(Sabertooth Z97) BIOS-update krävs för att bli kompatibelt med processor?

Permalänk
Inaktiv

(Sabertooth Z97) BIOS-update krävs för att bli kompatibelt med processor?

Hej,

Har ett Sabertooth Z97 Mark S som är inne på service tillsammans med min 5775C.
Skapade en tråd här om att det helt plötsligt bara dött mitt in Win-installationen.

Börjar nu fundera på vad jag kan göra för att undvika problem i framtiden.
Jag fick först bild på datorn efter att jag uppdaterat BIOS (vilket var en upplevelse i sig).

Det jag undrar är mer bör jag köpa någon billig skit-Celeron till samma socket och köra BIOS-updaten med den ist för att undvika problem? Eller är jag bara onödigt eftertänksam? Bör processorn funka out of the box ändå men jag måste köra en update för att få fullt stöd helt enkelt? Eller kan processorn ha tagit skada av att jag kopplat in den i ett kort som den inte egentligen ska funka med?

Edit: Här finns info om att 5775c stöds from rev 2401

Permalänk
Medlem

Du måste uppdatera med en Haswell innan du stoppar i din Broadwell.
http://www.asus.com/microsite/2015/mb/5th_gen_Intel_CPU_ready...

Även om moderkortet kommer med en UEFI som stöder Broadwell så måste du köra "BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors" innan
Hade en massa märkliga problem med min 5775c innan jag gjorde det korrekt
Verkligen ingen procedur man skulle reka en oteknisk person.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Du måste uppdatera med en Haswell innan du stoppar i din Broadwell.
http://www.asus.com/microsite/2015/mb/5th_gen_Intel_CPU_ready...

Även om moderkortet kommer med en UEFI som stöder Broadwell så måste du köra "BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors" innan
Hade en massa märkliga problem med min 5775c innan jag gjorde det korrekt
Verkligen ingen procedur man skulle reka en oteknisk person.

Ok! Tack för svar Kan jag använda USB-flash utan CPU inkopplad eller måste jag alltså ha en Haswell isatt för denna procedur?
Om jag måste det så bör det funka med typ denna va?
https://www.komplett.se/product/815215/datorutrustning/proces...

Permalänk
Medlem

USB BIOS Flashback innebär att man kan uppdatera BIOS utan CPU.
För version 2401 står det även att man kan välja mellan USB BIOS Flashback och BIOS updater.

Själv hade jag valt BIOS Flashback, jag har aldrig gillat att behöva uppdatera BIOS inifrån Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Ok! Tack för svar Kan jag använda USB-flash utan CPU inkopplad eller måste jag alltså ha en Haswell isatt för denna procedur?
Om jag måste det så bör det funka med typ denna va?
https://www.komplett.se/product/815215/datorutrustning/proces...

Vette 17 vad "BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors" egentligen gör men den måste köras om du skall plocka i en Broadwell oavsett vilken BIOS version du redan har.
Och som sagt det kan inte göras med en Broadwell installerad -.-.
Så en extra CPU bara för att kunna köra uppdateraren, en installation av windows bara för att kunna köra programmet.
Och efter att man plockat i sin Broadwell ytterligare en ominstallation för få ett fräscht system.
Knappast användarvänligt, men gissningsvis så är det nåt fulhack som krävs för att allt skall lira på bra

Tror att många som upplever problem (med t.ex. integrerade grafiken) efter Broadwell installation inte har uppdaterat som ASUS rekommenderar.
För min del var det BIOS inställningar som inte sparades, spänningar som inte blev korrekta o.s.v.
Datorn fungerade, men inte till 100%.

"* Note: To update your UEFI BIOS with the ‘BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors’ tool you must boot your system with a current generation Intel Core processor installed. When the update is complete, you can replace the current processor with a 5th generation Intel Core processor."

Permalänk
Avstängd

@anon193054: Använd USB BIOS flashback funktionen, problemet löst.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Vette 17 vad "BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors" egentligen gör men den måste köras om du skall plocka i en Broadwell oavsett vilken BIOS version du redan har.
Och som sagt det kan inte göras med en Broadwell installerad -.-.
Så en extra CPU bara för att kunna köra uppdateraren, en installation av windows bara för att kunna köra programmet.
Och efter att man plockat i sin Broadwell ytterligare en ominstallation för få ett fräscht system.
Knappast användarvänligt, men gissningsvis så är det nåt fulhack som krävs för att allt skall lira på bra

Tror att många som upplever problem (med t.ex. integrerade grafiken) efter Broadwell installation inte har uppdaterat som ASUS rekommenderar.
För min del var det BIOS inställningar som inte sparades, spänningar som inte blev korrekta o.s.v.
Datorn fungerade, men inte till 100%.

"* Note: To update your UEFI BIOS with the ‘BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors’ tool you must boot your system with a current generation Intel Core processor installed. When the update is complete, you can replace the current processor with a 5th generation Intel Core processor."

Stort tack! Då har jag lite mer koll

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag har en liknande fråga.

Har ett ASUS Z97I-Plus moderkort som jag nyss uppdaterade till senaste BIOS versionen (2704) via BIOS Flashback (d.v.s. i BIOS) m.h.a. en Haswell Refresh CPU. Räcker detta för att använda en Broadwell CPU eller måste jag uppdatera till en tidigare version först (t.ex. den som introducerar Broadwell microcode) innan jag uppdaterar till den senaste?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Senaste versionen brukar ha allt som släppts innan också.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Senaste versionen brukar ha allt som släppts innan också.

Gäller detta även för nya CPU:er som introduceras till samma sockel? Jag har inte fått något 100% säkert svar via Googlande heller och vill slippa krångla med installation av CPU:n + kylare fram och tillbaka ifall det skulle inte fungera med Broadwell CPU:n nu..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Icte:

Gäller detta även för nya CPU:er som introduceras till samma sockel? Jag har inte fått något 100% säkert svar via Googlande heller och vill slippa krångla med installation av CPU:n + kylare fram och tillbaka ifall det skulle inte fungera med Broadwell CPU:n nu..

Som nämnt så är allt det som finns i de tidigare med i den senaste, så det är bara den som ska in.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)