Permalänk
Inaktiv

Ta med sig datorn till Ryssland?

Tänkt att åka till ryssland för ett par år och funderar hur jag ska ta med mig stationära datorn.
Det knepigaste är väll stationära datorn eftersom det är ju ömtålig.

Men sen så har jag också 2 stycken dator skärmar. Laptop är ju ingen problem.
Känns lite overkill med flyttfirma dock. Har ingen egen bil eller körkort.
Skulle tåg fungera? Känns som det skulle vara knepigt med så mycket baggage.. jag skulle behöva en vagn för att ens ta allting med mig till tåget.

Permalänk
Medlem

Hockeytrunk...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Hockeytrunk...

Kan du länka till en du tror passar bra?

Permalänk

@anon270965: om du menar tåget som går från Helsingfors så är det väldigt trångt med utrymme. det är 6Personers kupée. du har utrymmet på hatthyllan ovanför huvudet och ett utrymme för lite mer bagage men har du nånting stort där så ska det ner och inspekteras vid gränskontrollen. lycka till släpa ner allt när dom kommer.. sen blir du utkörd ut för att knarkhunden ska in..

tror allvarligt du har det bättre om du tar bussen den också från Helsingfors..

jag skulle skruvat ihop en låda av 8mm plywood låda & invändigt med vaddering och bagagespännare. du behöver göra den som den går att lyfta med hantag & öppna om nån sur tull kontrollant tror du smuglar in något

sen tagit allt på en pirra..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Kan du länka till en du tror passar bra?

Har väl ingen bra på lut så här, men kan väl rekommendera att kika runt i olika sportaffärer.
Finns de som har hjul också, så det är ju smidigt..

Är det bara 6 pers. kupéer, så skulle jag också avråda från större bagage. Hellre fler små..
Annars tar ju bussen allt i bagageutrymmet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Har väl ingen bra på lut så här, men kan väl rekommendera att kika runt i olika sportaffärer.
Finns de som har hjul också, så det är ju smidigt..

Är det bara 6 pers. kupéer, så skulle jag också avråda från större bagage. Hellre fler små..
Annars tar ju bussen allt i bagageutrymmet.

Större chassin och stora skärmar får definitivt inte plats.. @anon270965: har du åkt på dreamhack nån gång ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

När jag flyttade utomlands packade jag ner datorn och skärm i en hård reseväska som den här typ: https://www.strandlins.com/static/files/1024/rimowa_salsaair_...

Lindade in den i ett vanligt täcke och två kuddar som jag ändå skulle ha med. Checkade in den som vanligt bagage. Av uppenbara skäl vill egentligen inte flygbolag att man checkar in sånt bagage då datorn såklart kan skadas av uppenbara skäl (om du tror PostNord hanterar paket dåligt ska du inte ens kolla ut genom fönstret på en rysk flygplats).

Funkade för mig, datorn kom både dit och hem oskadd Är den inte stor kan du ta med den som handbagage.

EDIT: Om du gör på det sättet och den går sönder försök inte ens att begära ersättning från flygbolaget, det är på egen risk helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Större chassin och stora skärmar får definitivt inte plats.. @HopparRunder: har du åkt på dreamhack nån gång ?

Nu har ju inte TS skrivit hur stor dator som ska packas ner, men en mATX och två 24" skärmar borde med lätthet gå att få ner i en större hockeytrunk..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

Större chassin och stora skärmar får definitivt inte plats.. @HopparRunder: har du åkt på dreamhack nån gång ?

Nej, men har alltid velat göra det, blir inte i år heller tyvärr.
Det dära med tåg var bara ett förslag.. helst skulle jag vilja flyga men som en annan påpekade så vet jag redan om hur otänksamt dem hanterar baggage
Buss är en bra ide dock.. då vet man iaf att dem inte kastar omkring baggaget osv.

Det är en mid tower chassi jag har och en 27" skärm och en gammal skärm jag fått och är ite säker storleken på den men det är en sådan konstig 1600x1200 skärm iaf.. har inte kvar paketeringen för den skärmen heller men har det för 27 tum skärmen.

Ska titta på hockey trunkar och hårdare resväskor annars så kanske bygga en egen låda är enda möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Nej, men har alltid velat göra det, blir inte i år heller tyvärr.
Det dära med tåg var bara ett förslag.. helst skulle jag vilja flyga men som en annan påpekade så vet jag redan om hur otänksamt dem hanterar baggage
Buss är en bra ide dock.. då vet man iaf att dem inte kastar omkring baggaget osv.

Det är en mid tower chassi jag har och en 27" skärm och en gammal skärm jag fått och är ite säker storleken på den men det är en sådan konstig 1600x1200 skärm iaf.. har inte kvar paketeringen för den skärmen heller men har det för 27 tum skärmen.

Ska titta på hockey trunkar och hårdare resväskor annars så kanske bygga en egen låda är enda möjligheten.

Jag hade undersökt möjligheten att kasta den gamla skärmen åt skogen eller lämna kvar den i Sverige för att köpa en ny sekundärskärm på plats. Känns inte värt arbetsinsatsen för en sådan skärm.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Litenskit:

Jag hade undersökt möjligheten att kasta den gamla skärmen åt skogen eller lämna kvar den i Sverige för att köpa en ny sekundärskärm på plats. Känns inte värt arbetsinsatsen för en sådan skärm.

Bra förslag faktist, kanske är bäst så.
Behövs verkligen inte vara en bra skärm alls, ska använda den för office grejjer typ, webb surfning och sådant.. vill bara ha plats med en del fönster på skärmen. Sen kan jag ju kasta den skärmen igen när det är dags att komma till sverige igen

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska köpa ny skärm och hålla på att lägga ner pengar. Varför inte kolla upp vad tex UPS eller FedEX eller PostNord skulle ta för att frakta över en del saker.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Om du ändå ska köpa ny skärm och hålla på att lägga ner pengar. Varför inte kolla upp vad tex UPS eller FedEX eller PostNord skulle ta för att frakta över en del saker.

skicka en dator med postnord seriöst ?
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-kastar-brevbararen-in-p...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Jo, jag har sett det där. Men sådär gör "alla" fraktbolag nuförtiden. Så bara man packeterar bra så brukar det gå för sig.
Helst i orginalkartong för skärmar och datorn så plockar man ut eventuellt tunga CPU-fläktar och grafikkortet. Sen fixar man såna där luftpåsar som man alltid poppar när man får paket.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

@Grönahunden:

Jo, jag har sett det där. Men sådär gör "alla" fraktbolag nuförtiden. Så bara man packeterar bra så brukar det gå för sig.
Helst i orginalkartong för skärmar och datorn så plockar man ut eventuellt tunga CPU-fläktar och grafikkortet. Sen fixar man såna där luftpåsar som man alltid poppar när man får paket.

paketeringen kan vara perfekt misshandlas det av postnord som sen säger att det knappt var något skydd = ingen ersättning ?
vad gör man då ?

det finns en fördel om man är realist i dessa situationer och inte idealist.. ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

paketeringen kan vara perfekt misshandlas det av postnord som sen säger att det knappt var något skydd = ingen ersättning ?
vad gör man då ?

det finns en fördel om man är realist i dessa situationer och inte idealist.. ?

Ska man vara realist ska man inte vara ute på gatorna. Du kan bli påkörd av en bil. Knivhuggen av någon eller vad som helst.
Man ska lita på varann.

Men ja, det är segt att försöka skicka saker på posten. Men det är sånt man har drulleförsäkring till. Går det sönder så får du ut på försäkring och du kan köpa nya prylar.

Har man inte möjlighet att ta med datorn själv så måste man antingen köpa ny eller skicka med post. Då är det bara att välja vad man tycker är mest värt. Antingen betalar du lite med risk att det kanske går sönder eller så betalar du snormycket och köper ny dator på plats.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

När jag flyttade utomlands packade jag ner datorn och skärm i en hård reseväska som den här typ: https://www.strandlins.com/static/files/1024/rimowa_salsaair_...

Lindade in den i ett vanligt täcke och två kuddar som jag ändå skulle ha med. Checkade in den som vanligt bagage. Av uppenbara skäl vill egentligen inte flygbolag att man checkar in sånt bagage då datorn såklart kan skadas av uppenbara skäl (om du tror PostNord hanterar paket dåligt ska du inte ens kolla ut genom fönstret på en rysk flygplats).

Funkade för mig, datorn kom både dit och hem oskadd Är den inte stor kan du ta med den som handbagage.

EDIT: Om du gör på det sättet och den går sönder försök inte ens att begära ersättning från flygbolaget, det är på egen risk helt enkelt.

mitt bagage såg ut som en jumbo jet kört över det under en tur till Pulkovo

När, och vart skall du åka?
Vi skall eventuellt över med bil till sommaren

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

@DaBone: hockeytrunk är jätterymliga men dom klarar ju inte tryck ovanifrån, det är nog inte bara originalkartongen till skärmen som räcker om man ska åka till Россия.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@DaBone: hockeytrunk är jätterymliga men dom klarar ju inte tryck ovanifrån, det är nog inte bara originalkartongen till skärmen som räcker om man ska åka till Россия.

Så länge inte TS ska skicka väskan med Postnord eller flyga till Ryssland, borde det inte vara något problem...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Så länge inte TS ska skicka väskan med Postnord eller flyga till Ryssland, borde det inte vara något problem...

har du varit i Ryssland nån gång ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Plocka isär datorn, ta bara med det som är "dyrt" och köp ny låda och kylare i Ryssland.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

har du varit i Ryssland nån gång ?

Nej, tack o lov för det..

Men jag har svårt att se att förvaringen av väskor ser annorlunda ut på bussar och tåg exempelvis.
På tåg är det ju du själv som handskas med din väska och på bussar finns det gott om utrymme och går att prata med chauffören som kanske stoppar in den i bagageutrymmet, om du inte själv gör det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du nu? Varför ta med sig hela chassit?
Precis som Mr Qaffe säger, plocka isär datorn och ta med delarna, köp ett nytt chassi på plats.
Då kan du flyga eller ta dig dit hur du vill.

Sen med tanke på den här kommentaren så verkar du inte ha behov av en stationär:
"Behövs verkligen inte vara en bra skärm alls, ska använda den för office grejjer typ, webb surfning och sådant."

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Nej, tack o lov för det..

Men jag har svårt att se att förvaringen av väskor ser annorlunda ut på bussar och tåg exempelvis.
På tåg är det ju du själv som handskas med din väska och på bussar finns det gott om utrymme och går att prata med chauffören som kanske stoppar in den i bagageutrymmet, om du inte själv gör det..

prata med chauffören den var rolig,
offentliganställda, poliser, Mcdonalds, kafée-biträden, arbetare i mataffärer, även Rektorer på den skola där jag plugga, nästan ingen kan engelska, i alla fall när jag var där,

ja har jobbat med ryssar, många har inställningen att varför ska dom lära sig något annat språk? dom behöver inte som oss från ett litet land Engelska,tyska,franska,spanska för att kunna resa utomlands. dom Skiter helt enkelt i lära sig nånting eller förvänta sig att dom på hotellet kan Ryska.. Egypten&Syrien har under åren haft många ryska turister.. dom som jobbar där lär sig helt enkelt ryska istället.

om du nu inte vill använda teckenspråk, ordbok, eller penna & papper och rita vad du ha sagt.. beställa i affär blir roligt när allt är bakom disk.

skulle jag se en hockytrunk så skulle jag då inte ha några problem hiva in den i bagageutrymmet i bussen om ja jobbade som chaffis & samtidigt undra varför nån står å viftar med armarna och pratar på ett språk som jag inte förstår..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga vad du ska göra i Ryssland?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

@anon270965: off topic du kan inte räkna på svenska till mer än talet 5(fem) .. 6 (sex) & 7(sju) är två ord som du inte kan säga på ex tunnelbanan/buss.. du kommer få väldigt konstiga blickar. alt får du en utskällning. om ni nu är fler svenskar att säga 5+1 & 5+2 blir till en vana efter ett tag..

svenska ord som ex: Sjuksköterska, skjuter, osv funkar inte heller

Lär dig dom vanligaste svordomarna (om du nu inte redan kan dom ?) då dom är roligast !

sen beställa saker över disk, mjölk ost, smör, korv, öl, vodka osv

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av SunQ:

@Grönahunden:

Jo, jag har sett det där. Men sådär gör "alla" fraktbolag nuförtiden. Så bara man packeterar bra så brukar det gå för sig.
Helst i orginalkartong för skärmar och datorn så plockar man ut eventuellt tunga CPU-fläktar och grafikkortet. Sen fixar man såna där luftpåsar som man alltid poppar när man får paket.

Folk glömmer fort, ingen nämner längre hur DHL kastar sina paket utan allt hat är på PostNord nu. Men det är samma hos alla. Paketen kastas omkring. Jag förstår personalen som gör det också, är sådan tidspress idag, samma jobb ska klaras av med mycket mer paket. Övertid tillåts inte, fler paket ut på samma tid.

Skrivet av Grönahunden:

sen beställa saker över disk, mjölk ost, smör, korv, öl, vodka osv

Då får man väl handla där det inte sker över disk?

Vad gäller trådstartaren så skulle jag nog ta Viking Line från Sverige till Helsingfors sen från Helsingfors till St Petersburg. Måste bli smidigast med stora grejer. Problemet är väl att ta sig från St Petersburg vidare, då blir det tåg eller buss ändå. Men duger Rysslands näst största stad så är det väl bara att välja St Petersburg.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Tänkt att åka till ryssland för ett par år och funderar hur jag ska ta med mig stationära datorn.
Det knepigaste är väll stationära datorn eftersom det är ju ömtålig.

Men sen så har jag också 2 stycken dator skärmar. Laptop är ju ingen problem.
Känns lite overkill med flyttfirma dock. Har ingen egen bil eller körkort.
Skulle tåg fungera? Känns som det skulle vara knepigt med så mycket baggage.. jag skulle behöva en vagn för att ens ta allting med mig till tåget.

Bästa du kan göra är att plocka isär datorn och packa alla komponenter för sig själv. Sen skicka dem i en väl paketerad kartong.
Då kan folk vara lite mer hårdhänta för komponenter i sig själva tål en hel del.

Men vad skall du göra i ryssland, om jag får vara nyfiken och fråga?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Kanske är bäst att plocka isär komponenterna
Tack för alla råd som jag fått. Kan skriva ett inlägg hära senare hur det gick, vet inte när jag åker ännu, kanske i dec.

Eftersom några är nyfikna vad jag ska göra dära så är det för att träffa en tjej jag träffat i dota 2
Först så tänker jag göra en test resa dit utan stationära datorn och se hur det fungerar mellan oss irl och sen så flyger jag tillbaka, hyr ut min lägenhet och tar med mig "allt" som inte ska in i förrådet till Ryssland. Sen när hon är klar med utbildning kommer vi till Sverige.

Skrivet av f@boy:

Sen med tanke på den här kommentaren så verkar du inte ha behov av en stationär:
"Behövs verkligen inte vara en bra skärm alls, ska använda den för office grejjer typ, webb surfning och sådant."

Jag har ju en stationär och en bärbar.. den dåliga skärmen ska jag ha till bärbara. Stationära har jag för spel.

Permalänk
Skrivet av anon270965:

Eftersom några är nyfikna vad jag ska göra dära så är det för att träffa en tjej jag träffat i dota 2

*fniss* när du kommer dit är det ingen tjej utan hennes 42-årige morbror som står på stationen
åk dit utan dator först så du inte står där & behöver ta dig hem utan att du kan ett ord ryska.

Glöm inte att registrera dig (stämpel i passet) där du ska bo om du stannar mer än tre dagar.
du vill inte hamna i situationen att betala med dollar för att krångla dig ur den knipan.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644