Permalänk
Medlem

Intern HDD

Godkväll!

Jag har nyligen köpt en Intern HDD hårddisk (3TB) https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/sata3a5tum/s... och tänkte ha den i datorn där jag lagrar alla spel osv förutom själva windows och andra viktiga program som krävs för datorn (observera att jag har en ssd där alla dessa program ligger just nu och vill fortsätta med det).

Min fråga är hur och vad som krävs för att man ska koppla in HDD i datorn, alltså mellan nätagget, moderkortet och själva hårddisken.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sakmo:

Godkväll!

Jag har nyligen köpt en Intern HDD hårddisk (3TB) https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/sata3a5tum/s... och tänkte ha den i datorn där jag lagrar alla spel osv förutom själva windows och andra viktiga program som krävs för datorn (observera att jag har en ssd där alla dessa program ligger just nu och vill fortsätta med det).

Min fråga är hur och vad som krävs för att man ska koppla in HDD i datorn, alltså mellan nätagget, moderkortet och själva hårddisken.

Tacksam för svar!

Du behöver en SATA kabel mellan mobo och disk. helst 6gbps SATA

Och en kabel för ström som går från nätagget till disken.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/SATA_Power_Plug.jpg

gjorde dennna bilden som url för den va så stor

kolla annars bara på ssdn, det är samma kablar

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@theo0019: Glömde skriva med att jag redan köpt en sådan SATA kabel och har kopplat den till moderkortet, Tack!

Det var strömkabeln jag var osäker på nu men har fått svar. Frågan är bara om det finns risk att moderkortet inte har plats för en tredje hårddisk? Kan man isåfall bara ha kvar SSD + den nya HDD jag köpte och föra över allt från den gamla HDD till den nya på ett sätt så inget går förlorat?

Permalänk
Medlem

Finns även Molex till SATA adapter man kan köpa ifall nätagget inte har tillräckligt med SATA strömkontakter.

Värt notera att dessa adaptrar är ökända för att fatta eld rent spontant så dubbelkolla att det inte är en modell med "gjuten" plastände.

https://www.youtube.com/watch?v=TataDaUNEFc

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Finns även Molex till SATA adapter man kan köpa ifall nätagget inte har tillräckligt med SATA strömkontakter.

Värt notera att dessa adaptrar är ökända för att fatta eld rent spontant så dubbelkolla att det inte är en modell med "gjuten" plastände.

https://www.youtube.com/watch?v=TataDaUNEFc

Tack så mycket, ska kolla på detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Du behöver en SATA kabel mellan mobo och disk. helst 6gbps SATA

Finns inga specifikt 6Gbps kablar, bara marknadsföringsbluff, alla kablar fungerar.

Skrivet av sakmo:

@theo0019: Glömde skriva med att jag redan köpt en sådan SATA kabel och har kopplat den till moderkortet, Tack!

Det var strömkabeln jag var osäker på nu men har fått svar. Frågan är bara om det finns risk att moderkortet inte har plats för en tredje hårddisk? Kan man isåfall bara ha kvar SSD + den nya HDD jag köpte och föra över allt från den gamla HDD till den nya på ett sätt så inget går förlorat?

Kolla först i diskhanteraren att din gamla HDD inte har något som är relaterat till Windows boot-process, swapfil eller program som är igång. I så fall kan du bara kopiera över rakt av. Kan du inte ha båda diskarna i samtidigt är det lättaste att starta från en Linux Live ISO på DVD eller USB(4GB+) och bara ha HDD-diskarna i och kopiera rak av.

Du behöver inte installera Linux utan kan direkt från en Live-ISO köra det som behövs för att skapa disken. Använd GParted för att sätta disken till GPT (Meny 4, val1) och skapa en NTFS-partition. Eller kopiera den från gamla disken och klistra in den i den nya.

När du är färdig så sätter du den gamla bokstaven på din nya disk.

Om det är så att din gamla disk har något som boot, eller swap så behöver du göra en kloning av disken med en image, det kan du göra med programmet diskar (disks). Men det brukar vara bättre med en ominstallation då en korrekt installation helst skall vara allt system-rellaterat på samma disk.

Ladda ner här: Linux Mint Cinnamon

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Finns inga specifikt 6Gbps kablar, bara marknadsföringsbluff, alla kablar fungerar.

Är det så?
Kanske bara är porten som det finns 3gbps då?

Spelar ju ändå inte så stor roll då även ssds brukar ligga på 500mbps

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Är det så?
Kanske bara är porten som det finns 3gbps då?

Spelar ju ändå inte så stor roll då även ssds brukar ligga på 500mbps

det är kretsarna som styr hastigheten, kablarna är identiska mellan versionerna.

Det är idag SATA som hindrar SSD'er från att vara snabbare, därför det blir vanligare med PCI-e och M.2 diskar då dom har högre överföringshastighet.

Det flesta SSD'er ligger på straxt över 500 MB/s (Megabyte per sekund)
Sata 3 klarar 6 Gb/s (6 Gigabit per sekund)

6Gb/s motsvarar 750 MB/s Men det är då den teoretiska hastigheten, och den är oftast svår att uppnå av diverse själ.

Samsungs M.2 disk klarar att läsa i 3500 MB/s, alltså 28 Gb/s (4,7 gånger snabbare än sata 3's top hastighet.)

Notera (1): 1 MB (Megabyte) = 8 Mb (Megabit)
Notera (2): Sata 3 har en överföringshastighet på 6 Gb/s, Sata 2 har 3 Gb/s, sata 1 har 1,5 Gb/s

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

det är kretsarna som styr hastigheten, kablarna är identiska mellan versionerna.

Det är idag SATA som hindrar SSD'er från att vara snabbare, därför det blir vanligare med PCI-e och M.2 diskar då dom har högre överföringshastighet.

Det flesta SSD'er ligger på straxt över 500 MB/s (Megabyte per sekund)
Sata 3 klarar 6 Gb/s (6 Gigabit per sekund)

6Gb/s motsvarar 750 MB/s Men det är då den teoretiska hastigheten, och den är oftast svår att uppnå av diverse själ.

Samsungs M.2 disk klarar att läsa i 3500 MB/s, alltså 28 Gb/s (4,7 gånger snabbare än sata 3's top hastighet.)

Notera (1): 1 MB (Megabyte) = 8 Mb (Megabit)
Notera (2): Sata 3 har en överföringshastighet på 6 Gb/s, Sata 2 har 3 Gb/s, sata 1 har 1,5 Gb/s

I fallet S-ATA motsvarar 6 Gb/s 600 MB/s eftersom 8b/10b-encoding används.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@Haptic:
Jahaa!
Nu klarnade det lite

Vet du om pci-e SSDs har ännu högre potential? Vet inte riktigt hur jag ska formulera den meningen men jag tror du vet vad jag menar

Är bit och byte samma sak bara att byte är 8 gånger så mycket?
6Gb/s motsvarar 750MB/s, på båda hållen då? Kan disken läsa och skriva samtidigt?

Förlåt Ts för att vi går ifrån ämnet lite

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

@swehunter2000:
Jahaa!
Nu klarnade det lite

Vet du om pci-e SSDs har ännu högre potential? Vet inte riktigt hur jag ska formulera den meningen men jag tror du vet vad jag menar

Är bit och byte samma sak bara att byte är 8 gånger så mycket?
6Gb/s motsvarar 750MB/s, på båda hållen då? Kan disken läsa och skriva samtidigt?

Förlåt Ts för att vi går ifrån ämnet lite

En bit är det minsta en dator hanterar och motsvarar den elektriska delen. Varje bit motsvarar "aningen" =/= "eller". En byte som är 8 bitar har alltså 8 antingen =/= eller relationer vilket ger 256 möjligheter. Vilket i matematik är 0 - 255. En byte kan därför representera 256 olika tecken, vilket räcker för vanliga bokstäver, siffror och några specialtecken som för datorn är programmeringsspråk. (Se ASCII) 4 bytes (tecken) är alltså samma som 32 bitar vilket ger 4 294 967 296 möjligheter. Medans talet i text kostar 13 bytes (10 utan mellanslag).

Gränsen för SATA är 6Gb = 750 MB / sek, på grund av vissa avrundningar och annat som hanteras av datorn så är en bra regel att dela med 10 i stället för 8 vilket ger en mer realistisk maxhastighet, dessutom så stör en del annat ofta vilket ofta sänker hastigheten mer.

Gränsen för PCE-Express gen 3.0 är 985 MB/s (ca 7,8Gbit) och M.2 som motsvar PCI Express x4 ligger på 32 Gbit = 4 GB / sek. Vilket innebär att Samsungs nya 960 pro M.2 börjar nosa i taket redan. I Gen 4 av PCI-Express så är gränserna 1969 MB/sek redan vid x1 viket i x4 motsvarar 7876 MB/sek.

X:et ovan menar längden på en PCI-Express-port som vanligen är x1, x4, x8 eller x16.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

I fallet S-ATA motsvarar 6 Gb/s 600 MB/s eftersom 8b/10b-encoding används.

Coolt, detvisste jag itne var en grej Vet du varför man har valt att göra så? Känns som att det är rätt onödigt..

Skrivet av theo0019:

@swehunter2000:
Jahaa!
Nu klarnade det lite

Vet du om pci-e SSDs har ännu högre potential? Vet inte riktigt hur jag ska formulera den meningen men jag tror du vet vad jag menar

Är bit och byte samma sak bara att byte är 8 gånger så mycket?
6Gb/s motsvarar 750MB/s, på båda hållen då? Kan disken läsa och skriva samtidigt?

Förlåt Ts för att vi går ifrån ämnet lite

ursäkta, formulerade mig lite dumt, M.2 är bara en kontakt men som oftast använder PCI-e (Men kan köra usb 3, samt Sata 3). tåg bara ett exempel på en ssd som råkade vara en M.2 anpassad ssd

som en liten "nerdummad" version av det han i citatet nedan skriver, så är en bit en 1'a eller 0'a (Ström på/av). En byte däremot är 8 st bitar. Anledningen till det är för att i de äldre dagarna så användes en byte för att spara ett tecken. och man ansåg då att 8 bitar, vilket i binärt motsvarar 0-255 (256 värden eller i det fallet, olika tecken) var tillräckligt. Idag används UTF-8 till största delen på internet, och den använder 8 till 4 Bytes för att lagra sina tecken.

Enkel tumregel för att hålla reda på det; Liten b är den lilla enheten bit, Stort B är den stora enheten Byte.

OldComputer påpekar också att gränsen för PCI-e är 985 MB/s, detta är då för en PCI-e "lane". M.2 tar upp till 4 lanes, och därmed 3.938 GB/s som han också skriver

Hoppas det förklarar en del

Skrivet av OldComputer:

En bit är det minsta en dator hanterar och motsvarar den elektriska delen. Varje bit motsvarar "aningen" =/= "eller". En byte som är 8 bitar har alltså 8 antingen =/= eller relationer vilket ger 256 möjligheter. Vilket i matematik är 0 - 255. En byte kan därför representera 256 olika tecken, vilket räcker för vanliga bokstäver, siffror och några specialtecken som för datorn är programmeringsspråk. (Se ASCII) 4 bytes (tecken) är alltså samma som 32 bitar vilket ger 4 294 967 296 möjligheter. Medans talet i text kostar 13 bytes (10 utan mellanslag).

Gränsen för SATA är 6Gb = 750 MB / sek, på grund av vissa avrundningar och annat som hanteras av datorn så är en bra regel att dela med 10 i stället för 8 vilket ger en mer realistisk maxhastighet, dessutom så stör en del annat ofta vilket ofta sänker hastigheten mer.

Gränsen för PCE-Express gen 3.0 är 985 MB/s (ca 7,8Gbit) och M.2 som motsvar PCI Express x4 ligger på 32 Gbit = 4 GB / sek. Vilket innebär att Samsungs nya 960 pro M.2 börjar nosa i taket redan. I Gen 4 av PCI-Express så är gränserna 1969 MB/sek redan vid x1 viket i x4 motsvarar 7876 MB/sek.

X:et ovan menar längden på en PCI-Express-port som vanligen är x1, x4, x8 eller x16.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Finns inga specifikt 6Gbps kablar, bara marknadsföringsbluff, alla kablar fungerar.

Kolla först i diskhanteraren att din gamla HDD inte har något som är relaterat till Windows boot-process, swapfil eller program som är igång. I så fall kan du bara kopiera över rakt av. Kan du inte ha båda diskarna i samtidigt är det lättaste att starta från en Linux Live ISO på DVD eller USB(4GB+) och bara ha HDD-diskarna i och kopiera rak av.

Du behöver inte installera Linux utan kan direkt från en Live-ISO köra det som behövs för att skapa disken. Använd GParted för att sätta disken till GPT (Meny 4, val1) och skapa en NTFS-partition. Eller kopiera den från gamla disken och klistra in den i den nya.

När du är färdig så sätter du den gamla bokstaven på din nya disk.

Om det är så att din gamla disk har något som boot, eller swap så behöver du göra en kloning av disken med en image, det kan du göra med programmet diskar (disks). Men det brukar vara bättre med en ominstallation då en korrekt installation helst skall vara allt system-rellaterat på samma disk.

Ladda ner här: Linux Mint Cinnamon

Tack så mycket för hjälpen! Ska prova detta när jag har tid och återkommer när jag är klar eller om det uppstår något fel. Tack så länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@theo0019: Jag har nu kopplat in en SATA-kabel (5Gbit/s) mellan hårddisken och moderkortet (ungefär ett sådant moderkort har jag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2273399) och eftersom min andra HDD hårddisks kablar var inkopplade i varandra tog jag bara den närmaste och satte in i min nya hårddisk samtidigt som den gamla fortfarande var i. Men problemet är att datorn inte hittar en till hårddisk under "diskhantering". Vad är felet?

//Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av sakmo:

@theo0019: Jag har nu kopplat in en SATA-kabel (5Gbit/s) mellan hårddisken och moderkortet (ungefär ett sådant moderkort har jag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2273399) och eftersom min andra HDD hårddisks kablar var inkopplade i varandra tog jag bara den närmaste och satte in i min nya hårddisk samtidigt som den gamla fortfarande var i. Men problemet är att datorn inte hittar en till hårddisk under "diskhantering". Vad är felet?

//Tack på förhand

kan du fota av hur du kopplat ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Absolut, gör det så fort jag kommer hem!

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Edit: Här är 2 bilder Bild 1 Bild 2. Bilderna är i princip identiska men man kanske ser bättre på någon. Hårddisken som ligger högre upp är den nya och den tjocka svarta sladden som är kopplad in i båda går sedan till nätaggregatet.

Permalänk
Skrivet av sakmo:

@Grönahunden: Edit: Här är 2 bilder Bild 1 Bild 2. Bilderna är i princip identiska men man kanske ser bättre på någon. Hårddisken som ligger högre upp är den nya och den tjocka svarta sladden som är kopplad in i båda går sedan till nätaggregatet.

är det svart satakabel till den längst upp ?
när du startar datorn och håller handen på den hårddisken känner du en svag vibration ?

kan du testa hdd´n i nån annan dator ? extern kabinett

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Syns disken i bios eller vad säger bios om vad som är ansluten till den sataport du kopplat in disken på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan ha råkat ut för samma fel som jag gjort om du har Windows 8/10... dvs dens snabb boot och en halvtaskig UEFI boot gör att disken aldrig hittas, även om du har gjort allt rätt. (Hände mig senast igår).

Finns lite olika knep att får det att fungera. Antingen gå in i BIOSet och boota på disken (den tomma), detta kommer trigga en uppdatering.
Eller gå in och ändra en sak i BIOS och spara (du kan direkt gå in och ändra tillbaka den igen och spara igen. Sparningen av ändringar triggar uppdateringen.
Eller så får du stänga av fast boot i Windows tillfälligt, så borde den initiera om kärnan och hitta disken vid detta.

Detta fel finns inte på Win 7 och MBR dock, om du har det.

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Ja, den svarta längst upp är en sata-kabel, känner också en svag vibration när jag startat datorn. Kan desvärre inte pröva den i någon annan dator :/.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Det funkar! Tack så jättemycket för hjälpen! Ha det bra!

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla som lade ner sin tid, hjälpte till och gjorde vad de kunde. Det uppskattas otroligt mycket! Hoppas alla får en god fortsättning!