Permalänk

Underklockning i5 4670k - strömbudget?

Jag har byggt en mycket liten dator i chassit "MS Tech CI 100" och har alltså haft lite bekymmer med värmeutvecklingen i ett så litet chassi (tror jag lägger upp lite bilder i ett galleri i helgen om någon är intresserad) I övrigt sitter det ett Asus Impact VII parad med en 4670k (Cryorig C7), detta drivs av ett Silverstone SFX 450 gold agg.

Eftersom moderkortet är ämnat för överklockning var det först en smula knepigt att försöka underklocka, det var näst intill omöjligt att stänga av automatisk överklockning, i synnerhet med Asus mjukvara installerad i Windows. Till sist fick jag manuellt klocka ner prollen och valde att lägga den på max 3GHZ. Maskinen ska inte göra något annat än visa video, lurar därför på att stänga av två fysiska kärnor, alternativt sänka klocken ytterligare? Har ni tips idéer kring detta får ni gärna ge input.

Om vi utgår från att jag behåller 3ghz på prollen, vad ska det vara för strömbudget för detta? Noterade att den verkar vara oförändrad 1,18 vilket jag har för mig att den matade när den överklocka sig till 4,2ghz. Notera att jag kan ha fel här, men kan jag sänka strömbudgeten och få ner värmen ytterligare?

Permalänk
Medlem

Testa att sänka spänningen till processorn, gissar på att du kan få ner spänningen en bra bit, och därmed få ner värmen och strömförbrukningen, även om du kör den i 3,4 GHz.

Med HWMonitor kan du se vad den drar i watt och se hur sänkning av spänning och processorklocken påverkar det.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Testa att sänka spänningen till processorn, gissar på att du kan få ner spänningen en bra bit, och därmed få ner värmen och strömförbrukningen, även om du kör den i 3,4 GHz.

Med HWMonitor kan du se vad den drar i watt och se hur sänkning av spänning och processorklocken påverkar det.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Tack för input, jag gissade att det sannolikt borde gå att dra ner spänningen, det är ju lite pyssel med och hade varit fint med någon form av referens att förhålla sig till, är det helt orimligt att utgå från 0,8 för 3GHZ? Ja då kanske jag sparar en del huvudvärk, eventuellt blir det El capitan som rullar på maskinen (beror på om jag får ordning på uppskalning till 4k) så jag utgår från att göra justeringen på BIOS-nivå då jag eventuellt inte kommer kunna justera detta med ett annat operativsystem.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du alltid ska göra sådana inställningar i BIOS/UEFI. Själv brukar jag sänka spänningen i steg och stabilitetstesta på varje nivå. Men du kan ju ta lite större steg och hoppas att det funkar, och sedan när det inte gör det längre så ökar du i mindre steg. Kör du den i 1,18V nu så testa med t.ex. 1,05V, jag har dock ingen erfarenhet av just 4xxx serien själv, så vet inte vad som brukar funka för dom.

Bara se till att testa ordentligt i slutändan, sedan skadar det inte att höja spänningen med t.ex. 0,025V över den lägsta nivån du får den helt stabil på. Så får du den inte stabil på 1,00V men stabil på 1,025V så höj till 1,05V och kör den på det 24/7.

Se till att du stänger av turboboosten också.

Permalänk
Avstängd

på 4690k så körde jag 1.100 på 4000mhz med ett bra ex och testade lite att droppa volten och ner till 0.850 med lägre mhz men under den volten ballade cpu ur oavsett mhz så med bara 3000mhz kan du säkert ligga i den regionen och gör stor skillnad på tempen då dom är rätt identiska cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w