Hjälp till laptopköp för 4K-videoredigering

Permalänk

Hjälp till laptopköp för 4K-videoredigering

Hej!

Jag har tänkt att införskaffa mig en laptop för att kunna överföra och redigera material från en GoPro Hero5 som jag också har planer på att skaffa.
Jag är lite inne på Dells nya XPS 15 och undrar om det är något som räcker för 4K-redigering?
Jag är inte mycket för Macbook, så jag tänkte hålla mig ifrån dessa vilket jag annars vet många använder för detta bruk.

Så vad säger ni?

Permalänk
Skrivet av Mr. Devil:

Hej!

Jag har tänkt att införskaffa mig en laptop för att kunna överföra och redigera material från en GoPro Hero5 som jag också har planer på att skaffa.
Jag är lite inne på Dells nya XPS 15 och undrar om det är något som räcker för 4K-redigering?
Jag är inte mycket för Macbook, så jag tänkte hålla mig ifrån dessa vilket jag annars vet många använder för detta bruk.

Så vad säger ni?

Vilket program ska du redigera i då? Premiere? Kan vara att det behövs kraftigare saker för att kunna spela upp sin timeline i 4k med effekter utan lagg men annars ska det nog inte vara några problem med dell xps. Du kan ju editera med proxy media så flyter det på bättre.

Permalänk

XPS 15 är bland de bästa laptops du kan köpa prestandamässigt.
Behöver du mot förmodan ännu mera kraft så är en desktop det enda som gäller.
Den stora nackdeler är väl batteritiden och till viss del det höga priset.

Följande två recensioner tyckte jag var intressanta ur fotograf/videosynvinkel
https://www.colbybrownphotography.com/gear-review-photographe...

https://fstoppers.com/originals/my-experience-dell-xps-15-uhd...

Jag beställde en själv i förrgår!

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle spontant kika på Dell M5510, det är samma chassi som XPS 15 9550 men den är ISV-klassad och finns med bättre hårdvara än XPS 15. Det är visserligen väldigt beroende på budget, men ska du ha en seriös maskin som du tänkt jobba med en stund är det förmodligen värt prisskillnaden från XPS 15 till M5510.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+