Microsoft åtgärdar allvarligt säkerhetshål i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft åtgärdar allvarligt säkerhetshål i Windows 10

Tidigare i oktober uppmärksammade Google ett allvarligt säkerhetshål i Windows 10. Nu släpper Microsoft en uppdatering för att åtgärda dessa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fått uppdateringen idag och installerat denna

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det är för sånt här som Win10 är mycket mer påstridig om uppdateringar.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Näää men Windows 10 som är då dåligt för det TVINGAR PÅ EN UPPDATERINGAR!!!!!11111

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag håller med alla andra här och nu bara hoppas att alla uppdaterar sina datorer.

Dumt om ni sitter och hatar på uppdateringar och sen får denna skiten på datorn bara för att ni inte litar på säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Ja, det är fortfarande dåligt att Windows 10 tvingar på en uppdateringar.
I ett vanligt operativsystem hade du fortfarande fått denna uppdateringar, men kunnat tacka nej till uppdateringar du inte vill ha, och desutom kunnat uppdatera när det passar dig, inte Microsoft.

Jag tror inte någon person "hatar på uppdateringar", de hatar att de tvingas till dem, och att de inte kan schemalägga dem klokt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HagSon:

Ja, det är fortfarande dåligt att Windows 10 tvingar på en uppdateringar.
I ett vanligt operativsystem hade du fortfarande fått denna uppdateringar, men kunnat tacka nej till uppdateringar du inte vill ha, och desutom kunnat uppdatera när det passar dig, inte Microsoft.

Jag tror inte någon person "hatar på uppdateringar", de hatar att de tvingas till dem, och att de inte kan schemalägga dem klokt.

Det kan jag hålla med om. De kunde haft automatiska uppdateringar som default MEN lagt till en inställning där man kunde valt bort det, då hade nog fler gillat w10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Det är för sånt här som Win10 är mycket mer påstridig om uppdateringar.

Skrivet av Ozzed:

Näää men Windows 10 som är då dåligt för det TVINGAR PÅ EN UPPDATERINGAR!!!!!11111

Säkerhetsuppdateringar är jag inte irriterad att jag tvingas på. Man kan ju ha olika prio på uppdateringstvånget.

Det hade ju till exempel varit trevligt om dom lät mig välja att INTE installera utdaterade drivrutiner istället för de aktuella. I dagsläget måste jag dra ur nätverkskabeln för att kunna installera en ny GPU-drivrutin.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Näää men Windows 10 som är då dåligt för det TVINGAR PÅ EN UPPDATERINGAR!!!!!11111

Tvingande uppdateringar är bara störande.

Har själv fått problem på två datorer. En som inställningar blivit återställda, typ standardprogram och standardenheter och en dator som gjorde att brandväggen spärrade internetåtkomst.

Syrran har fått program avinstallerat. Kom upp en ruta att Win 10 avinstallerat det för det var inkompatibelt med denna version av Windows. Fungerade med att installera om programmet, så det var nog inte så inkompatibelt.

Självklart är det ju bra med uppdateringar... Så länge det fungerar felfritt och inte dessa rutor stör ens användning av datorn.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av HagSon:

Jag tror inte någon person "hatar på uppdateringar", de hatar att de tvingas till dem, och att de inte kan schemalägga dem klokt.

Precis.
Kom in för att se om det fanns en direktlänk till sagd uppdatering endast.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Vad heter KBn? Kan söka självklart... men någon som vet direkt? MS16-xx?

Edit: MS16-135 (Eller ja... MS16-142 1511 )

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Näää men Windows 10 som är då dåligt för det TVINGAR PÅ EN UPPDATERINGAR!!!!!11111

Och vem tycker det är bra när datorn gör random saker av sig själv

Ett operativ system ska bara finnas där så man kan köra dom program man vill köra.
Inte hålla på med popup rutor, utloggningar och omstarter etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Näää men Windows 10 som är då dåligt för det TVINGAR PÅ EN UPPDATERINGAR!!!!!11111

Ja det är dåligt för att det tvingar på en ALLA uppdateringar, hade det funnits filter för vilken typ av uppdateringar som skulle köra automatiskt hade det varit en annan sak.

Skrivet av zather:

Jag håller med alla andra här och nu bara hoppas att alla uppdaterar sina datorer.

Dumt om ni sitter och hatar på uppdateringar och sen får denna skiten på datorn bara för att ni inte litar på säkerhetsuppdateringar.

Handlar inte om att man inte litar på den typen av uppdateringar, det handlar om att man inte vill ha ALLA uppdateringar intvingade.

Själv har jag inte automatiska uppdateringar aktivt utan kör det manuellt och kan välja precis vilken jag vill installera och vilka jag inte vill ha, trotts detta har även jag den senaste uppdateringen, verkar som ni som hyllar auto uppdateringar inte trodde detta var möjligt.

Detta har även medfört att jag sluppit de senaste nvidia drivarna som ganska snabbt visade sig skapa problem och jag slapp även MS uppdatering som skapade problem för någon månad sedan tack vare detta.

En bra uppdateringstjänst låter användaren ha kontroll, synd att MS missat detta totalt men som tur är finns det ju 3:e parts applikationer som tar hand om det.

Permalänk
Medlem

Jag tror att man kan gnälla på Microsoft hur mycket som helst för att de autouppdaterar sitt OS det kommer ändå inte att vara lika mycket gnäll och skit de har fått för att folk har suttit med gamla ouppdaterade OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja det är dåligt för att det tvingar på en ALLA uppdateringar, hade det funnits filter för vilken typ av uppdateringar som skulle köra automatiskt hade det varit en annan sak.
Handlar inte om att man inte litar på den typen av uppdateringar, det handlar om att man inte vill ha ALLA uppdateringar intvingade.

Själv har jag inte automatiska uppdateringar aktivt utan kör det manuellt och kan välja precis vilken jag vill installera och vilka jag inte vill ha, trotts detta har även jag den senaste uppdateringen, verkar som ni som hyllar auto uppdateringar inte trodde detta var möjligt.

Detta har även medfört att jag sluppit de senaste nvidia drivarna som ganska snabbt visade sig skapa problem och jag slapp även MS uppdatering som skapade problem för någon månad sedan tack vare detta.

En bra uppdateringstjänst låter användaren ha kontroll, synd att MS missat detta totalt men som tur är finns det ju 3:e parts applikationer som tar hand om det.

Manuellt eller automatiskt har ingen större betydelse då de numera släpper "kumulativa" uppdateringar.

Endast ett fåtal separata uppdateringar finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Manuellt eller automatiskt har ingen större betydelse då de numera släpper "kumulativa" uppdateringar.

Endast ett fåtal separata uppdateringar finns.

Spelar väl ingen roll om det är kumulativa eller inte, även dom kan jag välja att vänta med om det är något som skapar problem.
Det handlar om att jag som användare har sista ordet om JAG vill ha in dom i MIN dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Och vem tycker det är bra när datorn gör random saker av sig själv

Ett operativ system ska bara finnas där så man kan köra dom program man vill köra.
Inte hålla på med popup rutor, utloggningar och omstarter etc.

Märkte inte ens av att den hade installerats på min dator..Märkte det då jag själv skulle slå av datorn för att sätta i mer ram minne..Så några popup rutor och påtvingad omstart såg jag inte skymten av..Har ändrat aktiva timmar med så den startat om när jag anser det är mest passande..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enbom:

Har själv fått problem på två datorer. En som inställningar blivit återställda, typ standardprogram och standardenheter

Troligen orsakat vid en större versionsuppdatering, typ senaste 1511 -> 1607 (Anniversary). Det är ju i princip en nyinstallation av windows där inställningar och program/appar migreras över. Antar att allt inte följer med. Åkte på samma sak själv när Anniversary Update installerades.

Förhoppningsvis förbättras detta med Creators Update i mars som introducerar Unified Updating Platform.

Annars har jag inte märkt av nåt problem med uppdateringar eller drivrutiner. Däremot gillar jag inte de tvingade omstarterna iom att jag inte kan lämna datorn på eget arbete utan att ställa om inställningen för aktiva timmar. Den delen är alldeles för snäv, jag skulle önska att det fanns ett alternativ att fördröja omstarten 24t (alternativet finns bara när omstarten väl ligger i kö).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Och vem tycker det är bra när datorn gör random saker av sig själv

Ett operativ system ska bara finnas där så man kan köra dom program man vill köra.
Inte hålla på med popup rutor, utloggningar och omstarter etc.

Det hade säkert fungerat i en värld med bara snälla människor och utan att Internet fanns, men nu ser det inte ut så.

Jag tycker absolut inte man skall få välja bort uppdateringar. Gör man det riskerar man att hamna i botnät och vara en del i en förstörande kraft.

Jag gillar utvecklingen att ett operativsystem går mer och mer mot att vara ett ekosystem och inte bara ett tomt skal, så jag tycker inte alls att ett OS inte skall vidta aktiva åtgärder för att skydda användaren, och i förlängningen också andra användare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

aha så de va därför jag blev hackad och skicka mitt lösenord din alla mina polare via telegram

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Märkligt att folk uppskattar borttagandet av valfrihet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Och vem tycker det är bra när datorn gör random saker av sig själv

Ett operativ system ska bara finnas där så man kan köra dom program man vill köra.
Inte hålla på med popup rutor, utloggningar och omstarter etc.

Det var ju lite det som detta säkerhetshålet lät datorn göra, ja.. med lite hjälp från tredje part då. Jag ser hellre att Microsoft ändrar saker på min dator än en rysk hackergrupp.

Citat:

Enligt Microsoft själva gjorde det nu åtgärdade säkerhetshålet det möjligt för andra att ta kontroll över användarens dator, köra program och ta bort filer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Märkligt att folk uppskattar borttagandet av valfrihet.

Det är väl helt valfritt att använda Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Spelar väl ingen roll om det är kumulativa eller inte, även dom kan jag välja att vänta med om det är något som skapar problem.
Det handlar om att jag som användare har sista ordet om JAG vill ha in dom i MIN dator.

Ingen tvingar dig till använda Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Spelar väl ingen roll om det är kumulativa eller inte, även dom kan jag välja att vänta med om det är något som skapar problem.
Det handlar om att jag som användare har sista ordet om JAG vill ha in dom i MIN dator.

Vad jag menade är att man har valen "uppdaterat eller ej uppdaterat". Där det sistnämnda är en katastrof säkerhetsmässigt.

Vilket ju också är en av de största anledningarna till denna förändring.

Skrivet av Mirialia:

Ingen tvingar dig till använda Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Arbetsgivaren kanske... beroende på vad man nu har för arbete/arbetsuppgifter.

Permalänk

Självklart bör man uppdatera, men det är svårt att säga om felet är åtgärdat på riktigt när källkoden är sluten. Apple har gjort några ful-fixar av säkerhetshål förr, och det finns ingen anledning att tro att Microsoft är bättre.

För min del var det här droppen som fick mig att byta till linux på min desktop och enbart dualboota Windows för spel/windowsspecifika program. Nog för att linux har haft några säkerhetshål på sistone, men när de åtgärdas är det mycket lättare att se hur, och bekräfta att det är åtgärdat på riktigt. Plus att responsen ofta är mycket snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var det detta hål som kallades "Atombombing"? I så fall drabbar det ju ALLA Windowsversioner, inte bara 10:an.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Troligen orsakat vid en större versionsuppdatering, typ senaste 1511 -> 1607 (Anniversary). Det är ju i princip en nyinstallation av windows där inställningar och program/appar migreras över. Antar att allt inte följer med. Åkte på samma sak själv när Anniversary Update installerades.

Förhoppningsvis förbättras detta med Creators Update i mars som introducerar Unified Updating Platform.

Annars har jag inte märkt av nåt problem med uppdateringar eller drivrutiner. Däremot gillar jag inte de tvingade omstarterna iom att jag inte kan lämna datorn på eget arbete utan att ställa om inställningen för aktiva timmar. Den delen är alldeles för snäv, jag skulle önska att det fanns ett alternativ att fördröja omstarten 24t (alternativet finns bara när omstarten väl ligger i kö).

Datorn som fick problem med brandväggen har jag inte ens uppgraderat till 1607 ännu. Så det var bara en vanlig update. Har googlat om det och det var någon specifik update som f*cka upp det. Har inte orkat försöka fixa det då det var lättare att bara stänga av brandväggen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Det är väl helt valfritt att använda Windows 10?

Skrivet av Mirialia:

Ingen tvingar dig till använda Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du vill spela de senaste spelen så är du tvingad att använda Windows 10.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Om du vill spela de senaste spelen så är du tvingad att använda Windows 10.

Är väl bara Forza och Gears of War?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.