Byta "ner" sig till spegellöst (köpråd)

Permalänk
Medlem

Byta "ner" sig till spegellöst (köpråd)

Tjenare,

Har en Canon 600D just nu, men använder den inte tillräckligt mycket för att rättfärdiga att ha den kvar. Orsaken är att den är för otymplig för MIG personligen att ta med på de flesta aktiviteter som jag INTE har planerat någon inspelning för.

För att öppna upp tillfällen för mer spontana video-inspelningar tänkte jag då att man skulle ta steget att att byta till något mer kompakt och har ögat öppet för mirrorless-marknaden. Point-and-Shoots har också varit intressant, men tror att jag tar det i efterhand när jag känner att jag vill ha en b-kamera.

Är ju främst video-funktioner jag letar efter, kameror som tar bra bilder kan ju vara intressant men inte ett försäljningsargument för mig.
Ser helst något av mindre storlek och vikt som fungerar på mindre, billigare gimbals, "hembyggda" kranar & overhead stationer.

Blackmagic Pocket Cinema Camera är något jag har haft ögonen på sedan @nisse-tuta 's tråd och video om de båda Blackmagic kamerorna från 2014. Denne ligger dock några tusenlappar utanför min budget, men kollar aktivt efter begagnad sådan.

Säg att budgeten är 4-7k för hus och ett ~18-55 objektiv.

Sony a6000
- Ingen extern mic port som jag förstår det, vilket är ett stort minus. Filmar ibland intervjuer och liknande, därför är ljudkvalité viktigt.

Canon EOS M3

Båda kamerorna verkar ha ett utbud av objektiv som passar mig, använder mig mest utav en 18-55mm, en liten pannkaka, och en ultra wide-angle. Detta är en arsenal jag tänker mig bygga upp under längre tid. Jag pluggar just nu på filmprogrammet och utrustning finns alltid att låna för projekt.

Är det någon kamera jag missat att kolla på så nämn gärna det! Både Panasonic och Olympus borde väl ha något i samma klass.

Mvh

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Nu kör inte jag video alls. Men mitt foto intresse fick en helt nytt liv när jag gjorde mig av med min otympliga och fantastiska nikon d610 i utbyte mot fujifilm xt-1. Den är inte bara lättare och mindre den har för mig reglagen och knapparna på helt rätt ställe.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Nu kör inte jag video alls. Men mitt foto intresse fick en helt nytt liv när jag gjorde mig av med min otympliga och fantastiska nikon d610 i utbyte mot fujifilm xt-1. Den är inte bara lättare och mindre den har för mig reglagen och knapparna på helt rätt ställe.

Exakt!
Bor centralt, och varje dag när jag cyklar till och från universitetet ser jag något intressant (arkitektur, konstruktion eller moln i skyn) som jag skulle vilja filma eller ta en time-lapse av men som jag inte kan för att jag inte orkar dra fram och tillbaka på dslr:en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Efter en lång fotografisk resa slutade jag med nästan allt förra året och har sedan dess nästan enbart skjutit med en Canon S100 de få gånger det blir bild. I yttersta undantagsfall blir det en Sony a57 som jag fick för en spottstyver. Tanken var att en a99 skulle införskaffas, men det ligger på is tills vidare. Har varken peng eller tid just nu, och frågan är om orken någonsin infinner sig igen. Nåväl.

Det är inte riktigt vad du är ute efter, men som andrakamera är det najs.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=975084
Uppföljaren S120 skjuter i 60fps.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2142994

Åtminstone S100 går att få tag på för en tusenlapp beggnad, köpte en nyss.

Nu är jag inte så seriös med filmandet, det får bli vad det blir. Hade gärna sett att man kunde ställa in åtminstone finjustera vitbalans i kameran, men optisk bildstabilisering i en så liten apparat är riktigt najs.

Liknande apparater är Sony RX 100-kamerorna som sägs vara riktigt bra, men kostar en slant. Sony RX1 är väl vad du skulle haft kanske, men det är långt över din budget tyvärr

Du kommer få bättre svar efterhand, @jookeer är en riktigt MILC-fantast vad jag förstår, men jag ville värma upp lite såhär på lördag/söndagsnatten

PS jag skrev detta under sommartid

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

En Sony rx100 är jäkligt smutt att ha med och filmar väldigt fint. Jag har rx100iv som kan filma i 4K men det kan jag inte rekommendera, överhettar. I HD däremot är den kanon. Tar hyffsade stillbilder också. Man kan köpa den man har råd med, finns 5 modeller nu i olika prisklass. Tycker mkii är prisvärdast.

Det här är en recension av en gimbal men innehåller flera exempel från rx100iv. För övrigt har den mycket bra inbyggd stabilisering för handhållet när man inte springer.

Permalänk
Medlem

@GilbertG
Jo S100 ingår ju i en helt klart intressant serie kameror. Kollade på S100 för ett antal år sedan när jag gick från Sony Handycam-kameror till den Canon 600D jag använder idag.

@Nisse-tuta
Såg faktiskt på din gimbal recension för några dagar sedan och blev positivt överraskad med vad man skulle kunna göra med dessa kompakta kameror.
rx100 mkii ser mycket intressant ut och ska kolla mer på den.

Tänkte spendera resten av eftermiddagen på att kolla efter lite kortfilmer, och lite b-roll footage(typiskt det jag tycker att jag missar många gånger med min stora kamera) från dessa två kameror.

Tack sålänge!

Mvh

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av meudig:

Tänkte spendera resten av eftermiddagen på att kolla efter lite kortfilmer, och lite b-roll footage(typiskt det jag tycker att jag missar många gånger med min stora kamera) från dessa två kameror.

Rx100 första generationen

https://vimeo.com/52948373

https://vimeo.com/60095003

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Underbart! Precis vad jag letar efter.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |