Gammal dator startar inte (startas om HELA tiden)

Permalänk

Gammal dator startar inte (startas om HELA tiden)

Tjena!

Tog upp min brors dator från källaren som stått avstängd i cirka 1 år, startade upp den o började avinstallera samt installera program. Allt gick fint. Startade sedan CS för att testa och datorn kraschade då, hela datorn frös typ så jag tvingades hålla inne knappen för att stänga av den. När jag sedan skulle starta upp den så händer detta: jag startar den och den går igång i cirka 5 sekunder, sedan startar den om sig själv och stänger av sig själv och fortsätter såhär ända till jag trycker på strömbrytaren där bak. Någon som haft samma problem och lyckats lösa detta?

Väldigt tacksam för hjälp!!!!!

Permalänk
Medlem

Öppna datorn och kolla så att alla kablar sitter på plats.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

@xfade: Allting sitter på plats.

Permalänk

Edit: Tog ut batteriet och satte in igen och provade att starta datorn, under uppstarten får jag två alternativ: Antingen att göra "reparation" eller starta windows normalt. Om jag klickar på reparation står det efter ett tag att jag inte kunde göra det, klickar jag på starta windows så börjar den om i sin "loop".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandbranch:

Edit: Tog ut batteriet och satte in igen och provade att starta datorn, under uppstarten får jag två alternativ: Antingen att göra "reparation" eller starta windows normalt. Om jag klickar på reparation står det efter ett tag att jag inte kunde göra det, klickar jag på starta windows så börjar den om i sin "loop".

Testat o ominstallera Windows:et?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

@jnsson: Har inte gjort det än, hade helst velat slippa det. Men kanske det som krävs. Saken är att han har videos och bilder han inte vill gå miste om, kan man rädda dessa?

Permalänk
Medlem

anledningen att den loopar efter att du plockade ur batteriet beror nog på någon förlorar inställning i bios.
Gick du in och kollade över inställningarna efter detta?
Låter som att inställningen för AHCI/IDE eller liknande ska justeras.

Vill du rädda bilder osv, så är det väl bara att flytta disken till en annan dator.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk

@PelleRell: Kan verkligen inte mycket om datorer och har därför inte vågar röra några inställningar. Hur ska jag justera detta?

Permalänk
Medlem

@Sandbranch:

Oftast så står det vad du ska trycka när datorn startar ex f1, f2, del eller liknande.
Sedan så får du försöka leta dig runt och det borde heta något i stil med SATA TYPE: AHCI / IDE

Beroende på hur det står så prova att växla, finns möjlighet att där står RAID också, men det tror jag inte att du har kört.

Kolla i manualen för ditt moderkort så ska du nog hitta rätt.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk

@PelleRell: Har ingen sådan, kan man öppna upp datorn o se det på själva kortet?

EDIT: Tror jag lyckades lösa det genom att byta från IDE till AHCI. Tack så sjukt mycket för hjälpen, uppskattas!!!! <3

Permalänk
Medlem

@Sandbranch:

Trevligt att höra :)

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandbranch:

Tjena!

Tog upp min brors dator från källaren som stått avstängd i cirka 1 år, startade upp den o började avinstallera samt installera program. Allt gick fint. Startade sedan CS för att testa och datorn kraschade då, hela datorn frös typ så jag tvingades hålla inne knappen för att stänga av den. När jag sedan skulle starta upp den så händer detta: jag startar den och den går igång i cirka 5 sekunder, sedan startar den om sig själv och stänger av sig själv och fortsätter såhär ända till jag trycker på strömbrytaren där bak. Någon som haft samma problem och lyckats lösa detta?

Väldigt tacksam för hjälp!!!!!

Om det skulle vara så att det fortsätter att hända så är jag nästan helt hundra på att det är problem med RAM, om du har fler än 1 stick så testa att ta ur 1 i taget och starta datorn om det fortsätter så testar du med den andra.
Hoppas allt löser sig

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

@Paddglutt: Datorn kraschade igen... Testade att ta ut 1 ramsticka i taget fungerade inte, satte sedan in båda i samma "fack" och startade, verkar fungera! Återkommer med eventuella problem! Bör jag byta ut dessa RAM stickorna eftersom de varit problem med dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandbranch:

@Paddglutt: Datorn kraschade igen... Testade att ta ut 1 ramsticka i taget fungerade inte, satte sedan in båda i samma "fack" och startade, verkar fungera! Återkommer med eventuella problem! Bör jag byta ut dessa RAM stickorna eftersom de varit problem med dem?

Det kan vara RAM sticksen du behöver byta men har kommit över vissa gånger då det är moderkortet som har kontaktproblem. Det kan vara så enkelt annars att du kan ta högtrycksluft och bara blåsa ut och så löser det sig.

Hoppas allt löser sig

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO