Permalänk
Medlem

Köpråd Robotdamsugare

Ja nu står jag i tankarna att skaffa en Robot som sysselsätter sig med städningen även om man med mindre barn är övertygad om att man ändå måste köra manuellt mellan varven.

Frågan är dock vilken modell/pris nivå man skall lägga sig på. Det är en Irobot Romba som gäller och ca 4-5K får det kosta
De modeller som kvalar in är någon av följande:
876 5500Kr
870 5000
866 5000
775 4500
774 4000

Synpunkter? Någon som har någon själv? Någon speciell funktion du inte kan vara utan?

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk

Jag är ganska nöjd med min Neato XV Signature Pro, den har dammsugit 2-3 ggr per vecka i ett år nu och funkar fortfarande bra. Dock tar den inte 2-3 cm närmast väggen så man får justera med vanliga dammsugaren lite då och då.

Sen har jag läst om folk som haft problem med sina Neato, dåligt batteri och att dammbehållaren kan poppa upp men jag hade nog tur och fick en uppdaterad modell.

Nästa robotdammsugare kommer bli en som tar ända fram till väggen men jag kommer nog försöka få ut 1 eller 2 år till ur den jag har.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Har en Neato connected, inte långt ifrån att den städar lika bra som vanliga dammsugaren.

Tänk på att man får se över sin möblering vilken du än väljer. Jag fick höja sängen lite för den lyckades komma under, men sen kom den inte ut igen och en dag hittade jag den intrasslad i gardinsnören.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vissa robotdammsugare, kanske äldre(?), kan knappt komma över trösklar och mattkanter eller mattor med trådar i änderna.

Permalänk
Medlem

De i nuvarande generation klara ca 22mm trösklar. Mitt hem är bra anpassat för robot.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

skulle definitivt inte köpa en irobot när Neato finns.

Har provat i stort sett alla Neato och Irobot samt några andra märken och den bäst robotdammsugaren just nu är Neato.

Satsa på följande modeller från Neato:
D75
D85
Connected
D3
D5

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk

@Provetector: instämmer på neato. Neato är lite coolare och dammsuger logiskt. Neato är snäppet bättre om man har husdjur.

Annars är Rooma lite bättre allaround (marginell). Fast dyrare.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Har neato kommit tillrätta med Batteri problemen på senare tid?
För några år sedan var det just batterierna och dess livslängd som anmärktes på.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Är väl först nu med deras senaste model som Neato börjat med lithium batterier, istället för nimh som dom varit glada i rent för länge...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Neato även jag. Har en Neato Botvac 85 som är 1,5 år gammal och kör schemalagt 3 ggr per vecka. Än så länge verkar batteriet ok, den åker och laddar sig själv och när man kommer hem är det dammsuget och fint. Det är dock den gamla typen av batteri.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att miele scout är helt kass, suger absolut noll så den vispar mest bara runt dammet

Permalänk
Avstängd

Jag har en äldre modell av romba som mest står och vilar då den inte har någon schemaläggning och man missar att slå igång den när man går hemifrån. Detta är en måstefunktion på nästa dammsugare.
Jag har också bara läst gott om Neato och skulle satsa på en sån när det blir dags för nyköp.

Min romba hade tydligen fått smuts på trappsensorn så en dag så låg den i gillestugan och grät. Den överlevde fallet men vill inte behöva ställa fram skydd för trappen varje gång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag har kört Roomba 581 dagligen i 6 år och det enda som behövt bytas är växellådan till borstarna då den gamla modellen hade problem med att smuts tog sig in och tillslut orsakade haveri samt ett batteribyte. Förutom detta så är det imponerande kvalité och funktion trots att jag slarvar rejält med underhåll och rengöring. Utmärkt resultat trots att den saknar "intelligent" städning. Enda negativa egentligen att ungarna har ändrat språk till hollänska (ja, den pratar) och jag har tappat bort manualen.

Permalänk
Medlem

Har en irobot 880, den är nog inte den snabbaste och lite dum ibland, men damsuger sjukt bra, tar upp mycket mer smuts än man tror. Vet dock inte skillnaden mot de modeller du länka.

Permalänk
Medlem

Jag har en Neato Connected som jag är jättenöjd med. Den dammsuger mer logiskt som en gräsklippare istället för att studsa runt, så den blir klar snabbare. Bra batteritid på denna också, har för mig det var betydligt sämre på de billigare då de inte hade litiumjonbatterier.

Värt att påpeka är dock att om du får in mycket grus är inte Neato nå vidare, på den punkten tror jag Roomban är bättre. (Vet inte om Roomban fixar grus BRA, men bättre iaf enligt reviews jag kollade på innan köp).

Smidigt att kunna sätta igång manuellt på distans också då den är ansluten till wifi. Schemaläggning funkar inte för mig då jag ibland glömmer kläder eller saker på golvet.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Neato Connected här med. Sjukt nöjd! För bästa resultat krävs dock att man planerar lite med kablar osv.

Permalänk
Medlem

Inga djur men en massa grus drar barnen in. Polarens 880 känner av att den hamnar i en grussamling och kör mer på just det stället en stund. Dock kostar den lite för mycket för min smak.
En Neato Connected börjar på runt 6500 så jag får nog ta och omförhandla budgeten lite.
Det är dock fördel att kunna övervaka på distans (Jobbet). Det är ju tyvär då man har tid...
Alt ta en billigare och vara införstådd med att man får fortsätta köra lite själv även i framtiden.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Jag har en 650, som jag har haft i tre år. Har inte behövt göra något - bortsett från att den ibland fastnar på mitt soffbord och kör slut på batteriet (= jag behöver ställa in shemaläggaren igen).

Den är en jävel på att ta sig runt (förra semestern när jag satt ute och drack kaffe, kom roboten i full karriär över trösklar och allt och for ut bland stenarna på uteplatsen och skulle dammsuga resten av världen), och rent håller den. Det är väldigt sällan som jag använder en "riktig" dammsugare - absolut max 4 gånger om året.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

@Provetector: Köpte själv en iLife v7s. Tyvärr har jag inte fått den ännu så kan inte ge några utlåtanden. Kostade 1800:- med diverse reservdelar och fri frakt från Kina. Romba är ju känd som en av de absolut bästa, men iLife v7 har i alla fall fått bra betyg i många tester. Vi får se när den kommer

EDIT: Här är en länk till en test av v7: http://www.vacuumsguide.com/chuwi-ilife-v7/

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

@Provetector: Köpte själv en iLife v7s. Tyvärr har jag inte fått den ännu så kan inte ge några utlåtanden. Kostade 1800:- med diverse reservdelar och fri frakt från Kina. Romba är ju känd som en av de absolut bästa, men iLife v7 har i alla fall fått bra betyg i många tester. Vi får se när den kommer

EDIT: Här är en länk till en test av v7: http://www.vacuumsguide.com/chuwi-ilife-v7/

Du får gärna göra en liten minirecension sen!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mycket bra pris men saknar schemalagd städning. Om du kan leva med att böja dig ner och starta den när du går hemifrån så är den ett givet köp!

Permalänk
Skrivet av Snody:

Mycket bra pris men saknar schemalagd städning. Om du kan leva med att böja dig ner och starta den när du går hemifrån så är den ett givet köp!

Ah okej. Nä fy det lät jobbigt..

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Hade en lite billigare modell som var fullständigt usel.
För samma pengar som en bra robotdammsugare kostar, kan man få hela hemmet städat av en städfirma varannan vecka ett bra tag. Tycker det är bättre att lägga pengarna på det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd såhär i julklappstider.
Följs !

Permalänk
Medlem

Neato utan tvekan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Inga djur men en massa grus drar barnen in. Polarens 880 känner av att den hamnar i en grussamling och kör mer på just det stället en stund. Dock kostar den lite för mycket för min smak.
En Neato Connected börjar på runt 6500 så jag får nog ta och omförhandla budgeten lite.
Det är dock fördel att kunna övervaka på distans (Jobbet). Det är ju tyvär då man har tid...
Alt ta en billigare och vara införstådd med att man får fortsätta köra lite själv även i framtiden.

Neato D3 och D5 kör med app också, riktigt trevliga maskiner.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheMuffinMan:

Ah okej. Nä fy det lät jobbigt..

Har som jag skrev ovan en romba utan schemaläggning och den blir aldrig använd istället då man glömmer bort att starta upp den. Ska jag ha en ny robot så är det ett måste.

Hur klarar robotar att städa tre våningar då mitt hus är byggt i etage. Kan man lägga in tre områden på de nya maskinerna eller går de bara runt och dammsuger här och där som min gamla?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hur klarar robotar att städa tre våningar då mitt hus är byggt i etage. Kan man lägga in tre områden på de nya maskinerna eller går de bara runt och dammsuger här och där som min gamla?

Irobot är det inga problem med.
Neato är inte heller något problem egentligen, "nackdelen" med neato är att den har minnesfunktion för hur området den kör är uppbyggt, så när du har kört på samma ställa i några veckor så kommer den ihåg saker som står permanent på samma ställe (bord,soffa,stolar etc).

Så den kan bete sig lite vilse om du flyttar den mellan våningar, men den kommer ändå städa mycket smidigare än en irobot.
(med undantag för irobot 9XX serien då de kör med kamera)

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Då har jag precis mätt upp alla möbler och konstaterar att det verkar finnas en standard hos Ikea och andra tillverkare för alla möbler har en fri höjd på 11,5 cm. Har många äldre byro, skåp samt köket som är 16cm. Tittar man ny på 5K prisnivån så blir det 775 866 och D3 som kvalar in. Då fattade jag det som att det är de två senare som är uppkopplade.

EDIT: Det blev en 866 8xx serien skall ha vissa förbättringar på borsten mot 7xx serien. (880 har någon form av gummiskrapor)
Uppkopplingsmöjligheter grusigt hem och liten prisskillnad mot en 775.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge