Permalänk
Medlem

Köpa ny eller uppgradera?

Hej! Eftersom min kunskap inte räcker till alltid så frågar jag dom som kan.

Jag köpte en dator från Dell för ca 5 år sedan. Det jag har gjort sen dess är att bytt grafikkort och chassi.
Grafikkortet fick jag ett likadant på garantin eftersom det strulade. Ca 2 år gammalt nu.
Chassit köpte jag ett nytt p.g.a. det gamla var litet och hade riktigt dåligt med fläktar i sig.
Mitt nya chassi heter fractal design r5.

Här är min nuvarande dator:

Har lite problem med mitt grafikkort (tror jag). Det går nästan upp mot 90-100 grader och låter som ett flygplan när jag spelar lätta spel.
Vill nu helst uppgradera om det är bättre. Men har ingen aning till vad.

Förslag?

Permalänk

Vad lirar du för spel?

Permalänk
Medlem

@kebabhazzan:

Jag lirar CS GO, Tibia, Trackmania och funderar på att testa på Overwatch.

Permalänk
Medlem

Budget? Ditt processor skulle nog flaska en hel del i de flesta nyare spelen, kanske blir bättre med lite OC? Kolla om du kan hitta ett begagnat kort på marknaden, kanske ett 280x?

Permalänk
Medlem

Mest FPS för pengarna skulle ett grafikkort ge. Jag tycker min i5 750 hänger med bra fortfarande.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Budget? Ditt processor skulle nog flaska en hel del i de flesta nyare spelen, kanske blir bättre med lite OC? Kolla om du kan hitta ett begagnat kort på marknaden, kanske ett 280x?

Budget beror självklart på. Ska jag köpa en helt ny ligger den på ca 10k. Uppgradera den ska kosta mindre.
Vad menar du med flaska en hel del? Vad menar du med OC? Förlåt med nu kanske du förstår min kunskap inom området xD

Permalänk

Uppgradera hade ju inte varit fel, beror på om du ska spela spel på datorn eller ha den som media dator/lätt spel dator. Grafikkortet kyls antagligen inte så bra och så är nog fläktarna på inte så bra heller. Vill du bygga en dator kan du plocka lite från din nuvarande dator eller så kan du köpa en komplett dator. Annars så tror jag det är grafikkortet som ger sig.

Är inte ett proffs men detta är vad jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohman92:

Budget beror självklart på. Ska jag köpa en helt ny ligger den på ca 10k. Uppgradera den ska kosta mindre.
Vad menar du med flaska en hel del? Vad menar du med OC? Förlåt med nu kanske du förstår min kunskap inom området xD

OC-överklock, flaska är när processorn begränsar fps i spel vilket man försöker undvika för att få så hög fps som möjligt

Du kanske ska titta på ett begagnat i7 Ivy Bridge/Haswell paket begagnat och sen ett grafikkort på det, 1060 eller 1070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

OC-överklock, flaska är när processorn begränsar fps i spel vilket man försöker undvika för att få så hög fps som möjligt

Du kanske ska titta på ett begagnat i7 Ivy Bridge/Haswell paket begagnat och sen ett grafikkort på det, 1060 eller 1070?

Okej, tack! Jag köper helst inte begagnade delar. Jobbigt om det krånglar. Men hur länge brukar en dator hålla? Den är ändå 5 år gammal. Är det värt att bara byta ett par delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohman92:

Okej, tack! Jag köper helst inte begagnade delar. Jobbigt om det krånglar. Men hur länge brukar en dator hålla? Den är ändå 5 år gammal. Är det värt att bara byta ett par delar?

Det blir svårt att bara byta ''ett par delar'' om du ska köpa nytt. Köper du nytt är det Skylake som gäller, alltså processor, moderkort och nya ddr4 minnen samt kylare. Till detta tillkommer grafikkort.

Du har SSD antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Det blir svårt att bara byta ''ett par delar'' om du ska köpa nytt. Köper du nytt är det Skylake som gäller, alltså processor, moderkort och nya ddr4 minnen samt kylare. Till detta tillkommer grafikkort.

Du har SSD antar jag?

Och det är i stort sätt en helt ny dator va? Nej jag har inte SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohman92:

Och det är i stort sätt en helt ny dator va? Nej jag har inte SSD.

Yes, och då tillkommer även SSD. Blir en bit över 10k om den ska hålla 5år till...

Permalänk
Medlem

@DozeN:

Kollade lite med en polare som köpte denna datorn nyligen: https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-i35-gtx-1060/1...
Och om jag ska köpa samma/snarlika delar som den innehåller så kommer jag nästan upp i samma pris. Det gör mig fundersam

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ohman92:

@DozeN:

Kollade lite med en polare som köpte denna datorn nyligen: https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-i35-gtx-1060/1...
Och om jag ska köpa samma/snarlika delar som den innehåller så kommer jag nästan upp i samma pris. Det gör mig fundersam

Det är i de prisklasserna du rör dig för en komplett dator, ska du bygga själv kan det bli billigare. Speciellt om du köper på mellandagsrean.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det är i de prisklasserna du rör dig för en komplett dator, ska du bygga själv kan det bli billigare. Speciellt om du köper på mellandagsrean.

Vem ställer upp och väljer ut delar till mig på mellandagsrean då? Kommer bara bli fel om jag ska gissa mig till det själv, haha.

Permalänk
Medlem

Efter 5 år är det en ganska bra idé att köpa nya grejer men du kan ju behålla chassit och spara ca tusenlappen redan där. Om pengar är ett problem (när är det inte det?!) så kan det vara en god idé att ha tålamod och vänta på att grejerna man är ute efter kommer på rea. Jag halverade nästan priset på min dator genom att det fick ta 3-4 månader att få ihop allting, så om du inte behöver datorn NU! så är det ju en strategi är beakta.

Det brukar finnas gott om köpar-guider såhär i juletid, kolla in Sweclockers vinterdator och Linus Tech Tips på youtube så få du en idé vad du kan få för grejer i vilka prisklasser. Sen får du anpassa efter eget behov och om du vill spara pengar även vänta på att de (eller liknande saker) kommer på rea. Köpa och bygga ihop sin egen dator är riktigt kul så låt det ta lite tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chloe:

Efter 5 år är det en ganska bra idé att köpa nya grejer men du kan ju behålla chassit och spara ca tusenlappen redan där. Om pengar är ett problem (när är det inte det?!) så kan det vara en god idé att ha tålamod och vänta på att grejerna man är ute efter kommer på rea. Jag halverade nästan priset på min dator genom att det fick ta 3-4 månader att få ihop allting, så om du inte behöver datorn NU! så är det ju en strategi är beakta.

Det brukar finnas gott om köpar-guider såhär i juletid, kolla in Sweclockers vinterdator och Linus Tech Tips på youtube så få du en idé vad du kan få för grejer i vilka prisklasser. Sen får du anpassa efter eget behov och om du vill spara pengar även vänta på att de (eller liknande saker) kommer på rea. Köpa och bygga ihop sin egen dator är riktigt kul så låt det ta lite tid!

Tack för ett riktigt bra svar! Ska leta runt efter alla delar jag behöver och sen invänta bättre priser. Skulle behöva direkthjälp av någon vid snabba frågor. Typ via Facebook eller telefon. Någon som ställer upp? bjuder på en pizza till den som gör det 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ohman92:

Tack för ett riktigt bra svar! Ska leta runt efter alla delar jag behöver och sen invänta bättre priser. Skulle behöva direkthjälp av någon vid snabba frågor. Typ via Facebook eller telefon. Någon som ställer upp? bjuder på en pizza till den som gör det 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bidra med hjälp. Skickar PM senare idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Kan bidra med hjälp. Skickar PM senare idag

Låter helt underbart! 😊👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ohman92:

Vem ställer upp och väljer ut delar till mig på mellandagsrean då? Kommer bara bli fel om jag ska gissa mig till det själv, haha.

Jag kommer troligen vara aktiv, om inte moderatorerna får för sig något annat.

Förslagsvis följande Webhallen varukorg

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

^ Läs innan ni skriver
Han har chassi + lååångt över budgeten

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

^ Läs innan ni skriver
Han har chassi + lååångt över budgeten

Ja 😄 Går det ha kontakt med dig på något smidigare sätt? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn har åldrats, men den duger fortfarande förutsatt att skaffar ett bra grafikkort. Jag tycker att du ska uppgradera grafikkortet först. Upplever du att prestandan är dålig även med nytt grafikkort så uppgraderar du resten då.

Permalänk
Skrivet av ohman92:

Ja 😄 Går det ha kontakt med dig på något smidigare sätt? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Har skickat PM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperFlugan:

^ Läs innan ni skriver

Inte kasta sten i glashus?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Inte kasta sten i glashus?

Nu får du förklara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperFlugan:

Nu får du förklara

Precis som det låter. Att även du kanske ska läsa innan du skriver.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Precis som det låter. Att även du kanske ska läsa innan du skriver.

Har läst hela tråden, vad har jag missat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperFlugan:

Har läst hela tråden, vad har jag missat?

Läs mitt första inlägg i tråden. För jag utgick ifrån att du syftade på min kundvagn med ditt "låång över budget".

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Läs mitt första inlägg i tråden. För jag utgick ifrån att du syftade på min kundvagn med ditt "låång över budget".

"Det är i de prisklasserna du rör dig för en komplett dator, ska du bygga själv kan det bli billigare. Speciellt om du köper på mellandagsrean."

Håller med dig om rean, men det går ju att bygga vettigt system för 10k redan nu om man vill:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9978250/

Chassi har han, windows finns nyckel på nätet för ett par hundringar.

Sen kan man nog spara runt 2000kr på liknande komponenter under mellandagsrean, spara pengarna eller lägga dem på ett fetare GTX 1060/1070, SSD.