Skyrim Special Edition (SSE)

Permalänk

Ytterligare några efterlängtade moddar dök upp inatt!

- Moonpath to Elsweyr
- Winterhold Rebuild
- Moon and star
- Horse Armors

Skrivet av CSSgamer:

Är det värt att lira SE eller ska man köra på gamla versionen om man ska modda? Har inte spelat på några år så är verkligen inte insatt.

Beror lite på vad du är ute efter. Gamla Skyrim har fortfarande en överlägsen mängd moddar tillgängliga, dock av varierande funktionalitet då mycket har övergetts genom åren och har ej uppdaterats med bugg-fixar och kompatibilitets-patchar. Är du ute efter allmänt grafiskt porriga scenerier med avancerade ENB's och dylikt och/eller SKSE- eller SkyUI-beroende moddar så är det också ett bättre alternativ i dagsläget.

SE däremot är ett betydligt stabilare alternativ i längden iom 64-bit, plus att i stort sett allt som blir portat och nyutvecklat är up-to-date och uppdateras fortfarande efter behov. Du får betydligt bättre flyt och prestanda (om du inte upplever strul med drivrutiner som herrarna ovan dvs), och behöver inte spendera dagar åt att optimera prestandan i config-filer. Det mesta av allt nytt inom mod-communityn kommer i förstahand släppas till SE, så det är där framtiden ligger.

Så kort och gott så skulle jag säga att om du vill satsa på att få en bra och långvarig spelupplevelse så kör på SE, men är du mest ute efter moddandet i sig, scenerier och screenshots, samt inte har något emot att dyka djupare i att fippla med configs, så är gamla Skyrim lämpligare i dagsläget. Även om du är ute efter en mer barnförbjuden waifu-simulator eller dylikt, så finner du nog allt du kan tänka dig och lite till för originalet

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Ytterligare några efterlängtade moddar dök upp inatt!

- Moonpath to Elsweyr
- Winterhold Rebuild
- Moon and star
- Horse Armors

Beror lite på vad du är ute efter. Gamla Skyrim har fortfarande en överlägsen mängd moddar tillgängliga, dock av varierande funktionalitet då mycket har övergetts genom åren och har ej uppdaterats med bugg-fixar och kompatibilitets-patchar. Är du ute efter allmänt grafiskt porriga scenerier med avancerade ENB's och dylikt och/eller SKSE- eller SkyUI-beroende moddar så är det också ett bättre alternativ i dagsläget.

SE däremot är ett betydligt stabilare alternativ i längden iom 64-bit, plus att i stort sett allt som blir portat och nyutvecklat är up-to-date och uppdateras fortfarande efter behov. Du får betydligt bättre flyt och prestanda (om du inte upplever strul med drivrutiner som herrarna ovan dvs), och behöver inte spendera dagar åt att optimera prestandan i config-filer. Det mesta av allt nytt inom mod-communityn kommer i förstahand släppas till SE, så det är där framtiden ligger.

Så kort och gott så skulle jag säga att om du vill satsa på att få en bra och långvarig spelupplevelse så kör på SE, men är du mest ute efter moddandet i sig, scenerier och screenshots, samt inte har något emot att dyka djupare i att fippla med configs, så är gamla Skyrim lämpligare i dagsläget. Även om du är ute efter en mer barnförbjuden waifu-simulator eller dylikt, så finner du nog allt du kan tänka dig och lite till för originalet

Tack för ett bra svar! En sak jag undrar dock är hur saknaden av SKSE kommer påverka och vad jag förstått antagligen ligger månader ifrån en bra release. SkyUI fungerar ju tydligen bra till SE vilket är tur. Men vilka andra typer av moddar är beroende av SKSE? Jag tänker mig att jag nog vill ha lite mods för att förbättra combat, animationer, enb, texturer. Är dessa i regel inte beroende av SKSE?

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CSSgamer:

Tack för ett bra svar! En sak jag undrar dock är hur saknaden av SKSE kommer påverka och vad jag förstått antagligen ligger månader ifrån en bra release. SkyUI fungerar ju tydligen bra till SE vilket är tur. Men vilka andra typer av moddar är beroende av SKSE? Jag tänker mig att jag nog vill ha lite mods för att förbättra combat, animationer, enb, texturer. Är dessa i regel inte beroende av SKSE?

Tror att man skall använda en lite äldre version av SkyUI som inte är beroende av SKSE.
Tycker inte att det är någon större vits att köra gamla utgåvan, om man har tillgång till den nyare.
Man har ju redan varit i den svängen.

edit Har nu köpt mark (den vid sjön) och börjat bygga igen, jädrar vad gethorn det går åt.
Järn går ju också åt, men det brukar gå att köpa rejäla mängder hos smederna.

Visst blir boendet tjusigt, men också ganska ensligt, hade varit trevligare om det legat i kanten på någon stad, tror att de adopterade ungarna får stanna i Whiterun.

Funderar på vilken tillbygnad man skall välja, de flesta känns inte speciellt användbara, möjligtvis bibliotek, synd att det är så ont om bokhyllor i main hall.

Nåja en bit kvar till dess, i kväll blir det till att handla mer järn, tur att man kan "fasttravel" med häst, trots massiv överlast.
Hur fixar jag häst till min följeslagare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att man skall använda en lite äldre version av SkyUI som inte är beroende av SKSE.
Tycker inte att det är någon större vits att köra gamla utgåvan, om man har tillgång till den nyare.
Man har ju redan varit i den svängen.

edit Har nu köpt mark (den vid sjön) och börjat bygga igen, jädrar vad gethorn det går åt.
Järn går ju också åt, men det brukar gå att köpa rejäla mängder hos smederna.

Visst blir boendet tjusigt, men också ganska ensligt, hade varit trevligare om det legat i kanten på någon stad, tror att de adopterade ungarna får stanna i Whiterun.

Funderar på vilken tillbygnad man skall välja, de flesta känns inte speciellt användbara, möjligtvis bibliotek, synd att det är så ont om bokhyllor i main hall.

Nåja en bit kvar till dess, i kväll blir det till att handla mer järn, tur att man kan "fasttravel" med häst, trots massiv överlast.
Hur fixar jag häst till min följeslagare?

Tal om bygge ja, Blackthorn är konverterad till SSE. Där bygger man upp en helt ny stad som raserats en gång http://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/2242/? Jag har aldrig orkat bygga den färdig då det går åt en hel del pengar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av CSSgamer:

Tack för ett bra svar! En sak jag undrar dock är hur saknaden av SKSE kommer påverka och vad jag förstått antagligen ligger månader ifrån en bra release. SkyUI fungerar ju tydligen bra till SE vilket är tur. Men vilka andra typer av moddar är beroende av SKSE? Jag tänker mig att jag nog vill ha lite mods för att förbättra combat, animationer, enb, texturer. Är dessa i regel inte beroende av SKSE?

Problemet med SkyUI till SE är som sagt att det är en äldre version (2.2) som inte har MCM (Mod Configuration Menu) implementerad, vilket är något som många äldre moddar är beroende av då det blev något av en standard att nyttja i gamla Skyrim för att kunna konfigurera individuella moddar ingame. Tills vidare så får vi använda gamla hederliga "spellbook"-menyer eller console-kommandon, likt FO4 där moddar fortfarande konfigureras via holotapes.
Dessutom så täcker det inte alla menyer, som tex trade-menyn för companions och crafting, samt sök-funktionen, om jag kommer ihåg rätt. Har även stött på en del buggar.

Vad gäller SKSE så går det ofta att jobba runt det, vilket många nu har gjort i sina releaser för SE. I utbyte så offras dock viss funktionalitet och effektivitet. Det släpps ju fortfarande många moddar för alla kategorier ändå, så bristen på SKSE har inte direkt satt stopp i utvecklingen, men begränsar det en aning och gör det framförallt svårare. Det påverkar mest ESP/ESM-tunga moddar som justerar eller lägger till ren funktionalitet, framförallt hotkeys, samt SKSE-plugins. Texturer, meshar, och enb är inte påverkade, animationer är mer beroende av FNIS som redan finns tillgängligt.

Vad jag förstått så har SKSE kommit en bra bit redan, men har ingen som helst deadline. Dom har nämnt att allt relaterat till SkyUI prioriteras, för att göra det mer kompatibelt med SE, så att vi även får tillbaka MCM-menyer i samma veva. Det är ju iaf lovande för första versionerna.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Provade nyss springa förbi både Ivarstead och utforskade alla ställen ute på isarna norr om Winterhold, inga krasher för mig. Sprang även från Whiterun till Dragonsbridge och sen längs vägen öster ut till Winterhold utan problem.

Lirar minst runt 4 timmar i streck varje gång och har fortfarande inte upplevt en enda krash i SSE (34h totalt just nu). De enda problemen jag haft är att flera LOD's laddas på samma gång ibland om man använder fast travel, vilket jag bara gör om jag behöver testa något eller hitta försvunnen häst/follower, så det har inte direkt stört mig i längden. Även forsande vatten-texturer på enstaka ställen har buggat lite, typ 4 tillfällen totalt.

Min mod-lista är väl dock inte så hemskt invecklad än heller. De flesta som har problem nu har det pga någon dåligt portad mod eller dålig load-order.

Det fungerade jättebra fram tills första patchen men därefter fungerade det rätt dåligt. Troligen någon mod som
inte fungerade ihop med uppdateringen/uppdateringarna. Stängde av moddarna och fick det att fungera. Frågan är
bara vilken mod det är som kraschar spelet. Får prova mig fram helt enkelt.

Hade följande moddar installerade:

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Det fungerade jättebra fram tills första patchen men därefter fungerade det rätt dåligt. Troligen någon mod som
inte fungerade ihop med uppdateringen/uppdateringarna. Stängde av moddarna och fick det att fungera. Frågan är
bara vilken mod det är som kraschar spelet. Får prova mig fram helt enkelt.

Hade följande moddar installerade:

http://i.imgur.com/6FK6OAW.png

Glöm inte sortera med LOOT.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Någon mer som upplever att spelet är allmänt oskarpt? (åtminstone jämfört med originalet)

Original:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/85381008/ScreenShot47.bmp
Special Edition:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/85381008/ScreenShot13.png

Nu är det inte exakt samma mods som används, så gamla ser lite roligare ut ändå, men det ska inte vara någon mod som påverkar skärpan. Svårt att sätta fingret på, men känns som nya är en aning oskarpt. Har slagit av både antialiasing och depth of field.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Någon mer som upplever att spelet är allmänt oskarpt? (åtminstone jämfört med originalet)

Original:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/85381008/ScreenShot47.bmp
Special Edition:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/85381008/ScreenShot13.png

Nu är det inte exakt samma mods som används, så gamla ser lite roligare ut ändå, men det ska inte vara någon mod som påverkar skärpan. Svårt att sätta fingret på, men känns som nya är en aning oskarpt. Har slagit av både antialiasing och depth of field.

Menar du läpparna på tjejen? Det är inte så att det är färgen ser lite vitare ut än Legendary versionen som får dig tro att det ser oskarpt ut?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Menar du läpparna på tjejen? Det är inte så att det är färgen ser lite vitare ut än Legendary versionen som får dig tro att det ser oskarpt ut?

Hennes hud har mindre struktur i andra fotot, den är också mer vinyllik.
Föredrar SSE för det mesta men i detta fall håller jag med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Några bra optimeringstips?
Spelar ofta på ett RX460 4GB, testat att slå av AA i spelet och välja 4x via grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nice att se en texture overhaul på kläder, väntar nu bara på en texture overhaul för ansikten och armor/vapen. Sen kanske man ska göra en comeback till skyrim, var ändå några år senast

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Skrivet av RaxXeZ:

Nice att se en texture overhaul på kläder, väntar nu bara på en texture overhaul för ansikten och armor/vapen. Sen kanske man ska göra en comeback till skyrim, var ändå några år senast

Texturer kan du använda från moddar som finns till gamla Skyrim, då dessa inte behöver konverteras (enstaka undantag, främst för landskap och vissa ovanliga dxt-inställningar). Själv använder jag Book of Silence för alla armors och vapen, dock utan esp-filerna aktiverade då, så jag går miste om några enstaka unika tillägg, men texturerna funkar fortfarande som replacers för allt. Vill man verkligen använda esp-filerna så är det säkert inga problem att snabbt konvertera dom via nya Creation Kit.

För ansikten och kroppar så finns både UNP och CBBE samt Better Males konverterade (länkar finns i OP), där en mängd alternativa texturer för alla smaker finns att välja på från gamla Skyrim. Vill du ha ett färdigt paket så finns tex WICO och Total Character Makeover att kika på.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Texturer kan du använda från moddar som finns till gamla Skyrim, då dessa inte behöver konverteras (enstaka undantag, främst för landskap och vissa ovanliga dxt-inställningar). Själv använder jag Book of Silence för alla armors och vapen, dock utan esp-filerna aktiverade då, så jag går miste om några enstaka unika tillägg, men texturerna funkar fortfarande som replacers för allt. Vill man verkligen använda esp-filerna så är det säkert inga problem att snabbt konvertera dom via nya Creation Kit.

För ansikten och kroppar så finns både UNP och CBBE samt Better Males konverterade (länkar finns i OP), där en mängd alternativa texturer för alla smaker finns att välja på från gamla Skyrim. Vill du ha ett färdigt paket så finns tex WICO och Total Character Makeover att kika på.

Läst att Book of silence ska se helt fel ut, att texturerna är alldeles för mörka... Kanske inte är något problem?
"Total Character Makeover" såg helt okej ut, tack för tipset

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Skrivet av RaxXeZ:

Läst att Book of silence ska se helt fel ut, att texturerna är alldeles för mörka... Kanske inte är något problem?
"Total Character Makeover" såg helt okej ut, tack för tipset

Dom texturerna har alltid varit mörka, då du lätt kan se i tex Photoshop att diffuse har väldigt hög kontrast. Hur dom uppfattas i spelet beror helt på ljussättning osv. Det är inget fel på texturerna i sig, utan folk är bara vana vid att ha avancerade ENB's i gamla Skyrim som skapar helt annorlunda förutsättningar. Nu när ENB börjar bli en grej i SSE också så bör det återfå liknande balans igen, beroende på vilka inställningar du föredrar då.

Men ja, personligen så har jag ökat brightness på vissa av texturerna, främst då för att jag undviker moddar för postprocessing denna gång. Väldigt enkelt fixat i Photoshop!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Loggade in på steam för första gången på ca. 1 år för att spela Skyrim igen.

Men när jag loggade in så såg jag att Skyrim inte uppdaterades.

Ska man göra detta manuellt? Jag trodde att det skulle uppdateras automatiskt såsom t.ex. Dota 2 gör osv.
Har alla DLCs, så det har förhoppningsvis inget med det att göra.

Någon som vet vad som kan vara felet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@MrMutte: Special Edition är ett separat spel, det bör finnas i din lista av spel om du tidigare hade alla DLC.

Permalänk
Skrivet av MrMutte:

Loggade in på steam för första gången på ca. 1 år för att spela Skyrim igen.

Men när jag loggade in så såg jag att Skyrim inte uppdaterades.

Ska man göra detta manuellt? Jag trodde att det skulle uppdateras automatiskt såsom t.ex. Dota 2 gör osv.
Har alla DLCs, så det har förhoppningsvis inget med det att göra.

Någon som vet vad som kan vara felet?

Tack på förhand!

SSE kommer inte som en uppdatering till Skyrim utan lägger sig som ett helt nytt spel i ditt bibliotek.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiceIT:

@MrMutte: Special Edition är ett separat spel, det bör finnas i din lista av spel om du tidigare hade alla DLC.

Skrivet av Sweets589:

SSE kommer inte som en uppdatering till Skyrim utan lägger sig som ett helt nytt spel i ditt bibliotek.

Tackar som tusan för snabba svar!

Det stämde väldigt bra, bara man visste vad man skulle leta efter så var det inga problem att hitta det under original-Skyrim i listan !

Än en gång vill jag tacka er för svar och be om ursäkt då jag bara hade behövt ta en extra titt för att se SSE, och därmed inte behövt besvära er med frågan.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Permalänk
Hjälpsam

Skylake Manor eller vad det nu heter.

Håller på att bygga upp det nu igen, sparar de andra två till senare.
Har byggt Main hall och ett förråd, frågan är om jag skall låta ungarna flytta in, då krävs väl ett sovrum?
Samtidigt borde väl dessa pixellerade barn föredra att leka i en stad, det verkar väldigt öde även om det finns en Steward, en Housekarl , en ko några höns och en häst i närheten.
En fördel med sovrummet var att det gav en mysig veranda ovanpå, men det har jag fått via förrådet.

Det alternativ som jag är lite sugen på, är ett växthus, jag har tidigare använt sådana till att odla "magiska svampar" i.
Sedan står jag väger mellan ett bibliotek och ett kök, ett kök är lite mysigt och man kan baka bröd i ugnen, ett bibliotek ger ju plats för alla dessa böcker som nu ligger i en kista.
Hade varit trevligt om det som nu kallas förråd hade haft bokhyllor i stället.

Visst det är bara ett spel man man vill ju spela på rätt sätt.

Lutar nog åt ett kök och ett växthus.

rekommenderas.
http://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/5804/?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skylake Manor eller vad det nu heter.

Håller på att bygga upp det nu igen, sparar de andra två till senare.
Har byggt Main hall och ett förråd, frågan är om jag skall låta ungarna flytta in, då krävs väl ett sovrum?
Samtidigt borde väl dessa pixellerade barn föredra att leka i en stad, det verkar väldigt öde även om det finns en Steward, en Housekarl , en ko några höns och en häst i närheten.
En fördel med sovrummet var att det gav en mysig veranda ovanpå, men det har jag fått via förrådet.

Det alternativ som jag är lite sugen på, är ett växthus, jag har tidigare använt sådana till att odla "magiska svampar" i.
Sedan står jag väger mellan ett bibliotek och ett kök, ett kök är lite mysigt och man kan baka bröd i ugnen, ett bibliotek ger ju plats för alla dessa böcker som nu ligger i en kista.
Hade varit trevligt om det som nu kallas förråd hade haft bokhyllor i stället.

Visst det är bara ett spel man man vill ju spela på rätt sätt.

Lutar nog åt ett kök och ett växthus.

rekommenderas.
http://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/5804/?

Är det bara för mig det tar en jäkla tid innan Nexus sidan kommer fram?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

funkar väldigt fint här

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Är det bara för mig det tar en jäkla tid innan Nexus sidan kommer fram?

Nej den är väldigt seg. Det brukar dock hjälpa att stoppa laddningen och sedan ladda om sidan.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Nej den är väldigt seg. Det brukar dock hjälpa att stoppa laddningen och sedan ladda om sidan.

Nu gick det hur snabbt som helst helt plötsligt. Internet är bra konstigt ibland

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

En video från SKSE teamet. Värsta ljudkvalitet varning. Låter som han är under vatten och pratar. En beta version kommer att släppas i mars.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tänkte försöka väcka lite liv här.

Jag är en relativt "ny" gamer utav Skyrim. Jag missade hela originalversionen då jag var upptagen med andra spel. Men efter alldeles för många rekommendationer så köpte jag och installerade skyrim SE för några månader sen. Och minst sagt så blev jag Chockad(!) över hur fantastiskt det var! Vilken känsla det är i detta spel. Jag är nu ca 75h in, kör light armor främst med archer. Jag har dödat Alduin, dragit igenom Dark brotherhood och Thieves guild. Samt även snurrat runt igenom en del side quests. Jag håller till främst i Breezehome där jag kör smithing och enchanting för att uppgradera mitt gear. Samt köper/säljer.

Jag har hittills hållt mig borta ifrån youtube-videos och forum för att undvika spoilers. Främst för att jag verkligen har njutit av utforskarkänslan i detta spel. Men har nu börjat känna att jag är redo att bredda mig lite. Jag vill dock vara väldigt försiktig med mods för att inte förstöra spelupplevelsen på något vis, därav så har jag inte installerat några än. Jag kommer dock börja labba lite med väder/textur-mods för att försköna känslan lite.

Men min fråga då till er är; Jag vill bibehålla mystiken i spelet. Men vill heller inte missa det "bästa". Jag har hört att det finns 1000h+ i detta spel men jag kommer troligtvis inte köra så länge. Så vad är era Måsten? Era absoluta go-to's i detta spel? Bästa mods? Roligaste quests? Finns det något som jag troligtvis inte gjort, som ni anser att jag måste ha kört innan det läggs på hyllan? Jag har redan läst igenom hela den här tråden och sett att det finns en del ni redan skrivit. Men för att undvika lite mod-ångest tänkte jag att jag frågar först efter personliga preferenser. Något som jag verkligen söker är något som kan ersätta breezehome men fortf har nära till handlare.

F.ö kör jag 21:9 3440x1440 100fps helt utan problem. Var lite meck i config att få till det men om någon är intresserad av hur den ser ut, hojta till.

Visa signatur

Rigg: Ncase M1 | ASUS z370i-gaming | delid 8700k@4.8 w NH-D9L | 32GB G.Skill TridentZ CL14 3200 | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA GTX 1080 FTW Hybrid | Corsair SF600 | ASUS PG348Q

Permalänk
Medlem

@reque64: Jag gillar Riften väldigt mycket som stad och brukar satsa på huset där, Honeyside tror jag det heter. Det leder rätt ut i friheten också.

Några moddar du bör titta på är (förutsatt att de finns för Skyrim SE) är Immersive Armor och Immersive Weapons. Jag har också lagt till Roman Armor and Weapons då jag föredrar det, men ytterst smaksak. Becheman Guards tycker jag är bra också.

Pure Water och Realistic Lightning är två bra moddar för...ja... vatten och ljussättning. Verdant för gräset bör du också satsa på. Sedan om Tamriel Reloaded finns så sikta på det. Noble Skyrim har fina texturer, Expanded Town and Cities är bra, JKs Towns likaså. Caribou Gone kan också vara värd att titta på.

Rörande quests så bör du titta på Falskaar och Moonpath to Elsweyr. Tycker också du bör göra Companions uppdragen i Whiterun som berättar en intressant historia.

Det finns hur mycket som helst, jag har över 630 moddar installerade och det rullar på fint i vanliga Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@reque64: Jag gillar Riften väldigt mycket som stad och brukar satsa på huset där, Honeyside tror jag det heter. Det leder rätt ut i friheten också.

Några moddar du bör titta på är (förutsatt att de finns för Skyrim SE) är Immersive Armor och Immersive Weapons. Jag har också lagt till Roman Armor and Weapons då jag föredrar det, men ytterst smaksak. Becheman Guards tycker jag är bra också.

Pure Water och Realistic Lightning är två bra moddar för...ja... vatten och ljussättning. Verdant för gräset bör du också satsa på. Sedan om Tamriel Reloaded finns så sikta på det. Noble Skyrim har fina texturer, Expanded Town and Cities är bra, JKs Towns likaså. Caribou Gone kan också vara värd att titta på.

Rörande quests så bör du titta på Falskaar och Moonpath to Elsweyr. Tycker också du bör göra Companions uppdragen i Whiterun som berättar en intressant historia.

Det finns hur mycket som helst, jag har över 630 moddar installerade och det rullar på fint i vanliga Skyrim

Farligt område är det också med alla björnar m.m.
Väntar fortfarande på SKSEx64 innan jag vill börja spela. Betan ska vara ute i mars

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare