Telias router strular, får inget internet via trådlöst.

Permalänk
Medlem

Telias router strular, får inget internet via trådlöst.

Hej,
Har stött på ett jobbigt problem. Det är så att telias router, technicolor, har börjat strula. Jag har bett telia att göra den till modem? Så att jag kan använda min egna router, men när jag ska ansluta så står det att "DNS-servern svarar inte". Det funkar dock via trådat, utan problem. Vad kan vara problemet. Värt att tillägga är att vi har haft mycket strul och vart inne i router inställningar och grejat, går det kanske att återställa dom och börja om på nytt? Min router är en TP-Link Archer D2.

Mvh Samuel

Permalänk
Medlem

Kan du se om dom har bryggat den åt dig (du bör se det i archerns externa ip på wan-porten, att det är något annat än 192.168.x.x exempelvis)

Om du på datorn sätter DNS 8.8.8.8 manuellt, eller på routerns dhcp-options, fungerar det då? (så det inte är ett felmedelande som windows drar till med bara)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Kan du se om dom har bryggat den åt dig (du bör se det i archerns externa ip på wan-porten, att det är något annat än 192.168.x.x exempelvis)

Om du på datorn sätter DNS 8.8.8.8 manuellt, eller på routerns dhcp-options, fungerar det då? (så det inte är ett felmedelande som windows drar till med bara)

Jag har testat googles DNS, och det funkar ej. Men hur kollar jag archerns ip?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Jag har testat googles DNS, och det funkar ej. Men hur kollar jag archerns ip?

Mvh

Under "basic status" när du loggar in på den. Rätt långt upp står det "WAN" till vänster, IP/MASK och Gateway samt DNS.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Under "basic status" när du loggar in på den. Rätt långt upp står det "WAN" till vänster, IP/MASK och Gateway samt DNS.

Status är "disconnected" på alla, inklusive WAN. Det blev strul under quick setup, gick inte att göra en auto-detection.. Så jag gjorde en egen config men vetefan om de funkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Status är "disconnected" på alla, inklusive WAN. Det blev strul under quick setup, gick inte att göra en auto-detection.. Så jag gjorde en egen config men vetefan om de funkar...

Ibland funkar även det trådlösa, t.ex. på pappas så funkar det nu men inte för mig. Och på enheter som mobiler eller smart-tv så funkar det aldrig. Fattar inte detta, så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Ibland funkar även det trådlösa, t.ex. på pappas så funkar det nu men inte för mig. Och på enheter som mobiler eller smart-tv så funkar det aldrig. Fattar inte detta, så konstigt.

Det låter som om en liten factory reset vore på sin plats? Göra om allt från början.

Det du ska behöva göra är att ställa in det trådlösa, inget annat. Du ska koppla WAN-porten till vad det nu är för kontakt på telia-burken som dom bryggat mot (antagligen #1?) och sedan koppla upp alla trådlösa saker mot routern enligt vad du ställde in.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det låter som om en liten factory reset vore på sin plats? Göra om allt från början.

Det du ska behöva göra är att ställa in det trådlösa, inget annat. Du ska koppla WAN-porten till vad det nu är för kontakt på telia-burken som dom bryggat mot (antagligen #1?) och sedan koppla upp alla trådlösa saker mot routern enligt vad du ställde in.

Saken är den att det inte går att ställa in, står att jag ska kontakta Telia eftersom att routern inte kan auto-detecta(This Setup Wizard can detect the type of Internet connection you have. Do you want The Smart Setup Wizard to try and detect The connection type now?).

Isåfall hur gör jag en factory reset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Saken är den att det inte går att ställa in, står att jag ska kontakta Telia eftersom att routern inte kan auto-detecta(This Setup Wizard can detect the type of Internet connection you have. Do you want The Smart Setup Wizard to try and detect The connection type now?).

Isåfall hur gör jag en factory reset?

När jag tar YES så står det ("Please ensure that the connection is correctly configured or contact your ISP.")

Permalänk
Medlem

Det brukar sitta en knapp på baksidan där du stoppar in ett gem som du sedan håller inne i minst 10 sekunder, ibland 30 beroende på modell. Sen väntar du ca 1 minut. Kopplar in sladdarna igen. Dock är den inte bryggad längre. Men den ska iaf fungera så att du kan använda nätet. Sen behöver du antingen ringa telia igen eller logga in på routern å kolla under någon meny efter "bridged mode", troligen under WAN-inställningarna.

Visa signatur

.