SD vill lägga sig i spelutveckling

Permalänk
Medlem

Jag brukar hålla med SD i de flesta frågorna men här har de gått lite för långt...

vi bor väl inte i kina?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Så SD vill alltså bidra med pengar till spelmakare som har Vikingar och Asatro som genre, ja rackarns vad hemskt.

Det står fortfarande fritt för spelmakare att godta detta.

Blåögd much?

Politiker har ett motiv. Det är inte så att de av ingen anledning vill kasta pengar mot spelutvecklare.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag brukar hålla med SD i de flesta frågorna men här har de gått lite för långt...

vi bor väl inte i kina?

Det finns ju bara ett motiv bakom denna motion. Propaganda

*Grabs popcorn here comes SDclockers*

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Knappast ngt förvånade med tanke på övriga galna förslag som kommer från detta populistparti. Frasen "svenska kulturutövare används i svenska spelproduktioner" är ju så flummig så man undrar hur politiker ens kan komma på det. Vad röker dessa jeppar egentligen? Sedan vill man lägga sig i historierna bakom spelen? Suck. Vad kommer för stolligheter nästa gång från denna "svensk vänliga rörelse"?

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Läser man denna låter det inte helt fel i mitt tycke. Hur kommer det sig att media är så förbaskat dåliga på att hänvisa till källor?
http://omni.se/sd-satsar-pa-dataspel-med-svensk-natur-och-his...

Rejält förkortat, från början är det lite mer än en A4-sida och detta sammanfattas i 2 meningar i artikeln... Ser man originalet är det inte lika trevligt längre...

https://sd.se/wp-content/uploads/2016/10/Budgetproposition-f%... sidan 17

Skrivet av john2376:

Om Sweclockers redaktion kunde skrivit vilken Motion det rörde sig om så skulle vi varit tacksamma.

http://s2.quickmeme.com/img/ba/bac24a91a8e61286c607ec4dfa3b8eb6744589c02ad9bacd1e6a7722e7531f80.jpg

https://sd.se/wp-content/uploads/2016/10/Budgetproposition-f%... sidan 17

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gaminggirl:

Rejält förkortat, från början är det lite mer än en A4-sida och detta sammanfattas i 2 meningar i artikeln... Ser man originalet är det inte lika trevligt längre...

https://sd.se/wp-content/uploads/2016/10/Budgetproposition-f%... sidan 17

https://sd.se/wp-content/uploads/2016/10/Budgetproposition-f%... sidan 17

Tycker det tom lät vettigare efter ha läst motionen ang datorspel. Ser inget fel i att skjuta till pengar för att främja vår nordiska kultur. Menar Blizzard verkar ju älska vår nordiska kultur så varför kan inte vi?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

Tycker det tom lät vettigare efter ha läst motionen ang datorspel. Ser inget fel i att skjuta till pengar för att främja vår nordiska kultur. Menar Blizzard verkar ju älska vår nordiska kultur så varför kan inte vi?

Blizzard är ingen stat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Det finns ju bara ett motiv bakom denna motion. Propaganda

*Grabs popcorn here comes SDclockers*

Det är väl en ensam dåre som uttalat sig och har råkat köpa ett medlemsskap i SD för 150kr / år för det är vad som krävs för att man ska tillhöra SD i dagsläget.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Blizzard är ingen stat.

Ja det vet väl jag? Vad vill du komma fram till med det? Jag sa att vår kultur är uppskattad utanför våra gränser, men inte innanför.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrM3:

Knappast ngt förvånade med tanke på övriga galna förslag som kommer från detta populistparti. Frasen "svenska kulturutövare används i svenska spelproduktioner" är ju så flummig så man undrar hur politiker ens kan komma på det. Vad röker dessa jeppar egentligen? Sedan vill man lägga sig i historierna bakom spelen? Suck. Vad kommer för stolligheter nästa gång från denna "svensk vänliga rörelse"?

SD kommer inte få många röster 2018.

Framtiden från och med 2018 tillhör vänsterpartiet och miljöpartiet.

Med tanken på att media i stor sett aldrig riktar någon kritik mot dessa partier så är måste de vara det bästa för sverige. Med 100% säkerhet blir det V eller MP som får mitt stöd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

Ja det vet väl jag? Vad vill du komma fram till med det? Jag sa att vår kultur är uppskattad utanför våra gränser, men inte innanför.

Om du inte ser problemet i det hela så anta att ett hinduistiskt parti etablerar sig i Sverige och blir så stort att de kan få igenom en motion som främjar hinduistisk kultur i Sverige och tar bort föregående som främjade den förra kulturen.

Det är därför det inte är statens uppgift att hålla på med detta.

Vad du vill göra för att främja din kultur är din egen privata sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Då gjorde Fredrik Reinfeldt en grov generalisering, dumt att använda ord som "allt" men när man talar om kulturer och vad som är unikt för sitt lands historia är det mycket flummigt då de flesta saker influerats utav utomstående eftersom människor rör sig över gränser.

Men samtidigt är inte detta statens roll att bestämma kultur eller religion.

Lite intressant är det dock att folk föredrar att man bara berättar om de positiva sakerna i ett lands historia och glömmer bort de negativa.

Vikingatiden eller när Sverige var en supermakt en gång i tiden, är tider som många älskar att ta upp.
Men samtidigt vill glömma bort hur Sverige fegade ur under andra världskriget medans Nazi-Tyskland invaderade våra grannländer.
Vår svenska militär gjorde absolut ingenting medans frivilliga fick åka och hjälpa grannländerna.

Lärorikt är inte att bara lära ungdomar om det positiva utan även om det negativa i ett lands historia.

Jag håller med dig men det är inte helt sant att vi var helt passiva. Visst det är på sätt och vis en pinsam historia vi har under andra världskriget men man ska inte glömma det lilla vi gjorde heller. Vi stödde inofficiellt men tydligt både Norge och Finland med krigsmatriell och utbildning av specialsoldater. Vår roll som neutrala ledde också till att många judar och andra krigsdrabbade kunde fly till Sverige. Sverige hade inte haft en chans mot Nazityskland om vi hade deklarerat oss på de allierades sida och på många sätt gynnadades den allierade sidan av att vi var neutrala.
Men visst man kan ju helt klart se det som att vi fegade ur också även om jag tror det var strategiskt helt rätt. Men vad vet jag.

http://gamla.hbl.fi/bakgrunden/2013-01-03/sveriges-hjalp-var-...
Det finns någon episod av P3 dokumentär som tar upp Sveriges utbildning av Norska soldater. Som alla avsnitt av P3 dokumentärer så rekommenderas det avsnittet varmt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Staten och de partier som aspirerar på den statliga makten ska ha så lite som absolut bara möjligt att göra med annat än de basala samhällstjänsterna. Statens uppgift är att tillhandahålla vård, barnomsorg, skola, polis- och rättsväsende, infrastruktur, militärt försvar, etc, ingenting annat. Det är illa nog att den driver TV-kanaler om ni frågar mig, och dessa kan ju i övrigt utgöra ett lysande exempel på varför det som omskrivs i artikeln är förkastligt...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

SD kommer inte få många röster 2018.

Framtiden från och med 2018 tillhör vänsterpartiet och miljöpartiet.

Med tanken på att media i stor sett aldrig riktar någon kritik mot dessa partier så är måste de vara det bästa för sverige. Med 100% säkerhet blir det V eller MP som får mitt stöd.

Du menar att V och MP kommer åka under riksdagsspärren lagom till valet 2018 eller vad menar du?

tror mer på ett SD + M + KD samarbete eftersom majoriteten av SD väljarna kommer från M och givetvis S också men S har ju överlevt på zombies som röstat på samma parti år efter år utan att överhuvudtaget lägga sig i vilken politik de bedriver.

S har ju förbrukat sitt förtroende på sistone när de vänder sin politik i den riktningen vinden blåser.. samt att vår underbara statsminister har hotat med att avgå ett flertal gånger utan att genomföra det vilket kan tolkas som otroligt oseriöst.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är väl en ensam dåre som uttalat sig och har råkat köpa ett medlemsskap i SD för 150kr / år för det är vad som krävs för att man ska tillhöra SD i dagsläget.

Till skillnad från "den gamla goda tiden" när man var tvungen att ha marscherat med Ander Karlström eller hängt på hemliga möten med typ Gustav Ekström för att bevisa sig menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Till skillnad från "den gamla goda tiden" när man var tvungen att marscherat med Ander Karlström eller hängt på hemliga möten med typ Gustav Ekström för att bevisa sig menar du?

Allt var väl bättre förr?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av burner1:

SD kommer inte få många röster 2018.

Framtiden från och med 2018 tillhör vänsterpartiet och miljöpartiet.

Med tanken på att media i stor sett aldrig riktar någon kritik mot dessa partier så är måste de vara det bästa för sverige. Med 100% säkerhet blir det V eller MP som får mitt stöd.

SD kommer nog få runt 18-20%

MP åker ut och V hamnar exakt på 3,9%

SD bildar regering med M, Batra säger upp sig pga detta...M får en ny ledare, sen kan jag inte förutspå mer.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Settlers 1860 - Emigration to America

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

SD kommer nog få runt 18-20%

MP åker ut och V hamnar exakt på 3,9%

SD bildar regering med M, Batra säger upp sig pga detta...M får en ny ledare, sen kan jag inte förutspå mer.

V tror jag hamnar på runt 8. Verkar mer troligt.

Ont: Oavsett vad man tycker om Sd är detta inte ett rimligt förslag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Banco:

Jag håller med dig men det är inte helt sant att vi var helt passiva. Visst det är på sätt och vis en pinsam historia vi har under andra världskriget men man ska inte glömma det lilla vi gjorde heller. Vi stödde inofficiellt men tydligt både Norge och Finland med krigsmatriell och utbildning av specialsoldater. Vår roll som neutrala ledde också till att många judar och andra krigsdrabbade kunde fly till Sverige. Sverige hade inte haft en chans mot Nazityskland om vi hade deklarerat oss på de allierades sida och på många sätt gynnadades den allierade sidan av att vi var neutrala.
Men visst man kan ju helt klart se det som att vi fegade ur också även om jag tror det var strategiskt helt rätt. Men vad vet jag.

http://gamla.hbl.fi/bakgrunden/2013-01-03/sveriges-hjalp-var-...
Det finns någon episod av P3 dokumentär som tar upp Sveriges utbildning av Norska soldater. Som alla avsnitt av P3 dokumentärer så rekommenderas det avsnittet varmt.

Jag tyckte att det mer handlade om att visa att man stod på rätt sida, vi stödde alla de olika parterna med krigsmaterial.

Förstår vad du menar, men att övriga länder fick sätta livet åt och vi höll oss passiva är ingen del utav historien jag är särkilt stolt över.
Samt hade Sverige tur att kriget slutade när det väl gjorde, då det fanns planer på att invadera Sverige.
Fastän vi var neutrala så tar pacifism dig bara så långt det går.

Permalänk
Medlem

Ibland känner jag bara, ge makten till SD i ett år... Tror nämligen inte det tar mycket längre tid än så för dem att visa hur totalt handlingsförlamade de kommer att vara inför en uppgift de inte klarar av eller oftast saknar tillräckligt korrekta underlag för att faktiskt på ett lyckat sätt genomföra något av deras förslag som inte bygger på att allt är invandrarnas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Vem ska vi sätta som bestämmer vilken kultur vi ska främja då? Finns det en sådan person i Sverige?

Vill SD ha mer om nordisk mytologi/kultur så är det fritt fram för dom att leka med detta själva hemma, men tvinga inte mig att leka med dessa sakerna.

Samma argument håller för religioner som försöker tvinga in sina kulturer på andra oavsett vilken religion vi talar om.

Okej, lite olika mening på kultur här, den kultur som jag syftade på var positiv vilket även är det som dataspelföretagen inte var emot är det som främjar dataspel som konst,allmän nytta och industri m.m. Kultur i meningen "minnen från fornstora dar" bryr jag mig inte om direkt, det är upp till alla speltillverkare att göra vad de vill och upp till var och en vad de vill spela för typ av spel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Jag vet vad är. Jag konstaterade att de aldrig hänvisar till vart de får information ifrån.

EDIT: Jag är trött på att våra sk journalister agerar tolkningsföreträdare. Min länk var bra exempel på hur olika man kan tolka en motion.

Men alltså...M3 skriver om ett uttalande som gjorts från "Svenska Dataspelsbranschen", de tolkar inte SDs motion, det har den som gjorde uttalandet redan gjort, och uttalandet är det som rapporteras. En annan artikel skrivs om själva motionen, som du själv länkar. Det är två olika artiklar som framför två olika saker, ena om ett uttalande OM en motion, andra om en motion.

Tolkar man en grupps uttalande som fakta är det klart att man tycker att den som rapporterar om uttalandet är en lögnare.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Allt var väl bättre förr?

Min humordetektor är helt körd, blir så djävla poe's law i sånnahär trådar, så jag måste fråga.
Är du bara sarkastisk i både den citerade posten och den tidigare när du hänvisade till SD:s budgetmotion som att komma från en "ensam dåre"?

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Det är väl en ensam dåre som uttalat sig och har råkat köpa ett medlemsskap i SD för 150kr / år för det är vad som krävs för att man ska tillhöra SD i dagsläget.

Ja, det eller att man kallat invandrare för apor på FB verkar vara allt som krävs för att bli en representant för SD.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det här är väll ingenting att jaga upp sig över det finns betydlgit värre galningar och här följer ett exempel.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article23121155.ab

En kvinna som tar miste på dator spel och unga kulturberikare från Afrika samt mellanöstern som har en kvinnosyn som lämnar en hel del övrigt att önska...vilket vi har sett på diverse festivaler och dylika tillställningar. Jag tror inte att dom har någon större tillgång till diverse dator spel så redan där så sprack hennes politiskt korrekta flum teori. Att sedan Finnländarna inte har dessa problem vi har i Sverige på diverse festivaler samt våldtäkter säger en hel del om vart problemet ligger, för inte är väll Finländare mindre manliga och agressiva än Svenska pojkar samt män i allmhänhet? Nej precis.

Och här följer en replik på ovanstånde stolligheter.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article23139123.ab

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Om du inte ser problemet i det hela så anta att ett hinduistiskt parti etablerar sig i Sverige och blir så stort att de kan få igenom en motion som främjar hinduistisk kultur i Sverige och tar bort föregående som främjade den förra kulturen.

Det är därför det inte är statens uppgift att hålla på med detta.

Vad du vill göra för att främja din kultur är din egen privata sak.

Man har alltid skjutit till pengar för kultur. Skillnaden är att de nu vill utöka de bidragen för nordisk kultur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det här är väll ingenting att jaga upp sig över det finns betydlgit värre galningar och här följer ett exempel.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article23121155.ab

En kvinna som tar misste på dator spel och unga kulturberikare från Afrika samt mellanöstern som har en kvinnosyn som lämnar en hel del övrigt att önska...vilket vi har sett på diverse festivaler och dylika tillställningar. Jag tror inte att dom har någon större tillgång till diverse dator spel.

Och här följer en replik på ovanstånde stolligheter.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article23139123.ab

Att hon har fel innebär inte att vi ska se mellan fingrarna med SD. Har man fel så har man fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Att hon har fel innebär inte att vi ska se mellan fingrarna med SD. Har man fel så har man fel.

Nej det må vara hänt, vad jag ville visa på var dock att det finns betydligt värre galningar där ute en ett politiskt parti som - i det här fallet -vill se mer av den inhemska kulturen i dator spel. Något som i sak inte är skadligt.

Personligen så anser jag att politiker skall hålla sig ifrån dator spel, böcker, musik osv.

Och skall dom skjuta till pengar så skall ALLA få lika mycket, det är det enda sättet för staten att hålla sig opartisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Förutom det som står i ett pass.

Vad är en svensk?

Vad är en amerikan?

Det är helt omöjligt att beskriva att en svensk är såhär och en amerikan är såhär utan att göra generaliseringar som inte passar in på varje person.

Så du menar att det inte finns en generell svensk kultur och svenska värderingar? Du tror inte två personer som är uppväxta i Sverige tenderar att i högre utsträckning dela vissa värderingar och åsikter än vad de gör med en ryss/kines t.ex? Generaliseringar måste ju alltid göras i viss mån, och det görs inom de flesta områden konstant. Feministiskt initiativ är väl det partiet kastar ut sig flest generaliseringar.

Skrivet av Oliver91:

Jag brukar hålla med SD i de flesta frågorna men här har de gått lite för långt...

vi bor väl inte i kina?

De tvingar ju knappast utvecklarna till något, de vill väl bara "sponsra" utvecklare som gör spel som faller inom kategorin. Det görs ju hela tiden inom kultur genom bidrag, ofta för projekt som främjar mångkultur givetvis. Så det är ju inget galet eller banbrytande de föreslår. Däremot är det ett ganska skrattretande förslag enligt mig, så klyschigt av SD att komma med ett sådant förslag. Tvivlar starkt på att ett sådant spel hade blivit särskilt lyckat..