Jag längtar efter spel där utvecklarna inte låtsas som att de har koll på hur alla som spelar VR påverkas av upplevelsen – ”så här ska ett VR-spel vara för annars blir man cybersjuk”. Detta förhållningssätt är kraftigt begränsande sett till vad VR-spel skulle kunna vara.
Det finns de som inte blir cybersjuka hur mycket de än ”försöker”. Det verkar vara ganska många enligt vad jag har erfarit även om det naturligtvis även finns många som blir sjuka. Men varför skall dessa individer uteslutande få avgöra upplevelsen och den framtida VR-utvecklingen för alla? Sicka fegisar till utvecklare. Släng in en varningstext för alla som väljer traditionella styrmekanismer i stället för att helt ta bort dem. Vi har ju inget bättre för tillfället om vi nu vill göra VR till en otrolig upplevelse gällande t.o.m. traditionella spel. Vilket naturligtvis är svårt sett till hur en del blir sjuk. Men ändå, måste allt vara så som det alltid har varit (sett till marknadsstandard)?
Ett mycket populärt VR-spel som Windlands hade inte ens varit möjligt med detta fega förhållningssätt men de flesta utvecklare verkar bete sig som om Windlands och liknande inte ens fanns (det finns många fler exempel på framgångsrika, otroliga upplevelser som ändå är så att säga "ansträngande").
Som en av dem som inte blir sjuk så har jag ingen som helst lust att spela Serious Sam eller liknande från en stillastående punkt (Serious Sam är ju för bövelen en FPS-serie) där man är tvingad till att, som ren invalido, inte få röra sig från punkten utan bara helt sonika stå där som en fåne och skjuta på allt som rör sig utan möjlighet till att göra vad jag skulle ha gjort helt naturligt om upplevelsen hade varit total – flytta på mig om läget kräver det. Eller vad sägs om ett FPS-spel där man teleporterar sig från punkt till punkt genom att sikta på en ny destination med kontrollen. Nej tack. Jag vill helt naturligt använda styrpinne/styrplatta för att ta mig i säkerhet eller ändra positionsstrategi. Jag borde åtminstone erbjudas valmöjligheten.
Att teleportera sig innebär ett extra moment som tar koncentrationen från själva spelet och allt som oftast måste jag även vända blicken mot den punkt jag vill teleportera mig til,l vilket tar uppmärksamheten från själva spelet/situationen jag befinner mig i och det på ett rätt onaturligt sett. Detta drabbar inte traditionella kontrollscheman i VR eftersom de fungerar utifrån samma premisser som mus+tangentbord innebär på en skärm vilket gör att närvarokänslan, liksom den naturliga överblicken, bibehålls. Men visst, en del blir åksjuka.
Att spela FPS-spel på traditionellt sätt (förflytta sig med styrpinne/styrplatta) i VR är svårare än att använda mus och tangentbord i vanligt styrda spel på skärm, precis som det vore i verkligheten i samma situation, eftersom även huvudet/perspektivet i förhållande till skjutvapnet ändrar sig hela tiden i VR. Men det är så fruktansvärt kul och inlevelsen är enorm, så länge man inte blir åksjuk vill säga.
Låt dem som vill förflytta sig genom teleportering/blink göra det medan dem som vill förflytta sig på hävdbundet vis göra det,.. snälla. Alla är inte åksjukemässigt ”handikappade” men det är precis det de flesta rumskalespel verkar utgå från just nu och det är inte roligt för en stor del av oss som investerat mycket pengar i detta och trodde att vi skulle få vara inuti ett ”riktigt” traditionellt spel. Ett spel där man kan röra sig genom en hel värld. Teleportering är inte ens att röra sig och man behåller inte koncentrationen på det faktiska spelet så fort man behöver göra det. Allt detta upprätthålls däremot med traditionella kontroller (...med risken att man blir cybersjuk).
Jo det går visst att spela så för många som spelar VR! Cybersjuka är inte samma sak som ren åksjuka i verkligheten. Det kan min åksjuka mage (ibland i verkligheten) intyga, för helt tvärtom så känner jag inte en smula obehag oavsett vad när jag spelar VR, hur ansträngande spelet än anses vara. Jag känner till många andra som inte blir sjuka och är irriterade på det här begränsande tillvägagångssättet att bygga upp VR-spel. Utgångspunkten ändrar ju på hela VR-kategorin och begränsar de annars öppna möjligheterna. VR blir med detta synsätt mycket begränsad sett till traditionella spel. Frågan är ju om det är nödvändigt.
Som det är just nu så verkar hela industrin hålla på att återuppfinna hjulet baserat på ”faktumet” att traditionella spel inte fungerar i VR för ”de gör dig åksjuk”. Jasså
Det är en omställning att spela traditionella spel i VR (det är svårare men inlevelsen är enorm och jag blir hur som helst inte sjuk). Det är inte likvärdigt med att det inte fungerar. Om man blir cybersjuk så jovisst. Men om man inte blir det så väntar man just nu på att t ex. BF1 öppnar upp en VR-server för dem som kör VR i rumskala (snart kan även Rift-ägare använda det) där den bredare förflyttningen sker på traditionellt vis d.v.s. med styrpinne/styrplatta (det är troligtvis för svårt att tävla mot folk med mus/tangentbord/skärm så egen server är nog att föredra).
Jag står först i kö att betala om DICE eller annat företag med is i magen gör slag i saken. En enda server och några enstaka anställda som slänger om mus- och tangentbordskontrollerna till rumskala, styrpinne/styrplatta och rumspårade kontroller. Vapnen plockar jag bakom ryggen eller vid höften.
Hur stor PR-grej vore inte det?
”Vi förser VR-kunderna med BF-spelbarhet i den mån det efterfrågas”.
Filma och spela in när VR-spelare går bärsärkagång i BF1 i rumskala med traditionell kontrollförflyttning. Lägg ut på nätet och se hur folk världen över högst troligen förundras över VR-upplevelsen och därtill utvecklarnas tilltagna dristighet att våga testa det (man kan ju presentera det som ett experiment). Allt skildrat av några som, icke spyfärdiga, spelar Battlefield i VR med traditionella kontrollmekanismer.
Battlefield går enligt mig och många andra allt som oftast för fort. Man dör allt som oftast vart 80:e steg i ett spel som överlag skildras och utlyses som någorlunda ”verkligt”. Man verkar våga ”för mycket” på en skärm där man styr med inskränkt verklighet/överdriven kontroll sett till faktisk verklighet. VR skulle kunna göra spelet verkligt igen.
I en match där alla är ”begränsade” till VR/verklighet så skulle nog slagfältet kännas som ett riktigt slagfält igen. Långt mer verkligt, givande och upplevelsemässigt otroligt jämfört med det arkadaktiga som nu mer gör sig allt mer gällande medelst mus och tangentbord.
Fienderna på min skärm är inget annat än små platta avatarer/måltavlor som jag försöker träffa på en rörlig ”tavla” genom att röra min mus och WASD. Så är det inte i VR för där är allt stort, allstäckande, djupmässigt rätt och verkligt och jag måste utföra verkliga rörelser för att bli av med min fiende så som att röra min hand och därmed mitt vapen till rätt position innan jag avfyrar (vapnets vikt slipper man, orkar man bära kontrollen så orkar man bära "vapnet"). Om datorn uppfyller kraven för att utföra detta utan fördröjning så blir upplevelsen enorm. Så varför ingen utvecklare vågar agera utifrån detta (åksjuklingar åsido) övergår mitt förstånd. Det borde vara möjligt. Hur som helst så har ingen testat det på officiell nivå.
Snälla DICE (eller liknande)... kör hårt!