Lenovo Yoga 3 Pro - No bootable device, vad göra?

Permalänk
Medlem

Lenovo Yoga 3 Pro - No bootable device, vad göra?

Hej! Vi köpte en ny Lenovo i juni från en av de större butikskedjorna, efter ett tag började det dyka upp en del felmeddelanden. "Default Boot Device Missing or Boot Failed. Insert Recovery Media and Hit any key. Then Select 'Boot Manager' to choose an ew boot Device or to Boot Recovery Media".

Trycker man OK på denna skylten får man bara upp "No bootable device -- Please restart system"

Problemet är att detta inte uppstår hela tiden, ibland fungerar det, ibland inte.

Vi lämnade in varan i butiken då jag konstaterade att detta är ett hårdvarufel, troligen problem med hårddisken, säljaren i butiken konstaterade samma sak.

Efter 1-2 veckor får vi tillbaka datorn + en räkning för ominstallation av mjukvara på runt 1000kr.

Verkstaden har alltså inte hittat något hårdvarufel utan konstaterar att det var ett mjukvarufel. Jag ringer till kedjan och säger att det var ett uppenbart hårdvarufel och att säljaren även bekräftat detta, räkningen rivs.

Nu ännu en vecka senare får vi exakt samma felmeddelande. Butiken vill inte häva köpet utan vill ha 2 chanser till på sig att reparera datorn.

Vad tror ni felet beror på? Vad hade ni gjort?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Mitt tips: Spela in det på film. Det är onekligen ett bra bevis att ta med vid reklamation. Detta trots att bevisbördan faktiskt ligger på ÅF och inte på kund.

Enligt lag så har butiken rätt till att försöka åtgärda felet vid tre tillfällen, om samma fel kvarstår efter tre gånger så har du som kund rätt att häva köpet enligt Konsumentköplagen.

Kan även varmt rekommendera läsningen i en liknande tråd som jag skapade och fick fenomenala svar i: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1395646-konsumentkoplag...

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Mitt tips: Spela in det på film. Det är onekligen ett bra bevis att ta med vid reklamation. Detta trots att bevisbördan faktiskt ligger på ÅF och inte på kund.

Enligt lag så har butiken rätt till att försöka åtgärda felet vid tre tillfällen, om samma fel kvarstår efter tre gånger så har du som kund rätt att häva köpet enligt Konsumentköplagen.

Kan även varmt rekommendera läsningen i en liknande tråd som jag skapade och fick fenomenala svar i: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1395646-konsumentkoplag...

Tack för tipsen, lämnat in igen och bifogat bilder på felet. Även killen i servicedisken sa att det nog är fel på hårddisken och att den troligen kommer att bytas. Får se hur det slutar.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det är garanterat fel på hårddisken, alternativ att den glappar. Att du skulle behöva betala 1000kr för ominstallation visar bara inkompetensen och servicenivån hos de stora kedjorna. Tur att du återkom och fick dina pengar tillbaka.

Ser dock inget fel på att de skulle vilja försöka fixa den innan. Inget ovanligt att en hårddisk går sönder.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte inkompetens hos "dom stora kedjorna" utan 3e parts verkstäder valda/certifierade av tillverkaren som gör dessa bedömningar. ÅF bedömning skiter verkstäderna i totalt.

Sen 3e gången bekräftat samma fel alt 4e ggn olika fel så hävs köpet, i detta fall är det ju 0 bekräftade fel då verkstaden inte lyckats återskapa det.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.