Permalänk
Medlem

Tjutande ljud från datorn?

Jag märkte något konstigt imorse när jag skulle stänga av datorn. Efter att jag har stängt av den så hör man ett mycket lågt tjutande ljud, tror att det kommer från det inbygda batteriet.. Detta ljud kommer bara när ACn laddaren sitter i och jag stänger av de datorn.. Är detta normalt? Jag vet alla att de flesta laddare ger ifrån sig ett tjutande ljud när ikopplade från att de växlar ström, men datorn i sig själv??!!

Dator- Lenovo Ideapad 310.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet? Är orolig att batteriet tar stryck av detta tjut.. om det nu är batteriet. (Ljudet påminner om detta som i det här videoklippet. https://m.youtube.com/watch?feature=related&v=qU7iOmiBVfw och nej det är inte fläkten eller hhd då datorn är helt avstängd och ljudet kommer inte från där hddn sitter..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Coilwhine kan uppstå i nästan alla delar av datorer och tillbehör, är det inte så högt att det stör skulle jag bara ignorerat det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@ZaInT: Jag vet vad coil noise är, dock så blir jag så himla förvånad att det låter från datorn när den laddar, och det är bara när jag stänger av den med laddaren i. Låter ej under sömnläge/standby eller när den är igång.
Spelar heller ingen roll om batteriet är tomt eller fult, det tjutande ljudet spelas ändå. Men om jag drar ut ladaren och stoppar in den igen (När datorn är avstängd) så försvinner det tjutande ljudet..

Jag har haft många laptops men det här är första som beteer sig så här och det ännu mer skumma är att det var just imorse som jag märkte av det efter att ha haft den här laptopen i över en 1månad..