HP OMEN 17-w104no med GTX 1070! Första intryck!

Permalänk
Medlem

HP OMEN 17-w104no med GTX 1070! Första intryck!

Tänkte göra en liten kort tråd om mitt första intryck av denna lilla maskin!

fick hem den igår och första jag la märke till är att bilderna som fanns hos PC-Konsulten inte alls va från den datorn jag fick! va nära av att avbeställa datorn på grund av just bilderna då det bara va ett utblås på baksidan vilket förmodligen skulle gjort det till en väldigt varm pjäs samt skulle nog resultera i en hel del Thermal throttling, men tur nog så stämde inte bilderna med datorn jag väl fick!

Specs!

Skärm: 17,3", FHD 1920x1080p, IPS
CPU: Intel® Core™ i7-6700HQ
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB GDDR5
RAM: 16GB, 2133MHz, CL15 (2x8GB)
Lagring m.2: 256GB PCIe (Samsung NWMe)
Lagring 2,5" SATA: 1TB
Wi Fi: Intel® 802.11ac (2x2) kombination av Wi-Fi® och Bluetooth® 4.2 (Miracast-kompatibelt)

Väldigt smidig för sina specs och med tanke på att det ändå är en 17 tummare!

Undersidan där man ser dom 3 utblåsen och inte det ensamma som var hos PC-Konsulten
http://pc-konsulten.se/produkt/hp-omen-notebook-17-w104no/

Något tråkigt med datorn är det att möjligheten att byta ut saker är obefintlig utan att plocka bort hela undersidan, allt du kommer åt via lilla luckan är ramminnet, Mer än så är jag för tillfället inte redo för att kolla förns jag kollat med PC-Konsulten hur det är med Garanti osv

Väldigt stilren enligt mitt tycke utan allt för mycket "lull lull" tangentbordet är helt ok för vad det är dock så är pekplattan helt värdelös och känns extremt billig!

Väl på plats (extra skärm ska bytas ut) och har inte hunnit testa allt för mycket på denna skönhet än så länge men skärmen är en full HD IPS som rullar på i 75hz vilket var en trevlig överraskning tsm med stöd för G-Sync.

och när det kommer till hårdvaran och prestanda så har jag inte hunnit testa så mycket än (ska testa BF4 så fort det är nerladdat) men har testat lite andra småspel och det jag märkt är att det är en högljudd maskin men inte lyckats få upp några temperaturer till mer än 68 grader än så länge!

Edit: provade test range på BF4 allt på max och datorn är ljudlös och rör sig inte från 75fps över huvud taget! drar upp resolution scale till 200% och jag ligger på 60-64fps med drops ner till 50 som mest, fortfarande så gott som ljudlöst. med temps på grafikkortet på ca 68c och max temp på processorn 72c, vilket jag ändå tycker är helt ok för en bärbar dator med dessa specs som faktiskt inte är släpbar istället för bärbar!

Slutsats än så länge är en riktig fin dator som jag inte skulle kunnat bli mer nöjd med (om man ignorerar pekplattan) som för ett slutpris på ca 17 000 är något jag utan tvekan skulle kunna rekommendera till att införskaffa!

Är helt ny på att skriva saker som detta men har ni några funderingar eller så angående Datorn så fråga så ska jag göra mitt bästa att svara!

Visa signatur

here we go!

Permalänk

hi,
Could you try the fire strike extreme to test the scores and gpu, cpu temperature?

By the way, the samsung ssd is pm961 or sm961? or sm951? And can you take a picture after you remove the bottom panel?

Visa signatur

Mouse: Razer DeathAdder V2 PRO Keyboard: SteelSeries 6G v2 MX Black Speakers: Samsung HW-Q995B/XE Monitor: Apple Studio Display, LG OLED65C2 Game Console: PS5 digital, Nintendo Switch, Xbox Series X, Steam deck

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainYan:

hi,
Could you try the fire strike extreme to test the scores and gpu, cpu temperature?

By the way, the samsung ssd is pm961 or sm961? or sm951? And can you take a picture after you remove the bottom panel?

Sure i can do that when i get home from work tonight.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tänkte göra en liten kort tråd om mitt första intryck av denna lilla maskin!

fick hem den igår och första jag la märke till är att bilderna som fanns hos PC-Konsulten inte alls va från den datorn jag fick! va nära av att avbeställa datorn på grund av just bilderna då det bara va ett utblås på baksidan vilket förmodligen skulle gjort det till en väldigt varm pjäs samt skulle nog resultera i en hel del Thermal throttling, men tur nog så stämde inte bilderna med datorn jag väl fick!

Specs!

Skärm: 17,3", FHD 1920x1080p, IPS
CPU: Intel® Core™ i7-6700HQ
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB GDDR5
RAM: 16GB, 2133MHz, CL15 (2x8GB)
Lagring m.2: 256GB PCIe (Samsung NWMe)
Lagring 2,5" SATA: 1TB
Wi Fi: Intel® 802.11ac (2x2) kombination av Wi-Fi® och Bluetooth® 4.2 (Miracast-kompatibelt)

https://s16.postimg.org/5wxxyoqet/20161011_105343.jpg

Väldigt smidig för sina specs och med tanke på att det ändå är en 17 tummare!

https://s16.postimg.org/jrw8h5ktx/20161011_105356.jpg

Undersidan där man ser dom 3 utblåsen och inte det ensamma som var hos PC-Konsulten
http://pc-konsulten.se/produkt/hp-omen-notebook-17-w104no/

Något tråkigt med datorn är det att möjligheten att byta ut saker är obefintlig utan att plocka bort hela undersidan, allt du kommer åt via lilla luckan är ramminnet, Mer än så är jag för tillfället inte redo för att kolla förns jag kollat med PC-Konsulten hur det är med Garanti osv

https://s16.postimg.org/4tdtmq5rp/20161011_105336.jpg

Väldigt stilren enligt mitt tycke utan allt för mycket "lull lull" tangentbordet är helt ok för vad det är dock så är pekplattan helt värdelös och känns extremt billig!

https://s11.postimg.org/g8z74plr7/20161011_105454.jpg

Väl på plats (extra skärm ska bytas ut) och har inte hunnit testa allt för mycket på denna skönhet än så länge men skärmen är en full HD IPS som rullar på i 75hz vilket var en trevlig överraskning tsm med stöd för G-Sync.

och när det kommer till hårdvaran och prestanda så har jag inte hunnit testa så mycket än (ska testa BF4 så fort det är nerladdat) men har testat lite andra småspel och det jag märkt är att det är en högljudd maskin men inte lyckats få upp några temperaturer till mer än 68 grader än så länge!

Edit: provade test range på BF4 allt på max och datorn är ljudlös och rör sig inte från 75fps över huvud taget! drar upp resolution scale till 200% och jag ligger på 60-64fps med drops ner till 50 som mest, fortfarande så gott som ljudlöst. med temps på grafikkortet på ca 68c och max temp på processorn 72c, vilket jag ändå tycker är helt ok för en bärbar dator med dessa specs som faktiskt inte är släpbar istället för bärbar!

Slutsats än så länge är en riktig fin dator som jag inte skulle kunnat bli mer nöjd med (om man ignorerar pekplattan) som för ett slutpris på ca 17 000 är något jag utan tvekan skulle kunna rekommendera till att införskaffa!

Är helt ny på att skriva saker som detta men har ni några funderingar eller så angående Datorn så fråga så ska jag göra mitt bästa att svara!

Läser jag fel eller skriver du först att den är högljudd sen att den är ljudlös?

Är riktigt sugen på denna men är rädd att jag ska tycka den låter för mycket, haft en ASUS innan som är kända för sin tysta kylning

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Läser jag fel eller skriver du först att den är högljudd sen att den är ljudlös?

Är riktigt sugen på denna men är rädd att jag ska tycka den låter för mycket, haft en ASUS innan som är kända för sin tysta kylning

Mvh J

Du läser rätt! I BF4 så är den så gott som ljudlös dock när jag haft igång wow samt world of tanks så drog fläktarna upp mot max! Kan ha vart att någon profil eller uppdatering strulade men ska göra en andra titt på det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Du läser rätt! I BF4 så är den så gott som ljudlös dock när jag haft igång wow samt world of tanks så drog fläktarna upp mot max! Kan ha vart att någon profil eller uppdatering strulade men ska göra en andra titt på det.

Kanon, tack så mycket.

Blir inte klok på modeller och utblås heller, modellen hos PC konsulten ser ut att ha ett litet utblås men din har två större precis som du skriver. Men på HPs hemsida ser det ut som ett stort utblås. Dåligt av HP/PC konsulten att förvirra så. Man vill ju åt dom två stora utblåsen. HP har kampanj så man frå 2k rabatt så kommer nog beställa därifrån om jag beställer.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Håller med, inget är så irriterande som när tillverkare inte har koll på sina grejer. Erfarenhet säger att "recensionerna" har rätt. Alla återförsäljare brukar sälja samma dator men kan ha fel bilder. Det är nog inte troligt att de säljer olika datorer när modellnamnet är samma.

Angående de 2K på HP Store som du snackade om. Hur hittar du den? Jag lyckas inte.

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt som att vissa bilder föreställer den förra Omen 17"? Gör det väl inte mer rätt iof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Håller med, inget är så irriterande som när tillverkare inte har koll på sina grejer. Erfarenhet säger att "recensionerna" har rätt. Alla återförsäljare brukar sälja samma dator men kan ha fel bilder. Det är nog inte troligt att de säljer olika datorer när modellnamnet är samma.

Angående de 2K på HP Store som du snackade om. Hur hittar du den? Jag lyckas inte.

Rabattkoden är OMENGTX och gäller hela oktober, ger 10% rabatt på bärbara med 1070 och 1080.

Mvh J

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Rabattkoden är OMENGTX och gäller hela oktober, ger 10% rabatt på bärbara med 1070 och 1080.

Mvh J

Skickades från m.sweclockers.com

Är man student så får man samma rabatt i HPs studentbutik. Tyvärr så funkar inte koden i studenbutiken.

Har själv funderat på omen modellen med gtx 1060 och i5 6300HQ. Så mer bilder och info uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Kanon, tack så mycket.

Blir inte klok på modeller och utblås heller, modellen hos PC konsulten ser ut att ha ett litet utblås men din har två större precis som du skriver. Men på HPs hemsida ser det ut som ett stort utblås. Dåligt av HP/PC konsulten att förvirra så. Man vill ju åt dom två stora utblåsen. HP har kampanj så man frå 2k rabatt så kommer nog beställa därifrån om jag beställer.

förstår dig, min tanke när jag beställde datorn var att jag skulle få hem den, testa den och skicka tillbaka den då med ett utblås så skulle den aldrig klara av att kyla den hårdvaran! men blir tur nog positivt förvånad!

men har testat lite mer och är precis som jag skrev innan, i BF4 så är den så gott som ljudlös medans i wow så drar fläktarna igång en hel del! antar det beror på att wow är så extremt dåligt optimerat!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringen. Är inte student just nu.

Mailade däremot pc-konsulten som sa att de nu sänkt sina priser. Tror det t.o.m. blev lite billigare hos dem än via HP Store.

http://pc-konsulten.se/hp/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Rabattkoden är OMENGTX och gäller hela oktober, ger 10% rabatt på bärbara med 1070 och 1080.

Mvh J

Skickades från m.sweclockers.com

Visste inte att HP hade några bärbara med 1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Tack för förklaringen. Är inte student just nu.

Mailade däremot pc-konsulten som sa att de nu sänkt sina priser. Tror det t.o.m. blev lite billigare hos dem än via HP Store.

http://pc-konsulten.se/hp/

Jodå 17.5 k för 1070 hos Pc-konsulten, och 18 k hos HP, så 500 kr billigare. Funderar på att slå till, verkar ha fått helt ok reviews förutom att den ska kännas lite plastig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Visste inte att HP hade några bärbara med 1080?

Kanske dom inte har, men det stod så i annonsen med rabattkoden

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Tänkte kan även tillägga att utöver pekplattan så en till negativ sak är att iallafall via pc-konsulten så är det bara 1 års garanti, fast minns jag rätt så går det att förlänga via hp så länge inte garantin hinner gå ut.

Samt sitter å kör lite 3dmark nu som borde komma upp så fort jag fått godkännande att redigera första inlägget.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tänkte kan även tillägga att utöver pekplattan så en till negativ sak är att iallafall via pc-konsulten så är det bara 1 års garanti, fast minns jag rätt så går det att förlänga via hp så länge inte garantin hinner gå ut.

Samt sitter å kör lite 3dmark nu som borde komma upp så fort jag fått godkännande att redigera första inlägget.

Hur funkar datorn? Fortfarande nöjd?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Blir den varm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hur funkar datorn? Fortfarande nöjd?

Fortfarande helt felfri enligt mig bortsett från då pekplattan då. Prestandan ligger en bit under snittet av gtx 1070 på notebookcheck men det är förståeligt då denna är bra my ketchup mer bärbar än dom datorer som är testade där.

Skrivet av Dassh:

Blir den varm?

Beror på hur du menar med varm, om du menar själva datorn eller vad alla komponenterna lägger sig på?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@norrby89:

Blir man svettig om händerna när man spelat ett tag på den? Eller blir den väldigt varm öht där mn har händerna?

Sen undrar jag om den känns plastig och böjer sig när man trycker på mitten av tangentbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

@norrby89:

Blir man svettig om händerna när man spelat ett tag på den? Eller blir den väldigt varm öht där mn har händerna?

Sen undrar jag om den känns plastig och böjer sig när man trycker på mitten av tangentbordet?

om man blir varm vet jag ärligt talat inte då jag använder mig av ett vanligt tangentbord då jag inte klarar av den typ av tangenter.

Men om man bortser från pekplattan som känns som skräp så känns det riktigt bra faktiskt, sure flexar lite om man trycker hård i mitten av tangentbordet men det är minimalt och inget man märker av vid vanligt användande. samt sure det är plast men känns ändå att man fått vad man betalar för och absolut inte som en dator i 3000-4000kr klassen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av norrby89:

Tänkte göra en liten kort tråd om mitt första intryck av denna lilla maskin!

fick hem den igår och första jag la märke till är att bilderna som fanns hos PC-Konsulten inte alls va från den datorn jag fick! va nära av att avbeställa datorn på grund av just bilderna då det bara va ett utblås på baksidan vilket förmodligen skulle gjort det till en väldigt varm pjäs samt skulle nog resultera i en hel del Thermal throttling, men tur nog så stämde inte bilderna med datorn jag väl fick!

Specs!

Skärm: 17,3", FHD 1920x1080p, IPS
CPU: Intel® Core™ i7-6700HQ
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB GDDR5
RAM: 16GB, 2133MHz, CL15 (2x8GB)
Lagring m.2: 256GB PCIe (Samsung NWMe)
Lagring 2,5" SATA: 1TB
Wi Fi: Intel® 802.11ac (2x2) kombination av Wi-Fi® och Bluetooth® 4.2 (Miracast-kompatibelt)

https://s16.postimg.org/5wxxyoqet/20161011_105343.jpg

Väldigt smidig för sina specs och med tanke på att det ändå är en 17 tummare!

https://s16.postimg.org/jrw8h5ktx/20161011_105356.jpg

Undersidan där man ser dom 3 utblåsen och inte det ensamma som var hos PC-Konsulten
http://pc-konsulten.se/produkt/hp-omen-notebook-17-w104no/

Något tråkigt med datorn är det att möjligheten att byta ut saker är obefintlig utan att plocka bort hela undersidan, allt du kommer åt via lilla luckan är ramminnet, Mer än så är jag för tillfället inte redo för att kolla förns jag kollat med PC-Konsulten hur det är med Garanti osv

https://s16.postimg.org/4tdtmq5rp/20161011_105336.jpg

Väldigt stilren enligt mitt tycke utan allt för mycket "lull lull" tangentbordet är helt ok för vad det är dock så är pekplattan helt värdelös och känns extremt billig!

https://s11.postimg.org/g8z74plr7/20161011_105454.jpg

Väl på plats (extra skärm ska bytas ut) och har inte hunnit testa allt för mycket på denna skönhet än så länge men skärmen är en full HD IPS som rullar på i 75hz vilket var en trevlig överraskning tsm med stöd för G-Sync.

och när det kommer till hårdvaran och prestanda så har jag inte hunnit testa så mycket än (ska testa BF4 så fort det är nerladdat) men har testat lite andra småspel och det jag märkt är att det är en högljudd maskin men inte lyckats få upp några temperaturer till mer än 68 grader än så länge!

Edit: provade test range på BF4 allt på max och datorn är ljudlös och rör sig inte från 75fps över huvud taget! drar upp resolution scale till 200% och jag ligger på 60-64fps med drops ner till 50 som mest, fortfarande så gott som ljudlöst. med temps på grafikkortet på ca 68c och max temp på processorn 72c, vilket jag ändå tycker är helt ok för en bärbar dator med dessa specs som faktiskt inte är släpbar istället för bärbar!

Slutsats än så länge är en riktig fin dator som jag inte skulle kunnat bli mer nöjd med (om man ignorerar pekplattan) som för ett slutpris på ca 17 000 är något jag utan tvekan skulle kunna rekommendera till att införskaffa!

Är helt ny på att skriva saker som detta men har ni några funderingar eller så angående Datorn så fråga så ska jag göra mitt bästa att svara!

Kul med så utförlig användarrecension!

Undrar om du skulle kunna testa vad datorn har i min/max/medel-fps på csgo, funderar nämligen på att köpa denna istället för att bygga nytt stationär.

Permalänk
Medlem

har nu även Provat Battlefield 1 som fungerar helt felfritt 75 fps ned v-sync samt med allt på max! (väntar fortfarande på att få kunna redigera original posten utan framgång)

Skrivet av almness:

Kul med så utförlig användarrecension!

Undrar om du skulle kunna testa vad datorn har i min/max/medel-fps på csgo, funderar nämligen på att köpa denna istället för att bygga nytt stationär.

ligger på ca 130-160 fps med alt på absolut max! så går säkert att få betydligt mer om man drar ner AA.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hej! Är den tyst? Blir datorn varm i sig själv? Något annat du lagt märke till eller den fungerar fortfarande helt kanon?

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på att tacka för en schysst review. Ser att du har samma tangentbord som jag, så får anta att du kan dina grejor. Även om skärmen i bakgrunden får mig att tveka.

På tal om skärm. Förutom g-sync och 75 Hz, hur tycker du att den är? Betraktningsvinklar? Svärta? Bleeding?

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE