Gigabyte BRIX GB-BXBT-1900 kan inte se på Youtube

Permalänk
Medlem

Gigabyte BRIX GB-BXBT-1900 kan inte se på Youtube

Jag har en sådan där svart liten klump från Gigabyte som jag stoppat in 8gb ram och en gammal Intel SSD i, och jag är rätt besviken på hur långsam den är. Den kör Windows 10 och Youtube i senaste Firefox är inte mjukt utan rycker rätt ordentligt, till och med i 720p.

Jag kör Kodi på den också och där är det bättre, men finns tillfällen då det rycker där med.

Min Google-fu är rätt svag, så jag har inte lyckats hitta några Windows 10 optimerings tips, förutom att stänga av det mesta i autostart och de nya privacy och security inställningarna. Inte stängt av några tjänster ännu.

Någon som har något tips på vad man kan göra, för jag vet att det inte är en spelmaskin, men Youtube borde den väl klara i alla fall?

(PS. Rätt sjukt att det inte finns någon officiell Youtube app i Microsoft affären, som det gör till iPad och Playstation t ex.)

Permalänk
Medlem

Det låter som att videoavkodningen kanske inte är hårdvaruaccelererad. Men om processorn är en dualcore borde den ju palla 1080p utan problem tycker jag.
Du kan ju testa att använd en annan browser kanske. Jag brukar inte tänka på om firefox använder hw acceleration för att det brukar gå ändå, men chromium/chrome kanske gör det. Jag kör youtube i mpv tillsammans med youtube-dl ibland om browsers är för söliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Testa Edge eller Internet Explorer. Har läst att youtube använder VP9 på firefox och chrome, vilket är extremt CPU-krävande. Din processor har tyvärr några år på nacken och har inte stöd för hårdvaruacceleration av VP9.