WiFi kopplar ner = Windows 10

Permalänk

WiFi kopplar ner = Windows 10

Hej

Min jobb dator har fått problem med nätverket. Läs nedan:
Jag använder WiFi helt vanligt, helt plötsligt bara dör anslutningen. När jag försöker ansluta kan den inte ansluta till det nätverket jag var ansluten till strax innan. Upptäckte att då den kopplar ner sig så kommer jag inte in på "Ändra inställningar på nätverkskort"?

Det ända som hjälper är att stänga av / starta om eller sätta datorn i strömsparläge. Efter uppstart går allt igen!

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

@freddehboy: Har ni ingen it person på ditt jobb?

Permalänk
Skrivet av Halloweenharen:

@freddehboy: Har ni ingen it person på ditt jobb?

Vad har det med saken att göra? Det råkar vara jag och jag har aldrig stött på detta problem innan så därför frågar jag.

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Vad har det med saken att göra? Det råkar vara jag och jag har aldrig stött på detta problem innan så därför frågar jag.

Eftersom att det är din jobbdator så är det väl högst relevant?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Har du senaste drivers från leverantörens hemsida?
Vad är det för dator/wifi-kort?

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag köpte nyss ett ASUS PCE-AC51 trådlöst nätverkskort till min stationära dator och har exakt samma fenomen. Jag tappar uppkopplingen till 5Ghz-nätet. Kan ansluta till 2.4Ghz (samma router) men ej 5Ghz. Krävs ominstallation av drivrutinerna, sen går det att ansluta igen. Har ej hittat någon lösning. Har provat 3 versioner av drivrutinerna utan framgång.

Så du är inte ensam iaf...

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft detta fel på flera W10-datorer som haft annat OS innan. Har hjälpt att hämta andra drivrutiner från tillverkaren av nätverkskortet.

Kan ju givetvis vara 100 andra saker också. Lista vilka delar det gäller, även i nätverket så ökar möjligheterna till bra svar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

Vad har det med saken att göra? Det råkar vara jag och jag har aldrig stött på detta problem innan så därför frågar jag.

Jag skulle vilja påstå stt det har väldigt mycket med saken att göra men om du ska vara otrevlig förstår jag varför du inte vill prata med it personen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Halloweenharen:

Jag skulle vilja påstå stt det har väldigt mycket med saken att göra men om du ska vara otrevlig förstår jag varför du inte vill prata med it personen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är IT personen som undrar och behöver hjälp med felet. Kan vi gå tillbaka till problemet. Har provat att byta driver från tillverkaren av datorn utan resultat.

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Jag är IT personen som undrar och behöver hjälp med felet. Kan vi gå tillbaka till problemet. Har provat att byta driver från tillverkaren av datorn utan resultat.

Har du provat senaste driver från tillverkaren av wifikortets supportsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@freddehboy:

Om du nu är IT-personen på ditt företag så borde väl du om någon veta att du måste förklara hur du upplever problemet och vad du har gjort för att lösa problemet.
Du utelämnar extremt mycket information.

Vi vet inte ens vad du har för datormodell, wifi, accesspunkt osv osv.
Vad har du själv gjort för att lösa ditt problem?

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk

Varje gång det händer har lösningen varit att stänga av / starta om eller sätta datorn i strömsparläge. Det har sparkat igång WiFi:n. Har inte orkat ta tag i det än för min huvuduppgift är att göra klart en hemsida. Men ska försöka förklara nedan:

Datorn är en:
Acer TravelMate p276
Windows 10

Wifi drivrutinern är: Qualcomm Atheros AR956x Wirless Network Adapter

Mystiskt problem?

En annan fråga, jag har uppdaterat till win 10 när Microsoft hade sin gratis lansering av win 10. Om jag ominstallerar datorn nu, kommer jag kunna installera windows 10 gratis igen då?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Varje gång det händer har lösningen varit att stänga av / starta om eller sätta datorn i strömsparläge. Det har sparkat igång WiFi:n. Har inte orkat ta tag i det än för min huvuduppgift är att göra klart en hemsida. Men ska försöka förklara nedan:

Datorn är en:
Acer TravelMate p276
Windows 10

Wifi drivrutinern är: Qualcomm Atheros AR956x Wirless Network Adapter

Mystiskt problem?

En annan fråga, jag har uppdaterat till win 10 när Microsoft hade sin gratis lansering av win 10. Om jag ominstallerar datorn nu, kommer jag kunna installera windows 10 gratis igen då?

Mvh Fredrik

Ja Windows 10 är grattis för dig nu och nyckeln ligger sparad i din BIOS/UEFI.

Om det är så att du bara gjorde en uppgradering till Windows 10 så kanske felet kan lösas genom att du installerar om det helt och får en ren install, vet många som fått en del skumma problem när dom enbart kört en uppgradering och inte ren install.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Hmm jag uppgraderade för mer än 1 år sedan men kan fel uppstå bara så där utan förklaring långt senare?

Vart fall för att det ska gå att göra en ren install måste jag måste jag väll göra en skiva? Kan man ladda ner det och välja ren install vid installationen utan någon skiva?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Innan du går loccobananas och börjar koppla om eller byta drivrutiner så är det bra att backtracka lite. Basic troubleshooting.

När började problemet? Kan det vara relaterat till någon windows eller annan uppdaterings som gjorts?
Har infrastrutkuren förändrats?
Har du kollat eventloggen på datorn, där står det precis vad det är som händer och varför den kopplar ner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddehboy:

Varje gång det händer har lösningen varit att stänga av / starta om eller sätta datorn i strömsparläge. Det har sparkat igång WiFi:n. Har inte orkat ta tag i det än för min huvuduppgift är att göra klart en hemsida. Men ska försöka förklara nedan:

Datorn är en:
Acer TravelMate p276
Windows 10

Wifi drivrutinern är: Qualcomm Atheros AR956x Wirless Network Adapter

Mystiskt problem?

En annan fråga, jag har uppdaterat till win 10 när Microsoft hade sin gratis lansering av win 10. Om jag ominstallerar datorn nu, kommer jag kunna installera windows 10 gratis igen då?

Mvh Fredrik

Vad för sorts person utnämnde dig till IT ansvarig? jösses, du verkar ju helt förstummad av ett litet wifi problem....

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Innan du går loccobananas och börjar koppla om eller byta drivrutiner så är det bra att backtracka lite. Basic troubleshooting.

När började problemet? Kan det vara relaterat till någon windows eller annan uppdaterings som gjorts?
Har infrastrutkuren förändrats?
Har du kollat eventloggen på datorn, där står det precis vad det är som händer och varför den kopplar ner.

loccobananas, nytt ord

Loggen säger absolut inget om felet? Man kan tror att det är nätet som hänt något med men min telefon är ansluten. Nätet kan dvs inte ha gått ner. Det står, vid anslutningsförsök, att "Detta nätverket kan inte nås"?

Något uppdateringen kan det vara men vilken i så fall, gissar att utan loggar blir det svårt att till 100 säga säker?

Avinstallera uppdateringar så får man se, kan nog säga att det har hålt på ca 3 veckor?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Personligen har jag vid ett flertal tillfällen stött på samma problem med Win10.
Vissa gånger funkar det med att updata drivis.
Nån gång har det varit strömsparläget som satt kortet i väntläge och inte lyckas starta det igen.
Och överlag har jag tröttnat och bara installat om 7:an igen

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Vad står det i loggarna i wifiroutern eller AP;n, där står det ju när din klient kopplat upp sig.
Där kan du också se om nätet varit nere eller eventuellt få indikationer på vad felet kan vara.
Kör samma tidpunkt mot loggarna på datorn och se vad som står.

Visst kan det vara drivrutiner eller någon uppdatering som förstört något.
Kolla vad som installerades i uppdateringsväg när problemen började.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Min jobb dator har fått problem med nätverket. Läs nedan:
Jag använder WiFi helt vanligt, helt plötsligt bara dör anslutningen. När jag försöker ansluta kan den inte ansluta till det nätverket jag var ansluten till strax innan. Upptäckte att då den kopplar ner sig så kommer jag inte in på "Ändra inställningar på nätverkskort"?

Det ända som hjälper är att stänga av / starta om eller sätta datorn i strömsparläge. Efter uppstart går allt igen!

Mvh Fredrik

Skrivet av freddehboy:

Vad har det med saken att göra? Det råkar vara jag och jag har aldrig stött på detta problem innan så därför frågar jag.

Skrivet av freddehboy:

Varje gång det händer har lösningen varit att stänga av / starta om eller sätta datorn i strömsparläge. Det har sparkat igång WiFi:n. Har inte orkat ta tag i det än för min huvuduppgift är att göra klart en hemsida. Men ska försöka förklara nedan:

Datorn är en:
Acer TravelMate p276
Windows 10

Wifi drivrutinern är: Qualcomm Atheros AR956x Wirless Network Adapter

Mystiskt problem?

Enda liknande jag har sett är med Microsoft Surface. De verkar ha enorma problem med stabilt Wifi, men... dessa är marvell kretsar. Därför tror jag inte de knepen kan hjälpa dig så enkelt.

Dock verkar Windows 10 ha förvärrat detta rätt avsevärt, där även andra laptops verkar ha problem med just Wifi. Har en ASUS burk (minns inte modellen) som hade liknande problem, och där hjälpte det att tvångstrycka in en gammal drivare. Ibland kan de patcher som MS släpper faktiskt ta sönder drivare... hur dumt det än låter. Men då gäller det att få tag i felet på direkten och backa dessa, så man kan hitta vilken.

Skrivet av freddehboy:

En annan fråga, jag har uppdaterat till win 10 när Microsoft hade sin gratis lansering av win 10. Om jag ominstallerar datorn nu, kommer jag kunna installera windows 10 gratis igen då?

Mvh Fredrik

Du ska kunna bara installera Windows 10 igen, ja. Ladda ner med media creation tool och lägg på ett USB. Skriv inte in någon nyckel alls vid installationen, utan låt den installera som "trial", och be den aktivera sig. Den kommer att kontakta MS servrar och hitta din Win 10 registrering, och aktivera datorn.

PS. tänk på att stänga av secure boot innan, annars lär inte installationen gå bra