Beställde en dator men fick den trasig tänker nu ångra köp. (ångerrätt)

Permalänk
Medlem

Beställde en dator men fick den trasig tänker nu ångra köp. (ångerrätt)

Hej,

Såhär ligger det till, har beställt en färdig dator från ett "oseriöst" företag. Efter ungefär 1 månad så kom datorn förpackad i en riktigt tunn låda (typ lika tunn som ett A4 papper) med hård frigolit. Och såklart så var den trasig... ska man vara förvånad eller? Bestämde mig då för att ångra mitt super fina köp så jag kontaktade då gull företaget och sa att jag vill ångra mitt köp och får till svar "Det går bra att ångra köpet men då måste du betala retur frakten på ca 750kr" hmm okej då, sen ser man detta "du kommer även att få betala för operativsystemet (windows 10 OEM) vilket blir 1000kr" uh rly? Har inte ens startat min fina dator ni levererade trasig, och sen påstår dom att det inte går ångra os eftersom det redan är aktiverat. Ska inte dom skicka med en nyckel som man själv får aktivera eller har jag fel?
Vänder mig nu till er och undrar vad kan jag göra? visst frakten kan jag väl stå för men aldrig att jag tänker betala windows.

note: Har inte öppnat eller startat datorn ännu.

edit: nämner inte företagets namn pga att jag inte vill bli identifierad av dom ännu och för att jag vill inte hänga ut ngn (än)

Permalänk
Inaktiv

Oem är väl bundet till hårdvaran så det ska du ju inte betala.

Permalänk
Medlem

Är den av på mitten eller hur vet du att den är trasig om du inte startat den?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Oem är väl bundet till hårdvaran så det ska du ju inte betala.

enligt dom så måste jag betala eftersom ångerrätten inte gäller "operativsystem"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Är den av på mitten eller hur vet du att den är trasig om du inte startat den?

haha nä av på mitten är den inte men lådan hade fått sig en liten omgång av posten som det ser ut. Och datorn ger inte ett enda livstecken av sig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@RakiTaki: Om du ångrar köpet med ångerrätten så skall du betala returfrakt och eventuella tillkommande kostnader.

Nu är det nog mer lämpligt att du säger som det är, säg att datorn har levererats trasig och att du hellre får pengarna tillbaka än reparation. Få bolag som bråkar om sånt.

Är det ett oseriöst litet bolag så är det svårare att få igenom detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Beställde du en trasig dator från företaget eller gick den sönder under frakten?
Är även datorn/chassit buckligt då förstår jag, släng gärna upp ett par bilder på paketet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur du beskriver emballaget så misstänker jag att den var fysiskt trasig, men jag är bara nyfiken på vilket sätt? Har komponenter tagit stryk också?

OS ska du inte betala, då det som ovan användare säger är knutet till hårdvaran, d.v.s du kan inte göra något med den. Redan där ringer varningsklockarna rätt så högt i mina öron.
En bra fråga är varför den redan skulle vara aktiverad redan, det är fine om de testkör systemet (om det är custombyggt av företaget?) men de behöver inte aktivera den för det. Känns mer som ett sätt att garantera sig själva att du betalar den om du nu skulle ångra dig, vilket du har gjort.

Frakten låter dessutom hutlöst hög, 750kr för att frakta en dator?
Har du tagit bild på emballaget och skickat detta till företaget?

Jag tycker du ska stå på dig ordentligt, det här låter inte okej någonstans.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Strunta i att ångra köpet (vilket är felaktigt då varan är trasig) det du ska göra är att reklamera datorn

Dina rättigheter vid fel på vara eller tjänst
Om det visar sig vara ett ursprungligt fel kan du ha rätt att:

Få varan reparerad eller tjänsten åtgärdad (avhjälpande)
Få en likvärdig, felfri vara (omleverans)
Få avdrag på priset
Häva köpet
Hålla inne med betalningen
Få skadestånd

Du kan inte ställa alla krav på samma gång. Oftast får du varan reparerad eller så får du en ny vara. Säljaren har rätt att reparera om det skulle bli orimligt dyrt med en ny vara.

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@RakiTaki: Om du ångrar köpet med ångerrätten så skall du betala returfrakt och eventuella tillkommande kostnader.

Nu är det nog mer lämpligt att du säger som det är, säg att datorn har levererats trasig och att du hellre får pengarna tillbaka än reparation. Få bolag som bråkar om sånt.

Är det ett oseriöst litet bolag så är det svårare att få igenom detta.

Vid DOA ska man väl inte behöva vänta på reparation utan få varan utbytt om jag inte missminner mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Storage Jar: Det finns ingen lagstiftad "DOA" utan det är något tillverkarna ger till ÅF som sedan ger detta till kunderna.

Så svårt att se att det någonsin kan appliceras på detta ämnet, låter snarare som att TS har beställt en produkt som byggts av en liten ÅF.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Beställde du en trasig dator från företaget eller gick den sönder under frakten?
Är även datorn/chassit buckligt då förstår jag, släng gärna upp ett par bilder på paketet.

beställde en helt ny dator som förmodligen gick sönder under frakt.
chassit såg ok ut, bilder får vänta tills imorgon då jag inte är hemma just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Med tanke på hur du beskriver emballaget så misstänker jag att den var fysiskt trasig, men jag är bara nyfiken på vilket sätt? Har komponenter tagit stryk också?

OS ska du inte betala, då det som ovan användare säger är knutet till hårdvaran, d.v.s du kan inte göra något med den. Redan där ringer varningsklockarna rätt så högt i mina öron.
En bra fråga är varför den redan skulle vara aktiverad redan, det är fine om de testkör systemet (om det är custombyggt av företaget?) men de behöver inte aktivera den för det. Känns mer som ett sätt att garantera sig själva att du betalar den om du nu skulle ångra dig, vilket du har gjort.

Frakten låter dessutom hutlöst hög, 750kr för att frakta en dator?
Har du tagit bild på emballaget och skickat detta till företaget?

Jag tycker du ska stå på dig ordentligt, det här låter inte okej någonstans.

komponenterna ser okej ut, har dock inte öppnat datorn pga garanti. ska diskutera OS med företaget/supporten och custombyggt vet jag inte om det är. Datorn jag köpte är färdigbyggd från stock så vitt jag vet. bilder har skickats ja

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Jävlar. Kom hit genom "nytt i forumet" och tänkte inte på var jag var. Antog att det var en bärbar dator.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Strunta i att ångra köpet (vilket är felaktigt då varan är trasig) det du ska göra är att reklamera datorn

Dina rättigheter vid fel på vara eller tjänst
Om det visar sig vara ett ursprungligt fel kan du ha rätt att:

Få varan reparerad eller tjänsten åtgärdad (avhjälpande)
Få en likvärdig, felfri vara (omleverans)
Få avdrag på priset
Häva köpet
Hålla inne med betalningen
Få skadestånd

Du kan inte ställa alla krav på samma gång. Oftast får du varan reparerad eller så får du en ny vara. Säljaren har rätt att reparera om det skulle bli orimligt dyrt med en ny vara.

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Saken är att vi vill inte ha något med detta företag att göra längre.

Permalänk
Medlem

Som sagt, reklamera köpet så ska du även få frakten betald.

Från en försäljares perspektiv:

Du behöver inte betala returfrakten
När konsumenten har ångrat köpet ska varan skickas tillbaka till dig inom 14 dagar.

Konsumenten ska betala returfrakten, men bara om du har informerat konsumenten om detta. Är det däremot fel på varan handlar det om en reklamation, och då är det du som ska stå för returfrakten.

Det är upp till konsumenten att själv bestämma hur varan ska skickas tillbaka men det är konsumenten som har ansvar för varan tills den når dig, alltså även under transporten.

http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Angerratt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakiTaki:

Saken är att vi vill inte ha något med detta företag att göra längre.

Är företaget medvetna om att datorn är trasig? som sagt är det felaktigt att ångra ett köp på trasig produkt, du kan få ytterligare problem om de inte vet om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Är företaget medvetna om att datorn är trasig? som sagt är det felaktigt att ångra ett köp på trasig produkt, du kan få ytterligare problem om de inte vet om detta.

Dom vet om att den är trasig och att det är deras/postens fel. Hur är det fel att ångra ett köp av en trasig produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakiTaki:

Dom vet om att den är trasig och att det är deras/postens fel. Hur är det fel att ångra ett köp av en trasig produkt?

#15760791
läs detta inlägg så kanske du förstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakiTaki:

Dom vet om att den är trasig och att det är deras/postens fel. Hur är det fel att ångra ett köp av en trasig produkt?

Är produkten trasig när den kom till dig så ska du reklamera köpet, inte ångra det

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att detta gäller GT? Baserat på den kundtyp detta företag tenderar att locka till sig. Använda ångerrätt på en trasig vara, jösses....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

#15760791
läs detta inlägg så kanske du förstår

jaha.. då har jag inget annat vall än att reklamera datorn alltså?
eller går det att få pengarna tillbaka på ett annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@RakiTaki: Om du ångrar köpet med ångerrätten så skall du betala returfrakt och eventuella tillkommande kostnader.

Nu är det nog mer lämpligt att du säger som det är, säg att datorn har levererats trasig och att du hellre får pengarna tillbaka än reparation. Få bolag som bråkar om sånt.

Är det ett oseriöst litet bolag så är det svårare att få igenom detta.

jo det är ju så att det gäller ett litet bolag som gärna undviker garantier och ångerrätt om jag har förstått alla inlägg mm på forumen
och jag ska nog säga att jag hellre tar pengarna tillbaka än reperation

Permalänk
Medlem

Det finns ingenting som hindrar en konsument från att utnyttja sin ångerrätt när varan är trasig. Detta kan till och med vara att föredra i vissa fall om man t.ex. inte vill behöva vänta på att få varan reparerad eller få en ersättningsvara. En nackdel med att utnyttja ångerrätten istället för reklamationsrätten är dock, som någon redan påpekat, att man i det fallet själv måste bekosta returfrakten.

Att istället reklamera en vara som är DOA som man ändå vill returnera enligt ångerrätten är i mitt tycke bara idiotiskt eftersom reparationen/bytet kan ta tid vilket kan ställa till med problem när därefter vill utnyttja ångerrätten. För att vara fair mot återförsäljaren så skulle jag personligen meddela att jag vill använda mig av min ångerrätt, samtidigt som jag påtalar att varan levererades defekt. På så sätt minskar du risken för att säljaren försöker påstå att felet har uppstått efter det att du mottagit varan, samtidigt som de förhoppningsvis reparerar varan innan den säljs på nytt.

/Juristen

Permalänk
Greattech
Skrivet av RakiTaki:

Hej,

Såhär ligger det till, har beställt en färdig dator från ett "oseriöst" företag. Efter ungefär 1 månad så kom datorn förpackad i en riktigt tunn låda (typ lika tunn som ett A4 papper) med hård frigolit. Och såklart så var den trasig... ska man vara förvånad eller? Bestämde mig då för att ångra mitt super fina köp så jag kontaktade då gull företaget och sa att jag vill ångra mitt köp och får till svar "Det går bra att ångra köpet men då måste du betala retur frakten på ca 750kr" hmm okej då, sen ser man detta "du kommer även att få betala för operativsystemet (windows 10 OEM) vilket blir 1000kr" uh rly? Har inte ens startat min fina dator ni levererade trasig, och sen påstår dom att det inte går ångra os eftersom det redan är aktiverat. Ska inte dom skicka med en nyckel som man själv får aktivera eller har jag fel?
Vänder mig nu till er och undrar vad kan jag göra? visst frakten kan jag väl stå för men aldrig att jag tänker betala windows.

note: Har inte öppnat eller startat datorn ännu.

edit: nämner inte företagets namn pga att jag inte vill bli identifierad av dom ännu och för att jag vill inte hänga ut ngn (än)

Hej,

Vi har precis fått kännedom om tråden genom mail från ett par personer på Sweclockers. Vi känner inte riktigt igen ärendet, har därför inte kunnat koppla det till någon kund då ingen på supporten känner igen detta. TS, kan du återkomma med ordernummer genom PM på Sweclockers så tar vi en titt på ärendet.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Hej,

Vi har precis fått kännedom om tråden genom mail från ett par personer på Sweclockers. Vi känner inte riktigt igen ärendet, har därför inte kunnat koppla det till någon kund då ingen på supporten känner igen detta. TS, kan du återkomma med ordernummer genom PM på Sweclockers så tar vi en titt på ärendet.

- GT

?? detta gäller inte Greattech utan ett annat datorföretag.

Edit: Om du menar svaret jag gav till "Vtac" så handlade det om hans kommentar om " Använda ångerrätt på en trasig vara, jösses...."

om ni vill veta så handlar detta om "speldatorn.se"

Permalänk
Greattech
Skrivet av RakiTaki:

?? detta gäller inte Greattech utan ett annat datorföretag.

Edit: Om du menar svaret jag gav till "Vtac" så handlade det om hans kommentar om " Använda ångerrätt på en trasig vara, jösses...."

Hej,

Då vet jag, vi fick mail om tråden från medlemmar från Sweclockers därav mitt svar. Kan nog bero på kommentaren ovan där du skrivit " mm" då en medlem skrivit om detta handlar om GT.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakiTaki:

om ni vill veta så handlar detta om "Maxgaming.se"

Ursäkta en frågvis, men hur kan detta handla om Maxgaming? Vad jag kan se så säljer de ju inte ens datorer via sin hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brudo:

Ursäkta en frågvis, men hur kan detta handla om Maxgaming? Vad jag kan se så säljer de ju inte ens datorer via sin hemsida?

Förlåt mig, gjorde en typo Speldatorn.se ska det vara (beställde skärm tangentbord mm från maxgaming).

Permalänk
Medlem

står på deras sida
Transportskada

Vid transportskadad produkt skall kunden omgående kontakta Speldatorn:s kundtjänst, och göra en reklamation hos Speditören (Vanligtvis, Posten) dock senast inom 7 dagar. Vid återsändandet skall faktura/följesedel vara bifogad samt försändelsen vara tydligt märkt med returnummer. Varan skall returneras i sitt ursprungliga ytteremballage.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F