Skrivet av janee:
Jag har en gammal Windows 10 Pro Insider installation som har aktiveras med en digital licens som är kopplad till mitt Microsoft konto.
När jag sedan gjorde en ny Windows 10 Pro Win To Go installation på ett USB minne med senaste versionen av Windows 10 som jag laddade hem med verktyget MediaCreationTool så fick jag frågan om jag ville aktivera den nya installationen tillsammans med mitt Microsoft konto under installationen och det fungerade utan problem.
Så jag tror att Microsoft har gjort det ännu lättare att göra en konto aktivering för en ny Windows 10 installation med senaste versionen av Windows 10.
Alla kan kolla om den gamla Windows 10 installationen är aktiverad tillsammans med Microsoft kontot innan man byter moderkort eller dator och gör en ny Windows 10 installation
Ni ser om Windows 10 installationen är aktiverad och kopplad till Microsoft kontot på Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering
http://i.imgur.com/xpkdeFG.png
Wow, detta har jag missat, fungerar ju nu även om man ej är Insider.
Jag har två datorer just nu: En stationär med Gigabyte 775-kort, Q9650, 8 GB ddr2, SSD Intel 330, usb 3-kort och asus ljudkort.
Denna uppgraderades med det första erbjudandet från WIN7 PRO. Därefter ren installation från USB-sticka Media Creation Tool.
Jag har kört MediaCreationTool som uppgradering och alternativet behålla allt för ej så länge sedan. Om man sitter på lite äldre programvara och installerar lite nya drivrutiner som man märker ej passar på gammal plattformar så kan man ju gå tillbaka till tidigare drivrutin i enhetshanteraren där, men ibland kan det vara vara bra att köra uppgradering på den rena WIN 10 antingen från hårddisken eller usb-sticka. Man startar uppgraderingen från bef. installation Win 10 (setup) om man genom lagt WIN 10 från media därMedia Creation Tool där eller (setup) från USB-stickan.
Vid denna uppgradering i augusti 2015 så ville ju Microsoft att man skulle logga in med sitt konto och dessutom skapa ett Windowslösenord. Detta kan ändra om man bara vill starta utan att logga in eller windowslösenord. Fast det gäller att hålla tungan rätt i mun för att få bort inloggning med konto (eller lösenord till konto).
På 5 minuter har jag nu loggat in på mitt MS-konto och fått exakt samma fina bild på stationära och laptop som janee visade.
Laptopen är en Toshiba 13,3 typ Portege med 6200U, grafik 520 mm Intel stuff med WIN 10 från början. Den aktiverar sig själv med både USB WIN 10 ren eller USB WIN 10 skapat med återställningsmedia. Men kan var bra att använda både hängslen och livrem.
Visserligen har jag återställningmedia på USB 8 GB som är kodat till bios och nu kör jag ren WIN 10 installation på den som även den aktiveras via bios UEFI.
Då får man ju hämta hem drivrutiner från tillverkarens hemsida.
Och naturligtvis så kan jag nu logga ut från mitt MS-konto och samma text kommer att stå kvar.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-act...
Den blå raden längst ner om återaktivering WIN 10 vid ändring maskinvara.
Bra information om aktivering men att alternativet att låsning till hårdvara MS-konto kan göras under installationen kan jag ej hitta där än.
Hittade den här hemsidan på engelska med lite bilder, dock från juni, bland mina favoriter, finns nog en hel del om ämnet om man googlar. Den är även bra för dem med funktionhinder syn då både texten och bilderna är stora.
http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-afte...
Är det någon som ej är insider som nyligen gjort installation och får samma erbjudande under installationen?
/cuagn