AMD håller evenemanget "New Horizon" om arkitekturen Zen i december

Permalänk
Melding Plague

AMD håller evenemanget "New Horizon" om arkitekturen Zen i december

Inför lanseringen av arkitekturen Zen i början av 2017 ska AMD hålla ett direktsänt evenemang, där de ska gå igenom nyheterna och ge gamers en försmak om vad som är att vänta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pepp! Hoppas verkligen att AMD kan leverera...sitter och väntar på att bygga ny burk i ett Dan cases A4-SFX som förhoppningsvis kommer i januari

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Tagga! Jag är redo för 4 kärnor/8 trådar men har inte plånbok för i7!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Hype Hype Hype...
But will it float or sink?

Hoppas det är något vettigt, för konkurrensen behövs.

Permalänk
Medlem

Kan Dota 2 visa vad Zen går för?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Men fan, klockan 22 på en tisdag... Min Youtube kommer vara full så kan vänta på det så får jag samma information.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Var på tiden....Fast den där PPD, han kommer ju säkerligen visa hur skicklig han är på CS, DOTA, whatever o det har ju egentligen inget med Zen o göra. Sälja med kändisar, jag vet....

Skulle vara årets grej om dem inte vill visa processorprestandan med fristående grafikkort som dem gjorde med Bulldozer ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan Dota 2 visa vad Zen går för?

Säkert inte, men allt klarnar i Sweclockers test vid lanseringen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan jag var såhär exalterad inför en lansering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Redan anmält intresse!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem

Varför ska man behöva registrera sig för att titta på en livestreamning...?

Permalänk
Medlem

min i7 3770k börjar bli lite trött och är sugen på att steppa upp till 144hz 1440p

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Säkert inte, men allt klarnar i Sweclockers test vid lanseringen

Skickades från m.sweclockers.com

Varning för lite syrligt inlägg men med lite tragisk verklighet i.
Med tanke på hur lite Sweclockers test det idag är så kommer det säkert bli ett testpilot test eller i bästa fall ett snabb test.

Permalänk
Inaktiv

Så typisk att visa med spel. Jag hade förväntat mig att en matlab, excel, SQL server Guru skulle visa upp vad Cpun går för. Jag tror alla yngre ungdomar hade häpnads av vilka matlab-beräkningar som den nya zen klarar av i realtid.

Nå denna realese är viktig för alla förutom eventuellt aktieägare i Intel, då vi kunder behöver mer konkurrens för att få ner priserna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Triton242:

Varning för lite syrligt inlägg men med lite tragisk verklighet i.
Med tanke på hur lite Sweclockers test det idag är så kommer det säkert bli ett testpilot test eller i bästa fall ett snabb test.

Sweclockers testar alltid nya processorer och grafikkort själva.
Partnertillverkade kort är en helt annan sak som kan dröja lite ja.

Med det sagt så bidrar andra sidor med annan matnyttig information som ibland inte finns med i Sweclockers recensioner så som frametimes i spel etc.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hoppas de visar något aktuellt som kan konkurrera med Intel, behövs lite mer val nuförtiden
Min oklockade 2500k börjar sjunga på sista versen

Mvh

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Faktiskt så är Source 2 DotA 2 förvånandsvärt CPU-intensive. CPU:n KAN bottlenecka mer i det än i många senare AAA-titlar.

Permalänk
Medlem

Då får vi se om Zen levererar eller om det blir Bulldozer all over again? Hoppas på det första!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

@ClintBeastwood:

Faktiskt så är Source 2 DotA 2 förvånandsvärt CPU-intensive. CPU:n KAN bottlenecka mer i det än i många senare AAA-titlar.

Jag trodde att Dota 2 var ett sånt där lätt spel som kunde flyta på bra med mängder av fps på datorer som hade 8 år bakom sig. Men är det ett cpu intensivt spel så är det kanske inget dåligt val.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Så typisk att visa med spel. Jag hade förväntat mig att en matlab, excel, SQL server Guru skulle visa upp vad Cpun går för. Jag tror alla ungdomar hade häpnad av vilka matlab-beräkningar nya zen klarar av i realtid.

Nå denna realese är viktig för alla förutom eventuellt aktieägare i Intel, då vi kunder behöver mer konkurrens för att få ner priserna.

Tror inte det jippot är för folk som använder datorer professionellt, utan för hemmapulare och gamers, så...
Makes sense.

Eller så skämtade du och jag missade det totalt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

Tror inte det jippot är för folk som använder datorer professionellt, utan för hemmapulare och gamers, så...
Makes sense.

Eller så skämtade du och jag missade det totalt.

Hej jag skämtade, jag ska lägga till en smille. För alla tillverkare så är mainstrem oftast den viktigaste kundkretsen att övertyga.

Permalänk
Inaktiv

Jag var så optimistisk förra gången innan AMD lanserade Bulldozer men blev så besviken när prestandasifforna kom fram. Med tanke på de låga priserna AMD har gått ut med är jag säker på att de kommer prestera dåligt speciellt vid en kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Pepp! Hoppas verkligen att AMD kan leverera...sitter och väntar på att bygga ny burk i ett Dan cases A4-SFX som förhoppningsvis kommer i januari

Samma här. Snart är väntan över!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

min i7 3770k börjar bli lite trött och är sugen på att steppa upp till 144hz 1440p

Det är snarare ett bättre grafikkort du behöver. Över en viss nivå gör processorn inte så stor skillnad i spel, och risken är att Zen presterar ungefär lika som Ivy Bridge vid samma klockfrekvens. Mer trådar är dock alltid trevligt för vissa applikationer.

Är själv väldigt sugen på en, men jag räknar med att få ge upp lite prestanda i spel/program som använder färre trådar. Så valet mellan Zen och Kaby Lake blir inte helt enkelt (fler trådar eller bättre prestanda per tråd).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är snarare ett bättre grafikkort du behöver. Över en viss nivå gör processorn inte så stor skillnad i spel, och risken är att Zen presterar ungefär lika som Ivy Bridge vid samma klockfrekvens. Mer trådar är dock alltid trevligt för vissa applikationer.

Är själv väldigt sugen på en, men jag räknar med att få ge upp lite prestanda i spel/program som använder färre trådar. Så valet mellan Zen och Kaby Lake blir inte helt enkelt (fler trådar eller bättre prestanda per tråd).

Det är väl vid höga fps som processorn blir extra viktig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är snarare ett bättre grafikkort du behöver. Över en viss nivå gör processorn inte så stor skillnad i spel, och risken är att Zen presterar ungefär lika som Ivy Bridge vid samma klockfrekvens. Mer trådar är dock alltid trevligt för vissa applikationer.

Är själv väldigt sugen på en, men jag räknar med att få ge upp lite prestanda i spel/program som använder färre trådar. Så valet mellan Zen och Kaby Lake blir inte helt enkelt (fler trådar eller bättre prestanda per tråd).

jag spelar inga grafikintensiva spel enbart processorintensiva som MMORPG's och RTS spel och en del sandbox / open-world spel, processorn är idag är en extrem flaskhals eftersom jag knappt märker någon skillnad jämfört mot mitt gamla GTX 780 Ti och fick ett par FPS prestanda ökningar när jag lyckades skrämma upp processorn +200mhz.

vid 144hz lägger man en rejält större belastning på CPU'n.

skulle kanske varit sant om jag satt och spelade BF1 eller liknande.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Boredbynoobs:

@ClintBeastwood:

Faktiskt så är Source 2 DotA 2 förvånandsvärt CPU-intensive. CPU:n KAN bottlenecka mer i det än i många senare AAA-titlar.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag trodde att Dota 2 var ett sånt där lätt spel som kunde flyta på bra med mängder av fps på datorer som hade 8 år bakom sig. Men är det ett cpu intensivt spel så är det kanske inget dåligt val.

Jag skulle inte kalla det "CPU-intensivt" men mer krävande än till exempel LoL är det ju i alla fall.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

När börjar vadslagningen?
Jag gissar på att första generatioenn Zen är:
1) IPC motsvarande Broadwell-E
2) Överlag lägre klock än Intel
3) Effeltförbrukning jämförbar med Intel eller lite högre
Prissättningen blir avgörande för första generationens Zen.

Vad som gör Zen extra spännande och intressant är att de kommer att ha BIOS/mikrokoden i CPUn och inte moderkortet. Det öppnar upp för saker vi antagligen inte förväntade oss.

Permalänk
Medlem

Funderar på hur mycket PPD fick för att göra det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag skulle inte kalla det "CPU-intensivt" men mer krävande än till exempel LoL är det ju i alla fall.

http://media.bestofmicro.com/G/2/380306/original/CPU.png

Det är väl ett dögammalt benchmark. Om du läser mitt inlägg så ser du att jag skrev Source 2 DotA 2. Alltså spelet har uppdaterats med Source 2 engine i samband med "Reborn" versionen. Spelet är mycket mer krävande nu. Det är bara att kolla runt i olika forum och se alla som fått performance issues som kunde spela det mycket fint för några år sedan.