Permalänk
Medlem

Har jag fått virus på datorn?

Hej! Har fått problem med något som jag tror orsakas av virus. Igår när jag satt vid min stationära dator och programmerade så började den helt plötsligt att öppna massa reklamsidor av sig själv, utan att jag ens hade webbläsare igång. Började misstänka att jag hade fått virus på datorn men samtidigt så hade jag svårt att förstå hur jag hade kunnat fått det i så fall, då jag inte har varit inne på något eller laddat ner något som jag tror skulle orsaka det. Scannade hela datorn efter virus men inget hittades så jag stängde bara av datorn. Dock fortsatte problemet idag men konstigt nog med min macbook pro som är helt ny. Någon som har eller har haft liknande problem och som vet hur man fixar det? Kan det vara något som rör sig i nätverket, i och med att macbooken också har fått det bara så?
Väldigt tacksam för all hjälp som jag kan få!

Permalänk
Medlem

Kör du Gratisversionen av Spotify?
Många som rapporterar liknade problem som relaterar till spotify

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det beror nog på vart du är på internet alternativt vad du klickar på,Använd malwarebytes.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kör du Gratisversionen av Spotify?
Många som rapporterar liknade problem som relaterar till spotify

Finns reklamproblem i det ja, men det kör ju inget utöver det i programmet.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

@AmdX2: Om du läser trådar relaterade till det problemet så tycks något orsaka att det öppnas upp tabbar i webläsare. Så inte bara i spotify.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Nej, du har inte fått virus. Risken är dock stor att du fått ett annonsprogram (adware) på datorn. Kör Malwarebytes i felsäkert läge.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@AmdX2: Om du läser trådar relaterade till det problemet så tycks något orsaka att det öppnas upp tabbar i webläsare. Så inte bara i spotify.

Förstår det men det är inte spotify som orsakar just det.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

@AmdX2: Möjligt, har bara läst igenom dom trådar som finns om det på Swec, och första sidan av dom hundratals post som finns på Spotify forumet.

* Startar upp tabbar/webläsare utan användare gör något. Så jag ser många nämna liknande symtom som TS beskriver.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

adwcleaner verkar ha fungerat för dem flesta med dessa problem.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

Jag fick också detta i förrgår och jag körde gratisversionen av spotify. Den öppnade upp chrome med olika annonser utan att jag klickade på något. Tog bort spotify och problemet var borta. Jag själv hade just formaterat datorn och fick alltså problemet samma dag som jag formaterat. Hade endast hämtat fåtal program så som antivirus, spotify, chrome osv. Har du spotifty på datorn?

Ska även tillägga att varken adwcleaner eller Windows Defender hittade något när dessa reklamer höll på att poppa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Jag fick också detta i förrgår och jag körde gratisversionen av spotify. Den öppnade upp chrome med olika annonser utan att jag klickade på något. Tog bort spotify och problemet var borta. Jag själv hade just formaterat datorn och fick alltså problemet samma dag som jag formaterat. Hade endast hämtat fåtal program så som antivirus, spotify, chrome osv. Har du spotifty på datorn?

Ska även tillägga att värken adwcleaner eller Windows Defender hittade något när dessa reklamer höll på att poppa upp.

Har du laddat ner spotify från korrekt källa ?

Edit:Du måste använda malwarebytes etc i felsäkert läge för att få bort skiten.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

@AmdX2:

Ja, Spotify hämtades från rätt källa.
Även problemet är löst för min del.

Det jag ville med inlägget var att visa TS att det troligen är spotify som orsakar TS problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

@AmdX2:

Ja, Spotify hämtades från rätt källa.
Även problemet är löst för min del.

Det jag ville med inlägget var att visa TS att det troligen är spotify som orsakar TS problem.

Förstår detta, men hur spotify kan orsaka detta är dock en gåta.jag har flera maskiner som kör spotify (gratisversionen och har aldrig haft ett reklamproblem)

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AmdX2:

Förstår detta, men hur spotify kan orsaka detta är dock en gåta.jag har flera maskiner som kör spotify (gratisversionen och har aldrig haft ett reklamproblem)

Något skumt javascript i programmet verkar det som. Jag har kanske råkat ut för detta en gång, kom tillbaks till datorn och BET365 hade öppnats i Firefox, jag bara tänkte att jag hade tryckt på något konstigt och stängde det, sen dess har det inte hänt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kör du Gratisversionen av Spotify?
Många som rapporterar liknade problem som relaterar till spotify

Ja det gör jag, funderare också på om det var det som orsakade problemet! Det började så fort jag hade gått in på Spotify, satt i någon timme med macbooken utan problem men så fort jag började använda Spotify så startade problemet, vilket också hände på den stationära datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Jag fick också detta i förrgår och jag körde gratisversionen av spotify. Den öppnade upp chrome med olika annonser utan att jag klickade på något. Tog bort spotify och problemet var borta. Jag själv hade just formaterat datorn och fick alltså problemet samma dag som jag formaterat. Hade endast hämtat fåtal program så som antivirus, spotify, chrome osv. Har du spotifty på datorn?

Ska även tillägga att varken adwcleaner eller Windows Defender hittade något när dessa reklamer höll på att poppa upp.

Jag skulle tro att det är exakt samma sak som har hänt med mina datorer, mitt började också när jag startade Spotify(gratisversionen). Ska testa att installera om Spotify.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läste nyss på The Spotify Community att det hade drabbat flera och att man höll på att kolla upp det. Tog bort Spotify från mina datorer och problemet verkar har försvunnit. Tack till alla för den snabba responsen och hjälpen!!