Val av delar - vilka är mest/minst prisvärda? Vilken kombination bör jag välja?

Permalänk
Medlem

Val av delar - vilka är mest/minst prisvärda? Vilken kombination bör jag välja?

Hej!

Står nu i valet och kvalet av att välja ut vilka delar på min nya bärbara-burk som jag bör satsa på rent prismässigt och vilka jag bör skita i.

Den burk jag är intresserad av är nya Alienware 15 - Dell

På hemsidan när jag ska konfigurerar finns det en massa val som jag inte är säker på vad jag bör välja mellan. Anledningen till att jag väljer Dell är att de har 10% studentrabatt som gör att de kommer ner i samma pris (om inte bättre) än PC-konsultens konfiguration av liknande modell (15 tum, 1060, 16 gig etc.)

Burken kommer användas till gaming.

Valen jag väger i mellan:
1: Processor - Intel® Core™ i5-6300HQ vs Intel® Core™ i7-6700HQ - prisskillnaden är ca 1300 kr. Hittar en review på dessa Processor

2: Ramminne - 8 vs 16. Här är prisskillnaden även den ca 1300 kr.

3: Grafikkort: 1060 vs 1070. Här är prisskillnaden 1875 kr.

Vill som sagt undvika flaskhals men samtidigt få ut mest för pengarna.

När jag testat att göra en spec med 1060, 16 gig, i7 samt 1 TB SSD så landar det på 16300 med rabatt. Om jag däremot skiter i alla uppgraderingar (exklusive SSD som bara kostar 450 kr för en 1TB) så ligger det på 1400 för 1060, i5 samt 8 gig ram. Är det värt ca 2300 kr för de uppgraderingarna? Bör jag tänka om helt?

Tack för alla tips och tankar!

Permalänk
Medlem

Ta i5 + 1070.

Sätt i mera minne själv? Du behöver 16 tycker jag men borde gå att få billigare. Levereras den med 2x4 eller 1x8?

Permalänk
Medlem

@Lofstrom: Om jag får säga mitt så tycker jag att om man måste köpa en bärbar så kan man lika gärna fläska på ordentligt så att den håller sig relevant så länge som möjligt, förutsatt att man verkligen behöver prestandan. Jag skulle själv valt i7:an samt 1070 alt. i5 och 1070, mängden minne vet jag inte riktigt, 8GB BRUKAR räcka för gaming

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ta i5 + 1070.

Sätt i mera minne själv? Du behöver 16 tycker jag men borde gå att få billigare. Levereras den med 2x4 eller 1x8?

Den levereras med 1x8. Tyvärr går de inte at välja i5 + 1070 så får nog bli i7 och 1070 och sen som du nämner så borde man ju kunna få billigare ram på annat håll, kändes liter väl mycket med 1300 för skilnaden mellan 8/16.

Skrivet av Thumbii:

@Lofstrom: Om jag får säga mitt så tycker jag att om man måste köpa en bärbar så kan man lika gärna fläska på ordentligt så att den håller sig relevant så länge som möjligt, förutsatt att man verkligen behöver prestandan. Jag skulle själv valt i7:an samt 1070 alt. i5 och 1070, mängden minne vet jag inte riktigt, 8GB BRUKAR räcka för gaming

Tack för svaren, som du säger så är de nog lika bra att dra på lite extra när de gäller bärbar och troligtvis kommer den nog hålla sig väl i iaf 2-3 år.

Är även inne lite på att gå över på 17 tumaren, har inga direkt erfarenheter av den storleken annat än vännernas man kikat på, den kommer mestadels stå hemma men ca 2 gånger i månaden tas med på lan å grejer, så tyvärr är inte en stationär något alternativ i dagsläget

Permalänk

Kanske är jag som är lite skevt ute. Men kollar man hårddisk konfiguration, så blir det 2300kr billigare om man väljer att ha med 256gb startdisk...

Permalänk
Medlem

i7:an är definitivt inte värd de extra pengarna över i5:an om du ska använda datorn för gaming.
Om du vill konfigurera din egen laptop är pc-konsulten.se/konfigurator/ bättre än alienware imo. Billigare, större valfrihet, bättre support i Sverige från vad jag har hört.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Kanske är jag som är lite skevt ute. Men kollar man hårddisk konfiguration, så blir det 2300kr billigare om man väljer att ha med 256gb startdisk...

Ja de verkar som att de håller på att uppdatera sidan, såg också det nu, var inte samma imorse. Har ännu inte hunnit till 17", där ligger priset för enbart 1tb 7200 kvar, så hoppas att de även tänkt göra sänkningen/justeringen på dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

i7:an är definitivt inte värd de extra pengarna över i5:an om du ska använda datorn för gaming.
Om du vill konfigurera din egen laptop är pc-konsulten.se/konfigurator/ bättre än alienware imo. Billigare, större valfrihet, bättre support i Sverige från vad jag har hört.

Tyvärr går inte i5 och 1070 att välja tillsammans och verkar som att de är ganska stor skillnad mellan 1060 och 1070. När det kommer till pris så håller jag inte med dig, speciellt inte nu när de under eftermiddagen justerat priserna på hårddiskarna på iaf 15" modellerna. Kan komma ner under de priset för i dagsläget erbjuds på pc-konsulten för liknande specs med 10% discount.

Permalänk
Medlem

Om det är värt pengarna för uppgraderingen beror ju på vad du har för krav.

Jag kan inte påstå att jag nyttjar mina 32 GB ram direkt. Kommer du ha mycket tunga program igång så är ju 16 att föredra, annars funkar ju 8 precis lika bra. Känns dock som att alienware tar ut riktiga rövarpriser (likt Apple) för sina minnesuppgraderingar.

Processor brukar jag alltid rekommendera en I7 till polare. Tycker att det känns som det säkrare valet, även till en renodlad gamingdator där eg. i5 kan tyckas bättre (mer prisvärt).

Grafikkortet är ju också mycket upp till din budget. Är det värt de extra pengarna för den FPS höjning du får? Vad för spel spelar du? Vill du ha den framtidssäker?

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatCat:

Om det är värt pengarna för uppgraderingen beror ju på vad du har för krav.

Jag kan inte påstå att jag nyttjar mina 32 GB ram direkt. Kommer du ha mycket tunga program igång så är ju 16 att föredra, annars funkar ju 8 precis lika bra. Känns dock som att alienware tar ut riktiga rövarpriser (likt Apple) för sina minnesuppgraderingar.

Processor brukar jag alltid rekommendera en I7 till polare. Tycker att det känns som det säkrare valet, även till en renodlad gamingdator där eg. i5 kan tyckas bättre (mer prisvärt).

Grafikkortet är ju också mycket upp till din budget. Är det värt de extra pengarna för den FPS höjning du får? Vad för spel spelar du? Vill du ha den framtidssäker?

Vill ha den framtidssäker och tänker därför att 1070 är det säkrare valet, av vad jag har kunnat läsa mig till ligger 1070 ungefär 30% över 1060 i prestanda. Håller med dig helt om att de är riktiga rövare när de gäller minnesuppgraderingen. I övrigt (med 10% rabatt inkluderat) tycker jag inte att priserna är över vad man annars får betala hos andra ombud. Frågan är hur enkelt det skulle vara att själv uppgradera ramminnet till 16, står på hemsidan att de har "KORTPLATS - 2 SoDIMM-minnen" innebär detta att de finns 2 lediga platser för ram? I standars specsen anvnder de sig enbart av 1x8.

Permalänk
Medlem

@Lofstrom

Det är rätt standard att moderkortet på laptops har 2 SoDIMM platser. Om den levereras med 1x8 ram borde du enkelt kunna sätta i en till själv.