Permalänk
Medlem

OC Corsair Vengance LPX

Hallå på er!

Någon som provat pressa DDR4 2666 (Vengance LPX CL16)

XMP finns bara 1 profil, vilket är 2666 @ 1.2v. Känns lite lamt tycker jag, så i skrivande stund kör jag på i 2900 @ 1.35v. So far so good, stresstestat lite, BF1, etc. I 3000 blev den lite tjurig här & där, och över 1.35v har jag ingen lust med. Må hända att 1.35v är lite högt med, men dom känns inte varma och systemet beter sig inte udda heller för den delen.

6700an får rulla på i 4700 nu istället (ändå jummat på i 4.6 i 1 år snart), så nu tänkte jag roa mig lite med minnena istället.

Vore skoj om någon annan sitter med samma minnen och provar sig fram lite.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Avstängd

har bara överklockat lite.. 3200mhz till 3333

Permalänk
Medlem

Att stress testa ram i spel är ju direkt inte garanterat stabilitet. (kanske har fel om du har kört nedanstående)

Överklockar du minnen rekommenderar jag gsat, kör testet i 1h. (linux)
Kör du Windows kan du köra HCI memtest. Kör tills åtminstonde 400%. Använda så många instancer din cpu har trådar o försök dela upp ram tills du har ~90% användning. Mesta dels så att windows får andingsrum utan att balla ur med växlingsfilen.

Jag föredrar GSAT, snabbare samt kan hitta errors som inte HCI hinner göra tills 1000%. Kör båda när du e nöjd så är det garanterat stabilt.

Kan ju säga att överklocka minnen är ju en rejäl tids investering. (Om man vill kräma ut så mycket man kan).

Ett tips på öka bandbredden på är att överklocka cache/uncore också.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem

@Mishy:

Tack för tipsen! 9 av 10 gånger viger man ju all sin fritid för att krama sönder den stackars CPU'n, minnena får inte lika mycket fokus. Så tänkte ta mig an det, speciellt med ROG serien som har så mycket fina inställningar.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd