Sapphire 6870 fläkten låter och går max hela tiden.

Permalänk
Inaktiv

Sapphire 6870 fläkten låter och går max hela tiden.

Tjena, Jag överklockade min amd fx 8320 efter jag hade formaterat om datorn. Och då började min fläkt på gpun låta högt som fan samt gå max hela tiden... Förr kunde jag styra den via amds program. Men nu spelar det ingen roll om jag sätter fläkten på 0%,10%,20% eller 100% Den går lika fort på alla.

Och ja jag är säker på att det är fläkten som låter
Jag vet inte om jag råkade ändra något i bios eller så när jag överklockade. Jag klockade cpun till ca 4,5ghz först men satte ner den till 4ghz sen.

Tempsen är det inga fel på. Gpun ligger runt stabilt 50 och cpun samma.

Har jag bränt något eller är det någon inställning? Eller är det kanske bara fläkten som pajat?

Permalänk
Skrivet av anon247522:

Tjena, Jag överklockade min amd fx 8320 efter jag hade formaterat om datorn. Och då började min fläkt på gpun låta högt som fan samt gå max hela tiden... Förr kunde jag styra den via amds program. Men nu spelar det ingen roll om jag sätter fläkten på 0%,10%,20% eller 100% Den går lika fort på alla.

Och ja jag är säker på att det är fläkten som låter
Jag vet inte om jag råkade ändra något i bios eller så när jag överklockade. Jag klockade cpun till ca 4,5ghz först men satte ner den till 4ghz sen.

Tempsen är det inga fel på. Gpun ligger runt stabilt 50 och cpun samma.

Har jag bränt något eller är det någon inställning? Eller är det kanske bara fläkten som pajat?

bios på moderkortet har väl inget med styrningen av fläkten på grafikkortet ? om du har en multimeter mät då på grafikkortet vaddet är för volt som fläkten drivs på 5V eller 12V ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

bios på moderkortet har väl inget med styrningen av fläkten på grafikkortet ? om du har en multimeter mät då på grafikkortet vaddet är för volt som fläkten drivs på 5V eller 12V ?

Jag har inte en aning. Men det var efter jag överklocka. Fläkten började låta och gå för fullt hela tiden. Även om jag ställer ner den manuellt osv...
Ska nog ha någon multimeter liggandes här någonstans.