dator dödad av laddare. vad kan vara fel?

Permalänk
Inaktiv

dator dödad av laddare. vad kan vara fel?

Hej.
Jag skulle ladda telefonen genom dator men så fort jag satte i laddaren i dator så dog datorn och nu går den inte att starta igen.
När man trycker på start knappen händer ingenting, inga fälkt går igång någon halv sekund eller så utan den är helt död.
Det som lyser när dator är inkopplad och får ström är en liten grön led på moderkort ovanför moderkortets powerknapp och det är det ända som händer, resten är helt dött.

Permalänk
Medlem

Låter som att något skydd i PSUn kickat in.

Testa dra ut strömmen helt ut datorn i några minuter, och sätt i den igen.

Om den inte kommer till liv alls (lika död) efter det, så har troligen PSUn (eller ev moderkortet) gått.

Permalänk
Inaktiv

@Paddanx:
tack, ska testas

Permalänk
Inaktiv

@Paddanx: den fungerar fortfarande inte.
då blir det att inhandal en ny psu då

Permalänk
Medlem

Bara för att verifiera: Du har dragit ut "laddaren" (en USB-sladd va?) innan du testade igen?

Jag har varit med om att en felaktig USB-sladd har kortslutit en dator, detta då usb-porten var direkt ansluten till 5V, utan någon form av begränsning som bör finnas. En kostnadsbesparing som kan ge otäcka följder vid sådana här fall.
I mitt fall överlevde PSU'n, men du kan ha haft otur här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

@Paddanx: den fungerar fortfarande inte.
då blir det att inhandal en ny psu då

Testa följande först:

Dra ut strömmen igen.
Dra ut kablarna från PSUn till moderkortet, grafikkort mm, men låt en HDD (gammal eller befintlig) vara kvar, för att den ska få lite last.

Sen ordna en liten bit kabel, typ 2-3 cm (behöver bara vara något av metall). Sätt i strömmen bak på PSUn, och sen korta mellan grön kabel som går in i 24-pin kontakten och valfri svart kabel.

Typ som detta:
http://www.instructables.com/id/How-to-power-up-an-ATX-Power-...

Om PSUn startar, så är det mer troligen moderkortet som är boven (eller så är felet kvar och PSUn startar inte pga kortslutningsskydd)
Om PSUn inte startar, så är det en död PSU.

Permalänk
Medlem

Hur ser usb porten ut på datorn?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizcak:

Bara för att verifiera: Du har dragit ut "laddaren" (en USB-sladd va?) innan du testade igen?

Jag har varit med om att en felaktig USB-sladd har kortslutit en dator, detta då usb-porten var direkt ansluten till 5V, utan någon form av begränsning som bör finnas. En kostnadsbesparing som kan ge otäcka följder vid sådana här fall.
I mitt fall överlevde PSU'n, men du kan ha haft otur här.

Ja det gjorde jag.

Skrivet av Paddanx:

Testa följande först:

Dra ut strömmen igen.
Dra ut kablarna från PSUn till moderkortet, grafikkort mm, men låt en HDD (gammal eller befintlig) vara kvar, för att den ska få lite last.

Sen ordna en liten bit kabel, typ 2-3 cm (behöver bara vara något av metall). Sätt i strömmen bak på PSUn, och sen korta mellan grön kabel som går in i 24-pin kontakten och valfri svart kabel.

Typ som detta:
http://www.instructables.com/id/How-to-power-up-an-ATX-Power-...

Om PSUn startar, så är det mer troligen moderkortet som är boven (eller så är felet kvar och PSUn startar inte pga kortslutningsskydd)
Om PSUn inte startar, så är det en död PSU.

hela 24 pin kontakten är svart så kan man följa den här istället och vart ska det kopplas då?

Skrivet av thomson:

Hur ser usb porten ut på datorn?

den ser helt normal ut

Permalänk
Medlem

Vad är det för telefon? Tänkte om det är en med USB-type C och felaktig/ej godkänd kabel.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inaktiv

@macmann1:
en oneplus one med micro usb kabeln som följde med i förpackningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

hela 24 pin kontakten är svart så kan man följa den här istället och vart ska det kopplas då?

PWR_ON till en COM. (enklast den COM bredvid)
Det är de du ska kortsluta för att starta PSUn (är exakt det moderkortet gör med ett elektroniskt-relä).

Permalänk
Inaktiv

@Paddanx:
PWR_ON fungerade inte men PS_ON till COM fungerade.
Är det moderkortet som är dött då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

@Paddanx:
PWR_ON fungerade inte men PS_ON till COM fungerade.
Är det moderkortet som är dött då eller?

Hmm.
Tror jag gav dig fel råd där (tittade spegelvänt på en annan jämförelsebild). Oavsett så är den enda "farliga" 5V_SB mot jord, så ingen skada skedd. PS_ON är korrekt.

Om du lyckades starta agget manuellt, så lutar det åt moderkortet, ja. Har du någon annan dator du kan testa skifta delar med? Typ sätta in detta nätagget i en annan dator, eller bättre, ett annat PSU i detta moderkortet?

Om du inte har det, börja med att ta ut allt du kan från det moderkortet du misstänker är fel, typ GPU, RAM, CPU, alla USB osv, och sen sätt tillbaka PSUn. Se om det startar då, för det kan ju vara en komponent som sagt kortsluter. Om det inte startar, när du nu vet att PSUn startar, så är det moderkortet.

Om det startar med "tomt" moderkort, så är det mer troligen något som orsakat felet, och då får man montera tillbaka saker, en och en, tills felet uppstår igen (med strömmen urdragen mellan varje, så skydden fungerar).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Hmm.
Tror jag gav dig fel råd där (tittade spegelvänt på en annan jämförelsebild). Oavsett så är den enda "farliga" 5V_SB mot jord, så ingen skada skedd.

Om du lyckades starta agget manuellt, så lutar det åt moderkortet, ja. Har du någon annan dator du kan testa skifta delar med? Typ sätta in detta nätagget i en annan dator, eller bättre, ett annat PSU i detta moderkortet?

Tyvärr så har jag inte.
Får se om man kan låna av en kompis annars får man väl köpa nytt och hoppas på att det fungerar
Så allt ska ut så det ändå som ska vara kvar ska vara ett helt tomt moderkort och psun?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

Tyvärr så har jag inte.
Får se om man kan låna av en kompis annars får man väl köpa nytt och hoppas på att det fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du testa så gör det. Är ju surt att ge dig råd att köpa en del, om det inte är den som är felet.

USB portarna på moderkorten ska ha säkringar, även om vissa har sk "en-gångs" säkringar. Det ska mao inte skada moderkortet "normala" funktion, genom att korta USB kontakt, utan värsta fall så bränner du av säkringen och USB portarna slutar fungera.

Därför tycker jag, om inget annat, att du ska testa med "tomt" moderkort, först. Så att du iaf vet att det är moderkortet med så hög säkerhet vi kan ge dig.

Skrivet av anon242953:

Så allt ska ut så det ändå som ska vara kvar ska vara ett helt tomt moderkort och psun?

Skickades från m.sweclockers.com

Yep. Du kan ha ström till fläktar/HDD osv så du "ser/hör" om det startar, men du lär se PSU fläkten starta också. Ev kommer moderkorte pipa (om det har summer högtalare) för att tala om för dig att den saknar CPU.

Permalänk
Medlem

har du provat att koppla ur alla ram minnen och sedan sätta tillbaka dom igen? min dator har dött förut och då lyste det fortfarande grönt på moderkortet precis som du beskriver, att plocka ut o in ram minnen hjälpte då, har även sett liknande på andra datorer. (orsakat av att datorn plötsligt dött av random anledning)

Permalänk
Inaktiv

@t3ddyyy:
det har jag inte, tack för tipset det ska testas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Kan du testa så gör det. Är ju surt att ge dig råd att köpa en del, om det inte är den som är felet.

USB portarna på moderkorten ska ha säkringar, även om vissa har sk "en-gångs" säkringar. Det ska mao inte skada moderkortet "normala" funktion, genom att korta USB kontakt, utan värsta fall så bränner du av säkringen och USB portarna slutar fungera.

Därför tycker jag, om inget annat, att du ska testa med "tomt" moderkort, först. Så att du iaf vet att det är moderkortet med så hög säkerhet vi kan ge dig.

Yep. Du kan ha ström till fläktar/HDD osv så du "ser/hör" om det startar, men du lär se PSU fläkten starta också. Ev kommer moderkorte pipa (om det har summer högtalare) för att tala om för dig att den saknar CPU.

datorn är precis lika död som innan.
blir att inhandla ett nytt moderkort och hoppas på att det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

datorn är precis lika död som innan.
blir att inhandla ett nytt moderkort och hoppas på att det fungerar.

Då håller vi tummarna att allt fungerar sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

datorn är precis lika död som innan.
blir att inhandla ett nytt moderkort och hoppas på att det fungerar.

Har du använt USB porten tidigare? är det en usb port direkt på moderkortet eller en som sitter på fronten av chassit? om det är USB porten i fronten kolla så den sladden går till USB uttaget på moderkortet och inte till den som heter "firewire" då dom i princip ser likadana ut (vet dock inte om detta kan orsaka total krasch som du råkat ut för)

Permalänk
Medlem

tror du har stoppat in plus one USB kabel fel... efter som den är smal usb kabel så är det mycket lätt hänt att den råkas stoppas in fel på USB porten och det blir kortslutning direkt.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

@anon242953:

Råkade stoppa in en USB type-C i en vanlig USB på min dator en gång och den bara dog och gick inte att starta igen.
Det första jag testade var att nollställa BIOS, "clear CMOS" och den gick igång direkt efter det, har inte haft något problem sedan dess.
Är nog bara en försvarsmekanism moderkortet har.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@saides:

Råkade stoppa in en USB type-C i en vanlig USB på min dator en gång och den bara dog och gick inte att starta igen.
Det första jag testade var att nollställa BIOS, "clear CMOS" och den gick igång direkt efter det, har inte haft något problem sedan dess.
Är nog bara en försvarsmekanism moderkortet har.

Hur lyckas man få in en USB type-c i en vanlig USB-kontakt?

Permalänk
Medlem

@niclasc:

Den gick såklart inte in hela vägen, tog emot direkt, men det räckte för att datorn skulle dö tydligen.
Till mitt försvar så var det mörkt, trött och fel kabel på fel plats..

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@Netforce
@D-ryd

Problemet är ju att hans moderkort inte verkar ha haft något försvar alls, vilket är det riktigt konstiga. Alla moderkort jag sett... från P3 tiden tom, har säkring på USB porten. De flesta (OEM/billiga) har dock engångssäkringar, som smäller, och man lämnas med trasiga USB portar, men oskadat moderkort.

I detta fallet får han dock inte igång moderkortet, med en PSU som han kan starta manuellt, trots att han plockat bort allt på moderkortet. Så... ingen reset, ingen BIOS... inget kan rädda det.

Permalänk
Inaktiv

Nytt moderkort och allt fungerar klockrent igen
Men ja väldigt skumt att usb porten dödade hela moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

Nytt moderkort och allt fungerar klockrent igen
Men ja väldigt skumt att usb porten dödade hela moderkortet.

Så bra. Då hitta vi felet och spara dig iaf pengar på andra delar

Men ja... det ska inte gå att grilla moderkort så. Men som sagt... teorin och praktik är 2 skilda saker.