ASUS Vivobook E200HA: Köpråd bärbar PC för studier.

Permalänk
Medlem

ASUS Vivobook E200HA: Köpråd bärbar PC för studier.

Hej,

Jag ska vidareutbilda mig och behöver därför köpa en bärbar PC som uppfyller följande krav:

  • Ny, ej begagnad

  • Max 2,500 kr

  • Max 12" skärm

  • Minst 2 GB RAM

  • Minst 32 GB SSD

  • Windows 10 (64-bit)

  • WiFi 802.11n eller senare

  • Fläktlös design

  • SD-kortläsare

  • Minst 1 st USB

  • Minst 10 tim batteritid

  • Max 1,5 kg

ASUS Vivobook E200HA verkar vara det enda alternativet som uppfyller allt det jag söker. Är en Macanvändare och har så varit sedan 90-talet så jag vet inget om PC-världen men av det lilla jag hunnit läsa så är bärbara PC av detta slag mer än kapabla för mitt ändamål, studier. Kommer pendla 4 timmar per dag så jag vill därför ha en liten och lätt bärbar PC med bra batteritid. Prestanda är inget jag behöver.

Du som har denna dator eller någon liknande får gärna skriva vad ni tycker om den. Om du vet om alternativ som uppfyller kraven ovan får du gärna skriva detta också.

Att jag inte köper en bärbar Mac handlar om priset. Som studerande så har man tyvärr begränsad budget.

Mvh
Pixelfel

Permalänk
Medlem

I den prisklassen skulle jag väl snarare rekommendera en Chromebook än en Windows dator. Du får ju betydligt mer hårdvara för de 1000 kronorna som Windows annars skulle kosta. Vilket är ungefär halva priset av datorn.

En snabbsökning på prisjakt föreslår denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3576208

Finns säkert fler alternativ att titta på. Men akta dig för Atom-processorer och liknande.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatCat:

I den prisklassen skulle jag väl snarare rekommendera en Chromebook än en Windows dator. Du får ju betydligt mer hårdvara för de 1000 kronorna som Windows annars skulle kosta. Vilket är ungefär halva priset av datorn.

En snabbsökning på prisjakt föreslår denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3576208

Finns säkert fler alternativ att titta på. Men akta dig för Atom-processorer och liknande.

Hej,

Tack för ditt svar men jag måste fråga om du ens har läst igenom vad jag skrivit? Kraven är som sagt bl.a. Windows 10 (64-bit) och bra batteritid. Prestanda är inte av vikt.

Mvh
Pixelfel

Permalänk
Medlem

@Pixelfel: Jag ägde föregångaren F205TA (den enda skillnaden verkar vara nyare CPU i E200HA) och den var helt klart duglig till "vanliga studier", alltså office, surf och sånt. Batteritiden var riktigt bra, fick utan problem ut runt 10 timmar vid denna typ av användning. Det enda jag kanske var lite tveksam över var mängden RAM; beroende på vad du ska plugga kan du behöva ha rätt många flikar i webbläsaren uppe samtidigt som ett antal dokument och PDF:er och då är 2GB lite snålt. Men om det inte är något problem för dig är det bara att köra på tycker jag enligt det du sagt om dina behov.

Permalänk
Medlem

Har en sådan dator, köpt i somras på rea hos siba för runt 1700kr.

Köpte den för att ha en lätt dator främst för surf på resor med bra batteritid som var billig och kunna använda en desktop webbläsare o program utan de problem som surfplattor o telefoner dras med där inte allt innehåll går att komma åt utan en riktig dator.

Använder man den till surf eller att skriva på och accepterar att den är lite trög på sidor med tung reklam på så fungerar den bra.

Detta om man har lite tålamod med att det inte är en så snabb dator. Har faktiskt använt den mer än jag trodde just för att den är så lätt och går länge på batteri.

Är inget jag skulle stå ut med som enda dator då jag har andra kraftfullare datorer, men ville ha ett alternativ till min tunga i7 bärbara som går max 1-3 timmars batteritid beroende på vad man gör.

E200HA främsta fördel är att batteriet håller riktigt länge, kan med lite tur gå bortåt 10 timmar+ vid låg belastning samt att den är lätt.

Men man får vara medveten om att priset man betalar för en så pass billig dator är det obefintliga minnet och lagringen.

Man får plats med OS + Office 365 som följer med + några inte alltför stora progam sedan är det slut på de 32Gb i SSD. Stoppat i ett snabbt 64Gb minneskort som hjälper till med utrymmet och har ställt om så appar hamnar på minneskortet istället vilket fungerar.

Och visst är den lite trög ibland, glöm att ha många sidor uppe i webbläsaren samtidigt men i mitt fall var det batteritid och vikt som spelar roll så jag står ut med de begränsningarna för den pengen jag gav.

Pekplattan fungerar men jag kör hellre med en blåtandsmus och då är det smidigt att pekplattan kan stängas av.

Är värt mycket att den är så smidig och jag hade samtidigt inte lust att lägga från 7kkr och uppåt som en bättre ultraportabel kostar.

Ljudet är enkelt men jag har en portabel hörlurs dac om jag vill lyssna mer seriöst så det är inte något problem heller.

Skärmen är ingen höjdare men den fungerar och i det lila formatet fungerar 1366 upplösning bättre om det ska vara läsvänligt.

Fast första exemplaret av datorn jag fick hade en sämre skärm men den datorn blev bytt som DOA pga en felaktig minneskortläsare och den jag fick istället var klart bättre, att det sedan är en i grunden rätt usel TN skärm är ju vad man får för dessa pengar.

Ska jag säga något mer positivt så är det faktiskt AC-wifi på den och det hade jag inte väntat mig på denna.

Till slut kan jag summera med:

Den är billig och lite slö men fullt användbar(främst det snåla minnets fel) men den väger ingenting och går i en evighet på batteri(känns det som).
Den har AC-wifi och kortläsare samt en Usb2 och en Usb3 port (med laddning) + Hdmi utgång. Rätt ok antal portar för en budget dator.

Är man medveten om begränsningarna och är ute efter en billig lätt 0.9kg dator med lång batteritid så är den bra. Det är den senaste generationen Atom processor och den är klart bättre än föregångarna. Fast visst om man som jag fick den långt under 2000kr är den extra prisvärd.

Kommer man upp i pris närmare 3000kr finns det andra som kanske presterar lite bättre men är mer vanlig laptop men då är det istället andra begränsningar om man tittar på enklare traditionella budget laptops (väger mer,dålig batteritid).

Ska man ha en just windows 10 dator och den ska vara lätt och billig med bra tid är det något sådant här man får leta efter annars får man gå upp några prisklasser om det just är ultraportabel man vill ha.

Jag ville inte heller ha en Chromebook, då kan jag lika gärna ta surfplattan istället( iofs är surfplattan oftast med för att läsa tidningar/böcker eller titta på film på), Datorn är när man behöver en windowsdator. Nu är datorn så lätt att jag kan ta med båda om jag behöver utan att det blir tungt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Jag har under dagen varit och köpt mig en Asus Vivobook E200HA men den visade sig tyvärr vara DoA (vill inte ladda), och batteriet är helt tömt vilket jag aldrig varit med om att ett batteri varit tidigare, så jag sitter just nu i telefonkö och väntar på en förhoppningsvis snabb och smidig lösning.

Mvh
Pixelfel

Edit: Har nu varit i butiken och lämnat tillbaka den och samtidigt hämtat ut en ny som nu står på laddning. Bra att det löste sig så smidigt.

Uppdatering av händelse