Sverige på väg mot ny ekonomisk kris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@htbtoma:

Epa Eddie lär iallafall en dag bidra med skattepengar .. det kommer inte låtsasflyktingarna göra

Det är precis det "Epa Eddie" inte lär göra i någon högre utsträckning. Jag har ett flertal exempel på folk med icke svensk bakgrund som betalar massvis med skatt, exempelvis min engelska chef (just det, engelsmän är ju inte "invandrare"..), mina bosniska grannar som driver körskola, min studiekamrat från Pakistan som jobbar med 5G utveckling hos Eriksson i kista med en master i telekom i ryggen. Min kompis från Iran som jobbar som miljöinspektör i Järfälla kommun. osv osv.

Känner tyvärr ingen "Epa Eddie" jag kan säga detsamma om, men du kan vara säker på att han finns därute, röstar SD och skriker sig hes om att allt är invandrarnas fel när varmkorven blir en femma dyrare på macken.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd

@htbtoma:

du känner garanterat inte någon av de tusentals somalier som bara finns i lilla vänersborg... inte många som jobbar där inte.. bodde i ett område tidigar då jag jobbade rotationsarbete i norge o på friveckorna va området överfullt av dessa som INTE arbetade..

Permalänk
Avstängd

@captur605:

sen känner du kanske en o annan ...l men i det stora hela arbeta typ INTE 99% och det funkar inte liksom..

Epa Ediie lär växa upp en dag o ta ett skitjobb som inte ens duger till invandrarna.. typ hugga träd eller nått

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

All right. Du ger hellre bort dina egna och andras skattepengar till utlänningar än till svenska medborgare.
Då tycker vi olika.

Du behöver inte använda rasistiska uttryck som white trash och komma med stereotyper för att förklara vad du menar.

Vad är det som säger att svenska medborgare inte får ta del utav skattepengar?
Det handlar inte om invandrare emot svenskar när du talar om skatter, det finns ett massivt behov att se över vad skatten går till och vilka storföretag som inte betalar bolagsskatt i Sverige samt rika som sätter sina pengar i skatteparadis för att undvika skatt.

Att stora företag inte behöver betala bolagsskatt i Sverige kan du ju se som ett massivt stort bidrag från regeringen, men du snackar hellre om människor emot människor än att stoppa företag från att smita undan.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Såg en dokumentär på YouTube o enligt den så var bostadsbubblan 2008 visserligen allvarlig men att det federala räddningspaketet bara var konstgjord andning o inte fixade de underliggande orsakerna i deras finanssystem. Sen sa en av dem (en analyst) att bubblornas bubbla är på väg o denna gång kommer det smälla rejält i hela världen! Jag är rädd att han har rätt....2008 var det högkonjunktur o då kunde man sänka räntan. Nu däremot....

Skrivet av Stefflo:

Det är konstigt nu när vi får in en massa doktorer, ingenjörer och andra högutbildade från alla dessa ej skidåkande nationer. Då enligt regeringen så ska invandring vara en vinst för Sverige så det är bara en tidsfråga innan skatter sänks igen.

Ah det hörde jag också! "Det går bra för Sverige nu" - Svetsarn

Skrivet av Stefflo:

Tittar man på de stora nyhetstidningarnas sidor så är det ingen av dessa som ens tar upp denna nyhet då tydligen andra nyheter är mycket viktigare. Att tillägga så har ca 20 000 personer börjat att fly från Aleppo och några av dessa har säkert redan planen att ta sig till Sverige och leva ett rikt och lyckligt liv på bidrag eller starta en pizzeria.

Kollade precis på metro. Stämmer.

Hade det gått så hade jag gett dig en permanent lajk tack vare dina roliga inlägg

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@captur605:

sen känner du kanske en o annan ...l men i det stora hela arbeta typ INTE 99% och det funkar inte liksom..

Epa Ediie lär växa upp en dag o ta ett skitjobb som inte ens duger till invandrarna.. typ hugga träd eller nått

du bör citera mig och inte dig själv om du vill få svar, men ja, jag känner somalier som arbetar. Bör även påpeka att träd huggs inte för hand utan med maskin och kräver en ganska lång och avancerad utbildning och upplärningsprocess så det är inte att klassa som "skitjobb".

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@babbelfisk:

en majoritet av alla nysvenskar i detta landet är ju medborgare och omfattas av samma socialförsäkringsskydd som du nämner. Sen kan man väga in moral i det hela, Jerry tvingas jag som skattebetalare försörja för att han föddes med Sverige i passet, trots att han haft möjligheter få förunnat att göra något med sitt liv. Många som invandrar till Sverige har inte haft samma goda möjligheter och uppväxtförhållanden, skola är många gånger ingen självklarhet eller rättighet exempelvis eftersom de föddes utan snopp mellan benen. Jag anser mig ha ett större moraliskt ansvar för dessa svaga samhällsgrupper än för Jerry.

Som någon skrev är det lätt att glömma, det är bara drygt 100 år sedan närmare 30% av Sveriges dåvarande befolkning flydde svält och drog till USA, de var nog jävligt tacksamma över att det inte fanns passkontroller och kravallstaket när de skulle in i USA utan fick en ärlig chans att leva ett drägligt liv.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Du målar in dig själv i ett hörn när du använder stereotyper som "abdullah" för att beskriva en grupp människor, så gråt inte ut nu när folk gör det omvända emot dig.

Väx upp och skaffa dig en ryggrad.

Vad är det som säger att svenska medborgare inte får ta del utav skattepengar?
Det handlar inte om invandrare emot svenskar när du talar om skatter, det finns ett massivt behov att se över vad skatten går till och vilka storföretag som inte betalar bolagsskatt i Sverige samt rika som sätter sina pengar i skatteparadis för att undvika skatt.

Att stora företag inte behöver betala bolagsskatt i Sverige kan du ju se som ett massivt stort bidrag från regeringen, men du snackar hellre om människor emot människor än att stoppa företag från att smita undan.

Nej du. Titta vad jag citerade så förstår du ordvalet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av captur605:

@htbtoma:

du känner garanterat inte någon av de tusentals somalier som bara finns i lilla vänersborg... inte många som jobbar där inte.. bodde i ett område tidigar då jag jobbade rotationsarbete i norge o på friveckorna va området överfullt av dessa som INTE arbetade..

Både Epa Eddie och att visa invandrare som sköter sig eller inte sköter sig är dåliga exempel då ni båda alltid kan hitta motsatsen.

Människor är människor, ni kommer hitta svenskar som aldrig blir något och invandrare som inte blir något.

I fattiga områden kommer ni hitta mycket mer utav folk som inte arbetar samt mer brottslighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Nej du. Titta vad jag citerade så förstår du ordvalet.

Såg det nu och rättade till det.

Permalänk
Medlem

Ojdå, denna tråd eskalerade snabbt.

Om 20-40 år kommer vi alla bo i tältläger och äta pulverproteingröt ändå, mark my words.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Om de flyr från kring för att öppna en pizzeria i Sverige, har jag ingenting emot.

Jag är född i Sarajevo i Bosnien, ingenting jag lägger skjul på.
Mina föräldrar och många andra Bosniere kom till norden som välutbildade människor, med lång erfarenhet. Fick dom jobba som erfarna och välutbildade människor direkt? Nej, det gjorde dom inte, det blev många städerskor, busschaufförer, och pizzabakare som tidigare jobbade som projektledare, i bankbranschen, etc etc. Tänk bara hur det är för alla som flyr krig, utan någon utbildning att förhålla sig till.

Even grundaren av SWEC har Bosniska rötter. Alla borde få en chans att skapa sig ett nytt liv.

Tyvärr saknas det infrastruktur och inte minst vilja att integrera, och inte assimilera.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peterboxy:

Kanske dyrt nu. Men jag bort hellre i ett land man flyr till än ett man flyr från.
Vi hade även många som flydde till Sverige under 90-talet som nu betalar skatt och jobbar.
Ge det lite tid så ska ni se att de ordnar sig nu också.

Fantastiskt härligt att tänka på att människor som du kommer att straffas helt automatiskt i takt med att ni får eran önskade invandring i allt högre utsträckning tills samhället kollapsar vilket Trådstartaren så fint beskriver så kommer kommunalskatten nu att höjas 2 procentenheter vilket betyder 2 kr för varje hundralapp du tjänar. Nästa år kommer den att höjas mer. Om tio år kommer du att behöva betala 20kr mer för varje hundralapp du tjänar för att betala för det ökade behovet av tak över huvud och dyra läkarbesök för hundratusentals människor. Har du råd att betala 20 kr mer per intjänad hundralapp? Det spelar ingen roll om svaret är Ja, för en samhällskollaps beror inte på en enskild individ utan på när majoriteten får gå ifrån hus och hem då de inte kan betala med sin numera kraftigt minskade inkomst och alla butiker går i konkurs för att människor inte har pengar till att handla.

Permalänk

Börjar bli så jävla trött på den här skiten, och alla sitter och säger att Sverige inte alls är på väg åt fel håll. Tjo fräs.

http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/statens-budget-2016...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

*** raderat ***

om man väljer att se människan istället för invandrare så ser man snart att det finns sjukt mycket outnyttjad potential som staten och samhället har nytta utav. Vi har tex brist på vårdpersonal där kommun och landsting tvingas hyra in personal för 700-800kr i timmen från bemanningsfirmor för att täcka vårdbehovet. Letar du ute på flyktingförläggningarna och lägger ner resurserna som behövs för att integrera nyanlända så hittar du givetvis fler sjuksköterskor, läkare, snickare, lärare osv än vad du hittar bidragstagare. För givetivs förstår du och alla andra att dessa invandrare kommer inte ifrån "bidragistan" där alla lever på bidrag och ingen jobbar. De var någon och hade i många fall ett jobb när de tvingades riva upp allt och fly från sitt hemland, att många här i Sverige sen väljer att se dom som enbart en belastning är vårt fel och inte deras.

Citerat inlägg raderat
Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

@babbelfisk:

en majoritet av alla nysvenskar i detta landet är ju medborgare och omfattas av samma socialförsäkringsskydd som du nämner. Sen kan man väga in moral i det hela, Jerry tvingas jag som skattebetalare försörja för att han föddes med Sverige i passet, trots att han haft möjligheter få förunnat att göra något med sitt liv. Många som invandrar till Sverige har inte haft samma goda möjligheter och uppväxtförhållanden, skola är många gånger ingen självklarhet eller rättighet exempelvis eftersom de föddes utan snopp mellan benen. Jag anser mig ha ett större moraliskt ansvar för dessa svaga samhällsgrupper än för Jerry.

Som någon skrev är det lätt att glömma, det är bara drygt 100 år sedan närmare 30% av Sveriges dåvarande befolkning flydde svält och drog till USA, de var nog jävligt tacksamma över att det inte fanns passkontroller och kravallstaket när de skulle in i USA utan fick en ärlig chans att leva ett drägligt liv.

De flesta Svenskarna levde i slummen och fick försörja sig själva. De fick inte bidrag och gratis boenden som bekostades av den amerikanska staten. Rätt viktig del att tillägga då tråden faktiskt handlar om just detta.

Att denna "Jerry" nu inte tar tillvara på de möjligheter han har fått från början är självklart tråkigt, men han omfattas dock av det svenska skydded genom sitt medborgarskap. Något de svenskar som migrerade till USA inte gjorde.

Men om vi ändå ska sväva ut på andra saker än sakfrågan i tråden, varför har invandrarflickor det så otroligt bra och inte pojkarna? Då det är invandrarmännen som nu slåss, förstör och eldar bilar för att de saknar fritidsgård och sysselsättning, men inga tjejer utför detta? Är det då att de honkönade invandrarna har mycket mer fritidsgårdar och sysselsättningar än de hankönade i exakt samma område?

....eller är det något helt annat som är problemet?

Permalänk
Avstängd

Sunt tänkande kan hjälpa ekonomin som öppna gränserna och släppa in alla i vårat land som har brist på arbete och bostäder betala deras omkostnader i 10 år så är 4 av 10 i arbete och alla högutbildade från afganistan, somalia, eritrea kommer bli ett lyft ekonomiskt sen kan vi sitta och julmysa med varma kaffet vi delat på instagram och känna hur godhjärtade vi är

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Vet inte om jag köper det där. Är det inte mest som så att vi helt enkelt inte dör i förtid snarare än att vi blir äldre? Därför går medelåldern upp. Vi kanske blir äldre med men det är nog inte hela sanningen.

Det är det faktum att vi inte dör i förtid som drivit upp medelålder så dramatiskt sen tio tusen år tillbaka. Medelåldern då var kring 30 år, men folk blev ändå regelbundet 75 år gamla. Jag tror det var kring 40% av alla barn som dog före fem års ålder, och det gällde fram till ganska modern tid när vi faktiskt lärde oss lite om medicin och sjukvård.

Däremot kan jag inte tänka mig att det skulla dra upp sjukvårdskostnaderna att folk inte dör i förtid. Vet inte hur du tänkte där. Folk i arbetsför ålder drar ju in pengar, inte tvärtom.

Permalänk
Medlem

Jag är mer oroad över att vi importerar hälften av vår mat i utbyte mot allt högre statliga och kommunala skulder...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Ser ärligt talat hellre att mina skattepengar i form av bidrag går till Abdullah som flydde krig och död än att de går till Jerry som skolkade i skolan för att istället sladda runt med EPA:n och spela eddie meduza och nu klassas in i den växande svenska "white trash" gruppen.

Många tenderar att skylla sin egen situation som de ej är nöjda med på invandrarna, istället för att se till sig själv och inse att en själv är felet och att man måste ändra på det. Det är inte systemets eller invandrarnas fel om 4-barnsmamman Vesna från Kosovo får jobbet som städare på LIDL medan en själv går arbetslös.

Jag vet att många egenföretagare hellre tar den billiga arbetskraften som dessa nästintill får betalt för.
18 år gamla Andreas får inte städjobben utan det får nån nyanländ nisse eller Berit, 50 som lider av någon sjukdom och försäkringskassan/arbetsförmedlingen betalar ut en stor del av det. På mitt eget jobb har vi ett par som "arbetstränar" som springer runt med kaffe och plockar disk i princip. De får knappt ett öre från min arbetsgivare.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Vet inte om jag köper det där. Är det inte mest som så att vi helt enkelt inte dör i förtid snarare än att vi blir äldre? Därför går medelåldern upp. Vi kanske blir äldre med men det är nog inte hela sanningen.

Det betyder ju att vi kan jobba mer för att vi inte dör i förtid (utan att höja pensionsåldern) samtidigt som effektivare företag och ny teknik gör att vi kan producera mer med färre personer. Det är väldigt underligt att man uppe på det eventuellt måste höja skatten. Men det är klart lånar man pengar i högkonjunktur lär det ju bli svårt när det blir lågkonjunktur. Men det ska bli spännande och se hur man hanterar det här, låna mer eller höja skatterna.

Njaaa. Alltså sjukvården behandlar idag en mängd sjukdomar som vi inte ens visste existerade för 30 år sedan. Och ju äldre vi blir desto fler tillfällen för behandling som kostar pengar finns det. Prioriteringarna för hur mycket ett liv är värt måste alltid göras och hur mycket man som vårdtagare får kosta minskar ju fler behandlingar per person som behövs så länge pengarna är konstanta. Vill vi däremot ha en vård som inte blir direkt sämre utan bibehåller samma minimum så går kostnaderna upp istället. Det där är svårt att komma runt.
Och hur mycket ett liv är värt i trafiken är också en intressant punkt. Denna siffra har fördubblats på bara 5 år. 2010 var ett liv i Sverige på vägen värt ca 20 miljoner (att rädda alltså) och i nuläget är det nära nog det dubbla.

Aktuell pod i ämnet:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artik...

Hur läget såg ut 2010:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3381&gr...
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3381&gr...

Sedan är jag för ordning i finanserna så jag håller med dig att man inte bör låna pengar för att få den vanliga "landsekonomin" att gå ihop nu när vi inte är i en kris.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av datornoob123:

Fantastiskt härligt att tänka på att människor som du kommer att straffas helt automatiskt i takt med att ni får eran önskade invandring i allt högre utsträckning tills samhället kollapsar vilket Trådstartaren så fint beskriver så kommer kommunalskatten nu att höjas 2 procentenheter vilket betyder 2 kr för varje hundralapp du tjänar. Nästa år kommer den att höjas mer. Om tio år kommer du att behöva betala 20kr mer för varje hundralapp du tjänar för att betala för det ökade behovet av tak över huvud och dyra läkarbesök för hundratusentals människor. Har du råd att betala 20 kr mer per intjänad hundralapp? Det spelar ingen roll om svaret är Ja, för en samhällskollaps beror inte på en enskild individ utan på när majoriteten får gå ifrån hus och hem då de inte kan betala med sin numera kraftigt minskade inkomst och alla butiker går i konkurs för att människor inte har pengar till att handla.

Att du vet hur skatten kommer att utvecklas i så många år, imponerande.

Jag tror i alla fall att det inte kommer skilja så mycket från idag, det blir nog rätt okej ska du se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Svenskar får absolut ta emot skattepengar men just nu så går lite för många av dessa pengar till våra nya vänner som kommit hit och tyvärr kommer inte det funka i längden.
Just nu har vi väldigt många städer i vårat Sverige som inte ens polisen törs åka till och det är inte Kalle, Kjell och Maria som strular till det utan Achmed, Assan och Muhamed som tyvärr inte har någon lokal att vara i och måste då istället bränna bilar, råna folk, skjuta på varandra och sälja droger. Detta var något som Lorry-gänget förespådde redan på 90-talet.
https://youtu.be/NR_g2S6bLHo

Fattiga områden har alltid begått mer brott än den övriga befolkningen oavsett vilken etnicitet folket har.
Sen kan du inte ha en fungerande integration när du sätter alla invandrare i samma område som andra invandrare som sedan får gå runt utan jobb och framtid, en del utav dom kommer att klara sig igenom det medans en del inte gör det.

Sen förenklar du problemet när du ställer en grupp emot en annan grupp som inte ens bor under samma typ av miljö som skapats i dessa invandrarförorter.

Lorry gänget är inga forskare och är dessutom inget program för fakta om mänskligt beteende.
Är du intresserad utav mänskligt beteende finns det betydligt mer material men som kräver mer utav din tid.
https://www.youtube.com/watch?v=NNnIGh9g6fA&list=PL848F2368C9...

Ni talar om samhällsproblem som kräver mycket mer avancerade lösningar än att dra in bidrag eller stoppa invandring.
Efter att ni stoppat invandringen så kommer det komma fram ett nytt problem till ytan, vad ska ni sedan göra när det handlar om en fattig befolkning med svenskt ursprung?
Ni kommer aldrig att få stopp på denna cirkeln med snabba och enkla lösningar även om ni tror det löser allt.

Innan det blev en massa snack om invandrare, hur många utav er slog er på bröstet för att hjälpa utsatta "svenskar" i samhället?
Vart fanns partierna som fokuserade på att hjälpa hemlösa och de som hamnat i missbruk samt utanförskap?
Men nu när man satsar pengar på en annan grupp då jävlar blir det uppror och det kommer in ett nytt parti i riksdagen med uppgift att "värna" om svenskar, gamla och sjuka.

Sanningen är att när ni får stopp på invandringen så återgår allting till business as usual, och ni skiter fullständigt hur det går för fattiga svenskar då det aldrig var målet egentligen.

Permalänk
Inaktiv

Njae, det knakar nog i fogarna allt, men allt är inte invandringens/flyktingarnas fel, långtifrån, vi har idioter till styrande politiker, och har haft länge, som lånat pengar till mycket. Sedan lägger vi skatter på fel saker som styr produktion/jobb utomlands, detta är nackskott i långa loppet.

Titta bara på detaljhandelns nya skatt, på flamskyddsmedel. På något sätt har någon trott att våran lilla marknad ska kunna avskräcka stora tillverkare ifrån att använda det, med en punktskat i Sverige. Vi kommer bara handla allt utomlands istället, vilket leder till färre jobb inom sektorn, vilket leder till minskad skatteintäkt, och fler arbetslösa.

Bara ett exempel, det finns många i Sverige nu, vi har själva röstat fram ett system som ger rejäla problem. Sedan är det ju knasigt att de missade 50 miljarder i budgeten med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozric:

Precis. Därför kan man säga vad som helst som muslimer utan att vara rasistisk. Däremot så fattar de flesta exakt vilka som menas med muslimer förutom vänsteraktivister.

Nej, även vänsteraktivister blandar ihop ras och religion.
Jag är själv antiteist så jag kommer med hur mycket kritik emot islam, kristendomen, judendomen m.m som jag vill och jag tillrättavisar både höger och vänsterfolk som tror att jag snackar om folk från mellanöstern när jag talar om religioner.

Permalänk
Avstängd

*** raderat ***

Muslimer och andra religionsutövare har vi redan och det kommer vi aldrig komma ifrån.

Varken du eller jag kan avgöra vilken människa som kommer klara sig i samhället eller inte klara sig, risken är att du får en del som klarar sig och en del som inte klarar sig.

Om du hade förbjudit folk som har Islam som religion hade de bara uppgivit att de inte har en religion när de kommer hit, så rent praktiskt är det omöjligt att stoppa.
Vad man dock inte ska göra är att ge efter och låta muslimer använda rasist så fort kritik kommer deras väg och att de försöker (precis som alla andra religioner) få mer anpassade lagar för deras religionsutövning.

Glöm inte bort att de religiösa står bakom varandra när det kommer till denna typen av anklagelser.
Om vi tar Muhammedkarikatyrerna så fördömde kristna, katoliker och andra talesmän för religioner vad?
De fördömde tidningen som stod bakom karikatyrerna för hädelse då de själva skulle vilja tysta ner folks kritik emot deras egen religion.

Hur skulle det se ut om man kritiserade den katolska kyrkan i vatikanstaten för att skydda präster som våldtagit barn runtom i världen för att undvika fängelse och de vänder sig om och kallar en för rasist?

Sen har vi höger/vänster som ändrat på ordet muslims mening.

En del utav högern gömmer sig bakom att kritisera islam och muslimer när de egentligen menar folk från mellanöstern inte muslimer som bor i Indonesien, USA, Indien eller något annat land.

I sin tur tar vänstern en extremposition och kallar alla som kritiserar muslimer och islam för rasister, då de inte vet ifall de verkligen menar kritik emot religionen eller om det gäller människor med ursprung i mellanöstern.

Och sen har du de som helt enkelt tror att religion är en ras och har fel.

Det är därför det är viktigt att fråga vad folk egentligen menar säger de säger att de vill stoppa muslimer från att komma hit, det blir lite svårare på ett forum dock där man inte kan tolka om personen försöker gömma sig bakom något som är helt legitimt att kritisera men egentligen menar något helt annat.

I verkligheten märker man direkt om det handlar om en person som kritiserar själva religionen eller om de har bakomliggande orsaker som handlar mer om ras när de vägrar gå in i detalj om vad de menar.

Citerat inlägg raderat
Permalänk

Samtidigt behövs det mer busschauförer, kockar, it-folk, lokförare m.m
Det finns så sjukt mycket jobb om man bara vill och kan.

Men ska bli intressant att följa utvecklingen utav det här kontra bostadsbubblan.

Permalänk
Medlem

Kris är nog att ta i men sötebrödsdagarna är helt klart över sedan länge. Välfärden kommer nog fallera en lång period framåt nu tills den tillslut konvergerar.
Tragiskt nog så blir ju allt sämre i samhället...
<--- Dagens muntergök

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Något fel med pizzerior eller?

Minnet är kort, närmare 1 miljon svenskar "flydde" till amerika på 1800-talet pga svält
tror vi har det ganska bra om man jämför lite levnadsstandarder mot förr i tiden... för dem som nu vill dra upp det var bättre förr

Japp, minnet är kort för ingen av oss har någonsin hört talas om att de utvandrarna fick gratis tak över huvudet, gratis vård, mat osv. och sammanlagda bidrag som översteg de lägst avlönade i Amerika.

Att de fick slita hund för låga löner så fort de satte ner sin fot är antagligen bara en myt.

Permalänk
Inaktiv

Det ska mycket till att sänka sverige när alla länder i vår närmsta område lever i en extrem högkonjunktur. Problemet jag ser det är när högkonjunkturen i vår omvärld vänder, händer det snart och då rejält så får vi problem. Men annars rom krossades inte på en dag detsamma gäller sverige.

Det jag tycker är konstigt är att det kan vara en så extrem brist på kompetent arbetskraft idag, varenda yrke skriker efter folk. Och jag som trodde busschaufförer var ett hotat yrke.
Men kommer lågkonjunkturen, kanske man inte kan köra med tomma bussar där ingen bor, detsamma gäller mycket annat. Och då ökar arbetslösheten igen.

Skrivet av WolfOfVengeance:

Japp, minnet är kort för ingen av oss har någonsin hört talas om att de utvandrarna fick gratis tak över huvudet, gratis vård, mat osv. och sammanlagda bidrag som översteg de lägst avlönade i Amerika.

Att de fick slita hund för låga löner så fort de satte ner sin fot är antagligen bara en myt.

Men tog det inte i genomsnitt 30 år innan de svenska nybyggarna i usa fick sitt första jobb, är det en skröna?