HTC Vive-leveranser ska öka rejält under 2017

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive-leveranser ska öka rejält under 2017

Nästa år ska HTC accelerera sina leveranser av VR-headsetet Vive markant, med en beräknad ökning från årets 400 000 till 1,5 miljoner enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Utan ett enda riktigt spel? Och under 5000 kr lär de inte komma. Lycka till.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Content Valve, CONTENT! Oavsett om ni kan räkna 3 eller ej, något rejält dragplåster behövs!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag in Gen 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Utan ett enda riktigt spel? Och under 5000 kr lär de inte komma. Lycka till.

Fast under 2017 kanske det kommer "riktiga" spel om vi har tur Men jag håller med dig om det inte blir bättre på spelfronten så lär de inte lyckas öka så mycket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Då har HTC två saker att göra: Leverera några spel och sänka priset. Annars lär det inte bli nå 1.5 mille sålda.

Permalänk
Inaktiv

Priserna bör vandra neråt rejält och lösningarna måste förbättras. PS VR är ju ett klart intressant alternativ, den är ju inte helt låst till PS4 trots allt: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-playsta...

Kommer man runt behovet av att ha en PS4 och kan få den att fungera enbart med en PC så kan detta bli intressant. Får hoppas Sony inser möjligheterna och själva ger officiellt stöd framöver.

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant. Priset bör kunna kapas mycket ifall man tänker sig en större tillverkningsserie.

Räknar man på den hårdvara som faktiskt finns i enheterna (skärmar, gyron, leds, wii-liknande handkontroller mm) känns det inte helt orimligt att priset teoretiskt bör kunna kapas med typ två tredjedelar eller dylikt om tillverkningen skulle ökas så att priserna skulle pressas då komponenterna i sig inte är speciellt dyra och återfinns även i exempelvis budgettelefoner.

Permalänk
Medlem

Bara det kommer ett par spel så man faktiskt orkar packa upp eländet igen...

Permalänk
Medlem

Känns ju bra på att de satsar på att producera mer och billigare. Gen 2 med ett pris nära playstation vr skulle kunna bli en storsäljare. Nu när GTA6 tydligen ska ha riktigt VR stöd så kommer ju åtminstone ett AAA-spel.

Ett bundle med Vive gen2, nya handkontrollerna och GTA6 för säg 6000 blir ju ett givet köp?

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig med den trådlösa HTC Vive,n som är under development. Det skulle verkligen skapa mera utrymmen och mera frihet att rör sig i rummet.

Själv skaffar jag mig en trådlös om jag ska komma in i VR världen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ni som efterfrågar mer spel; Det finns faktiskt väldigt mycket kul spel nu, även om många av dem är i utvecklingsstadiet. Visst är det inte fulla spel, men det finns väldigt mycket mer spelvärt material än för bara två månader sedan.

• Raw Data
• Paddle Up - Pingis som känns extremt verklighetstroget och funkar super online.
• The Art of Fight - CS GO i VR. Enbart två banor för tillfället men otroligt roligt och funkar bra trots bara två banor då det är så tävlingsinriktat.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@Lessismore: Ehm, HTC är inte spelutvecklare.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Bethesda släpper Fallout och Doom för VR nästa år. Osäkert dock exakt hur spelen ser ut och vilket typ av gameplay det är.
Serious Sam VR finns också tillgängligt som Early Access på Steam nu då dom vill ha aktiv feedback på sin utveckling.

Helt klart förståerligt att HTC har stora förhoppningar på nästa år, iom större titlar som äntligen börjar rulla ut och billigare tillverkningskostnader. Sen är det ju en mängd befintliga spel som får retro-stöd för headsetet via patchar, vilket erbjuder riktigt häftiga upplevelser det också, särskilt simulatorer.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tror knappast Gen2 kommer bli billigare, kommer kosta minst lika mycket, troligen mer.

Tekniken dom stoppar i är ganska dyr och inget som masstillverkas, så det kommer troligtvis vara denna generation som blir billigare medans dom som vill ha det absolut senaste får punga ut betydligt mer.
2st 4k-skärmar, mer avancerad tracking och kanske trådlöst plus en dator som ska driva allt är nog inget den stora massan är villig att betala för.

Hoppas jag har fel dock.

edit: Som alla andra säger så behövs det också lite mer variation bland spelen och inte bara wave-shooters.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Livsnjutare 😎

Men nu verkar ju ändå behovet vara "mättat"... de som velat ha Vive eller Occulus har redan köpt/haft det vid detta laget.

För att locka den breda massan måste priserna sänkas, rejält.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Men nu verkar ju ändå behovet vara "mättat"... de som velat ha Vive eller Occulus har redan köpt/haft det vid detta laget.

För att locka den breda massan måste priserna sänkas, rejält.

Och framförallt ska det komma åtminstone ett roligt spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FreddyK:

Tror knappast Gen2 kommer bli billigare, kommer kosta minst lika mycket, troligen mer.

Tekniken dom stoppar i är ganska dyr och inget som masstillverkas, så det kommer troligtvis vara denna generation som blir billigare medans dom som vill ha det absolut senaste får punga ut betydligt mer.
2st 4k-skärmar, mer avancerad tracking och kanske trådlöst plus en dator som ska driva allt är nog inget den stora massan är villig att betala för.

Hoppas jag har fel dock.

edit: Som alla andra säger så behövs det också lite mer variation bland spelen och inte bara wave-shooters.

Fast priserna bör sjunka tack vare bättre tillverkningskostnader vid massproduktion när/om en större marknad kan nås. Priserna bör sjunka om det ska bli mer än en fluga i mitt tycke. Subventionerad prissättning är något som borde satsas på mer också. För Sony och Valve, som har spelplattformar där de tjänar pengar på sålda spel, borde det vara extra smidigt.

Men som du och typ alla andra är inne på, spelutbudet behöver förbättras. Och där ser Sony ut att ligga bra till. Kan de, eller någon annan aktör, få till ett bra spel med vettigt VR-stöd som folk faktiskt köper och som syns på relevanta topplistor så borde VR-lösningarna flyga från butikshyllorna.

Jag har sagt det många gånger förr, ett Half-Life 3 med VR-stöd skulle nog få fart på många. På tiden att Valve utvecklar något spel dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fast priserna bör sjunka tack vare bättre tillverkningskostnader vid massproduktion när/om en större marknad kan nås. Priserna bör sjunka om det ska bli mer än en fluga i mitt tycke. Subventionerad prissättning är något som borde satsas på mer också. För Sony och Valve, som har spelplattformar där de tjänar pengar på sålda spel, borde det vara extra smidigt.

Men som du och typ alla andra är inne på, spelutbudet behöver förbättras. Och där ser Sony ut att ligga bra till. Kan de, eller någon annan aktör, få till ett bra spel med vettigt VR-stöd som folk faktiskt köper och som syns på relevanta topplistor så borde VR-lösningarna flyga från butikshyllorna.

Jag har sagt det många gånger förr, ett Half-Life 3 med VR-stöd skulle nog få fart på många. På tiden att Valve utvecklar något spel dessutom.

Jo men om dom vill ha ett cutting edge headset så är det väldigt dyrt att tillverka eftersom delarna designas och tillverkas speciellt för Vive, så det blir en rejäl chansning om dom masstillverkar för att få ner kostnaderna och sen hoppas att tillräckligt många köper för att dom inte ska göra förlust.

Du har helt rätt i att om HL3 kommer med VR-stöd så skulle nog försäljningen skjuta i höjden, vem skulle inte sälja morsan för den upplevelsen

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Inaktiv

Hur många gånger måste man ta upp att VR bara är en fluga trots att Emil och Jonas hävdar motsatsen?

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt behovs det ett dragplåster, ett AAA spel. Här om dagen kom jag på att gamla pek och klick äventyrs spel så som Monkey Island serien skulle kunna göra sig bra i VR. Spela som huvudkaraktären och spring omkring och lös pussel är nog jädra kul i VR.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Hur många gånger måste man ta upp att VR bara är en fluga trots att Emil och Jonas hävdar motsatsen?

Du menar att endast deras personliga åsikt räknas?

Permalänk

Synd att Älgen Isolerad endast funkar upp till Rift DK2.
Hade varit najs med Vive till det spelet.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Hade inte försäljningen av VR headsets nästintill helt stannat av?
Låter som att de har något äss i rockärmen. Half-Life 3 hype?

Permalänk
Medlem

Hoppas fortfarande på att "Peka och klicka" spelen ska få en revival, tänk att spela ett nytt "myst" eller "monkey island" och verkligen vara där och plocka på sig och klura. Tänker mig att det passar som hand i hansken för VR.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Hoppas fortfarande på att "Peka och klicka" spelen ska få en revival, tänk att spela ett nytt "myst" eller "monkey island" och verkligen vara där och plocka på sig och klura. Tänker mig att det passar som hand i hansken för VR.

Accounting släpptes gratis på Steam ikväll, det är lite åt det hållet om jag förstått det rätt.

Borde inte The Witness kunna fungera med VR? Borde ju finnas en hyffsad möjlighet där om Jonathan Blow vill. Spelet var PS4 exklusivt så en sådan uppdatering för bägge plattformar borde ju inte vara helt omöjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag längtar efter spel där utvecklarna inte låtsas som att de har koll på hur alla som spelar VR påverkas av upplevelsen – ”så här ska ett VR-spel vara för annars blir man cybersjuk”. Detta förhållningssätt är kraftigt begränsande sett till vad VR-spel skulle kunna vara.

Det finns de som inte blir cybersjuka hur mycket de än ”försöker”. Det verkar vara ganska många enligt vad jag har erfarit även om det naturligtvis även finns många som blir sjuka. Men varför skall dessa individer uteslutande få avgöra upplevelsen och den framtida VR-utvecklingen för alla? Sicka fegisar till utvecklare. Släng in en varningstext för alla som väljer traditionella styrmekanismer i stället för att helt ta bort dem. Vi har ju inget bättre för tillfället om vi nu vill göra VR till en otrolig upplevelse gällande t.o.m. traditionella spel. Vilket naturligtvis är svårt sett till hur en del blir sjuk. Men ändå, måste allt vara så som det alltid har varit (sett till marknadsstandard)?
Ett mycket populärt VR-spel som Windlands hade inte ens varit möjligt med detta fega förhållningssätt men de flesta utvecklare verkar bete sig som om Windlands och liknande inte ens fanns (det finns många fler exempel på framgångsrika, otroliga upplevelser som ändå är så att säga "ansträngande").

Som en av dem som inte blir sjuk så har jag ingen som helst lust att spela Serious Sam eller liknande från en stillastående punkt (Serious Sam är ju för bövelen en FPS-serie) där man är tvingad till att, som ren invalido, inte få röra sig från punkten utan bara helt sonika stå där som en fåne och skjuta på allt som rör sig utan möjlighet till att göra vad jag skulle ha gjort helt naturligt om upplevelsen hade varit total – flytta på mig om läget kräver det. Eller vad sägs om ett FPS-spel där man teleporterar sig från punkt till punkt genom att sikta på en ny destination med kontrollen. Nej tack. Jag vill helt naturligt använda styrpinne/styrplatta för att ta mig i säkerhet eller ändra positionsstrategi. Jag borde åtminstone erbjudas valmöjligheten.
Att teleportera sig innebär ett extra moment som tar koncentrationen från själva spelet och allt som oftast måste jag även vända blicken mot den punkt jag vill teleportera mig til,l vilket tar uppmärksamheten från själva spelet/situationen jag befinner mig i och det på ett rätt onaturligt sett. Detta drabbar inte traditionella kontrollscheman i VR eftersom de fungerar utifrån samma premisser som mus+tangentbord innebär på en skärm vilket gör att närvarokänslan, liksom den naturliga överblicken, bibehålls. Men visst, en del blir åksjuka.

Att spela FPS-spel på traditionellt sätt (förflytta sig med styrpinne/styrplatta) i VR är svårare än att använda mus och tangentbord i vanligt styrda spel på skärm, precis som det vore i verkligheten i samma situation, eftersom även huvudet/perspektivet i förhållande till skjutvapnet ändrar sig hela tiden i VR. Men det är så fruktansvärt kul och inlevelsen är enorm, så länge man inte blir åksjuk vill säga.

Låt dem som vill förflytta sig genom teleportering/blink göra det medan dem som vill förflytta sig på hävdbundet vis göra det,.. snälla. Alla är inte åksjukemässigt ”handikappade” men det är precis det de flesta rumskalespel verkar utgå från just nu och det är inte roligt för en stor del av oss som investerat mycket pengar i detta och trodde att vi skulle få vara inuti ett ”riktigt” traditionellt spel. Ett spel där man kan röra sig genom en hel värld. Teleportering är inte ens att röra sig och man behåller inte koncentrationen på det faktiska spelet så fort man behöver göra det. Allt detta upprätthålls däremot med traditionella kontroller (...med risken att man blir cybersjuk).
Jo det går visst att spela så för många som spelar VR! Cybersjuka är inte samma sak som ren åksjuka i verkligheten. Det kan min åksjuka mage (ibland i verkligheten) intyga, för helt tvärtom så känner jag inte en smula obehag oavsett vad när jag spelar VR, hur ansträngande spelet än anses vara. Jag känner till många andra som inte blir sjuka och är irriterade på det här begränsande tillvägagångssättet att bygga upp VR-spel. Utgångspunkten ändrar ju på hela VR-kategorin och begränsar de annars öppna möjligheterna. VR blir med detta synsätt mycket begränsad sett till traditionella spel. Frågan är ju om det är nödvändigt.

Som det är just nu så verkar hela industrin hålla på att återuppfinna hjulet baserat på ”faktumet” att traditionella spel inte fungerar i VR för ”de gör dig åksjuk”. Jasså
Det är en omställning att spela traditionella spel i VR (det är svårare men inlevelsen är enorm och jag blir hur som helst inte sjuk). Det är inte likvärdigt med att det inte fungerar. Om man blir cybersjuk så jovisst. Men om man inte blir det så väntar man just nu på att t ex. BF1 öppnar upp en VR-server för dem som kör VR i rumskala (snart kan även Rift-ägare använda det) där den bredare förflyttningen sker på traditionellt vis d.v.s. med styrpinne/styrplatta (det är troligtvis för svårt att tävla mot folk med mus/tangentbord/skärm så egen server är nog att föredra).

Jag står först i kö att betala om DICE eller annat företag med is i magen gör slag i saken. En enda server och några enstaka anställda som slänger om mus- och tangentbordskontrollerna till rumskala, styrpinne/styrplatta och rumspårade kontroller. Vapnen plockar jag bakom ryggen eller vid höften.
Hur stor PR-grej vore inte det?

”Vi förser VR-kunderna med BF-spelbarhet i den mån det efterfrågas”.

Filma och spela in när VR-spelare går bärsärkagång i BF1 i rumskala med traditionell kontrollförflyttning. Lägg ut på nätet och se hur folk världen över högst troligen förundras över VR-upplevelsen och därtill utvecklarnas tilltagna dristighet att våga testa det (man kan ju presentera det som ett experiment). Allt skildrat av några som, icke spyfärdiga, spelar Battlefield i VR med traditionella kontrollmekanismer.
Battlefield går enligt mig och många andra allt som oftast för fort. Man dör allt som oftast vart 80:e steg i ett spel som överlag skildras och utlyses som någorlunda ”verkligt”. Man verkar våga ”för mycket” på en skärm där man styr med inskränkt verklighet/överdriven kontroll sett till faktisk verklighet. VR skulle kunna göra spelet verkligt igen.
I en match där alla är ”begränsade” till VR/verklighet så skulle nog slagfältet kännas som ett riktigt slagfält igen. Långt mer verkligt, givande och upplevelsemässigt otroligt jämfört med det arkadaktiga som nu mer gör sig allt mer gällande medelst mus och tangentbord.

Fienderna på min skärm är inget annat än små platta avatarer/måltavlor som jag försöker träffa på en rörlig ”tavla” genom att röra min mus och WASD. Så är det inte i VR för där är allt stort, allstäckande, djupmässigt rätt och verkligt och jag måste utföra verkliga rörelser för att bli av med min fiende så som att röra min hand och därmed mitt vapen till rätt position innan jag avfyrar (vapnets vikt slipper man, orkar man bära kontrollen så orkar man bära "vapnet"). Om datorn uppfyller kraven för att utföra detta utan fördröjning så blir upplevelsen enorm. Så varför ingen utvecklare vågar agera utifrån detta (åksjuklingar åsido) övergår mitt förstånd. Det borde vara möjligt. Hur som helst så har ingen testat det på officiell nivå.

Snälla DICE (eller liknande)... kör hårt!

Permalänk
Medlem

Det svåra med VR-spel är att få till en vettig styrning med handkontroller och röra sig runt i det virtuella rummet. Att gå runt känns ju mest naturligt, att teleportera sig med en handkontroll känns ju inte så naturligt...
Ett RPG med karaktärer i fullgod skala, så att vissa personer får man kanske titta upp på, medans andra kanske inte når upp till ens egen axelhöjd - det hade ju kunnat bli grym inlevelse i det!

Eller hus med låga dörrkarmar så man får ducka när man går in...

Jag känner att den stora begränsningen för VR-spelen inte längre är hårdvaran, utan något annat som är mycket svårare att uppgradera.

Nämligen hur många kvadratmeter du har runt din dator.

"Åh, vilket intressant spel, det vill jag prova!
Fasiken också, det kräver 2x2m fri yta, jag har bara 1,5x2m...."

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Bethesda släpper Fallout och Doom för VR nästa år. Osäkert dock exakt hur spelen ser ut och vilket typ av gameplay det är.

Fallout? Det låter väldigt osannolikt, dels med tanke på den uråldriga spelmotorn som påstås behöva uppdateras rejält för att VR ska fungera, dels med tanke på att det normalt tar många år att ta fram en ny instans i serien - eller är tanken att de ska patcha in VR-stöd i Fallout 4?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fallout? Det låter väldigt osannolikt, dels med tanke på den uråldriga spelmotorn som påstås behöva uppdateras rejält för att VR ska fungera, dels med tanke på att det normalt tar många år att ta fram en ny instans i serien - eller är tanken att de ska patcha in VR-stöd i Fallout 4?

Det är väldigt sannolikt. http://www.roadtovr.com/fallout-4-vr-release-date-htc-vive-wh...