Permalänk
Medlem

Val av processor

Hej ska bygga dator till polaren nu under senare delen av hösten, en annan som är med och rådgiver säger att vi ska köpa överklockningsbar prolle medans jag menar att det är onödigt att lägga pengar på om man vet att den aldrig kommer till att överklockas av konsumenten ändå? Har han eller jag rätt? Samt vad väljer ni för processor till ett gamingbygge för cs och andra lättare spel till datorn som ska ha en total på 7000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av l3n3m4:

Hej ska bygga dator till polaren nu under senare delen av hösten, en annan som är med och rådgiver säger att vi ska köpa överklockningsbar prolle medans jag menar att det är onödigt att lägga pengar på om man vet att den aldrig kommer till att överklockas av konsumenten ändå? Har han eller jag rätt? Samt vad väljer ni för processor till ett gamingbygge för cs och andra lättare spel till datorn som ska ha en total på 7000kr?

Beror lite på modell och prissättningar. Generellt sett skulle jag säga att han har rätt då det ofta skiljer någon enstaka hundring, k-processorn har högre andrahandsvärde samt allt som oftast en märkbart högre basfrekvens.

7000kr är en ganska tight budget vad gäller en speldator, är möjligt för enklare spel som verkar vara ändamålet, men är du öppen för att köpa antingen uppgraderingspaket eller grafikkortet begagnat och resten nytt gör det ganska stor skillnad för den totala prestandan.

Permalänk
Medlem

Den budgeten räcker nog inte till om man vill en överklockningsbar processor och ett moderkort det går att överklocka med. Satte ihop ett paket för att ge en uppfattning om vad 7k räcker till. Kanske onödigt med en bättre processorkylare men jag uppskattar lägre ljudnivå.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9756123/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Som sagt vanligtvis så är rådet att satsa på en K processor, oavsett om han tänker överklocka eller inte. Du får högre basfrekvenser ur lådan med k för en liten extra summa.

Med det sagt så är budgeten så pass låg här att du har svårt att få ihop en ok dator i övrigt om du köper en så pass bra processor.

Har personen i fråga något som går att återanvända? Så kanske man kan få lite mer pengar över till annan hårdvara.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Kommer snart att slänga ihop en begagnad skylake dator som ska säljas. Kommer med allt du kan tänkas behöva i en gamingdator. Siktar på runt 8-9k. PM'a gärna om ni är intresserade.

Mvh.