Permalänk
Medlem

@Asterion: Normalt försvinner ingen data när man uppgraderar men det är stor risk att vissa program som var installerad i Win 7 eller Win 8/8.1 inte finns kvar i Windows 10 installationen.

Det finns alltid en liten risk att uppgraderingen misslyckas och om du har tur så återställs den till gamla Windows installationen men det finns även en risk att allt försvinner, så du bör spara allt som är viktigt för dig på en extern HDD/USB minne eller tex på Google Drive/OneDrive innan du startar uppgraderingen.

Ja du kan spara Windows 10 som du laddar hem med verktyget MediaCreationTool på ett USB minne, om du väljer som denna bild visar så kan du använda en valfri dator med Windows 7 eller nyare versioner av Windows när du skapar Windows 10 installationsmedia på ett USB minne

På denna sida hittar du verktyget MediaCreationTool https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

När det gäller drivrutiner så måste man inte ladda hem några om allt fungerar bra och om det inte fattas någon i Enhetshanteraren, jag har haft turen att Windows 10 hittar alla drivrutiner för min dator men jag tillhör kanske en minoritet, dom flesta här på Sweclockers rekommenderar nog att du laddar hem drivrutinen för grafikkortet från AMD eller Nvidia och kanske även för moderkortet.

Windows 10 söker inte automatiskt efter nytt BIOS, detta måste man själv fixa men om detta inte är helt nödvändigt så bör man inte göra det i onödan eftersom det finns en liten risk att moderkort blir obrukbart om BIOS uppdateringen misslyckas.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Tack så hemskt mycket!

Riktigt riktigt bra inlägg där! Jag ska testa mediatool-länken som du tipsade om.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem det utan problem men installationen stannar på 99%.. Är jag ensam om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arii:

Jag fick hem det utan problem men installationen stannar på 99%.. Är jag ensam om det?

Nej

Efter googlat "99% Windows 10" fås t.ex

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

/cuagn

Permalänk
Medlem

Min dator gick bra med att ominstallera w10 medans pojkens strulade säkert var det jag som gjorde fel men jag tröttnade så jag köpte en ny licens w10 pro för 285:- känns värt det. Tack alla för hjälpen

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem

Ibland krävs lite handpåläggning innan uppgradering Windows 10

Skrivet av Mc99:

Min dator gick bra med att ominstallera w10 medans pojkens strulade säkert var det jag som gjorde fel men jag tröttnade så jag köpte en ny licens w10 pro för 285:- känns värt det. Tack alla för hjälpen

Roligt att höra att det gick bra med en dator. Med den andra (som kan vara värt att veta även för andra i samma situation) är att man kan behöva rensa en gammal installation av W7 eller W8 innan uppgradering.

1. Mappalternativ i utforskaren - Kryssa för visa dolda filer. Jag brukar även kryssa i "Visa fullständig sökväg i namnlistan".

2. Ta bort temp-filer. C - användare - ditt namn - appdata - local - temp markera och töm allt i tempmappen som ligger där.

3. Ta bort tempfiler. C - Windows - temp markera och töm allt i tempmappen som ligger där.

4. Töm papperskorgen

5. Kör diskrensning "windowsprogram" Även med valet "rensa systemfiler".

6. Hämta och installera ccleaner och kör den de första två alternativen.

Då först kan uppgradering till Windows 10 fungera.

Räcker detta ovan ändå inte till så kan man köra en uppgradering på befintlig installation om man har media på dvd eller usb.
För win7 kan nyckel behövas. För win 8 så fixas "nyckel" oftast via uefi-bios.

/cuagn