Får access denied efter ha uppgraderat från Windows 8 till Windows 10

Permalänk
Medlem

Får access denied efter ha uppgraderat från Windows 8 till Windows 10

Hej, Sweclockers!

För 6 månader sen uppgraderade jag min dator från Windows 8 till Windows 10 som var gratis. Jag sparade mina viktiga bilder till min D hårddisk, som tidigare låg på min C disk. Efter att jag hade uppgraderat till Windows 10 och försöker öppna mina gamla bilder så står "It looks like you don't have permission to view this file. Check permission and try again". Jag har varit på många forum och testat många lösningar men inget hjälpte. Därför jag avslutar med att skapa en egen tråd. Förhoppningsvis har någon varit med om detta tidigare och har en lösning eller någon riktigt vass med Windows som kan.

Det som är väldigt konstigt är, vissa bilder blir låste och andra kan jag se. Kan det ligga med att mitt tidigare windows 8 var PRO och ny kör windows 10 home?

Testat:
Laddat hem unlocker, take ownership och beowner. Det är program som ska tvinga bilderna att ge mig access. Men ingen succé.

Fixat med security tabben, ändrat permission till mig själv. Fungerar fortfarande. Om jag testar att flytta filerna till en annan map, står det är endast användaren "Tommy/tommy", kan flytta filerna. Men det är jag som är inloggad som tommy.

Bilder:
https://postimg.org/image/v4ahia3lh/
https://postimg.org/image/6z9s0kjat/
https://postimg.org/image/5ms2yolv9/

Tack för du läste!
MVH Tommy

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem

Det är nog inte bara permission du behöver ändra på Security-fliken utan ägare. Det ska göras på alla mappar/filer som ligger i roten (D:\) och du behöver komma ihåg att välja till att det ska gälla även för alla underliggande mappar och filer.

Permalänk
Medlem

@CeciliaB:

Hej! Tack för svaret.

Jag försökte men det löste inte.

https://postimg.org/image/kacz7o6tx/

Det är såhär du menar?

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Permalänk
Medlem

@CeciliaB:
Tack för svaret.
Båda sidorna har jag gjort utan positiva resultat. Försökt lägga owner som Users, tommy (Mitt konto), Everybody och försökt lägga owner som adminstrator. Men filerna vägrar att ge mig åtkomst till dem. Även take ownership fungerar inte. Försöker "take ownership" så säger den att jag är owner. Men efter så är filerna låsta fortfarande.
Det är endast filer som jag har kopierat från windows 8 till min D hårddisk och sen uppgraderat till windows 10.

När filerna låg på min windows 8, fanns det INGA lås av någotslag. Alla användaren på datorn hade tillgång till filerna.

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem

Prova kommandotolken recursively change owner windows 7

takeown /f "D:\path\to\folder" /r icacls "D:\path\to\folder" /reset /T

Skrivet av Dextive:

Det som är väldigt konstigt är, vissa bilder blir låste och andra kan jag se. Kan det ligga med att mitt tidigare windows 8 var PRO och ny kör windows 10 home?

Vet ej, men av ren nyfikenhet hur kommer det sig att du inte kör Pro längre?

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75:
Tack för ditt svar!

Jag testade det nytt, det blev success på på allt. Men kan fortfarande ej öppna det.

https://postimg.org/image/l4og93c7f/

Varför jag tog home istället för Pro, är för jag lyssnade på andras erfarenhet. Dem sa att Home var bättre om man ska använda datorn till media och gaming. Pro var mer för var mer för företag. Men efter insåg jag att man kan köra media o gaming lika bra som pro och home.

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextive:

Jag testade det nytt, det blev success på på allt. Men kan fortfarande ej öppna det.

https://postimg.org/image/l4og93c7f/

Det är ett hänglås på filerna, så det har kanske inte med ägare eller rättigheter att göra utan de är krypterade. Går det i så fall att dekryptera dem?

Mer info:
Windows 10 , How to Remove Padlock from file ?

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75:

Hej igen,

Det är förmodligen att den är låst som du sa. Dock behöver jag min gamla certifikat från min tidigare Windows 7 som jag inte har kvar. Jag kollade runt lite och folk skriver att det är kört om man ej har kvar sin certifikat? Du vet inga andra kryphål igenom?

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75:

Hej!

JAg hitta det!!! Det var exakt som du sa! Det var att jag behövde en certifikat för att lösa det. Men jag sökte på hela datorn efter ".pfx". Där hitta jag en gammal pfx och högerklicka på den för att installera. Sen kom bilderna upp!

Tack än en gång för din hjälp. <3

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem

Om man gör sådana saker som stora uppdateringar så bör man först göra en diskimage av disken som OS startar upp och sitter på innan uppgraderingen - av just anledningen som du nu fick smaka på. - med en diskimage så kan man 'backa bandet' och få det i precis i det stadiet det var innan uppdateringen om det inte fungerar alls som det skulle efter uppdateringen - som tex. att tappa bort nycklar till dina krypterade filer

Kör man med bitlocker etc. och det är beroende av inloggningskonto, certifikat mm. faktorer så måste man vara väldigt försiktigt med sina data och har de backuppad på någon annan media som inte är beroende MS säkerhetssystem.

Vill man tex ha diskkryptering på sin backuplagringsdisk så kan man tex titta på veracrypt - som är en fortsättning på den nedlagda truecrypt och se till att filerna som läggs där inte är bitlocker-krypterade

Hade du inte hittat din .pfx-fil (och den innehöll krypteringsnyckel) så hade det varit kört - men också om du förlorat ditt konto av någon anledning, eller att den blivit ändrat då allt måste stämma överens för att dina filer skall bli åtkomliga. Det är en hel kedja av saker som måste stämma exakt innan du kan titta på dina krypterade filer och det räcker att en enda detalj i kedja blir fel för att dina filer skall bli låsta för alltid.

Du hade tur nu, men tänk igenom hur det skall hanteras i framtiden med dina backupper om du i framtiden vill kunna rädda tillbaka dina filer om du tex. får en diskkrasch och allt gammalt i kontoväg försvinner. Då om dina filer är sparade med bitlocker på din backup så försvinner alla nycklar, konton etc. med krachen och även om du har gjort dina backupper så kommer du finna dem oåtkomliga den dagen du vill ha tillbaka dem.

Nu brukar inte home-versionen supporta bitlocker (bara möjlighet att läsa exiterande krypterade filer som det är för dig nu ) och att du gick ifrån pro-version till home-version var troligen en av orsakerna till varför certifikatet tappades bort och inte fanns med i systemet efter uppgraderingen

Din nuvarande backup är troligen fortfarande bitlockerkrypterad och det hela är ömtåligt om du får någon strul med dina nycklar eller konto etc.

Du bör kopiera/flytta dessa filer till mappar som inte är bitlocker-krypterade och bli säker på att filerna som läggs där verkligen är avkrypterade.

Permalänk
Medlem

@xxargs:

Tack för tipset, detta ska jag ta med.

Har nästan gjort backup av alla mina viktiga foton och stoppad in en kopia av dem + certifikat (ifall ifall) i en externhårddisk.

Trevlig kväll på er.

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2