Dåligt Wifi med Telia Smart!

Permalänk

Dåligt Wifi med Telia Smart!

Hej!

Har telia smart TG799 och har dåligt wifi!

Tänkte brygga smarten och köpa egen router som jag kopplar kabel till och ställer mitt i huset!

Vad tycker ni "experter" om Airport Extreme eller Netgear Nighthawk X6??

Allt annat som tv telefoni går via smarten,och när jag bryggar så kopplas telias wifi bort så den nya är endast för wifi!!

Har 100/100 Fiber!!

K

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du ska hålla dig borta från Netgear, D-Link, TP-Link och liknande budgetmärken. Mitt förslag är att du båller din TG799 som router men stänger av WiFi i den och köper istället en accesspunkt. Ubiquiti har ett gäng som heter Unifi och är riktigt prisvärda.

Beroende på om du vill ha AC eller inte har du lite alternativ här
https://www.dustinhome.se/search/unifi/hardvara/natverk/tradl...

Permalänk
Medlem

Jag fick ungefär 10ggr högre uppmätt hastighet med Netgear R7000 jämfört med Telias TG799.

Har ej provat Ubiqu men det är ju bara en AP.
Då är du fast med Telias undermåliga routerfunktion.

Permalänk
Avstängd

har telias .. farten e väl ok men täckningen är sämre en den "gamla" telia routern vi hade innan så ick sätta in en repeater för att få täckning i hela huset

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en eller flera accesspunkter och undvik repeaters för de halverar hastigheten i( bästa fall)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe:

japp men smidigt om man tex bara behöver lite wifi i ett rum utan krav på hastighet.. hastighet har jag i kablarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjeohls66:

Hej!
Har telia smart TG799 och har dåligt wifi!
Tänkte brygga smarten och köpa egen router som jag kopplar kabel till och ställer mitt i huset!
Vad tycker ni "experter" om Airport Extreme eller Netgear Nighthawk X6??
Allt annat som tv telefoni går via smarten,och när jag bryggar så kopplas telias wifi bort så den nya är endast för wifi!!
Har 100/100 Fiber!!
K

Om det är endast bättre WiFi täckning du är ute efter, är det enklast att sätta upp en AP där du har dålig täckning.

Själv har jag Telias router med WiFi på undervåningen och en AP på övervåningen, samma SSID på båda.
Funkar kanon.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kjeohls66:

Hej!

Har telia smart TG799 och har dåligt wifi!

Tänkte brygga smarten och köpa egen router som jag kopplar kabel till och ställer mitt i huset!

Vad tycker ni "experter" om Airport Extreme eller Netgear Nighthawk X6??

Allt annat som tv telefoni går via smarten,och när jag bryggar så kopplas telias wifi bort så den nya är endast för wifi!!

Har 100/100 Fiber!!

K

Jag hade också satsat på en AP istället för att byta ut routern. Det går att få TV och telefoni att funka med vissa routers, men det kan du slippa om du bara köper en AP istället. Sedan så får du förmodligen betydligt bättre täckning generellt med en AP eftersom du kan montera den optimalt mitt i huset. Det är förmodligen två delar i att du upplever att du har dåligt WiFi. Dels att Smarten kanske inte har världens bästa WiFi och dels att den inte är optimalt placerad.

Skrivet av henkiii:

Jag fick ungefär 10ggr högre uppmätt hastighet med Netgear R7000 jämfört med Telias TG799.

Har ej provat Ubiqu men det är ju bara en AP.
Då är du fast med Telias undermåliga routerfunktion.

Vad tycker du skulle vara undermåligt? Det brukar främst vara användaren som är undermålig när det gäller Telias routers, eftersom det verkar vara många som inte kan läsa instruktionerna på hur man använder funktionerna i den. Jag kör en själv sedan 4 år, har 100Mbit fiber. Inga som helst problem. Har kompletterat med en AP för bättre täckning, men det är allt.

Skrivet av captur605:

@mrqaffe:

japp men smidigt om man tex bara behöver lite wifi i ett rum utan krav på hastighet.. hastighet har jag i kablarna..

Det kan man ju tänka sig, men repeatern sänker farten för alla användare som kör WiFi i och med att den både skickar och tar emot. Så har du inget krav på hastighet över huvud taget på WiFi så blir det bra med en repeater, annars kör du med en AP.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@HerrNilsson: Ok har kollat på dessa AP och låter bra men dom verkar vara svåra att ställa in??
Sen stänger jag av mitt egna wifi i telias router och kör wifi med dessa istället? Vill inte ha 2 nätverk!

K

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjeohls66:

@HerrNilsson: Ok har kollat på dessa AP och låter bra men dom verkar vara svåra att ställa in??
Sen stänger jag av mitt egna wifi i telias router och kör wifi med dessa istället? Vill inte ha 2 nätverk!

K

Nej det är inte svårt. Installera en programvara och konfigurera dem. Läs manualen om du inte reder ut det :).
Exakt!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kjeohls66:

@HerrNilsson: Ok har kollat på dessa AP och låter bra men dom verkar vara svåra att ställa in??
Sen stänger jag av mitt egna wifi i telias router och kör wifi med dessa istället? Vill inte ha 2 nätverk!

K

Du kan ha flera accesspunkter och om alla använder samma ssid så är det samma trådlösa nät sett från klienten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ha flera accesspunkter och om alla använder samma ssid så är det samma trådlösa nät sett från klienten.

Och nätverkslösen följer med dessa?
Och man kopplar bort Telias wi-fi med eller hur och kör på AP:s nätverk?!

Sen finns det ju en massa olika av dom med olika fart på?
Jag kör ju fiber 100/100 ev i framtiden 250/250!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kjeohls66:

Och nätverkslösen följer med dessa?
Och man kopplar bort Telias wi-fi med eller hur och kör på AP:s nätverk?!

Sen finns det ju en massa olika av dom med olika fart på?
Jag kör ju fiber 100/100 ev i framtiden 250/250!!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja samma sid och nycklar så blir det samma wifinät, du kan stänga av fifi i smarten om du vill men det är inte nått tvång att göra det utan bör man göra efter att man kollat de lokala förhållandena om det inte är en fördel att ha det på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kjeohls66:

Sen finns det ju en massa olika av dom med olika fart på?
Jag kör ju fiber 100/100 ev i framtiden 250/250!!
Skickades från m.sweclockers.com

Känns mer som en skryt-kommenar än något annat. Om du tror att du ska kunna dra full nytta av en 250Mbit fiber via WiFi så är det nog bara att säga lycka till. Visst, i enskilda tester kan man komma upp i de farterna, men så som WiFi är uppbyggt så blir det svårt i ett mer realistiskt nät med många enheter som ska samsas. Ska du köra 250Mbit fiber så räkna med att använda kabel till de enheter som ska ha max fart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: Det är din tolkning om skryt??
Jag ställer en fråga om att det finns olika AP som klarar olika dataöverföringshastigheter och sen nämner jag då vad jag har idag och vad jag ev kommer ha i framtiden för att någon ska kunna svara mig på en fråga vilken jag då ska välja?
Och jag ställer ju frågorna här för att jag inte vet säkert själv vad jag ska välja,är väl det ett forum är till för?

Nått mer du inte förstår??