålla 3 års räkningar.

Obetalda räkningar ligger i en hög väl synliga så att de inte försvinner och inte blir glömda.

Övrigt går i en annan pärm, där det finns ett gäng flikar för vaccinationskort, deklaration (och årsbesked eftersom de hör ihop), kvitton m.m. Allt har sin egen flik.

Inom en flik i både räkningspärm och andra pärmen försöker jag sätta saker i bokstavsordning efter företaget det gäller, så att det är lätt att hitta. Vissa undantag finns, t.ex. kvitto är sorterade på inköpsdatum i stället så att man kan minnas hur länge sedan det var man handlade i stället.

Skrivet av Lorault:

Jag betalar räkningar via e-faktura. Istället för brevlådan kommer de till bankens hemsida. Det är bättre för miljön och kostar mindre. Dessutom får man ett SMS när en ny räkning har kommit.

Vilken bank erbjuder SMS när man får en e-faktura? Mitt argument för att inte köra e-faktura har alltid varit att jag glömmer räkningarna när jag inte får någon input om att de kommit.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Tidigare har jag använt pärmar med olika flikar, men sedan två år har jag helt gått över till arkivkartong - helt enkelt en kartong i A4-format där jag läggar alla papper i den ordning de inkommer... Jag betalar alla räkningar samma dag som de inkommer till mig, och sedan läggs de i kartongen.

Kan bli lite rörigt den dagen jag behöver hitta ett specifikt papper, men har insett att jag sällan behöver kolla något.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Obetalda räkningar ligger i en hög till slutet av månaden, sedan betalar jag dem och slänger dem. Vem sparar betalda räkningar?

Årsbesked och deklarationer eldar jag i kaminen.

Det mesta kommer som e-fakturor i övrigt så då behöver man inte bry sig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

en pärm för fakturor där jag skriver datum jag betalat på dom, en pärm för lönespec/deklarationspapper sen snör jag alla kvitton i en låda

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hej,

Hur håller ni ordning och reda bland alla papper? Betalda räkningar, obetalda räkningar, årsbesked, deklaration, kvitton och allt vad det nu kan tänkas vara.

Hur ser era kategorier ut?

/Dallen

Svaret du söker efter är pärmar. jag sparar alla räkningar i 3 år innan de försvinner.
Årsbesked och annat viktigt sparar jag i andra pärmar. tror jag har 5-6 pärmar med viktiga papper i.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Obetalda räkningar ligger i en hög till slutet av månaden, sedan betalar jag dem och slänger dem. Vem sparar betalda räkningar?

Årsbesked och deklarationer eldar jag i kaminen.

Det mesta kommer som e-fakturor i övrigt så då behöver man inte bry sig.

/hulle.

Eftersom ett företag kan komma med krav inom 3 år så behåller jag alla räkningar i 3 år också så att jag kan bevisa att jag betalt och när. Kombinationen faktisk faktura och att gå in och hämta bankutdraget för den månaden blir ganska starka bevis för att man betalt.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Räkningar kör man ju elektroniskt sedan typ 10 år minst? Årsbesked, deklaration allt annat skräp man får i brevlådan kastas i papperskorgen, lönespec och lite annat kommer digitalt, kvitton fotas med mobilen och kastas, (även det börjar bli gammalmodigt, Inet m.fl får man kvitto som PDF). Nej hoppas allt på papper är borta helt snart, onödigt att hugga ner massa träd.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Jag har ett researkiv för viktiga papper, typ som denna fast fulare. Normalt behöver man kanske inte så många fack som ett sådant ger men det ger ju vissa möjligheter till bättre sortering. Typ kvitton som rör bilen i ett fack, kvitton med garanti i ett fack, andra kvitton i ett, anställningsavtal i ett, betyg från utbildning i ett, från arbeten i ett annat, allt viktigt som rör boendet i ett fack som hyresavtal osv. En pärm med ett antal plastfickor och gärna någon form av register skulle förstås funka lika bra men det känns fint att kunna stänga alltihop så att inte viktiga kvitton riskerar att ramla ut och så.

Gamla räkningar sparar jag normalt inte men lönespecar kan vara bra att ha ibland. E-faktura är bra men det är inte alla som erbjuder det tyvärr. Jag försöker också köra många saker som man inte kommer undan att betala på autogiro som hyra och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Eftersom ett företag kan komma med krav inom 3 år så behåller jag alla räkningar i 3 år också så att jag kan bevisa att jag betalt och när. Kombinationen faktisk faktura och att gå in och hämta bankutdraget för den månaden blir ganska starka bevis för att man betalt.

Du kan gå till banken och få ut betalningsunderlaget för den betalningen, fakturan du fick är meningslös i sammanhanget utan det viktiga är hur mycket, när och till vem du betalade, allt detta fås av banken.

Permalänk
Medlem

Pärmar och mappskåp indelat i lämpliga kategorier (för det som inte är digitalt förstås, som e-fakturor). För att jag ska komma ihåg hur jag satt upp mitt system så satte jag ihop en lathund också.

Sparar alla räkningar i åtminstone 5 år och därefter åker de i dokumentförstöraren. Sparar förstås även prylkvitton.

Det allra viktigaste placerar jag i brandsäkert kassaskåp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kastar alla papper utom viktiga kontrakt och liknande som sparas i en pärm. Vad ska man med gamla fakturor till? Nästan alla fakturor ligger på mailen eller går att få tag i av butiken om det skulle behövas och betalningshistorik finns hos banken.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Vilken bank erbjuder SMS när man får en e-faktura? Mitt argument för att inte köra e-faktura har alltid varit att jag glömmer räkningarna när jag inte får någon input om att de kommit.

Nordea kan skicka både sms och mail.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Vilken bank erbjuder SMS när man får en e-faktura? Mitt argument för att inte köra e-faktura har alltid varit att jag glömmer räkningarna när jag inte får någon input om att de kommit.

Finns i Swedbank. När man loggat in så kan man dessutom se att de kommit in något direkt på start/inloggningssidan.

Permalänk

Scannar in allt viktigt, får jag något viktigt på mail så laddar jag ner det som pdf.

Sparar sedan allt detta i en "viktigt" mapp på 3st ställen varav ett i molnet.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Hedersmedlem

Jag höll på med pärmar innan men har sedan flera år ersatt detta med tre enklare system.

1. e-fakturor. Ja lasta över räkningarna hit. Klarar exempelvis inte elbolaget detta så byt leverantör.

2. Övriga räkningar, deklarationer, arbetsavtal och liknande läggs i en låda. Sorteringen på denna är automatiskt i datumordning efterhand som pappren läggs i ;). För att detta ska fungera bra så gäller det att försöka att undvika att hålla på med pappershanteringen i så stor utsträckning som möjligt.
När det börjar bli mycket papper i lådan så kan det vara läge att dumpa de äldsta åren. Själv har jag papper i minst 5 år.
Det är väl egentligen samma system som de flesta har i sin maillåda. Sorterat efter datum...

3. Kvitton samlas i en egen liten låda. Samma system att de läggs på varandra för datumsorteringen.

Det här fungerar ypperligt för mig då det ger nästan noll merarbete (ingen sorteringsprocess) mot att bara slänga grejerna, jag slipper pärmar, index m.m. och det är rätt sällan jag behöver gå igenom gamla papper men när det väl har behövts så har datumordningen varit till stor hjälp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Kastar alla papper utom viktiga kontrakt och liknande som sparas i en pärm. Vad ska man med gamla fakturor till? Nästan alla fakturor ligger på mailen eller går att få tag i av butiken om det skulle behövas och betalningshistorik finns hos banken.

Frågan är om betalningshistorik hos banken duger som bevis? Annars brukar man vara tvungen ha kvar kvitton i 3 år, om jag minns rätt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Uppfinning som kallas Pärm

Klarar mig med en "normalstor" för ett års lönespecar och kvitton.

De flesta fakturor får jag på mailen och sparar där. SÅ det är ju smidigt.

Och en gång per år så rensar jag detta, lönespecar när deklarationen är gjord och godkänd, kvitton på mindre saker brukar även ryka då.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Frågan är om betalningshistorik hos banken duger som bevis? Annars brukar man vara tvungen ha kvar kvitton i 3 år, om jag minns rätt.

Då kan man fråga sig om det är värt besväret att spara fakturan från Elgiganten på den där stavmixern man beställde förra året för 129 kr i flera år för att Elgiganten plötsligt vill förstöra sitt rykte genom att blåsa dig på 129 kr flera år senare?

Då betalar jag hellre dubbelt i de fallen (ett fall på 2 000 år) än lagrar papper.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."