Permalänk
Medlem

Windows 10 Kört?

Som rubriken säger så är frågan om det är kört att få tag i W-10 gratis? Håller på sätta ihop en ny dator till pojken och frågade om han hade tagit ner W-10 som jag har bett han göra för en lång tid och svaret blev öhh va då sen började jag dra mig själv i håret. Så det är väl bara och köpa antar jag !?

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem

@Mc99: Prova installera Windows 7 eller 8 och se vad som händer.

Vad det gäller grabben, hälsa honom att pengarna som du får nu lägga på Windows 10 hade egentligen gått till hans julklappar men det fick bli en Windows 10 licens istället så grattis.

Det borde lära honom.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cooler Master NR200 • TPS 120 SE • Corsair SF1000 • Asus B850-I Strix • Samsung 9100 PRO 1TB • G.SKILL Flare X5 6000 CL30 32GB • LG OLED42C3 • Ryzen 9800X3D • Asus Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

@Mc99:
Du laddar ned och skapar en usb-sticka på ms hemsida. Sen kan du installera ett oaktiverat Windows från det. Vad jag vet ska det inte göra någon större skillnad, du förlorar lite funktioner bara. Vill du sen aktivera Windows finns det billiga koder på kinguin/g2a osv. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande gratis att uppgradera W7 och senare till Windows 10.
https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är fortfarande gratis att uppgradera W7 och senare till Windows 10.

Säkert? på min HTPC står det att erbjudandet har gått ut

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Vad menas med hjälpmedelstekniker? Nåt för handikappade?

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem

Jag har sett flera användare på andra forum skriva att uppgradering till Windows 10 fungerat fastän gratisperioden gått ut. Både de som installerat via Windows update och de som installerat om allt och skrivit in Win7-nyckeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc99:

Erbjudandet är avsett för dem med syn-, rörelsehandikapp eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc99:

Åtminstone allt du hittar under hjälpmedel i Windows. Starta skärmtangentbordet en gång så är du mer än kvalificerad. De har medvetet inte specificerat "hjälpmedelstekniker" för att så många som möjligt ska uppgradera till Windows 10 även efter "deadlinen".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

windows10upgrade24074.exe alternativt direkt med cd-key 7 eller 8. Byte hårdvara

@Mc99:

ALT 1: Omvägen via uppgradering:

Du hämtar förslagvis windows10upgrade24074.exe till skrivbordet. Du kör detta program som skapar en WindowsUpgrademapp på din hårdisk C. Det skapas även en upgradeikon på skrivbordet typ den gamla. Men denna är ej utgången. Förutsättningen är att du har en äkta Win7 eller Win 8 aktiverad på datorn med key för 7-an eller automatiskt via bios med återställningsmedia för 8. Eller om det är licens för 8:an med key. Jag tror ej att du behöver dra hem alla uppdateringar. Bara så att du har en ren aktiverad 7:a eller 8:a i botten. Sedan blir din dator aktiverad med digital signatur W10 efter att du kört uppgraderingen från den nya ikonen på skrivbordet.

Och när datorn är aktiverad med digital signatur till W10 så kan du göra en ren installation genom att hämta hem den vanliga Win10 som lägger sig på en usb-sticka. Du bootar datorn från usb-stickan. Då kan du ta bort alla partioner, skapa nya och det blir samma resultat som en inköpt licens. (typ 1200:-)

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Att Microsoft kallar denna variant: Vad menas med hjälpmedelstekniker? Nåt för handikappade?
kan bero på att Microsoft fortfarande vill att vi ska gå över till 10-an. Alternativt att det finns handikappade och andra som ej orkat med den tidigare fria uppgraderingen. För det var ju lite strul i början, som mer eller mindre blivit avhlälpta nu.
Ser att under tiden man skriver så blir en del av texten kaka på kaka. Men genomläsning av Microsofts information på Länken ovan rekommenderas.
OBS! Mina råd förutsätter att du börjar med en tom SSD. Alternativt att du gör extern backup på allt viktigt före.

ALT.2 Ren installation direkt:

Om du har en licensnyckel för 7:an eller 8:an så kan du installera från det senaste versionen av Windows 10 installationprogrammet. Du bootar från USB-stickan. Ock skriver in licensnummer key. Gäller från ver 1511.

Märk väl att när det kommer nya versioner av WIN10 så skapar programmet en uppgraderad usb-sticka.

Så man kan alltså förnya sin usb-sticka allteftersom. Då behöver man ej heller köra så många WindowsUpdate.

OBS! Även här gäller mina råd förutsätter att du börjar med en tom SSD. Alternativt att du gör extern backup på allt viktigt före.

Slutligen min favorit:

Vid byte hårdvara med digitalt signerad WIN10:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

/cuagn

Permalänk
Medlem

@cuagn: Härlig beskrivning:) Tack !

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cuagn:

Slutligen min favorit:

Vid byte hårdvara med digitalt signerad WIN10:

/cuagn

Det där låter intressant. Mitt moderkort är halvt trasigt. På den datorn med det moderkortet har jag uppgraderat Windows 7>8 och sedan till Windows 10 Pro. Eftersom jag hade ett så pass gammalt moderkort (5år) z68 ,blev jag tvungen att köpa nya grejer z170. Kan jag använda mig av den metoden för att föra över min licens till nya datorn trotts att det inte är ett identiskt moderkort jag köpt? ¨

Min windowsversion var från början Retail.

Mvh Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujedamig:

Det där låter intressant. Mitt moderkort är halvt trasigt. På den datorn med det moderkortet har jag uppgraderat Windows 7>8 och sedan till Windows 10 Pro. Eftersom jag hade ett så pass gammalt moderkort (5år) z68 ,blev jag tvungen att köpa nya grejer z170. Kan jag använda mig av den metoden för att föra över min licens till nya datorn trotts att det inte är ett identiskt moderkort jag köpt? ¨

Min windowsversion var från början Retail.

Mvh Anders

Hej, det skall fungera. Men det förutsätter att du knyter ihop din aktiva digitala licens med ditt Microsoftkonto på den hårdvara där du har uppgraderat till WIN10 med digital licens (innebär att den är knuten ditt gamla moderkort) och har via windows Update minst har ver 1607. Ses i inställningar System Home. Så om du redan har bytt moderkort till z170 (du kanske har annat operativ där nu) så får du montera i det gamla moderkortet i datorn innan du knyter ihop gamla hårdvaran med ett microsoftkonto. När du sedan byter till z170 så kommer WIN10 att aktiveras med digital licens utan att skriva in licensnyckel. Men det kan troligen bli lite knepigt om du nu kör med den windows licens 7 eller 8 som du ursprungligen uppgradera till windows 10 med. Då kanske du får installera om Win 7 eller Win 8 på den gamla datorn. Troligtvis får du aktivera via Microsoft ID tjänst då licensen har används tidigare för aktivering. Därefter köra enligt ALT1 ovan i tråden.
Man kan säga om man gör ihopknytningen före ett moderkort rasar helt så är man garderad.
Verkar ej som urtycken retail och oem används i text och instruktioner numera. Många har ju kunnat återaktivera OEM flera gånger i Win 7. Det kan vara att retail kan återaktiveras obegränsat, men med denna nya metod för att flytta licens så blir ju uttrycken ej relevanta - det blir ingen skillnad.
Hoppas det klarnar. Microsoft skriver manualer för detta men kan vara ofullständigt med vissa punkter där det blir lite av testa och se hur det fungerar i olika fall. Finns trådar där personer tidigare via MS kundtjänst kunnat återaktivera med de uppgifter som fanns. Kan varit att MS kunnat se hårdvaran i den gamla datorn om ägaren loggat in på datorn med MS-konto.
Du får hålla dig till PRO.
/cuagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc99:

@cuagn: Härlig beskrivning:) Tack !

Det var så lite-vi Göteborgare får hålla större steg än huvudstaden då vi har de största butikerna -:)

Metoden enligt ALT 2 har jag testat på en laptop med licensnyckel på undersidan och med ny SSD.

Metoden enligt ALT 1 kan vara bra om t.ex licensnyckeln under laptop ej kan läsas eller om man ej vet nyckeln eller som nämnt aktiverats automatiskt via bios. Den nyckeln som då skapas kan läsa med vissa program är en key som ej går att använda då den ej är relevant.

Var det inte så att alla datorer som uppgraderades till WIN 10 fick samma key?

Sonen får få en ursäkt för det finns inget han hade kunnat spara från det första erbjudandet om uppgradering som skulle funka nu!
/cuagn

Permalänk
Skrivet av cuagn:

Hej, det skall fungera. Men det förutsätter att du knyter ihop din aktiva digitala licens med ditt Microsoftkonto på den hårdvara där du har uppgraderat till WIN10 med digital licens (innebär att den är knuten ditt gamla moderkort) och har via windows Update minst har ver 1607. Ses i inställningar System Home. Så om du redan har bytt moderkort till z170 (du kanske har annat operativ där nu) så får du montera i det gamla moderkortet i datorn innan du knyter ihop gamla hårdvaran med ett microsoftkonto. När du sedan byter till z170 så kommer WIN10 att aktiveras med digital licens utan att skriva in licensnyckel. Men det kan troligen bli lite knepigt om du nu kör med den windows licens 7 eller 8 som du ursprungligen uppgradera till windows 10 med. Då kanske du får installera om Win 7 eller Win 8 på den gamla datorn. Troligtvis får du aktivera via Microsoft ID tjänst då licensen har används tidigare för aktivering. Därefter köra enligt ALT1 ovan i tråden.
Man kan säga om man gör ihopknytningen före ett moderkort rasar helt så är man garderad.
Verkar ej som urtycken retail och oem används i text och instruktioner numera. Många har ju kunnat återaktivera OEM flera gånger i Win 7. Det kan vara att retail kan återaktiveras obegränsat, men med denna nya metod för att flytta licens så blir ju uttrycken ej relevanta - det blir ingen skillnad.
Hoppas det klarnar. Microsoft skriver manualer för detta men kan vara ofullständigt med vissa punkter där det blir lite av testa och se hur det fungerar i olika fall. Finns trådar där personer tidigare via MS kundtjänst kunnat återaktivera med de uppgifter som fanns. Kan varit att MS kunnat se hårdvaran i den gamla datorn om ägaren loggat in på datorn med MS-konto.
Du får hålla dig till PRO.
/cuagn

Tack för infon, att du tar dig tid. Uppskattas. Det kanske är jag som förklarar lite dåligt.

Sitter fortfarande på min gamla dator, kan köra via processorn och inbyggda gpun. Men den är väldigt buggig. Bygger ihop min nya dator här bredvid. Så jag har inte börjat använda de nya delarna än.

Om jag fattat rätt borde det då räcka med att installera windows 10 via exempelvis USB på nya datorn och sedan logga in med mitt microsoft konto på nya datorn (som jag nu knutit min licens till via denna gamla dator). (sorry om jag är trög, skyller på att jag varit vaken sedan 05 i morse )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujedamig:

Tack för infon, att du tar dig tid. Uppskattas. Det kanske är jag som förklarar lite dåligt.

Sitter fortfarande på min gamla dator, kan köra via processorn och inbyggda gpun. Men den är väldigt buggig. Bygger ihop min nya dator här bredvid. Så jag har inte börjat använda de nya delarna än.

Om jag fattat rätt borde det då räcka med att installera windows 10 via exempelvis USB på nya datorn och sedan logga in med mitt microsoft konto på nya datorn (som jag nu knutit min licens till via denna gamla dator). (sorry om jag är trög, skyller på att jag varit vaken sedan 05 i morse )

Hej, jag garderade för olika scenarier-:)
Då bör det fungera klockrent. Följer du guiden
så skall det fungera. Antar att du har ny ssd så om du bootar bios från usb-stickan och sedan ändrar i bios till HD när datorn startar om. För annars bootar den upp igen. Och uppgradera din USB-sticka så slipper du köra en massa windows update.
Ladda ner verktyget.
På köpet får ju du en ren Win 10 installation. Om det är inbyggd grafik så testa med det först. Är ju en del drivrutiner också,
men kolla att den nya blir aktiverad innan dess.
Även trötthet här så nu får nattpasset gå på.

/cuagn

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Windows 10 Pro Insider installation som har aktiveras med en digital licens som är kopplad till mitt Microsoft konto.

När jag sedan gjorde en ny Windows 10 Pro Win To Go installation på ett USB minne med senaste versionen av Windows 10 som jag laddade hem med verktyget MediaCreationTool så fick jag frågan om jag ville aktivera den nya installationen tillsammans med mitt Microsoft konto under installationen och det fungerade utan problem.

Så jag tror att Microsoft har gjort det ännu lättare att göra en konto aktivering för en ny Windows 10 installation med senaste versionen av Windows 10.

Alla kan kolla om den gamla Windows 10 installationen är aktiverad tillsammans med Microsoft kontot innan man byter moderkort eller dator och gör en ny Windows 10 installation

Ni ser om Windows 10 installationen är aktiverad och kopplad till Microsoft kontot på Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering

Visa signatur

janee

Permalänk

Kanon, tusen tack för svaren.

Vet ni om jag måste logga in på microsofts hemsida och ta bort denna enhet jag sitter på sen för att den ska aktiveras på den nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag har en gammal Windows 10 Pro Insider installation som har aktiveras med en digital licens som är kopplad till mitt Microsoft konto.

När jag sedan gjorde en ny Windows 10 Pro Win To Go installation på ett USB minne med senaste versionen av Windows 10 som jag laddade hem med verktyget MediaCreationTool så fick jag frågan om jag ville aktivera den nya installationen tillsammans med mitt Microsoft konto under installationen och det fungerade utan problem.

Så jag tror att Microsoft har gjort det ännu lättare att göra en konto aktivering för en ny Windows 10 installation med senaste versionen av Windows 10.

Alla kan kolla om den gamla Windows 10 installationen är aktiverad tillsammans med Microsoft kontot innan man byter moderkort eller dator och gör en ny Windows 10 installation

Ni ser om Windows 10 installationen är aktiverad och kopplad till Microsoft kontot på Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering
http://i.imgur.com/xpkdeFG.png

Wow, detta har jag missat, fungerar ju nu även om man ej är Insider.

Jag har två datorer just nu: En stationär med Gigabyte 775-kort, Q9650, 8 GB ddr2, SSD Intel 330, usb 3-kort och asus ljudkort.

Denna uppgraderades med det första erbjudandet från WIN7 PRO. Därefter ren installation från USB-sticka Media Creation Tool.

Jag har kört MediaCreationTool som uppgradering och alternativet behålla allt för ej så länge sedan. Om man sitter på lite äldre programvara och installerar lite nya drivrutiner som man märker ej passar på gammal plattformar så kan man ju gå tillbaka till tidigare drivrutin i enhetshanteraren där, men ibland kan det vara vara bra att köra uppgradering på den rena WIN 10 antingen från hårddisken eller usb-sticka. Man startar uppgraderingen från bef. installation Win 10 (setup) om man genom lagt WIN 10 från media därMedia Creation Tool där eller (setup) från USB-stickan.

Vid denna uppgradering i augusti 2015 så ville ju Microsoft att man skulle logga in med sitt konto och dessutom skapa ett Windowslösenord. Detta kan ändra om man bara vill starta utan att logga in eller windowslösenord. Fast det gäller att hålla tungan rätt i mun för att få bort inloggning med konto (eller lösenord till konto).

På 5 minuter har jag nu loggat in på mitt MS-konto och fått exakt samma fina bild på stationära och laptop som janee visade.

Laptopen är en Toshiba 13,3 typ Portege med 6200U, grafik 520 mm Intel stuff med WIN 10 från början. Den aktiverar sig själv med både USB WIN 10 ren eller USB WIN 10 skapat med återställningsmedia. Men kan var bra att använda både hängslen och livrem.
Visserligen har jag återställningmedia på USB 8 GB som är kodat till bios och nu kör jag ren WIN 10 installation på den som även den aktiveras via bios UEFI.

Då får man ju hämta hem drivrutiner från tillverkarens hemsida.

Och naturligtvis så kan jag nu logga ut från mitt MS-konto och samma text kommer att stå kvar.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-act...

Den blå raden längst ner om återaktivering WIN 10 vid ändring maskinvara.

Bra information om aktivering men att alternativet att låsning till hårdvara MS-konto kan göras under installationen kan jag ej hitta där än.

Hittade den här hemsidan på engelska med lite bilder, dock från juni, bland mina favoriter, finns nog en hel del om ämnet om man googlar. Den är även bra för dem med funktionhinder syn då både texten och bilderna är stora.

http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-afte...

Är det någon som ej är insider som nyligen gjort installation och får samma erbjudande under installationen?

/cuagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujedamig:

Kanon, tusen tack för svaren.

Vet ni om jag måste logga in på microsofts hemsida och ta bort denna enhet jag sitter på sen för att den ska aktiveras på den nya?

Om du kan se det som janee visar på din old dator, så tror jag att den blir inaktiverad per automatik när du aktiverar på den nya.

Testa vet jag! Ock skriv en rad om hur det gick! Jag skriver för långa inlägg.

/cuagn

Permalänk
Skrivet av Mc99:

Som rubriken säger så är frågan om det är kört att få tag i W-10 gratis? Håller på sätta ihop en ny dator till pojken och frågade om han hade tagit ner W-10 som jag har bett han göra för en lång tid och svaret blev öhh va då sen började jag dra mig själv i håret. Så det är väl bara och köpa antar jag !?

De går att skaffa win 10 fortfarande, de finns något program som heter assistive technologies eller något liknande på microsofts webbsida. Där kan du ladda hem windows 10 till din licens gratis (har gjort de på 2 datorer i höst)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig som det inte händer någonting alls när jag klickar på "Uppgradera nu"-knappen från den här länken?

Permalänk
Medlem

windows10upgrade24074.exe

Skrivet av Asterion:

Är det bara för mig som det inte händer någonting alls när jag klickar på "Uppgradera nu"-knappen från den här länken?

Hej När jag klickar Uppgradera nu så får jag direkt svaret om jag vill köra den eller spara på hårddisken.

Precis som alla andra filer man hämtar hem.

/cuagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuagn:

Hej När jag klickar Uppgradera nu så får jag direkt svaret om jag vill köra den eller spara på hårddisken.

Precis som alla andra filer man hämtar hem.

/cuagn

Tack för informationen!

Jag hittade felet nu:

Man MÅSTE använda Internet Explorer för att göra detta, går tyvärr inte att köra med FireFox eller andra webbläsare.

Så notera till de som planerar att tanka hem detta: Kör med IE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

http://i.imgur.com/xpkdeFG.png

Till janee och alla andra som gillar att ha uppgraderade drivrutiner till WIN 10, nu när Black Fredag prylarna är aktiverade. Har man skylake så uppgraderas ju drivrutiner från Intel, Realtek m.fl. medan det till äldre burkar ej är så mycket man kan uppgradera.
På en Toshiba 13,3 laptop jag har kan jag få senaste uppgradering för grafik + några till genom att gå igenom enhetshanteraren.
Då installeras senare drivrutiner som inte finns på Toshibas hemsidan för drivrutiner.

Det finns en butik i Tyskland som lägger upp drivrutiner. Man får vara lite erfaren och försiktig, skapa återställningspunkt osv innan man testar.

http://www.jzelectronic.de/jz2/index.php

Rekommenderar även

http://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html

/cuagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Tack för informationen!

Jag hittade felet nu:

Man MÅSTE använda Internet Explorer för att göra detta, går tyvärr inte att köra med FireFox eller andra webbläsare.

Så notera till de som planerar att tanka hem detta: Kör med IE!

Kul att det löste sig. Telias Play+ fungerar även den endast med IE11, då Silverlight ej finns i Chrome.

Play+ kan fungera i Firefox men Telia rekommenderar IE11.

Visst måste det vara härligt att få känna sig handikappad under uppgraderingen. Vi har ju alla mer eller mindre något funktionshinder.

Jag köper t.ex. Isopropylalkohol 100 ml på Apoteket. Visserligen för att göra ren cpu/kylare innan ny pasta. Lyckligtvis så är den receptfri så jag har ej behövt diskutera detta med min läkare ännu. Det står Fara och ett stort utropstecken på flaskan också. Kan det vara risk att fastna i Doping-kontroll? Kan man bli sjukare av ångorna från Isopropylalkohol 100 ml?

/cuagn

Permalänk
Medlem

Jag kan lägga till extra info om Microsoft konto aktivering under min Windows 10 Win To Go installation, i slutet av installationen kommer det upp två stora rutor och då väljer man att klicka på Jag äger denna dator och efter detta kommer de upp rutor där man skriver in användarnamn (e-post adress) och lösenord för Microsoft kontot.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av cuagn:

Om du kan se det som janee visar på din old dator, så tror jag att den blir inaktiverad per automatik när du aktiverar på den nya.

Testa vet jag! Ock skriv en rad om hur det gick! Jag skriver för långa inlägg.

/cuagn

Tusen tack för allt återigen, uppskattas.

Allt fungerade och Windows är aktiverat på min nya dator.

Permalänk
Medlem

Så om jag förstått det rätt så kommer inte ens data att gå i förlorad när man uppgradera till Windows 10?

Och drivrutin måste man uppdatera själv på egenhand? För jag har hört att Win 10 söker efter drivrutiner till BIOS, grafikkort osv, automatiskt för en?

Och kan man spara Win10 i USB-sticka och installera detta vid senare tillfälle? (men det måste vara just på den där specifik datorn som man påbörjade med?)

Jag har aldrig behövt uppgradera windows tidigare så jag har ingen erfarenhet.