Hjälp med grafikkortsval! :)

Permalänk
Medlem

Hjälp med grafikkortsval! :)

Hej!

Tänkte byta ut mina två 7870 som jag kör i crossfire, prestandan är helt okay nu, Battlefield 4 flyter fint på Ultra. Men nu kommer ju mer krävande spel så det kanske är dags att uppgradera lite.

Mina tankar är att börja med att köpa ett kort för runt 2000:- som har minst lika mycket prestanda som mina två 7870, och det måste finnas möjlighet att köra SLI el CF senare och komplettera med ett till kort.

Vad tycker ni att jag ska satsa på? Begagnat? Nytt?

Tacksam för svar!

Mvh Davve

Permalänk

Om jag var du skulle jag köpa en 1050ti.
Går för runt 1800:- och du får väldigt bra prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

Lägg en hundrig extra å kör på rx480. Finns för 1990 kr faktiskt

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Avstängd

ett 1050ti bra för pengarna??? jag hade nog lagt på 200 för att få ett 1060 isf, eller ett rx 480 som dessutom stödjer crossfire. Varken 1050ti eller 1060 stödjer ju sli.

Presterar som ett 280X för en femhundring

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och som sagt kortet måste stödja SLI så 1050 går tyvärr bort, riktigt bra lista/diagram över prestandan där ska undersöka vidare lite! Stort tack alla som sagt!

..och sov gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrickyHunter:

Om jag var du skulle jag köpa en 1050ti.
Går för runt 1800:- och du får väldigt bra prestanda för pengarna.

Det är bra att du vill hjälpa till, men jag tror nog att du ska låta bli att göra det tills du fått lite mer koll på läget. Det vore olyckligt om någon faktiskt gör vad du rekommenderar.

@Exocet: Det enda som passar dig är RX480, tycker jag. Men det bästa är nog om du sparar på pengarna och köper ett bra kort istället för två mindre bra, förutsatt att du kan spela det du vill spela i dagsläget.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Med din budget skulle jag hålla utkik efter ett begagnat GTX 980 här på marknaden eller om du kan tänka dig sträcka dig till ett nytt RX 480 och möjligheten att köpa ytterligare ett för crossfire efter en tid.

Med vänlig hälsning Magnus

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TrickyHunter:

Om jag var du skulle jag köpa en 1050ti.
Går för runt 1800:- och du får väldigt bra prestanda för pengarna.

Ett 1050Ti är väl mer eller mindre som ett 7870?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

skulle sparat till ett 1070.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa äldre begagnade kort.

1. GTX 980
2. R9 290
3. GTX 970

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Vänta 10 dagar till black friday och köp ett rx 480 med 8 gb. Kommer säkert finnas för strax under 2500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legend78:

Med din budget skulle jag hålla utkik efter ett begagnat GTX 980 här på marknaden eller om du kan tänka dig sträcka dig till ett nytt RX 480 och möjligheten att köpa ytterligare ett för crossfire efter en tid.

För de pengarna, hade jag nog också försökt hitta något av förra generationens spelkort, det känns rimligare.

Skrivet av Dead poet society:

Vänta 10 dagar till black friday och köp ett rx 480 med 8 gb. Kommer säkert finnas för strax under 2500kr.

Vänta är en möjlighet, men jag vet inte om jag tror att det kommer bli konkurrenskraftigt. Ett 980 är en bättre affär, prestandamässigt. Sen finns det alltid fördelar med nya grejer. Garantier osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Spara och köp ett 1070. Det är inte värt att köpa ett grafikkort för flera tusen för att få samma prestanda som du redan har för att sedan kunna lägga till några tusen till för att förbättra den. Spara istället pengarna från första kortet du tänkt och köpa och köp ett rejälare direkt då slipper du allt strul och krångel som kan uppstå vid spel med cf och sli som en ren bonus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fisken1986:

Ett 1050Ti är väl mer eller mindre som ett 7870?

njaeh, ett 1050Ti är snarare som ett HD7970. Ett 7870 är ganska trött med dagens mått

Tror ett RX480 passar TS bra, även ett 4GB kort kommer ge ett bra lyft. Ska man i framtiden köra crossfire är dock 8GB varianten mer lämplig och då spricker budgeten med 5-600 spänn

Permalänk
Medlem

Återigen många bra tips, tack grabbar, jag har riktigt svårt att bestämma mig, velar mellan begagnat eller RX 480 antingen 4 el 8GB känns det som.. men de andra korten är ju också intressanta..det är inte helt lätt att bestämma sig hehe..

Black friday är helt klart ett alternativ att vänta och få ett lite dyrare kort..

Återigen, tack!!

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:

Ja ett GTX 980 tillhör ju förra generationen grafikkort ifrån Nvidia så jag förstår inte vad du missat

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: GTX 980 är fortfarande ett bra kort och betydligt bättre än 7870 i crossfire i flertaligt spel

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av legend78:

@-=Mr_B=-:

Ja ett GTX 980 tillhör ju förra generationen grafikkort ifrån Nvidia så jag förstår inte vad du missat

Skrivet av legend78:

@-=Mr_B=-: GTX 980 är fortfarande ett bra kort och betydligt bättre än 7870 i crossfire i flertaligt spel

Jag hoppas du insåg att jag höll med dig, inte sa emot.
Ett begagnat 980 är en bra kandidat, som presterar bättre än alla nya kort man rimligtvis kan köpa för motsvarande pengar. Så lugn, ingen har sagt emot dig här.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

980 beg verkar vara en riktigt nice kandidat!

Permalänk
Medlem

Om man kan hitta ett för ca 2500 så blir det nog köp på den. Får kanske vänta lite eller hitta ett nytt på nån rea

Permalänk
Medlem

Fast ett RX 480 som man kan klocka lite verkar ju ligga i ungefär samma klass men mkt billigare så hmm ja ni hehe