Dags för ny dator igen! Hjälp och tips ang val sökes!

Permalänk

Dags för ny dator igen! Hjälp och tips ang val sökes!

Halloj gott folk! Nu var det dags igen!

Detta är datorn jag har plockat ihop än så länge och jag köper rubbet nytt då jag inte har några användbara delar överhuvudtaget hemma.

Ändamålet för datorn är 3D rendering, animering, video/bild redigering och liknande. Samt nyare spel då och då. Kort och gott, en arbetsstation/speldator.

Allra helst skulle jag vilja kunna komma undan lite billigare förutsatt att det inte blir alltför stora kompromisser på prestandan. Grafikkortet är jag lite tveksam över så för tillfället har jag bara valt vad jag anser vara ett mellanting mellan 1060 och 1080 (Dock verkar 1060 vara mer värt för pengarna om man kollar pris/prestanda).

Bra processor och mycket minne är dock prioritet.

MVH

//Morgan

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem

@Morganrone93:

1060 räcker om du ska spela i 1080 och även 1440p om du är beredd att sänka inställningarna från ultra till high i vissa spel. (obs 60fps)

6700k är att föredra så du kan klocka den ifall du ska hålla på med tunga saker, om du verkligen inte behöver det kan du köpa 6700 för 3190 på netonnet istället

SSD?

Snabbare ram brukar inte kosta så mycket mer och verkar ge många fps i vissa spel på skylake platformen.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

@theo0019:

Så i överlag verkar det vara en solid sammansättning?

SSHD låter som en bra kompromiss mellan SSD och HDD eller har jag fel?

Om folk har lust skulle jag gärna vilja se hur ni hade plockat ihop det, jag är väldigt oinsatt på alla nya delar, var ett tag sen man snickrade ihop en dator. Budget ligger på mellan 10-15k, helst så nära 10k det bara går att komma utan att kompromissa alltför mycket på prestandan för det jag ska ha datorn till.

MVH
//Morgan

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morganrone93:

@theo0019:

Så i överlag verkar det vara en solid sammansättning?

SSHD låter som en bra kompromiss mellan SSD och HDD eller har jag fel?

Om folk har lust skulle jag gärna vilja se hur ni hade plockat ihop det, jag är väldigt oinsatt på alla nya delar, var ett tag sen man snickrade ihop en dator. Budget ligger på mellan 10-15k, helst så nära 10k det bara går att komma utan att kompromissa alltför mycket på prestandan för det jag ska ha datorn till.

MVH
//Morgan

Jag har en sshd och en ssd, tror inte att sshdn är så mycket snabbare än en vanlig hårddisk men jag kan ju ha fel eftersom jag inte har testat en vanlig. En sshd har några GB ssd minne som den lagrar cache på och ska i principen bli som ett bra mellanting men jag tror inte det funkade så bra som det var tänkt. Annars skulle vi väll se mer av dom.

Ja en solid build överlag, men tänk bara på att oavsett du köper 6700 eller 6700k så borde du köpa en kylare, 6700 för du med en dålig 6700k ingen alls. Rekommenderar Dark rock 3 för typ 300 om du vill ha en billig men prisvärd annars finns det många bättre också. ( fast dyrare)

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]