Behöver hjälp identifiera fel i bärbar dator

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp identifiera fel i bärbar dator

Hej, jag har en laptop som har (iaf enligt mig) märkliga defekter som bara utmärker sig ibland.

Felen som uppenbarar sig är följande:
* Program/webbläsaren kraschar sporadiskt.
* Från att datorn flyter på bra så känns de som datorn går in i full load och låter mig inte göra någonting på flera minuter.
(Inget som senare syns i aktivitetshanteraren)
* Datorn kan ta evigheter på sig att starta/stänga av.
*Bilden kan gå från "högupplöst" till väldigt kornig och hackande.
* Ibland när videos/filmer spelas upp så spelas ljudet upp men ingen bild visas.
*Ibland vill den inte öppna filer från en extern hårddisk eller SD-kort.
Jag ser ingen direkt koppling till problemen och de olika problemen kommer inte samtidigt utan var för sig vid olika tillfällle.
Vissa dagar räcker de med en reboot för de ska lösa sig ibland får man vänta ett par dagar innan de rättar till sig.

Komponenterna som sitter i datorn är:
*Intel Pentium P6100 2.0 GHZ
*ATI Radeon HD5470 512 MB
*4 GB DDR3
*320 GB Systemdisk
(Kör Windows 10)

De jag testat är formaterat datorn.
Öppnat upp blåst rent datorn.
Kört diverse olika program för att kolla hur systemet mår (tex HD Tune) vilket har visat på ett välmående system.

Hur skulle ni fortsätta felsökningen samt vad borde vara mitt nästa steg?

Ser det som en självklarhet att det är något jag missat och anser inte alls mig som en expert så ställ gärna frågor om det är så att det är något jag missat.

Är tacksam för all hjälp jag kan få och tackar på förhand för all hjälp.

(Hoppas jag valt rätt ställe i forumet att lägga detta, annars ber jag någon moderator att flytta inlägget och på förhand ber jag om ursäkt)

Permalänk
Medlem

@DNA117
Tänkte först de var nåt typ av värmeproblem men eftersom du blåst rent så kanske man kan utesluta de.

Har du även testa ram minnena så dessa är ok?
Spelar det någon roll om det kör via nätström eller batteri?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Pratar vi om en bärbar som är cirka 10år gammal?

Så kanske den sjunger på sista versen

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@DNA117
Tänkte först de var nåt typ av värmeproblem men eftersom du blåst rent så kanske man kan utesluta de.

Har du även testa ram minnena så dessa är ok?
Spelar det någon roll om det kör via nätström eller batteri?

Glömde skriva det men datorn står alltid på en kylplatta och datorn överstiger inte 60 grader. (Iaf enligt Aida64)
Har inte testat ram minnena, då jag faktiskt inte vet hur. Har du något tips hur man skulle kunna testa det?

Skrivet av Tea42BBS:

Pratar vi om en bärbar som är cirka 10år gammal?

Så kanske den sjunger på sista versen

// LZ

Vilken komponent borde det vara som "sjunger på sista versen" i sådana fall? För ja datorn har ett par år på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DNA117:

Har inte testat ram minnena, då jag faktiskt inte vet hur. Har du något tips hur man skulle kunna testa det?

MemTest86.

Min gissning hade varit hårddisken, men om du kört HD Tune så antar jag att du redan kollat på S.M.A.R.T-datan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

MemTest86.

Min gissning hade varit hårddisken, men om du kört HD Tune så antar jag att du redan kollat på S.M.A.R.T-datan?

S.M.A.R.T samt Error scan faktiskt.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att drivrutinerna för Win10 inte passar så bra. Kan vara moderkortet som suckat och bara halv-funkar.

Hade en Asus G2 med ungefär samma Spec som din, den var alltid problem

// LZ

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur gammal din dator är och med tanke på symptomen så finns det en bov det med 90 procent sannolikhet är: Hårddisken.

HDDs är förbrukningsvara, speciellt i laptops då de slits och slängs med.

Skulle väl egentligen rekommendera en ny dator med tanke på dina specs. Men om du kan testa med en kompis HDD eller liknande borde du ju göra det. Kan ju kanske vara värt 400kr för att få den att leva ett år till innan den helt enkelt rostar ihop

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE