Kikar på NAS, behöver råd.

Permalänk
Medlem

Kikar på NAS, behöver råd.

Jag har sedan en tid varit intresserad av en NAS. Har inte riktigt kommit fram till vad jag vill köpa ännu.
Användingsområden är såklart fillagring men även backuphantering och eventuellt även som bittorrentmaskin.

Det sistnämnda gör väl att man måste upp en del i pris. Jag har kikat på nasar runt 3000 ex diskar. Jag tror inte jag behöver mer än två fack. Jag är ingen hoarder utan purgar mina filer rätt ofta.

Om man tar bittorrent, eftersom det är där flaskhalsen kommer att ligga, hur står sej dessa mellan då:
Synology 216+II
Qnap 251 (finns massor olika varianter)

Om man kikar på Microserver Gen8 från HP, skulle den orka med bittoreent om man kör exempelvis FreeNAS på den?

Jag har gbit-lina in och vill såklart ha så mycket som möjligt av den. Dock behöver den ju inte maxas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hkman:

Jag har sedan en tid varit intresserad av en NAS. Har inte riktigt kommit fram till vad jag vill köpa ännu.
Användingsområden är såklart fillagring men även backuphantering och eventuellt även som bittorrentmaskin.

Det sistnämnda gör väl att man måste upp en del i pris. Jag har kikat på nasar runt 3000 ex diskar. Jag tror inte jag behöver mer än två fack. Jag är ingen hoarder utan purgar mina filer rätt ofta.

Om man tar bittorrent, eftersom det är där flaskhalsen kommer att ligga, hur står sej dessa mellan då:
Synology 216+II
Qnap 251 (finns massor olika varianter)

Om man kikar på Microserver Gen8 från HP, skulle den orka med bittoreent om man kör exempelvis FreeNAS på den?

Jag har gbit-lina in och vill såklart ha så mycket som möjligt av den. Dock behöver den ju inte maxas.

1. En nas i 1500kr klassen har stöd för bittorrent klienter. t.ex räcker en DS216j. Just Synology har ett väldigt tunt utbud av appar mot t.ex QNAP och AsusTor, både QNAP och AsusTor har 3-5st olika Torrent appar medans Synology har kanske 1-2 som max.
2. En 4-bay modell behöver inte kosta skjortan den heller, som ett snabbt exempel har du t.ex ZyXEL NAS542 för under 2000kr.

Personligen blev det att inköpa en Synology DS416j idag, huvudsakligen p.g.a att jag redan äger en Synology DS212j och då kan flytta över diskarna när väl NAS-servern anländer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd flyttad
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:

Jodå, stödet har jag sett lite här och där men bittorrent som funktion är väl ganska resurskrävande? Som jag skrev så vill jag helst komma upp i flera hundra mbit i upp/nedladdning. Eller rättare sagt, jag vill inte att NASens prestanda ska vara flaskhalsen för hur snabbt jag kan ladda hem när jag har Gbit-uppkoppling som i verkligheten hamnar runt 600-800 Mbit
Jag har väldigt lite erfarenhet av det här, därför slänger jag ut frågan innan jag köper något som är over/underkill.

Vilken NAS rekommenderas utifrån mina kriterier jag nämnt här? Jag vill alltså att NASen ska stå för bittorrentklienten med allt vad det innebär.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är märkligt att man inte testar bittorrentprestanda i någon review, jag har letat febrilt efter såna siffror under ett par dagar nu utan resultat. Eller har jag helt fått det om bakfoten, alla medelklassnasar hanterar bittorrenttrafik i praktiskt taget samma hastighet som övrig filöverföring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Jodå, stödet har jag sett lite här och där men bittorrent som funktion är väl ganska resurskrävande?

Allt är relativt. Jag har en gammal RadyNAS NV+ 4'bay enhet, med en 280Mhz IT3107, och 1gB RAM. Om den får jobba med få torrents, och bara ett par hundra simultana anslutningar per torrent, så klarar den 6-7MB/s.

Skrivet av hkman:

Som jag skrev så vill jag helst komma upp i flera hundra mbit i upp/nedladdning. Eller rättare sagt, jag vill inte att NASens prestanda ska vara flaskhalsen för hur snabbt jag kan ladda hem när jag har Gbit-uppkoppling som i verkligheten hamnar runt 600-800 Mbit

NAS'en kommer garanterat vara flaskhalsen, förutsatt att du inte bygger en egen med SSD cache, eller köper en dyr lösning från början. Men i princip vilken Intel Atom -baserad enhet som helst torde ge dig mer än nog i form av upp och nedladdningskapacitet, det är disklagringen som inte kommer klara av att hålla takten.

Skrivet av hkman:

Eller har jag helt fått det om bakfoten, alla medelklassnasar hanterar bittorrenttrafik i praktiskt taget samma hastighet som övrig filöverföring?

De flesta är begränsade av sina diskar, och inte CPU / minne, så i någon utsträckning blir det antagligen så. Men Torrents är sjukt märklig last, jämfört med filöverföringar, så vad man borde jämföra med är nog flera simultana överföringar, med fragmenterad läsning / skrivning, och den typen tester gör nog ingen.
Om jag letade efter något att ersätta min DataVault X300 med, så skulle jag börja titta på vad som "verkar" rätt, i ett prissegment jag är villig att betala för, och sen leta reda på support forumet för den tillverkaren, och fråga folk som har just den enheten, vad jag kan förvänta mig för prestanda. Är det inte rätt siffror, får man leta vidare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:

Tack för bra svar! Med din erfarenhet av din Readynas så låter det ju lovande. Kanske är så rent av att även de NAS:ar med Celeron processor släppta i år och förra året räcker då...?Jag syftar till de som ligger runt 1700-2500 ex diskar i pris.
GBit-hastigheter är inte ett krav, jag vill bara inte att att den knäar runt 1-3 mbyte/s. Orkar den 10-15 mb/s så skulle jag kunna vara nöjd med det men självklart gråter jag inte om man når upp 20-30 mb/s.

Permalänk
Hedersmedlem

Söker du en NAS som fixar bittorrent med 10-15MB/s bör vad som helst funka. Jag har två NAS'ar, en Synology DS412+ och en Buffalo LS120 eller nått. Jag har en krypterad SSH-länk mellan dem för backup, och det får Buffalon att knäa en hel del, men typ 10MB/s fixar den. Jag tror inte att bittorrent är mer krävande än att kryptera med CPU. Synologyn som har en Atom CPU svettas knappt av den uppgiften.

Edit: Gjorde ett test med min Synology nu. När jag ligger på 10MB/s har jag en CPU-användning på 15-20%.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag är HELT övertygad om att allt med en Intel Atom, eller bättre, x86'a i, kommer klara alla krav du rimligtvis kan ställa på torrent prestanda. Min Atom D510 (HP X300 systemet ovan) är en dual core 1.6gHz CPU, med 1 gB RAM, och kör Windows Home Server som OS, och klarar fortfarande av att lägga sig strax över 12.5MB/s. Vilket motsvarar lite mer än min påstådda kapacitet för uppkopplingen, så den maxar linan, glatt.

Celeron, är säkert en fullt godtagbar lösning, men kontrollera om CPU'n är sockel, eller permanent monterad. Visar det sig att du "behöver" mer CPU-kraft i framtiden är det enkelt gjort att byta, om det är en sockel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.