Godkänd Reklamation/Garanti mobiltelefon

Permalänk

Godkänd Reklamation/Garanti mobiltelefon

Hej, har precis efter 5(!) försök lyckats få min 1.5 års gamla Samsung S6 godkänd på reklamation/garanti (hade 2 års garanti).

Hade vägarna förbi butiken och pratade med en säljare när han uttryckte 2 saker jag har funderingar över:

1. Han sa att Tele2 har godkänt reklamationen på sin verkstad och skrotat telefonen och fört ärendet vidare till Samsung för kreditering. Jag har väntat länge på detta och undrar varför jag ens ska behöva vänta på att Samsung krediterar Tele2 när jag köpt telefonen av Tele2.
Jag ska väl bara få min reklamation utförd direkt, sen får Tele2 & Samsung lösa det mellan varandra. Eller vad säger lagen om detta?

2. Säljaren uttryckte att det kommer att gå till som så att jag kommer att få ett tillgodo-kvitto på beloppet jag köpte telefonen för, för att sedan tvingas att köpa en likvärdig Samsung. Har dom inte enligt lag krav på att ge mig pengarna tillbaka? Det får man ju i andra butiker när man lämnar tillbaka en defekt vara.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@SupakmeGusta:

Har du mer info, vad handlade reklamationen om?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv

På punkt två så är det inte ens säkert att du får alla pengarna tillbaka som du betalade för telefonen. De har rätt att använda sig av nyttjandeavdrag också. Brukar vara lite olika från ställe till ställe och personal till personal, som hanterar ärendet helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av moonblase:

@SupakmeGusta:

Har du mer info, vad handlade reklamationen om?

Den första gången jag lämnade in telefonen (1mån efter köp) så var det allt som strulade. De bytte ut kretskort, kamera, display, m.m. Ett riktigt måndagsex.
Sedan så har den strulat med ring/sms funktionen sporadiskt under 1.5år där den varit inlämnad till och från utan att de kunnat fixa den. Sedan för 2v sedan så valde de äntligen att godkänna reklamationen. Då hade jag totalt sätt varit utan telefon i 2mån

Skrivet av anon226320:

På punkt två så är det inte ens säkert att du får alla pengarna tillbaka som du betalade för telefonen. De har rätt att använda sig av nyttjandeavdrag också. Brukar vara lite olika från ställe till ställe och personal till personal, som hanterar ärendet helt enkelt.

Märkligt.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SupakmeGusta:

Den första gången jag lämnade in telefonen (1mån efter köp) så var det allt som strulade. De bytte ut kretskort, kamera, display, m.m. Ett riktigt måndagsex.
Sedan så har den strulat med ring/sms funktionen sporadiskt under 1.5år där den varit inlämnad till och från utan att de kunnat fixa den. Sedan för 2v sedan så valde de äntligen att godkänna reklamationen. Då hade jag totalt sätt varit utan telefon i 2mån

Märkligt.

I branschen är det inte märkligt.
Kan te sig märkligt för en konsument att förstå givetvis.

Permalänk

Pratade precis med Hallå konsument om detta och fick följande svar på samma fråga:

Du ska inte behöva invänta en kreditering från samsung. Det är precis som du säger något mellan dem två och inget som ska drabba dig som konsument. Du har endast ett avtal med tele2 och det är dom som svarar mot din reklamation. Det låter som att ni har kommit överns om att häva köpet och då behöver du inte accepter ett presentkort utan har rätt att kräva pengar tillbaka.

Vid hävning så ska pengarna betals tillbaka inom skälig tid, i princip ett par bankdagar. Kommer du inte fortsatt överns med företaget bör du kontakta din kommunala konsumentvägledare, de kan i många fall medla mellan konsument och företag. Skulle inte heller det hjälpa bör du anmäla detta till allmänna reklmationsnämnden.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Tror nog de mest godkände för goodwill... Egentligen behöver de bara reparera den ifall samma fel inte inträffar 3 gånger.

Och ja, företaget får göra ålder och slitageavdrag. AKA nyttjandeavdrag.

Den har varit inne 5ggr totalt och 4ggr för samma fel. Så goodwill är det inte.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Hej, har precis efter 5(!) försök lyckats få min 1.5 års gamla Samsung S6 godkänd på reklamation/garanti (hade 2 års garanti).

Hade vägarna förbi butiken och pratade med en säljare när han uttryckte 2 saker jag har funderingar över:

1. Han sa att Tele2 har godkänt reklamationen på sin verkstad och skrotat telefonen och fört ärendet vidare till Samsung för kreditering. Jag har väntat länge på detta och undrar varför jag ens ska behöva vänta på att Samsung krediterar Tele2 när jag köpt telefonen av Tele2.
Jag ska väl bara få min reklamation utförd direkt, sen får Tele2 & Samsung lösa det mellan varandra. Eller vad säger lagen om detta?

2. Säljaren uttryckte att det kommer att gå till som så att jag kommer att få ett tillgodo-kvitto på beloppet jag köpte telefonen för, för att sedan tvingas att köpa en likvärdig Samsung. Har dom inte enligt lag krav på att ge mig pengarna tillbaka? Det får man ju i andra butiker när man lämnar tillbaka en defekt vara.

Din motpart är Tele2 om det är dem du köpt telefonen av. Du behöver egentligen inte vänta på att de ska få pengar i sin tur, men å andra sidan är kravet på Tele2 enligt lagen att de ska lösa ärendet inom rimlig tid, vilket normalt brukar vara 3v. Så så länge de håller sig inom det är det inte mycket du kan göra. Har det gått längre tid sedan du gjorde den sista reklamationen så kan du sätta lite större press på dem genom att påtala detta om skälig tid.

Tele2 kan välja att reparera din nuvarande telefon eller ersätta dig med en motsvarande. Jag tolkar det som att de väljer det senare, dvs att du får välja en ny telefon. Så länge du kan välja minst en S6'a eller motsvarande så är det inget problem.

Skrivet av anon226320:

På punkt två så är det inte ens säkert att du får alla pengarna tillbaka som du betalade för telefonen. De har rätt att använda sig av nyttjandeavdrag också. Brukar vara lite olika från ställe till ställe och personal till personal, som hanterar ärendet helt enkelt.

Köparen har dessutom rätt till ränta på sina pengar. Det normala är att man kvittar nyttjandeavdraget mot räntan. Men detta blir ett case först om man vill häva köpet. Jag tolkar inte det som att man vill göra en hävning av köpet utan att Tele2 vill ersätta med en motsvarande produkt, även om man har pratat om tillgodokvitto.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Hej, har precis efter 5(!) försök lyckats få min 1.5 års gamla Samsung S6 godkänd på reklamation/garanti (hade 2 års garanti).

Hade vägarna förbi butiken och pratade med en säljare när han uttryckte 2 saker jag har funderingar över:

1. Han sa att Tele2 har godkänt reklamationen på sin verkstad och skrotat telefonen och fört ärendet vidare till Samsung för kreditering. Jag har väntat länge på detta och undrar varför jag ens ska behöva vänta på att Samsung krediterar Tele2 när jag köpt telefonen av Tele2.
Jag ska väl bara få min reklamation utförd direkt, sen får Tele2 & Samsung lösa det mellan varandra. Eller vad säger lagen om detta?

2. Säljaren uttryckte att det kommer att gå till som så att jag kommer att få ett tillgodo-kvitto på beloppet jag köpte telefonen för, för att sedan tvingas att köpa en likvärdig Samsung. Har dom inte enligt lag krav på att ge mig pengarna tillbaka? Det får man ju i andra butiker när man lämnar tillbaka en defekt vara.

Yes, det är Tele2 som har sålt dig telefonen, inte Samsung. Du kräver från Tele2, dom kan kräva av Samsung på andra grunder.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Din motpart är Tele2 om det är dem du köpt telefonen av. Du behöver egentligen inte vänta på att de ska få pengar i sin tur, men å andra sidan är kravet på Tele2 enligt lagen att de ska lösa ärendet inom rimlig tid, vilket normalt brukar vara 3v. Så så länge de håller sig inom det är det inte mycket du kan göra. Har det gått längre tid sedan du gjorde den sista reklamationen så kan du sätta lite större press på dem genom att påtala detta om skälig tid.

Tele2 kan välja att reparera din nuvarande telefon eller ersätta dig med en motsvarande. Jag tolkar det som att de väljer det senare, dvs att du får välja en ny telefon. Så länge du kan välja minst en S6'a eller motsvarande så är det inget problem.

Köparen har dessutom rätt till ränta på sina pengar. Det normala är att man kvittar nyttjandeavdraget mot räntan. Men detta blir ett case först om man vill häva köpet. Jag tolkar inte det som att man vill göra en hävning av köpet utan att Tele2 vill ersätta med en motsvarande produkt, även om man har pratat om tillgodokvitto.

Skrivet av Efta:

Yes, det är Tele2 som har sålt dig telefonen, inte Samsung. Du kräver från Tele2, dom kan kräva av Samsung på andra grunder.

Jag försökte påtala detta för dom i butik. Dom säger bara att det inte går till så och att de inte kan göra något. Ska man Kontakta ARN eller ha is i magen?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Jag försökte påtala detta för dom i butik. Dom säger bara att det inte går till så och att de inte kan göra något. Ska man Kontakta ARN eller ha is i magen?

JAg hade ett utdraget ärende med mediamarkt och lenovo. Tydligen så slits lenovos ramminnen av användning och kan mycket väl vara slut efter 2 år....(Detta är alltså lenovos slutgiltiga besked.) Mediamarkt fick ta skiten tillslut eftersom dom i frakten fram och tillbaka till vekrstaden i tyskland tillslut tappade bort min dator. Jag ringde konsumentvägledaren, hon sa att jag helt klart skulle få pengarna tillbaka direkt utan något mer strul eller väntetid (datorn hade varit borta totalt 4 månader). Fick hennes kontaktuppgifter och tog med mig dom till mediamarkt, dom tvekade inte och brydde sig inte ens om att ringa henne och gav mig pengarna tillbaka. Hävde köpet (vilket innebär fulla beloppet tillbaka) Reklamation kan innebära att pengar dras av eftersom du haft prylen så pass länge. Jag hade haft min dator i 2 år.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Jag försökte påtala detta för dom i butik. Dom säger bara att det inte går till så och att de inte kan göra något. Ska man Kontakta ARN eller ha is i magen?

Hur lång tid har det gått? Som en föregående användare skrev har företaget "rimlig tid" på sig att lösa problemet. Dock är konsumentlagen markant till konsumentens favör, och innebär det en väsentlig omständighet å dina vägnar ska Tele2 lösa det genom t.ex en lånetelefon eller dylikt. Att hota med ARN och Konsumentlagen är oftast ganska bra, men jag skulle råda dig till att läsa på lite innan du gör ett nytt försök. Troligtvis är personalen på Tele2 inte särskilt beläst på KL och då kan det vara väldigt bra att påtala deras skyldigheter.

Permalänk

fick pengarna tillbaka och köpte en honor 8 för 2500kr. Positivt överraskad hittills. (dom drog av 500kr för de 18mån jag brukat telefonen)

Visa signatur

Citera!