AMD FX-9590, sabertooth 990fx R2.O, dator totalfryser sig i Idle och i spel. ibland inte alls.

Permalänk
Medlem

AMD FX-9590, sabertooth 990fx R2.O, dator totalfryser sig i Idle och i spel. ibland inte alls.

Hej så efter försökt mycket själv så är jag rätt trött på att kolla på det här problemet själv så vänder mig till er här på Sweclockers för att se om det finns ideer om vad som kan vara felet.

Har haft problem nu i ungefär ett år med att datorn totalfryser sig mitt i spel, kollar på film eller bara är i idle mode och jag blir inte klok på det(fastnar i det läget där skärmen visade upp bild senast, så ingen svart skärm eller liknande).

Operating System: Windows 10 Pro 64-bit (10.0,
BIOS: BIOS Date: 04/08/14 10:15:06 Ver:04.06.05
Processor: AMD FX-9590 Eight-Core(8 CPUs), ~4.7GHz
Memory: 16384MB RAM GGDRAM5
DirectX Version: DirectX 12
Grafikkort: R9 260x gigabyte fury
Motherboard sabertooth 990fx R2.O
1000 W nätagg

Har sökt runt på nätet och verkar inte vara ensam om problemet, men har testat det mesta jag hittat om det utan framgång. Tänkte att det kan ju vara mina generella specs som är problemet?

Testat hittils:
Stängt av den överklockning som finns i bios från början.
disabled the C1E and C6 cores, hört att det ska hjälpa.
likadant med cool n quiet.
Underklockat processorn.
Resetat bios, gjort ovanstående steg på olika sätt.
enbart resetat bios.

Bytt till en större vattenkylare Silverstone Tundra TD02-E 2x120MM (hade förut Corsair H60 med dubbla fläktar på, men börjar bli tilll åldern)
Kollat mitt luftflöde ( case: NZXT H440 ) har 3 120 insugsfläktar.
sedan en större 140 som suger ut på baksidan,
Nätagget är i en separat del med eget utsug i chassit.

i Idle ligger systemet nu runt 36 (låg runt 40 förut innan byte av kylare)

I spel: som te.x Battlefield 1-3-4 Battlefront. Witcher 3

Processor runt 60
Grafikkort 60-70

Så lyckas få ut värme rätt bra med tanke på grafiktunga titlar.

Men åter till problemen. Igår Te.x körde jag Battlefield 1 testade runt lite med inställningar och allt fungerade bra efter byte av kylare (som jag nu trodde skulle lösa dessa frysningar för mig)
Spelade 2 timmar ungefär.
Går ut spelet startar en uppdatering som måste göras, låter datorn vara på och kommer tillbaka efter 20 minuter - startar skärmen. och vips märker direkt att musen svarar ej, kollar på klockan i hörnet och den går 18 min efter.

Så datorn klarar alltså att köra battlefield i 2 timmar men en uppdateringar som Windows måste göra, då fryser den.
Fattar inte detta?

Likadant ,jag körde Prime 95 efter byte av kylare, då jag hade ett missöde med att 2 pins på processorn böjde sig. så för att fastställa att allt fungerar ordentligt efter böjt tillbaka dem. så körde jag ett test där i i 12 timmar.
Fungerade galant.

Men efter testet så frös datorn sig på skrivbordet utan att några program var igång.

Sååå Sorry för Wall of text. men fått med en del info nu åtminstone om hur problemen ser ut.

Vad kan det vara ?

Ramminnen som bråkar ? prollen som är helt oduglig ?
grafikkortet? inte uppdaterat moderkortet ? (ej haft tid att pröva)
Tror ju dock att det är processorn som bråkar men känns som det skulle kunna vara flera saker som passar in.

Eftersom jag inte får några felmeddelanden heller och datorn KAN fungera bra i flera timmar/dagar innan krasch (dock ibland bara minuter) så känns det onödigt att skaffa nya delar, så undanbespara mig dessa kommentarer.

//Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av bröjjj:

Hej så efter försökt mycket själv så är jag rätt trött på att kolla på det här problemet själv så vänder mig till er här på Sweclockers för att se om det finns ideer om vad som kan vara felet.

Har haft problem nu i ungefär ett år med att datorn totalfryser sig mitt i spel, kollar på film eller bara är i idle mode och jag blir inte klok på det(fastnar i det läget där skärmen visade upp bild senast, så ingen svart skärm eller liknande).

Operating System: Windows 10 Pro 64-bit (10.0,
BIOS: BIOS Date: 04/08/14 10:15:06 Ver:04.06.05
Processor: AMD FX-9590 Eight-Core(8 CPUs), ~4.7GHz
Memory: 16384MB RAM GGDRAM5
DirectX Version: DirectX 12
Grafikkort: R9 260x gigabyte fury
Motherboard sabertooth 990fx R2.O
1000 W nätagg

Har sökt runt på nätet och verkar inte vara ensam om problemet, men har testat det mesta jag hittat om det utan framgång. Tänkte att det kan ju vara mina generella specs som är problemet?

Testat hittils:
Stängt av den överklockning som finns i bios från början.
disabled the C1E and C6 cores, hört att det ska hjälpa.
likadant med cool n quiet.
Underklockat processorn.
Resetat bios, gjort ovanstående steg på olika sätt.
enbart resetat bios.

Bytt till en större vattenkylare Silverstone Tundra TD02-E 2x120MM (hade förut Corsair H60 med dubbla fläktar på, men börjar bli tilll åldern)
Kollat mitt luftflöde ( case: NZXT H440 ) har 3 120 insugsfläktar.
sedan en större 140 som suger ut på baksidan,
Nätagget är i en separat del med eget utsug i chassit.

i Idle ligger systemet nu runt 36 (låg runt 40 förut innan byte av kylare)

I spel: som te.x Battlefield 1-3-4 Battlefront. Witcher 3

Processor runt 60
Grafikkort 60-70

Så lyckas få ut värme rätt bra med tanke på grafiktunga titlar.

Men åter till problemen. Igår Te.x körde jag Battlefield 1 testade runt lite med inställningar och allt fungerade bra efter byte av kylare (som jag nu trodde skulle lösa dessa frysningar för mig)
Spelade 2 timmar ungefär.
Går ut spelet startar en uppdatering som måste göras, låter datorn vara på och kommer tillbaka efter 20 minuter - startar skärmen. och vips märker direkt att musen svarar ej, kollar på klockan i hörnet och den går 18 min efter.

Så datorn klarar alltså att köra battlefield i 2 timmar men en uppdateringar som Windows måste göra, då fryser den.
Fattar inte detta?

Likadant ,jag körde Prime 95 efter byte av kylare, då jag hade ett missöde med att 2 pins på processorn böjde sig. så för att fastställa att allt fungerar ordentligt efter böjt tillbaka dem. så körde jag ett test där i i 12 timmar.
Fungerade galant.

Men efter testet så frös datorn sig på skrivbordet utan att några program var igång.

Sååå Sorry för Wall of text. men fått med en del info nu åtminstone om hur problemen ser ut.

Vad kan det vara ?

Ramminnen som bråkar ? prollen som är helt oduglig ?
grafikkortet? inte uppdaterat moderkortet ? (ej haft tid att pröva)
Tror ju dock att det är processorn som bråkar men känns som det skulle kunna vara flera saker som passar in.

Eftersom jag inte får några felmeddelanden heller och datorn KAN fungera bra i flera timmar/dagar innan krasch (dock ibland bara minuter) så känns det onödigt att skaffa nya delar, så undanbespara mig dessa kommentarer.

//Mattias

Uppdatera bios till senaste versionen först och främst
https://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_990FX_R20/HelpDe...
SABERTOOTH 990FX R2.0 BIOS 2901
Improve system stability

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

@godspeed:

Uppdaterat Bios nu till slut med en jävla massa problem, frös redan i bioset efter första omstarten efter uppdatering, gick starta om efter reset av bios och körde om den igen, gjorde även memtest som var okay.
Gick in och tog bort den automatiska överklockningen som fanns, och verkade stabilare kraschade dock igen när jag körde prime 95 tog bara 10 min.

Håller just nu på att nerklocka processorn igen till 4.5 Ghz för att se om det blir bättre då möjligtvis.

Några mer tips om vad jag kan kolla efter i övrigt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bröjjj:

@godspeed:

Uppdaterat Bios nu till slut med en jävla massa problem, frös redan i bioset efter första omstarten efter uppdatering, gick starta om efter reset av bios och körde om den igen, gjorde även memtest som var okay.
Gick in och tog bort den automatiska överklockningen som fanns, och verkade stabilare kraschade dock igen när jag körde prime 95 tog bara 10 min.

Håller just nu på att nerklocka processorn igen till 4.5 Ghz för att se om det blir bättre då möjligtvis.

Några mer tips om vad jag kan kolla efter i övrigt ?

Det där lät inget vidare, automatisk överklockning är inte bra vid sådana här felsökningar
Du råkar inte överklocka också via mjukvara som ai suite eller liknande via windows?

Vad exakt för minnen har du , modellnr ?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Fast 4,7GHz är ju stock på cpun som TS har!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2045612

Är det samma om du kör i Felsäkert?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det där lät inget vidare, automatisk överklockning är inte bra vid sådana här felsökningar
Du råkar inte överklocka också via mjukvara som ai suite eller liknande via windows?

Vad exakt för minnen har du , modellnr ?

Anledningen att jag köpte den från början var så jag inte skulle behöva överklocka , utan tänkte "den här borde fan klara det mesta, typ" men helt problemfritt har det inte varit ändå. Så nej använder inga andra program, efter updatering av bios så satte den automatiskt igång "rekomenderade inställningar" vilket var just turbo o liknande.

Minnen Corsair 8 GB DDR3 (antar det är detta du är ute efter?: CML16GX3M2A1600C10 )

Har nu nerklockat den dock till 4,5 Ghz och är bra mycket stabilare, körde prime 2 timmar igår inga krascher på blandtest, likadant bara för att testa värme kom upp i 70°c och höll sig där hela testet utan att krascha på test i 2 timmar.

Så fungerar för tillfället men tråkigt att inte kunna använda den som det är tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Fast 4,7GHz är ju stock på cpun som TS har!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2045612

Är det samma om du kör i Felsäkert?

Jo precis, tanken är också att den ska ha en turbo till 5.2 Ghz, det har däremot aldrig fungerat nåt vidare.

Har faktiskt gjort det och där har det verkat som det har fungerat ibland när jag gjort tester, bara för att sedan frysa sig när jag klickar runt i några menyer på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

@bröjjj:

70 grader , den infon jag fått gällande min fx8350 är att ej överstiga 61grader, hittade på amd site, skulle det kunna vara en del av problemet?

57grader gäller som max på din cpu!
http://products.amd.com/en-gb/search/CPU/AMD-FX-Series/AMD-FX...

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Iof länge sen jag hade skumma problem med min dator, menapårade det i mitt fall till min SSD, viserligen en känd krångel ssd, men du har nått att prova kanske? Det ledde till random låsningar

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

Väldigt jobbigt problem du har.
För det kan vara så mycket som bråkar.

Ditt nätagg tex.

Har du provat att ställa in allt manuellt i bios? Minnen med.

Höj volt lite lite till din cpu.

Kör sfc /scannow i cmd. Vad säger den?
OBS. cmd ska var köras som Admin.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av bröjjj:

Jo precis, tanken är också att den ska ha en turbo till 5.2 Ghz, det har däremot aldrig fungerat nåt vidare.

Har faktiskt gjort det och där har det verkat som det har fungerat ibland när jag gjort tester, bara för att sedan frysa sig när jag klickar runt i några menyer på skrivbordet.

Låter som det kan vara något med operativsystem isåfall! Om det fungerar bättre där.

Inga speciella program du kör när det händer?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

@bröjjj:

70 grader , den infon jag fått gällande min fx8350 är att ej överstiga 61grader, hittade på amd site, skulle det kunna vara en del av problemet?

Nu var det ju 70 grader i Prime95 under stresstest, och körde det inte så länge då den låg ganska högt, men i spel med nya kylaren så ligger den runt 60-65 vilket jag tycker verkar rimligt, sen vet jag att den prollne jag har nu blir varm som ett as överlag. Men så har den ju som sagt fryst sig när den varit i Idle och legat på runt 30 grader :/

Permalänk
Medlem

Kom o tänka på en sak.. Hur varmt är det på moderkortet runt om cpu?
Det är ett känt problem att just din setup har problem med sådan värme.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntecNisse:

Iof länge sen jag hade skumma problem med min dator, menapårade det i mitt fall till min SSD, viserligen en känd krångel ssd, men du har nått att prova kanske? Det ledde till random låsningar

Har faktiskt bytt SSD för ett tag sedan till en annan som jag nu har operativsystemet då den gamla hade för lite plats på sig ( 60 Gb ) inte blivit någon skillnad där.

Permalänk
Avstängd

Jag ser inte hur energisparläge kan vara emot dig när det verkar som ditt system är ur balans..

Aktivera C&Q igen samt C1, C6.

Ditt system är speccat för ~4,7@5GHZ turbo, även ditt moderkort ska klara detta..som ovan nämner, kolla hur varmt det blir runt CPU sockeln, VRM och chipset, speciellt bakom CPU-sockeln.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av bröjjj:

Nu var det ju 70 grader i Prime95 under stresstest, och körde det inte så länge då den låg ganska högt, men i spel med nya kylaren så ligger den runt 60-65 vilket jag tycker verkar rimligt, sen vet jag att den prollne jag har nu blir varm som ett as överlag. Men så har den ju som sagt fryst sig när den varit i Idle och legat på runt 30 grader :/

Går man på amd's max temp på din är den 57grader och du ligger över denna så kan problem uppstå, se engelska texten nedan.
Jag själv trodde min 8350 hade max 65grader men är tydligen 61grader vilket kan förklara mina crascher ibland då jag ibland når upp till 65grader under kortare perioder, då har jag iofs klockat den till 4,5-4,6 ghz.
Testa att köra med lådan öppen och med fläkt som blåser in i lådan om det blir skillnad?

Hittade detta i amd community
https://community.amd.com/thread/171542

Re: FX9590 Max Safe Temp?
techguy Megahertz
techguy 2016-feb-01 12:17 (som svar på t77chevy)

Unfortunately unless AMD has corrected the flaw in AOD, it does NOT use the correct max operating temp to calculate the thermal margin and as such shows as much as 9 degrees more thermal capacity than actually exists on the FX CPUs. To be specific AMD shows 61C as the max operating temp on the FX-8150 CPU but AOD uses 70C to calculate the thermal margin. 70C is the point where the CPU internally starts lowering the frequency to prevent the CPU from literally burning itself up. 61C however is the max true operating temp for the FX-8150 CPU and likely other FX model 8-core CPUs, though AMD has failed to post the temps for all FX CPUs after the FX-8150, for some unknown reason. This needs to be corrected so consumers know if their CPU is overheating or not.

The problem comes in that between 61C - 70C, most FX CPUs will experience BSODs, crashes and re-boots because 61C is just about the thermal limit before the CPU starts to experience problems. (This has been documented in actual testing). Thus using the 70C temp figure to calculate the thermal margin results in incorrect information being displayed that could allow the FX CPUs to be overheated and malfunctioning, yet AOD would still say the CPU thermal margin was acceptable, when it is not. AOD needs to be rewritten with the proper max operating temps for each model AMD processors as some have a 61C, others have a 71.3C and some notebook APU/CPUs have 90+ max operating temps.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Väldigt jobbigt problem du har.
För det kan vara så mycket som bråkar.

Ditt nätagg tex.

Har du provat att ställa in allt manuellt i bios? Minnen med.

Höj volt lite lite till din cpu.

Kör sfc /scannow i cmd. Vad säger den?
OBS. cmd ska var köras som Admin.

Inte ställt in allt manuellt, det enda jag gjort nu är allt sänka hz från 4,7 - 4,5. Inte sänkt volten något denna gång så slog mig faktiskt att det kan vara så att processorn med sina standard inställningar får för lite ström? För ännu har den inte kraschat sen jag underklockade.

Ska pröva lite mer innan jag börjar höja dock.

CMD sfc /scannow = Windows Resource Protection did not find any integrity violations.

Skrivet av SCORPIUS:

Kom o tänka på en sak.. Hur varmt är det på moderkortet runt om cpu?
Det är ett känt problem att just din setup har problem med sådan värme.

Just på den biten så är det här moderkortet jävligt bra, blir inte mycket varmare än 30-35 grader under load.

Permalänk
Medlem

Känns det som att CPU kylare är runt 70c när det krånglar? AMDs temperaturavläsare har väl aldrig varit någorlunda bra på senare år.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Går man på amd's max temp på din är den 57grader och du ligger över denna så kan problem uppstå, se engelska texten nedan.
Jag själv trodde min 8350 hade max 65grader men är tydligen 61grader vilket kan förklara mina crascher ibland då jag ibland når upp till 65grader under kortare perioder, då har jag iofs klockat den till 4,5-4,6 ghz.
Testa att köra med lådan öppen och med fläkt som blåser in i lådan om det blir skillnad?

Hittade detta i amd community
https://community.amd.com/thread/171542

Re: FX9590 Max Safe Temp?
techguy Megahertz
techguy 2016-feb-01 12:17 (som svar på t77chevy)

Unfortunately unless AMD has corrected the flaw in AOD, it does NOT use the correct max operating temp to calculate the thermal margin and as such shows as much as 9 degrees more thermal capacity than actually exists on the FX CPUs. To be specific AMD shows 61C as the max operating temp on the FX-8150 CPU but AOD uses 70C to calculate the thermal margin. 70C is the point where the CPU internally starts lowering the frequency to prevent the CPU from literally burning itself up. 61C however is the max true operating temp for the FX-8150 CPU and likely other FX model 8-core CPUs, though AMD has failed to post the temps for all FX CPUs after the FX-8150, for some unknown reason. This needs to be corrected so consumers know if their CPU is overheating or not.

The problem comes in that between 61C - 70C, most FX CPUs will experience BSODs, crashes and re-boots because 61C is just about the thermal limit before the CPU starts to experience problems. (This has been documented in actual testing). Thus using the 70C temp figure to calculate the thermal margin results in incorrect information being displayed that could allow the FX CPUs to be overheated and malfunctioning, yet AOD would still say the CPU thermal margin was acceptable, when it is not. AOD needs to be rewritten with the proper max operating temps for each model AMD processors as some have a 61C, others have a 71.3C and some notebook APU/CPUs have 90+ max operating temps.

Har nu gjort lite ändringar i chassit.

Ändrat så fläktarna till vattenkylningen drar kall luft utifrån genom kylarblocket.
Höjt alla fläktars varvantal
Satt in en extra fläkt.

Nu ligger cpu runt 10 grader i idle sen resten av chassit runt 20

Prövade lite fort witcher 3 och wolfenstein 20 min vardera strider osv, CPU går nu inte över 35 grader i nån av dem.
Stora boven blir snarare gpu som ligger på 65 och värmer upp resten av chassit isf.

Meeeeeeeen..förut skulle jag starta upp prime95 och då frös datorn sig igen, inget mer igång i bakgrunden mer än speedfan och coretemp.

*Förtydligande också* Har inte ändrat något mer i Bios än att stänga av "Turbo" (gick ej boota normalt när det var igång) och ändrat hz från 4,7 - 4,5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bröjjj:

Har nu gjort lite ändringar i chassit.

Ändrat så fläktarna till vattenkylningen drar kall luft utifrån genom kylarblocket.
Höjt alla fläktars varvantal
Satt in en extra fläkt.

Nu ligger cpu runt 10 grader i idle sen resten av chassit runt 20

Prövade lite fort witcher 3 och wolfenstein 20 min vardera strider osv, CPU går nu inte över 35 grader i nån av dem.
Stora boven blir snarare gpu som ligger på 65 och värmer upp resten av chassit isf.

Meeeeeeeen..förut skulle jag starta upp prime95 och då frös datorn sig igen, inget mer igång i bakgrunden mer än speedfan och coretemp.

*Förtydligande också* Har inte ändrat något mer i Bios än att stänga av "Turbo" (gick ej boota normalt när det var igång) och ändrat hz från 4,7 - 4,5.

Verkar inte vara ett värme problem iaf, men om du har 10grader idle och 20 i chassit så känns det som fel på nån sensor mätning hur varmt har du i rummet? har du 20 grader är det väl ok men 10 grader på cpu låter lite väl lågt?
Har du provat nåt annat liknande program än prime 95?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Verkar inte vara ett värme problem iaf, men om du har 10grader idle och 20 i chassit så känns det som fel på nån sensor mätning hur varmt har du i rummet? har du 20 grader är det väl ok men 10 grader på cpu låter lite väl lågt?
Har du provat nåt annat liknande program än prime 95?

Är rätt kallt i min lägenhet också i övrigt, vet faktiskt inte hur de sensorerna sitter heller eller hur de mäter. Hinner inte kolla på det just nu. Men har sänkt hz på prollen ett snäpp till 4,4 då det verkade stabilare efter jag sänkt det senaste se om det blir ännu bättre nu.

Så ska låta den köra ett test här så länge ett par timmar medans jag är på jobbet.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket nätaggregat har du, märke/modell/ålder? Kan inte se det trots två genomläsningar, så antingen blind eller så står det inte. Det är en mycket viktig uppgift.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bröjjj:

Anledningen att jag köpte den från början var så jag inte skulle behöva överklocka , utan tänkte "den här borde fan klara det mesta, typ" men helt problemfritt har det inte varit ändå. Så nej använder inga andra program, efter updatering av bios så satte den automatiskt igång "rekomenderade inställningar" vilket var just turbo o liknande.

Minnen Corsair 8 GB DDR3 (antar det är detta du är ute efter?: CML16GX3M2A1600C10 )

Har nu nerklockat den dock till 4,5 Ghz och är bra mycket stabilare, körde prime 2 timmar igår inga krascher på blandtest, likadant bara för att testa värme kom upp i 70°c och höll sig där hela testet utan att krascha på test i 2 timmar.

Så fungerar för tillfället men tråkigt att inte kunna använda den som det är tänkt.

Oj!

Ser att desto fler svarat i tråden och hjälpt dig

Hur har det gått för dig och ser inte att du svarat på sista frågan om nätagget ?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Prova med ett minne åt gången för att se om något av minnena bråkar.

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Mycket bra poäng, ett felande nätaggregat kan definitivt ge upphov till riktigt märkliga fenomen.
Råkade ut för frysningar på ett ASUS Crosshair IV för några år sedan, bytte ut exakt allt utom nätaggregatet... så tillslut var valet ganska enkelt, men x antal timmar av felsökning i onödan. Nätaggregatet var så gott som nytt och låg i 2800:- klassen.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att moderkortet spännings stabilisator har problem FX9590 är förvisso en het rackare antingen blir dom för varma eller aggregatet som inte klarar av att hålla spänningen stabil.
Har en själv på asrock 990FX Extreme9 den fungerar fint .
stod i valet mellan ASUS Sabertooth 990FX R2.0 och asrock 990FX Extreme9 tog asrock för den har kraftigare kylare på moderkortet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hej alla! Har inte haft tid att kolla på detta då det varit körigt på jobbet, men efter att jag gjorde om i chassit så det var bättre luftflöde + ny vattenkylning så har alltsammans varit stabilt och jag har inte haft en enda krasch, så verkar som att värme har varit boven hela tiden. Ligger nu runt 50 grader vid hög belastning.

För de som undrar har jag ett: Corsair RM1000 1000W nätagg ;

Tack för hjälpen de som svarat!