Min SSD 500gb visar bara 232bg i win8.1

Permalänk
Medlem

Min SSD 500gb visar bara 232bg i win8.1

gjorde om diskarna till GPT då windows krävde det vid installation, nu visar en SSD disk bara halva sin kapacitet. Och då inte den disken windows ligger på. tänkte bara fråga lite snabbt innan jag går in o sabbar själv
Någon som har en länk lr fix på detta jag antar är ett partitionsproblem? är inte så haj på det.

* hittade den andra halvan som ligger som en egen hårddisk. går dom att få ihop igen utan formatering?

tackar på förhand

Permalänk
Medlem

Men kolla på disken i disk manager. Om det finns oanvänd plats på den.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Ta bort den tomma partitionen och expandera den befintliga till full storlek.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Ok gör jag det i comandprompt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joonor:

@Dreijer: Ok gör jag det i comandprompt?

Kör -> diskmgmt.msc -> hitta ssdn och kolla hur partitionerna ser ut

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut i Diskhanteraren

@Ahlen:

Permalänk
Medlem

Du har ingen större bild du kan ge oss?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

@Kattus: haha gick den inte att klicka!? testar igen!

Permalänk
Medlem
Permalänk

din 500GB-disk är den som heter Disk 2, och är inte allokerad. Så du har installerat på en annan disk.

Windows verkar installerat på en 120GB-disk.

Permalänk
Medlem

@babbelfisk: du har rätt, såg det nu!

Permalänk
Medlem

Ett hett jägartips är att dra ut alla diskar utan den disk som windows ska ligga på vid installation.

Windows tar automatiskt och lägger systempartition på den disk som sitter i tidigast SATA port och har en hel del andra knasiga saker för sig.

Och det hjälper ju dig att välja rätt disk om det är den enda som sitter i.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@Joonor: Om du vill installera windows på din nya 500GB SSD så bör du koppla bort SATA kablarna till alla dom övriga enheterna och koppla in SATA kabeln för din nya SSD på den första 6Gbit/s SATA porten på moderkortet.

Om du är osäker på vilken port på moderkortet som är den bästa för din nya SSD så kan skriva namnet på moderkortet och då kan vi kanske hjälpa dig att välja rätt SATA port.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

det ska jag absolut göra nästa gång. Nu nöjer jag mig med att ha Win på 120gbSSD'n, så lägger jag spel o program på 500gbSSD'n tror jag. Tack så mycket för att ni tog er tid o hjälpa mig. Bra sida!

Ha en trelig helg!

Permalänk
Medlem

@janee: tjenare! jag stötte på strul med windows efter ett tag och bestämde mig för att göra en clean install av win 8.1. Har nu kopplat ur alla hårddiskar förutom Samsung 850 EVO 500gb SATA6. Moderkortet är ett MSI Z170A SLI PLUS. VIlken SATA-port tror ni är att föredra?

Permalänk
Avstängd

@Joonor:

den grå, blå eller svarta

Permalänk
Medlem

@captur605: spelar ingen roll mao?

Permalänk
Avstängd

@Joonor:

jo kan göra..

jag skulle satt såhär..

1. se till o ha den i sata3 port ifall att du även har äldre sata2 på moderkortet

2. ifall du har flera sata3 portar av olika "märke" valt intel i första hand ... inte marvell

Permalänk
Medlem

@captur605: alla portarna på moderkortet ser ut att vara Sata6 enligt manualen.

On-Board SATA

• Intel® Z170 Chipset
• 6x SATA 6Gb/s ports - Supports RAID 0, RAID 1, RAID 5 and RAID 10 for SATA storage devices
• 1 x M.2 Key M Socket supports type 2280/2260/2242 storage devices in PCIE Gen3 x4 mode
- Supports PCIe 3.0 x4 standard, 4.2cm/ 6cm/ 8cm length M.2 SSD cards
- Supports PCIe 3.0 x4 NVMe Mini-SAS SSD with Turbo U.2 Host Card*
• Supports Intel® Smart Response Technology for Intel Core™ processors
* The Turbo U.2 Host Card is not included, please purchase separately.

Permalänk
Avstängd

@Joonor:

sata 6gb/s ja .. samma dvs sata3..

då kvittar det egentligen men ibland har man olika tillverkare på portarna.. brukar isåfall vara att vissa är i annan färg ..då skulle jag valt intels framför tex marvell..

Permalänk
Medlem

@captur605: ok, alla är svarta så jag antar att det kvittar då var jag sätter den tack för att du tog dig tid!

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas en "karta" över moderkortets layout som beskriver var olika portar och saker sitter.

Du vill att hårddisken du installerar windows på ska sitta på sata-kontakten med det lägsta numret för att minimera risken för framtida strul. "Sata #0" troligtvis.

Permalänk
Medlem

@Joonor: Eftersom ditt moderkort bara har Intel 6Gbit/s SATA portar så fungerar alla bra för din nya SSD men när man har operativsystemet på den så är det bäst att koppla den till den första SATA porten som är SATA 1 på ditt moderkort.

På bilden ser du SATA 1 och 2 men tyvärr vet jag ej om SATA 1 är den undre eller övre men det syns kanske om du tittar närmare på SATA 1_2, jag tror att SATA 1 det är den övre porten, Edit: se andra bilden:

Edit: Jag trodde fel. det är den undre som är SATA 1

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Joonor: Eftersom ditt moderkort bara har Intel 6Gbit/s SATA portar så fungerar alla bra för din nya SSD men när man har operativsystemet på den så är det bäst att koppla den till den första SATA porten som är SATA 1 på ditt moderkort.

På bilden ser du SATA 1 och 2 men tyvärr vet jag ej om SATA 1 är den undre eller övre men det syns kanske om du tittar närmare på SATA 1_2, jag tror att SATA 1 det är den övre porten, Edit: se andra bilden:
http://i.imgur.com/dCJDIE4.png

Edit: Jag trodde fel. det är den undre som är SATA 1
http://i.imgur.com/Q5p1t5g.png

Ah Perfekt! tack så mycket! Är det ok att flytta den nu i efterhand+ blev otålig och dunkade in windows i Sata-slot nr3 där senast fungerande OS-disk satt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joonor:

Ah Perfekt! tack så mycket! Är det ok att flytta den nu i efterhand+ blev otålig och dunkade in windows i Sata-slot nr3 där senast fungerande OS-disk satt.

Ja du kan flytta SATA kabeln till SATA 1 i efterhand, och du bör även kolla i BIOS/UEFI att din nya SSD är första bootenhet efter inkoppling av dom övriga SSD/HDD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ja du kan flytta SATA kabeln till SATA 1 i efterhand, och du bör även kolla i BIOS/UEFI att din nya SSD är första bootenhet efter inkoppling av dom övriga SSD/HDD.

Härligt! ska testa. tack igen för hjälpen!