AOC Agon AG271QG – premiumskärm med IPS-panel, Nvidia G-Sync och 165 Hz

Permalänk
Melding Plague

AOC Agon AG271QG – premiumskärm med IPS-panel, Nvidia G-Sync och 165 Hz

Det låter bekant – IPS-panel med 2 560 × 1 440 pixlar, 165 Hz och Nvidia G-Sync. Agon AG271QG är AOC:s version av påkostad premiumskärm som fungerar för spel och långt mer än bara spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade en 165hz skärm förut, (P279Q) och blev stört bortskämd med den höga bilduppdaterings frekvensen. Rocket League med G-sync, 165hz och i 1440p på IPS panel ser *väldigt* bra ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får se om det dyker upp lika många dåliga exemplar av denna skärm som med Asus och Acers variant...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Sitter som på nålar i hopp om att dessa skärmar går ned i pris till mer "humana" nivåer detta decennium iallafall. Vill pensionera min 144Hz TN skärm.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Acers skärm finns för 6500:- på Inet och Elgiganten för tillfället.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3410310

Permalänk
Avstängd

@ggalaxyy: Går Gsync verkligen hela vägen upp till och uttnyttjar alla 165hz?
Trodde dom jobbar runt 70-110 (nåt sånt). Men jag har ingen aning.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

Acers skärm finns för 6500:- på Inet och Elgiganten för tillfället.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3410310

Finns dock inga i lager och seg leveranstid.

Permalänk
Medlem

Glöm inte sweclockers rabatt!

Skrivet av Reqlol:

Finns dock inga i lager och seg leveranstid.

Kod sweclockers på Elgiganten ger ytterligare 500kr rabatt!

6000kr för acern, än så länge är det en stor uppgradering mot 22" TN skärm från 2011...

Men mitt 970 orkar inte riktigt med allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hur kan ett stativ med den foten vara ranglig? alltså ples

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reqlol:

Finns dock inga i lager och seg leveranstid.

Sant, men kan man vänta lite så kan man ju nu förbeställa med en bra rabatt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonatanR:

hur kan ett stativ med den foten vara ranglig? alltså ples

AOC har alltid lyckats göra extremt ostabila fötter...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hoppas att det inte blir som på TV-fronten där det blev någon kukmätartävling i hur många Hz tvn skulle ha, helt plötsligt skulle tvn ha 300, 400 och t.o.m. 600 Hz...

Själv gick jag över från en 120hz-skärm till en 60 hz fast med G-sync och märkte ingen skillnad. Bryr mig inte riktigt om det där så länge det är över 60 hz och G-synch.

Kan folk verkligen märka skillnad på 144 och 160 hz eller är det bara placebo?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Hoppas att det inte blir som på TV-fronten där det blev någon kukmätartävling i hur många Hz tvn skulle ha, helt plötsligt skulle tvn ha 300, 400 och t.o.m. 600 Hz...

Själv gick jag över från en 120hz-skärm till en 60 hz fast med G-sync och märkte ingen skillnad. Bryr mig inte riktigt om det där så länge det är över 60 hz och G-synch.

Kan folk verkligen märka skillnad på 144 och 160 hz eller är det bara placebo?

Alla är vi olika men när jag gick tillbaka från 120 till 60 hz en gång i tiden fick jag allvarliga problem. Alla spel laggade och det kändes förjävligt. Nu sitter jag på 144 hz och har (av misstag) slagit på 60 hz vid ett tillfälle och jag trodde att jag hade fått problem med datorn.

Personligen ser jag gärna en kukmätartävlig på hz-fronten ett par år.... Då kanske filmindustrin äntligen får tummen ur röven och gör nått i behaglig hz.......

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

27" är för liten för mig är bortskämd med 32" skärm

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sitter som på nålar i hopp om att dessa skärmar går ned i pris till mer "humana" nivåer detta decennium iallafall. Vill pensionera min 144Hz TN skärm.

Med dagens dollarkurs ska man nog vara glad om de ligger kvar i samma pris. Det har redan börjat slå mot lagringsenheter och är väl bara en tidsfråga innan övrig hårdvara får sig ett slag med.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag gav mig på Asus-skärmen förra året men fick två ex. med bleed, färgdefekter osv och jag var visst inte ensam. Om den här skärmen är "samma" men faktiskt har gått igenom en kvalitetskontroll så är det intressant.

Permalänk
Medlem

gick straight till sista sidan.. kollade på betyg och pris...
nuff

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sitter som på nålar i hopp om att dessa skärmar går ned i pris till mer "humana" nivåer detta decennium iallafall. Vill pensionera min 144Hz TN skärm.

Det är en risk, men du har ju alltid korea skärmarna t.ex denna

http://www.ebay.com/itm/Crossover-27-FAST-144-27-2560x1440-14...

eller denna om man kan övertala Amazon att skicka till sverige (zzzz)

https://www.amazon.com/dp/B01HPDAF68/ref=olp_product_details?...

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Inaktiv

Äger själv denna skärm sen ett tag tillbaka, ja den var dyr men till skillnad från Acer / Asus skärmarna har den ingen bleed alls. Kan även haft tur och fått ett bra ex.
Däremot så lyckades AOC skicka med fel storlek på skruvarna för skärm/stativ. 3mm skruv där hålen är 4mm, well done!

Permalänk
Medlem

Så panelen i denna är samma som i Asus ROG Swift PG279Q och Acer Predator XB271HUbmiprz? Med andra ord finns fortfarande risken för att få ett exemplar med mycket BLB om nu inte AOC utför ordentlig kvalitetskontroll?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jygge:

27" är för liten för mig är bortskämd med 32" skärm

30 tum hade nog vart perfekt för mig

Permalänk

@Grumie: 60 Hz från 120 Hz kan jag förstå att man märker, men 144 Hz från 165 Hz?

Nu har jag aldrig testat en skärm med mer än 60 Hz, så jag vet inte. Men är nyfiken. Undrar ocksä om ni tror det finns någon övre gräns som snart är nådd, eller kommer det komma skärmar med stöd för fler Hz framöver?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Alla är vi olika men när jag gick tillbaka från 120 till 60 hz en gång i tiden fick jag allvarliga problem. Alla spel laggade och det kändes förjävligt. Nu sitter jag på 144 hz och har (av misstag) slagit på 60 hz vid ett tillfälle och jag trodde att jag hade fått problem med datorn.

Personligen ser jag gärna en kukmätartävlig på hz-fronten ett par år.... Då kanske filmindustrin äntligen får tummen ur röven och gör nått i behaglig hz.......

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är viktigt med G-sync. Som jag förstår det laddas bilder inte jämnt från datorn till skärmen, ju fler Hz skärmen har desto större chans är det att datorn träffar rätt med skärmens uppdateringsfrekvens. Högre sådan känns alltså bättre.

Men det är väl inget problem om man har G-sync, som alltså synkar skärmen och datorn. Då känns ju överflödiga hertz onödiga, eller har jag massuppfittat någonting?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Det här börjar se som sin standard idag av funktioner vad Gamer med höga krav vill ha.

Längtar enormt till 4K med dessa funktioner.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av typat:

Kod sweclockers på Elgiganten ger ytterligare 500kr rabatt!

6000kr för acern, än så länge är det en stor uppgradering mot 22" TN skärm från 2011...

Men mitt 970 orkar inte riktigt med allt

Skickades från m.sweclockers.com

Koden funkar inte för mig

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det här börjar se som sin standard idag av funktioner vad Gamer med höga krav vill ha.

Längtar enormt till 4K med dessa funktioner.

Tror inte 4k-skärmar med sådana funktioner är intressanta på ett bra tag för den stora massan (på grund av svårigheten att uppnå det med hårdvaran). Då är det nog ungefär lika ointressant att lägga pengar på att ta fram det!

Permalänk
Medlem

För alla som inte testat högre än 60hz:

SKILLNADEN ÄR ENORM!
Har suttit med 60hz skärm sedan 2008 och gick nu över till 144hz med G-Sync. Vilket betyder att skärmens uppdateringsfrekvens följer dina fps. Och över 100fps är det såååå mjukt och snabb respons och dessutom utan tearing. När man börjar hamna under 80fps så märker man direkt att de känns segare och ögonen behöver några extra millisekunder för att få fokus på rätt ställe. Går man ner till 60fps så känns det som datorn håller på att hänga sig så laggigt de blir. Då känns de som man plötsligt åkte tillbaka till 90-talet och man kan inte fatta att man behållt den där jäkla 60hz skräpet så länge.

Ett tips för de med G-Sync: Se till att alla spel är frame-capade till:
165hz = 163fps cap
144hz = 142fps cap
120hz = 118fps cap

Annars avaktiveras G-Sync när fps överstiger tex 144.00
Jag har mina spel capade till 142 och den overshotar oftast till 143 fps. Därför man ställer framecap till 2 under vad max hz är på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, så en hörlurshängare alltså. Min första fundering var "Varför har en trådlös antenn på skärmen?! "

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Verkar fin, men jag känner mig mer nöjd med nyinköpt Dell up3017. För folk som mig som inte bryr sig om fps högre än 60. I denna prisklass dessutom.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Så panelen i denna är samma som i Asus ROG Swift PG279Q och Acer Predator XB271HUbmiprz? Med andra ord finns fortfarande risken för att få ett exemplar med mycket BLB om nu inte AOC utför ordentlig kvalitetskontroll?

Ja det verkar vara så. Skärmarna som skickas till review är ju troligtvis handplockade, för övriga köpare är det ett lotteri vilka defekter man får och hur mycket de stör. Känns inte som någon som hör hemma i prisklassen 8000 kr. Det är väl bara att vänta på generation 2 av IPS 144Hz paneler med mindre barnsjukdomar.

Jag överlever BLB som mest syns på svarta loadingscreens, men den där ojämna ljusstyrkan och färgåtergivningen ger mig rysningar.

http://www.overclock.net/t/1602323/aoc-ag271qg-thread-1440p-1...