Dator dör vid belastning eller efter några timmars användande

Permalänk

Dator dör vid belastning eller efter några timmars användande

Hej.

Jag har haft problem med min dator ett tag nu.
Det började med att den dog efter den vart igång 1h - 3h (idle, eller film-tittande)
Och direkt när jag nu testar att starta spel. Dör direkt när jag kommer in i menyerna (Först börjar det hacka, sen dör den och startar om)

  • Jag har kollat hårddiskarna som alla har god hälsa

  • Jag har kört memtest i 48h, inga fel på dem

  • Stresstestat cpun (belastade den 100% alla kärnor i 2min)

  • Testat nytt OS på annan disk, samma problem

  • Körde utan grafikkortet, fungerade i flera dygn då, och krachade aldrig

  • Så köpte nytt grafikkort och trode jag hade löst det, men kraschar, direkt när jag startar spel

  • Provat grafikkortet i båda mina PCI-Express-portar, kraschar ändå

Nu vill jag rådfråga innan jag slänger pengar på nytt nätagg... jobbigt om det inte heller löser problemet.
Så jag funderar på om det är Nätagget eller moderkortet.
Vad tror ni?

Min dator:

Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3
CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference Asus GeForce GTX 1070 OC 8GB (Nya kortet jag köpte)
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk
Medlem

Temperaturer?? Annars är det med största sannolikhet agget.

Permalänk
Medlem

@freaky FilureN
Har du senaste BIOS installerat?
Hur gammalt är ditt nätagg?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@DozeN: Ah glömde nämna temperaturerna ja, de är normala inga höga temperaturer nånstans.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk

@freaky FilureN:
Kollade du temperaturerna när du stresstestadr cpu?

Hur ser luftflöder ut i burken? Grafikkortet kan styra om luften en hel del så kan vara därför det fungerar bättre utan.

Städat datorn på sista tiden?

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@freaky FilureN
Har du senaste BIOS installerat?
Hur gammalt är ditt nätagg?

Hm, nä det kanske jag inte har, får se om jag kan uppdatera det

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk
Medlem

Låter som nätaggregatet, då datorn fungerade utan grafikkort och även faktumet att det blev problem vid belastning.
Om det är det i signaturen borde det klara belastningen så då återstår att det är något fel på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast

Med tanke på allt du försökt med så låter ju nätagget vettigt måste jag säga, speciellt eftersom den inte kraschar utan grafikkort.
Men innan du gör det så kan ju ett nytt BIOS inte skada att slänga in.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av FrazzorXx:

@freaky FilureN:
Kollade du temperaturerna när du stresstestadr cpu?

Hur ser luftflöder ut i burken? Grafikkortet kan styra om luften en hel del så kan vara därför det fungerar bättre utan.

Städat datorn på sista tiden?

Ja, temperaturerna har aldrig varit för höga vad jag har sett när jag testat, och det är bra luftflöde i chassit, kört med sidan öppen idag när jag testat med nya grafikkortet. Och inga stora damtussar som skymmer heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Låter som nätaggregatet, då datorn fungerade utan grafikkort och även faktumet att det blev problem vid belastning.
Om det är det i signaturen borde det klara belastningen så då återstår att det är något fel på det.

Ja det är det nätagget som jag har i signaturen och tänker också att det borde vara det, men jag hade ju fel med grafikkortet så ville ha lite mer synpunkter innan jag beställer ett nytt.

Skrivet av Sisyfos:

Med tanke på allt du försökt med så låter ju nätagget vettigt måste jag säga, speciellt eftersom den inte kraschar utan grafikkort.
Men innan du gör det så kan ju ett nytt BIOS inte skada att slänga in.

Ja, ska testa det nu, se om jag reder ut det

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk
Skrivet av freaky FilureN:

Ja, temperaturerna har aldrig varit för höga vad jag har sett när jag testat, och det är bra luftflöde i chassit, kört med sidan öppen idag när jag testat med nya grafikkortet. Och inga stora damtussar som skymmer heller.

Då gissar jag också på nätagregatet.
Spel drar förmodligen mer kraft än ett cpu stresstest eftersom det belastar både cpu & gpu.

Har du kollat om du kan se något i Windows event log?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp ett nätagg på NetOnNet, packa upp det försiktigt, ställ det ovanpå burken, koppla in allt och testa. Kraschar datorn fortfarande så är det inte nätagget och då kan du lämna tillbaka det inom två veckor.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Så efter uppdatering av BIOS (som ledde till ominstallation av windows. klant) så har jag fortfarande problem.
Så tänker köpa nytt nätaggrigat i morgon...
Detta borde fungera va?
https://www.komplett.se/product/876233/datorutrustning/natagg...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk
Skrivet av freaky FilureN:

Så efter uppdatering av BIOS (som ledde till ominstallation av windows. klant) så har jag fortfarande problem.
Så tänker köpa nytt nätaggrigat i morgon...
Detta borde fungera va?
https://www.komplett.se/product/876233/datorutrustning/natagg...

Det kommer fungera men CX serien har tyvärre rätt så dåligt rykte.

Jag har själv inte speciellt stor koll på nätagregat men kan du tänka dig gå upp ett par hundralappar tycker jag du ska kolla på EVGA Supernova G2 som har varit ganska populärt den senaste tiden.

Permalänk

@FrazzorXx: hmm okej, bra att veta. Shit jag kommer hamna över tusen iaf då...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk
Skrivet av freaky FilureN:

@FrazzorXx: hmm okej, bra att veta. Shit jag kommer hamna över tusen iaf då...

Finns säkert billigare som skulle kunna fungera alldeles utmärkt.
Kolla runt på lite recensioner så ska du säkert hitta nåt.

Som sagt så har jag själv ingen koll utan kan bara föra vidare den information jag sett här på forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har nu bytt ut nätagget, som visade sig vara boven i det hela. För nu har jag kunnat testa lite spel.
Tusentusen tack till alla er som hjälpte till! Det är grymt uppskattat!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600