Permalänk
Medlem

fel

Permalänk
Medlem

helt sjukt vad lång tid det tar tar att återskapa sd kortet, är inne på över 2h timmar....jobbigt med 64gb kort.

är det möjligt att justera deä? tex lägga in partion på 32 så man sparar lite tid

Permalänk

Hej

Jag har en raspberry pi 2, rfxcom (mottagare av sensordata) samt ett gäng sensorer (skickar sensor data till rfxcom)

Rfxcom är inkopplad i raspberryn, där jag kommer ha en databas med sensor data, influxdb

Problemet är att raspberryn endast har 8 gb utrymme, det kommer inte räcka för att hålla typ 1 års data... hur utökar jag detta utrymme bäst, byter ut sd-kortet, eller stoppar in ett till (om det går?), eller ska jag stoppa in en extern hdd via usb och köra databasen där?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

helt sjukt vad lång tid det tar tar att återskapa sd kortet, är inne på över 2h timmar....jobbigt med 64gb kort.

är det möjligt att justera deä? tex lägga in partion på 32 så man sparar lite tid

Det låter väldigt märkligt att det tar sån tid för dig, jag använder visserligen bara 16 GB-kort men de skriver jag på några minuter, max 10.

Jag antar att du följt någon kom-igång-guide? Leta isf upp raden där du skall köra "raspi-config" och "expandera filsystemet". En grundläggande installation av Raspbian tar inte mer än några gigabyte utan det är när du kört detta kommando som din diskavbildning blir så stor. Det går att göra detta manuellt om man inte vill fylla minneskortet men jag har inte instruktionerna i huvudet just nu. Då kan du expandera filsystemet till lämplig storlek och göra klart de grundläggande installationerna och klona 8-16 GB istf 64. Sen är det bara att köra raspi-config när du är klar med din konfiguration.

Skrivet av Callister:

Hej

Jag har en raspberry pi 2, rfxcom (mottagare av sensordata) samt ett gäng sensorer (skickar sensor data till rfxcom)

Rfxcom är inkopplad i raspberryn, där jag kommer ha en databas med sensor data, influxdb

Problemet är att raspberryn endast har 8 gb utrymme, det kommer inte räcka för att hålla typ 1 års data... hur utökar jag detta utrymme bäst, byter ut sd-kortet, eller stoppar in ett till (om det går?), eller ska jag stoppa in en extern hdd via usb och köra databasen där?

Lättast är att klona det nuvarande minneskortet till ett större och sedan köra raspi-config som ovan. Nackdelen är att du blir mest begränsad (även om 64-128 GB borde räcka ett bra tag). En extern hdd eller usb-pinne fungerar också bra men tänk på att även små 2,5"-diskar drar en del ström så du kan behöva en USB-hubb med egen strömförsörjning.

Det går inte att sätta i ett andra minneskort i pajen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@Callister:

En sådan här har jag beställt till min RPI 3

https://www.mymemory.co.uk/USB-Flash-Drives/Lexar/Lexar-128GB...

290 kr ink frakt

Multiboot

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

helt sjukt vad lång tid det tar tar att återskapa sd kortet, är inne på över 2h timmar....jobbigt med 64gb kort.

är det möjligt att justera deä? tex lägga in partion på 32 så man sparar lite tid

Kan väl vara värt att ange bs(blocksize) i din dd, ska ju påverka hastigheten. Såg i din rad att du inte angett det alls och då används ett defaultvärde som är ganska lågt(vad jag förstått efter en googling).
Jag brukar köra med bs=1M när jag skriver till minnes kort:

sudo dd bs=1M if=inputfilen of=outputfilen

Kan vara värt att testa med det i fortsättningen och se om det blir någon skillnad

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

ska testa.

Vilken piss helg, såg verkligen fram imot den här, att försöka komma någon stans med mitt bygge, var även skift ledig i fredags. Jo men va händer då min router går å klappar ihop... yay.. den funkar, dör å så håller den på. prata med telia å dom skulle skicka en ny.

Sen besetällde jag hem fifa17 tänkte att den kunde vara bra tidsfördiv.. men det kom inte det heller..spårade, för att jag ville se var det va.. Då får jag upp att dom har skickat det fel, så det kom inte i helgen heller.

så bara för att allt har krånglat, så stämmer inte mina ip adresser länger.
en konstigt sak är att körs med kabel nu, nör jag skriver

ifconfig på RPI

så står det bara
etho
lo
saknar wlan0 är ip adressak ska så.

SEn kommer jag inte in i min router heller, var en jag hade liggande här hemma, en zyxel, 192.168.1.1 funkar inte, blir bara en tom sida. kan inte göra något.

Så det har varit en piss helg kan man säga,

78.67.141.175 kan det verkligen ip adresen. i det lokal.. det ska väl var 192.168 i all fall.står i eth0 .. tydligen funka det med en sån ip och

Permalänk
Medlem

@berne:

Denna guiden använder jag en del för att just krympa partitioner och göra backup av SD-kort.
Nu vet jag inte vilken maskin du sitter på, men guiden är för Ubuntu i en VM. (skiljer sig ju inget från en ren Linux burk).
Jag brukar alltid ta ett "skräp" kort på 4-8gb, installera det OS jag valt, tweaka det lite genom att sätta upp wifi lösenord, avinstallera onödiga program som jag aldrig kommer använda etc.
Sedan kör jag guiden.
När jag är klar så brukar jag få en avbildning på mellan 3-5 Gb, beroende på vad jag gjort med den, och då lägga in den på minneskortet som jag ska använda, expanderat partitionen som i sudo-conf och kört på som vanlig.
Änsålänge så har det fungerat suveränt varenda gång

Resize & backup sd-card with Ubuntu

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

@berne:

Denna guiden använder jag en del för att just krympa partitioner och göra backup av SD-kort.
Nu vet jag inte vilken maskin du sitter på, men guiden är för Ubuntu i en VM. (skiljer sig ju inget från en ren Linux burk).
Jag brukar alltid ta ett "skräp" kort på 4-8gb, installera det OS jag valt, tweaka det lite genom att sätta upp wifi lösenord, avinstallera onödiga program som jag aldrig kommer använda etc.
Sedan kör jag guiden.
När jag är klar så brukar jag få en avbildning på mellan 3-5 Gb, beroende på vad jag gjort med den, och då lägga in den på minneskortet som jag ska använda, expanderat partitionen som i sudo-conf och kört på som vanlig.
Änsålänge så har det fungerat suveränt varenda gång

Resize & backup sd-card with Ubuntu

Mmm ska testas, tar sån tid allt när det är över 60gb, jag kör med Mac. Får läsa lite om det, om de finns något liknade till till osx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Kan väl vara värt att ange bs(blocksize) i din dd, ska ju påverka hastigheten. Såg i din rad att du inte angett det alls och då används ett defaultvärde som är ganska lågt(vad jag förstått efter en googling).
Jag brukar köra med bs=1M när jag skriver till minnes kort:

sudo dd bs=1M if=inputfilen of=outputfilen

Kan vara värt att testa med det i fortsättningen och se om det blir någon skillnad

dd: bs: illegal numeric value

får jag upp när jag försöker mig på de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

dd: bs: illegal numeric value

får jag upp när jag försöker mig på de?

Exakt vad skriver du då?

DD kan vara rätt petigt, prova med bs=1m eller bara m, M. En snabb googling gav att 1m verkar fungera på OSX.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Exakt vad skriver du då?

DD kan vara rätt petigt, prova med bs=1m eller bara m, M. En snabb googling gav att 1m verkar fungera på OSX.

fick det att funka:) tack för det...

kan du tyda den här: http://www.ladda-upp.se/bilder/vtsgksepyizz/

försöker installer det på kodi, men det verkar inte som det det... det händer första gången testar jag igen, så kraschar koid, å man får börja om.

De konstiga är jag har fått nytt bankkort, å det svara kodi på.. att jag inte hade premium.. det har jag nu.. men samma upp gång på gång.

Permalänk
Medlem

@berne: ingen aning. Har du några konstiga tecken i användarnamn eller lösenord?

Jag har aldrig försökt få igång Spotify i Kodi så jag har inget att komma med där förutom att du inte är helt ensam när man googlar lite.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@berne: ingen aning. Har du några konstiga tecken i användarnamn eller lösenord?

Jag har aldrig försökt få igång Spotify i Kodi så jag har inget att komma med där förutom att du inte är helt ensam när man googlar lite.

berne88 är användarnamn.. lössen är siffror... så inte några konstiga tecken

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

berne88 är användarnamn.. lössen är siffror... så inte några konstiga tecken

Märkligt. Men du är som sagt inte ensam, du får googla lite och se om du hittar någon lösning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Märkligt. Men du är som sagt inte ensam, du får googla lite och se om du hittar någon lösning.

drog igång en gammal hp.... å fick det att funka, så nu har jag den filen jag behöver ha... även lyckats komma längre i dag... än vad jag brukar så nu håller jag på med en säkerhetskopiering.

sudo dd if=/dev/disk2 of=~/Desktop/raspberrypi.img
Password: XXXXXXXXXX
dd: /dev/disk2: Device not configured
2885640+0 records in
2885640+0 records out
1477447680 bytes transferred in 192.003840 secs (7694886 bytes/sec)
den filen blev 1.48GB

tyckte det känns som det gick lite väl fort, så håller på med en till nu... som har varat längre än den förra... tur.. vill inte att det här ska krångla nu. kolla nu, den ligger nu på 6.76...

så något hände med den andra... står ju även Device not configured

Permalänk
Medlem

verkar som det har kopierat rätt, men nu uppstår ett nytt problem:(

fick mitt nya SD kort idag, som är snabbare.. men nu är det "bara" 16gb.. så det säkerhetskopia kommer inte rymas på det nya, dock är det inte fyllt.. utan använder bara en liten del.

det är mycket tom rum.

såg något väldigt väldigt kosnigt nu..

någon som kan förklara de?

kika vad pi sa själv om utrymet

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/root 11G 9.9G 240M 98% /
devtmpfs 364M 0 364M 0% /dev
tmpfs 368M 68K 368M 1% /dev/shm
tmpfs 368M 5.2M 363M 2% /run
tmpfs 5.0M 4.0K 5.0M 1% /run/lock
tmpfs 368M 0 368M 0% /sys/fs/cgroup
/dev/mmcblk0p1 56M 20M 36M 36% /boot
tmpfs 74M 4.0K 74M 1% /run/user/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

verkar som det har kopierat rätt, men nu uppstår ett nytt problem:(

fick mitt nya SD kort idag, som är snabbare.. men nu är det "bara" 16gb.. så det säkerhetskopia kommer inte rymas på det nya, dock är det inte fyllt.. utan använder bara en liten del.

det är mycket tom rum.

såg något väldigt väldigt kosnigt nu..
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/tulnnzzxieiz/

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/iyaubctunjvzsm/

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/oxnxbhwrhgjvgw/

någon som kan förklara de?

Det beror på att din Mac inte kan läsa EXT-filsystemet på den större partitionen. Utan extra mjukvara kan OSX bara läsa och skriva till HFS+ och FAT32/16 samt läsa NTFS (Windows kan läsa och skriva till FAT och NTFS). I Linux-världen är EXT det dominerande filsystemet, vanligast på moderna maskiner är EXT4 men det finns även de som envisas med EXT2, EXT3 eller andra påhitt typ BTRFS, F2FS osv.

Raspberry Pi använder en liten FAT-partition (/boot som syns i din första bild) för att starta operativsystemet och läsa in den större partitionen av typ EXT4 där resten av systemet ligger.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Finns det något man kan göra? som nu har ajg ändrar lite på min pi, å tänkte göra en ny kopia, men helst då så lite n som möjligt, så det ev kan få plats på mitt nya sd 16gn kort

Permalänk
Medlem

@berne: det går (oftast) med hjälp av t.ex. GParted men det är inte 100% säkert att det fungerar. Det är betydligt lättare att gå åt andra hållet.

Här har du en guide: http://www.instructables.com/id/How-to-BackUp-and-Shrink-Your...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Går alla/allt arduino att direkt använda på Rpi?

Tex, koder,program osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

Går alla/allt arduino att direkt använda på Rpi?

Tex, koder,program osv

Skickades från m.sweclockers.com

Eh, va?

Arduino är en mikrokontroller, inte en dator. Du kan inte exekvera Arduino-kod på en RPi, däremot kan du använda en RPi för att ladda ner kod i en Arduino.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Ser ut som jag måste lägga in linux på min mac:S

så störande att backup filen kan bli störren än vad SD kortet är...
Det verkar som det är bäst att ha antigen en pc eller en linux till allt som har med rpi att göra.

verkar som det går att köra det via cd.. får kika på det i morogn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

Ser ut som jag måste lägga in linux på min mac:S

så störande att backup filen kan bli störren än vad SD kortet är...
Det verkar som det är bäst att ha antigen en pc eller en linux till allt som har med rpi att göra.

verkar som det går att köra det via cd.. får kika på det i morogn.

Vad har du lyckats göra nu? Hur vet du att kopian är större än originalet?

Det är absolut inget hinder att du kör OSX, du kan göra precis lika mycket med din RPi med OSX som med Linux. Är du inte vad vid Windows kommer det snarare innebära mer krångel för dig att byta.

'dd' gör precis samma sak i OSX som i Linux: skapar en diskavbildning. Den blir precis så stor som disken är.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

helt sjukt vad lång tid det tar tar att återskapa sd kortet, är inne på över 2h timmar....jobbigt med 64gb kort.

är det möjligt att justera deä? tex lägga in partion på 32 så man sparar lite tid

prova att köra med raw device istället. dvs lägg till ett "r"

sudo dd bs=1m if=~/Downloads/raspbian-wheezy.img of=/dev/disk2

kör istället.

sudo dd bs=1m if=~/Downloads/raspbian-wheezy.img of=/dev/rdisk2

Permalänk
Medlem

fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad har du lyckats göra nu? Hur vet du att kopian är större än originalet?

Det är absolut inget hinder att du kör OSX, du kan göra precis lika mycket med din RPi med OSX som med Linux. Är du inte vad vid Windows kommer det snarare innebära mer krångel för dig att byta.

'dd' gör precis samma sak i OSX som i Linux: skapar en diskavbildning. Den blir precis så stor som disken är.

Skrivet av berne:

Vad har nu gått fel?

det känns som att du har lite för bråttom med allt du gör, ta det lugnt och gör inget förrns du är säker.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Allmän fråga men jag kör Libreelec på min 3:a och det går jättebra att stänga av maskin med appen. Men hur sätter man på den, kan ju inte vara att dra strömsladden varje gång?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Allmän fråga men jag kör Libreelec på min 3:a och det går jättebra att stänga av maskin med appen. Men hur sätter man på den, kan ju inte vara att dra strömsladden varje gång?

Skickades från m.sweclockers.com

I grundutförande har du bara valet att plocka strömmen.

Lösningen är RemotePI board.

Fungerar skitbra.
http://www.msldigital.com/pages/more-information

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

I grundutförande har du bara valet att plocka strömmen.

Lösningen är RemotePI board.

Fungerar skitbra.
http://www.msldigital.com/pages/more-information

Tack, köper man direkt från deras sida eller finns de andra ställen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]