Sverige kan bli första landet i världen med egen digital valuta

Permalänk
Medlem

Tycker det låter underbart om det är som bitcoin ungefär men anses vara legit. Vill hellst inte ha bank, men i dagsläget är det ju det enda alternativet för att slippa handskas med fysisk valuta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

(...) så dessa kommer ju älska ett nytt betalsätt som inte kostar något (precis som att ta betalt med kontanter).

Fast att ta betalt med kontanter kostar också för butiker/företag, de betalar för kontanthantering. Sedlarna och mynten måste "växlas" eftersom företag knappast vill förvara sina tillgångar av sedlar och mynt i bankvalv.

Känner själv i nuläget inget behov av ekrona, har redan kontanter, bankkort och bitcoin att använda. Framtiden får visa om ekrona blir det nästa stora sen skivat bröd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Min tanke går till Bretton-Woods systemet, där man knöt valutan till guldmyntfoten. Övergavs för att ge mer flexibilitet, är en tolkning. Det här verkar vara ytterligare ett steg i den riktningen. Virtualisering av allt. Det ger större flexibilitet, men man kan säkert spekulera i hur pengar som tas ut ändå kan låsas "sorry ditt fingerprint fungerar inte." Eller när någon kommer att hacka och skapa lite extra E-kronor. Förr falskmyntare, nu e-myntare. Kan bli en bra film.

Njae, guldmyntfoten skapade stora problem då man var beroende av att faktiskt ha guldet. Då har du per automatiken en gräns för hur mycket pengar du kan skapa, dvs ingen mera inflation(sen kan man diskutera om inflation är bra eller dåligt däremot men det är en annan sak. Jag är för inflation generellt).
Sen var problematiken att om ett land "snodde" guld från ett annat land, vad skulle då hända med värdet på pengarna som fanns i landet? Det är ju inte som att landet skulle kunna(ha råd) "köpa" tillbaka den mängden pengar den blev av med. Sen skulle man också till slut hamna i ett låst läge när inget guld fanns ute till handel för länderna skulle köpa upp allt för att kunna öka på inflationen.
Så njae, det var en "bra lösning" för ett akut läge som man var i då men i dagens samhälle är det verkligen ingen bra lösning.
Iof kanske jag läste in saker i ditt inlägg som inte var menat, i så fall kan du ignorera mitt raljerande

Egentligen ser jag inte hur den här valutan skulle öka flexibiliten(marknadsmässigt alltså)? Den skulle ha ett underliggande värde("vanliga kronor") och ha väldigt trög marknad att spekulera kring.
Sen vet jag inte riktigt om den egentligen löser något rent praktiskt för användarna?

Eller syftar de på att göra en egen kryptovaluta likt bitcoins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan väl definitivt vara ett alternativ för de som inte vill betala kortavgifter eller för att kunna vara anonym, ekronan är ju tänk att fungera som papperspengar dvs utan inblandning av banker/kortföretag och lika anonymt som andra kontanter.

Syftade mer på mottagare som ej accepterar kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag ser redan mitt bankkort som en digitalvaluta att förvara mina pengar i.

Detta kammar väl inte 70+ och över hem precis.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Känns som att det kommer att bli svårt att klara sig utan smartphone snart, allt ska tydligen kretsa kring olika appar

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lovan:

Njae, guldmyntfoten skapade stora problem då man var beroende av att faktiskt ha guldet. Då har du per automatiken en gräns för hur mycket pengar du kan skapa, dvs ingen mera inflation(sen kan man diskutera om inflation är bra eller dåligt däremot men det är en annan sak. Jag är för inflation generellt).
Sen var problematiken att om ett land "snodde" guld från ett annat land, vad skulle då hända med värdet på pengarna som fanns i landet? Det är ju inte som att landet skulle kunna(ha råd) "köpa" tillbaka den mängden pengar den blev av med. Sen skulle man också till slut hamna i ett låst läge när inget guld fanns ute till handel för länderna skulle köpa upp allt för att kunna öka på inflationen.
Så njae, det var en "bra lösning" för ett akut läge som man var i då men i dagens samhälle är det verkligen ingen bra lösning.
Iof kanske jag läste in saker i ditt inlägg som inte var menat, i så fall kan du ignorera mitt raljerande

Egentligen ser jag inte hur den här valutan skulle öka flexibiliten(marknadsmässigt alltså)? Den skulle ha ett underliggande värde("vanliga kronor") och ha väldigt trög marknad att spekulera kring.
Sen vet jag inte riktigt om den egentligen löser något rent praktiskt för användarna?

Eller syftar de på att göra en egen kryptovaluta likt bitcoins?

Det kan också bara tillverkas 21 miljoner Bitcoins, sen är det stopp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror det handlar mest om att banker och andra myndigheter
inte har någon kontroll över dom befintliga e-valutorna.
Banker behövs ju inte alls med tex. bitcon
samt näst intill anonyma överföringar är inte bra i brottsförebyggande syfte.

Visa signatur

cpu. 1x 4790k @ 4.9ghz
ram. 4x 8gb @ 2.666ghz
gfx. 2x gtx980 @ 1.5ghz
hdd. 4x evo850 @ raid0
mon. 1x odyssey g7 @ 240hz

Permalänk
Medlem

Så precis samma sak med pengarna som ligger på mitt kort nu? Nån som tror man fått en snilleblixt att uppfinna hjulet igen?

Kan inte minnas sist jag använde kontanter. Säkert 7-8 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv

Kan dom inte arbeta fram ett system för alla förbannade kvitton istället. Där alla kvitton hamnar på ett kort. Blir tokig på alla papperslappar man har hemma.

Annars vore detta bra om man kunde få in lönen direkt till detta system. Så man kunde skippa banken om man ville. Men det kommer aldrig hända

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Kan dom inte arbeta fram ett system för alla förbannade kvitton istället. Där alla kvitton hamnar på ett kort. Blir tokig på alla papperslappar man har hemma.

Annars vore detta bra om man kunde få in lönen direkt till detta system. Så man kunde skippa banken om man ville. Men det kommer aldrig hända

Så fort man köpt något av värde (för egen del 200kr<) Eller något man vet att kvittot kan vara bra att ha så:

1. Tar fram mobilen, tar ett kort på kvittot
2. Laddar upp bilden i min "Kvittomapp" på min Google Drive.
3. Döper om kvittobilden till datum och vad som köpts.
4. Slänger det fysiska kvittot i min förbränningsugn avsedd för kvitton.

Väldigt enkelt att hitta och få fram kvittot på det man köpt om man döper de någorlunda bra

Trevlig kväll
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du behöver inte ha dina pengar på banken så att säga. Du har dina pengar på ett kort istället, som i många scifi filmer :). Skillnaden blir väl att du inte är beroende på att vara kund i en bank för att köpa saker.

Fast någonstans måste man väl ändå vara kund för att "förvara" sin virtuella valuta. Chansen är också att denna tjänst skulle ägas av någon bank...

Jag tycker det är att krångla till det i onödan. Pengarna finns ju i princip redan på ett kort om man har Mastercard, som också går att koppla till t.ex. Paypal eller Google Wallet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Kan dom inte arbeta fram ett system för alla förbannade kvitton istället. Där alla kvitton hamnar på ett kort. Blir tokig på alla papperslappar man har hemma.

Skrivet av Kvillen:

2. Laddar upp bilden i min "Kvittomapp" på min Google Drive.

Detta lät mycket roligare än övriga disskutionen

Tycker det vore bra om man kunde koppla en epost till sitt betalkort så man alltid får kvittorna skickade till en mejl, sedan kan man ju sätta gränser som tex under 100kr släng etc.

Slippa alla pappersbitar som folk slänger direkt vore jätteskönt och vår omgivning/naturen skulle se så mycket bättre ut (fullt med flygande kvitton runt bankomater "Du har tagit ut 200:-" kvitton och massa utanför ica och skit, skicka skiten till bankkortets e-mail istället!

Godkänner tex NetOnNet, MediaMarket ett foto på kvitttot?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Njae, guldmyntfoten skapade stora problem då man var beroende av att faktiskt ha guldet. Då har du per automatiken en gräns för hur mycket pengar du kan skapa, dvs ingen mera inflation(sen kan man diskutera om inflation är bra eller dåligt däremot men det är en annan sak. Jag är för inflation generellt).
Sen var problematiken att om ett land "snodde" guld från ett annat land, vad skulle då hända med värdet på pengarna som fanns i landet? Det är ju inte som att landet skulle kunna(ha råd) "köpa" tillbaka den mängden pengar den blev av med. Sen skulle man också till slut hamna i ett låst läge när inget guld fanns ute till handel för länderna skulle köpa upp allt för att kunna öka på inflationen.
Så njae, det var en "bra lösning" för ett akut läge som man var i då men i dagens samhälle är det verkligen ingen bra lösning.
Iof kanske jag läste in saker i ditt inlägg som inte var menat, i så fall kan du ignorera mitt raljerande

Egentligen ser jag inte hur den här valutan skulle öka flexibiliten(marknadsmässigt alltså)? Den skulle ha ett underliggande värde("vanliga kronor") och ha väldigt trög marknad att spekulera kring.
Sen vet jag inte riktigt om den egentligen löser något rent praktiskt för användarna?

Eller syftar de på att göra en egen kryptovaluta likt bitcoins?

Inflation är ju en värdeminskning av dina pengar så det gäller att få lika stor löneökning för att hålla samma värde, sen kan man ju få hyperinflation som i tyskland på 20-talet om man inte har något stopp utan bara trycker pengar, ingves har ju lyckats sänka kronan näst mest av alla valutor så nu är han ju nöjd.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasse12345:

Känns som att det kommer att bli svårt att klara sig utan smartphone snart, allt ska tydligen kretsa kring olika appar

Det behöver inte vara dåligt för alla. Tänk vilket kaos det går att skapa om hela mobilnätet slås ut i en någon av våra större städer.

Några dagar senare landstiger en främmande makt i den staden, alla är hungriga och törstiga och skulle ge upp utan motstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vad betyder digitalt valuta egentligen? Jag använder mitt kort varje dag när jag handlar. Jag även swishar då och då. Är inte det digitalt?

Istället för att betala 85kr med ditt kort för en lunch kan du istället få betala 93 e-kronor och 5 pesetas.

Nej jag förstår inte heller poängen med att skapa flera valutor (om det inte blir global valuta).
Att införa ytterligare något betalsystem som komplement kanske kan vara en bra idé beroende på hur det utformas. Men fler valutor... det låter inte så genomtänkt.

Det låter iofs som att det i princip blir (om det kommer) ett nytt betalsystem och egentligen ingen ny valuta, bara att de tycker det är chickt att kalla det valuta istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ni som drar liknelse till presentkort.. Är det verkligen så att det är en siffra som symboliserar kortets värde på dessa?

Är det inte ett nummer som hänvisar till en databas och där beskrivs presentkortets värde?!

Ehh... är inte en siffra och ett nummer bara synonymer på samma sak?
Det är ju just lite siffror som avgör presentkortets värde, i bästa fall.

Vissa affärer har helt manuell hantering där det är en spämpel eller liknande som "äkthetsintyg", och sen en summa noterad, och de gör samma notering i deras pappers dokument. Men skulle denna förkomma (deras journal) så måste ändå presentkortet gälla, så.. inte direkt idiotsäkert.

Skrivet av mrqaffe:

Det kan också bara tillverkas 21 miljoner Bitcoins, sen är det stopp.

Du kan dock dela dem i oändligt små delar
1 öre är det minsta vår svenska valuta kan delas, rent tekniskt. Medan du bara kan dela den till 100öre/1kr rent kontant.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Du behöver inte ha dina pengar på banken så att säga. Du har dina pengar på ett kort istället, som i många scifi filmer :). Skillnaden blir väl att du inte är beroende på att vara kund i en bank för att köpa saker.

Som cash systemet funkade då med andra ord?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad konceptet handlar om. Är det en valuta som kan användas och överföras oberoende av banker och kreditskortföretag? Är det i så fall en kryptovaluta med en egen "blockchain" eller hur bevarar man valutans integritet annars?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Kan dom inte arbeta fram ett system för alla förbannade kvitton istället. Där alla kvitton hamnar på ett kort. Blir tokig på alla papperslappar man har hemma.

Skrivet av Extremaz:

Detta lät mycket roligare än övriga disskutionen

Tycker det vore bra om man kunde koppla en epost till sitt betalkort så man alltid får kvittorna skickade till en mejl, sedan kan man ju sätta gränser som tex under 100kr släng etc.

Slippa alla pappersbitar som folk slänger direkt vore jätteskönt och vår omgivning/naturen skulle se så mycket bättre ut (fullt med flygande kvitton runt bankomater "Du har tagit ut 200:-" kvitton och massa utanför ica och skit, skicka skiten till bankkortets e-mail istället!

Godkänner tex NetOnNet, MediaMarket ett foto på kvitttot?

Nice tänkt @anon190792 & @Extremaz
Detta är nog det jag hatar mest, varje jädra månad med företag. Kvitton, Kvitton och fler kvitton. Har nästan slitit mig själv hårlös vissa gånger när man inte kan hitta dem...

@Extremaz
Vet inte om de godkänner dem genom att ha testat hos de du nämner, men rent tekniskt sett ska tom ett bevis på att du har handlat hos dem på ett datum, för den summan på ett uttag från banken ska räcka för garanti. Det är dock troligen bråkigare utan kvitto, men det går ju att skriva ut igen om du har kopia på det.

Jag själv var o lämnade en sak på Ikea som hade gått sönder från företaget, och enda jag kunde ge dem var en kopia på kvittot då originalet var tvungen att ligga kvar för bokföringen. Det var dock inga problem.

Permalänk
Skrivet av burner1:

Det behöver inte vara dåligt för alla. Tänk vilket kaos det går att skapa om hela mobilnätet slås ut i en någon av våra större städer.

Några dagar senare landstiger en främmande makt i den staden, alla är hungriga och törstiga och skulle ge upp utan motstånd

Självklart är Smartphones inget dåligt, bara det att jag personligen inte använder mig av en och vill inte heller skaffa en.

Sen vad det här har med främmande makter vet jag inte

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ehh... är inte en siffra och ett nummer bara synonymer på samma sak?
Det är ju just lite siffror som avgör presentkortets värde, i bästa fall.

Vissa affärer har helt manuell hantering där det är en spämpel eller liknande som "äkthetsintyg", och sen en summa noterad, och de gör samma notering i deras pappers dokument. Men skulle denna förkomma (deras journal) så måste ändå presentkortet gälla, så.. inte direkt idiotsäkert.

Ah, var på jobbet så hade inte tid att skriva så långt. Iaf.

Menade är inte principen typ

Att på plastkortets magnetsremsa lagras id "3921832", när kortet swipas så kollas id "3921832" mot en databas som då ger tillbaka 792:- kr.
Snarare än att det står rätt och slätt "792:- kronor" i själva magnetremsan.

Det första bör vara mycket svårare att förfalska samt min uppfattning om att så fungerade det..?! I båda fallen utgår jag från att det finns diverse säkerhetsfunktioner så att det inte är så enkelt, men ändå.

Men givetvis finns det ju ännu sämre metoder, som att skriva på ett papper och stämpel. Jag utgår ifrån plastkort med magnetremsa/chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Kan dom inte arbeta fram ett system för alla förbannade kvitton istället. Där alla kvitton hamnar på ett kort. Blir tokig på alla papperslappar man har hemma.

Annars vore detta bra om man kunde få in lönen direkt till detta system. Så man kunde skippa banken om man ville. Men det kommer aldrig hända

Well, företagen vill ju självklart att du ska spara kvittot för din egen del ... Men den där lilla biten som alla (de flesta) antigen inte vet om eller helt sonika glömmer i sin galna jakt på att hitta kvittot för den där saken som de behöver lämna in på garanti är: Företagen måste också spara sin egen kopia av kvittot!
Detta för att kunna motbevisa ifall att du som konsument lämnar in ett fraud ärende till din bank.
Hade dom inte gjort det ... Well ... Du kan ju tänka dig själv vad som skulle hända om du köper en TV för 10k, öppnar ett fraud ärende med din bank, wham bam, företaget kan inte bevisa att du faktiskt gjort köpet och du får tillbaka dina 10k av banken som sedan kräver dem av företaget.

10k kvar och ny tv.

Därför, så länge du har kvar kortet du handlade med så måste företaget kunna plocka fram kvitto på köpet med hjälp av kortet.

Problemet är ju om du använder fysiska kontanter ... Men ett universiellt "kvitto kort" hade ju verkligen inte löst det problemet.

Permalänk

Kriminella kommer att utnyttja det om det är anonymt nog. Det är ofta de som fortfarande använder kontanter i stora mängder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om den är krypterad, förstår inte varför jag skulle använda en svensk E valuta när exempelvis bitcoin finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Inflation är ju en värdeminskning av dina pengar så det gäller att få lika stor löneökning för att hålla samma värde, sen kan man ju få hyperinflation som i tyskland på 20-talet om man inte har något stopp utan bara trycker pengar, ingves har ju lyckats sänka kronan näst mest av alla valutor så nu är han ju nöjd.

Det betyder ju inte att inflation i sig är dåligt. Tänk dig det omvända istället, att dina pengar ökar i värde hela tiden. Det skulle innebära att något du vill köpa idag, kommer vara billigare imorn, och ännu billigare om två dagar osv. Pengarna skulle stanna på kontot, konsumtionen skulle minska kraftigt, företagsintäkterna skulle sjunka och därmed vinsterna. För att inte gå back måste företagen dra ner på produktionen och säga upp anställda, bland annat dig. Nu står du utan arbete med kraftigt sänkt inkomst som resultat, vilket gör att du kommer att konsumera ännu mindre för att du ska klara dig, och så börjar det om igen.
Med det sagt, är så klart inte inflationen någon universell lösning, den får inte skena iväg som i exemplet du nämnde, och den är beroende av att arbetsmarknadens parter ser till att lönerna höjs i någorlunda likartad takt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Detta lät mycket roligare än övriga disskutionen

Tycker det vore bra om man kunde koppla en epost till sitt betalkort så man alltid får kvittorna skickade till en mejl, sedan kan man ju sätta gränser som tex under 100kr släng etc.

Slippa alla pappersbitar som folk slänger direkt vore jätteskönt och vår omgivning/naturen skulle se så mycket bättre ut (fullt med flygande kvitton runt bankomater "Du har tagit ut 200:-" kvitton och massa utanför ica och skit, skicka skiten till bankkortets e-mail istället!

Godkänner tex NetOnNet, MediaMarket ett foto på kvitttot?

Håller helt med ur miljöaspekten, köpte lite grejer när jag var i NY på en liten butik och de körde med iZettle så fick jag fylla i min mail vid köpet och fick automatiskt kvittot dit. Men då måste man ju alltid fylla i mailen.. Men gillade tänket ändå.

Angående om de godkänner det så googlade lite på det för ett par år sen när jag började med att fota kvittona.
Vad jag kom fram till då är att alla tar emot det. Att det inte ska vara någon skillnad på "fysiskt" och bild på kvittot.

Allt måste ju ändå stämma på kvittot/bilden.
Hävdar de att man "lånat" kvittot på nätet eller något så kan man ju kontra med att man lika gärna kunnat hitta ett kvitto för samma sak på golvet eller något...

Tror också de flesta, om man vill ha pengar tillbaka, sätter in det på ditt kort igen, och då måste det vara samma kort du köpte med som du använder för att få tillbaka pengarna.. Om man inte vill ha tillgodokvitto eller presentkort eller liknande.

Har inte varit några problem att visa mobilen med kvitto så de kan se "kvittonumret" de senaste gångerna jag gjort så..

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Njae, guldmyntfoten skapade stora problem då man var beroende av att faktiskt ha guldet. Då har du per automatiken en gräns för hur mycket pengar du kan skapa, dvs ingen mera inflation

Exakt. Att frångå guldmyntfoten gav mer flexibilitet. Flytande växelkurser, räntelägen etc. Jag lade inte någon värdering i vare sig det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem

Mr. Robot levererar sanningen innan den blir verklighet. RIP ekonomi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ah, var på jobbet så hade inte tid att skriva så långt. Iaf.

Menade är inte principen typ

Att på plastkortets magnetsremsa lagras id "3921832", när kortet swipas så kollas id "3921832" mot en databas som då ger tillbaka 792:- kr.
Snarare än att det står rätt och slätt "792:- kronor" i själva magnetremsan.

Det första bör vara mycket svårare att förfalska samt min uppfattning om att så fungerade det..?! I båda fallen utgår jag från att det finns diverse säkerhetsfunktioner så att det inte är så enkelt, men ändå.

Men givetvis finns det ju ännu sämre metoder, som att skriva på ett papper och stämpel. Jag utgår ifrån plastkort med magnetremsa/chip.

Jag kan ju rätt lätt byta denna ID på kortet med en läsare dock... (har lekt med magnetkort).
Så... jag behöver bara ändra detta till ett som matchar ett ID med pengar på. Så det är inte så svårt att förfalska. Folk förfalskade ju busskorten för några år sedan på samma sätt. Sen att du har helt rätt att det är svårare med en längre kod, än rakt av antalet kronor på kortet, men det är ju bara handla några små presentkort så kan du lära deras system, och modifiera korten.

Chip är svårare, men kostar för ÅF att ha också, och få presentkort har detta pga det. Billiga RF-ID är också enkla att hacka...

Men jag förstår vad du vill säga, och du har en valid poäng. Men om vi nu går tillbaka till topic så är detta ju problemet. Hur ska du äkta bekräfta ett korts "pengar", dvs e-kronan, utan att koppla upp dig mot en databas? Och om du gör det utan databas... vad hindrar mig från att kopiera ditt?

Idag skyddas ju våra betalkort av 3 saker. Chipet, Pin-koden och de 3 extra siffrorna (magnetremsan är normalt aldrig använd pga den är sårbar). Detta gör det svårt, men inte omöjligt att förfalska. Men om du ska göra en e-valuta... vf blir skillnaden om du ändå behöver samma verifiering?