Speldator med operativsystem 6k budget

Permalänk
Medlem

Speldator med operativsystem 6k budget

Jag behöver en bra speldator med operativsystem som inte blir för dyr

Permalänk
Medlem

Bra speldator med OS för dom pengarna skulle jag kolla på begagnat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

speldator 5-6000

Vill försöka bygga en speldator med bra processor och grafikkort. Min budget är typ 5-6000

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9990423/

Kanske?

Permalänk
Medlem

Tror du att det går att spela Rust eller Squad med dom delarna ?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9991486/ Skulle allt detta passa tillsammans ?

Permalänk
Medlem

Passar delarna ?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9991486/ Jag undrar om dom här delarna skulle passa med varandra eftersom jag inte har koll på hur saker och ting passar med varandra.

Permalänk
Medlem

Ser ut å funka....

Visa signatur

Corsair Carbide Air 240
- I7 2600K@Standard + Corsair H100i v2 (need to buy noctua-fans)
- 4*8GB DDR3-1600
- ASUS 1080 TURBO + Philips 32" qhd 60hz monitor.
- Some SSD and HDD...

Permalänk

@Dolan33: Allt ser fint ut, fast välj ett RAM kit som har 2 minnen, så jobbar dom i Dual Channel.

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

-

Minnet passar inte till moderkortet. Du behöver DDR3 Minnen. Du valde DDR4!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Och ska du köpa RAM-Minnen så köp 2 stycken 4GB , istället för 1x8GB. Och se till att du väljer DDR3 inte DDR4! Ja kollade upp ditt moderkort.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Minnet passar inte till moderkortet. Du behöver DDR3 Minnen. Du valde DDR4!

Det passar väl visst med DDR4 på ett h110 skylake moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dejan195:

Det passar väl visst med DDR4 på ett h110 skylake moderkort?

Sorry du hade rätt, det behövs DDR3 men han kan ju ta ett minne om han tänker köpa en till i framtiden

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Dolan33: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det finns två versioner av det moderkortet:
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5492#o...
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5668#o...

Vad jag ser på inet så ska det vara DDR4 och INTE DDR3 på det valda moderkortet, se dock till att dubbelkolla så det blir rätt version vid beställning.

Permalänk
Medlem

@dejan195: Jag var säker också att det skulle passa, men blev förvånad att det är fortfarande DDR3. Ibland är det bäst att ta några sekunder och söka upp morderkortet

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

@Vesh: det är inte alls DDR4 .. Står ju tydligt på sidan.

2 DDR3 DIMM sockets supporting up to 32 GB of system memory
* Due to a Windows 32-bit operating system limitation, when more than 4 GB of physical memory is installed, the actual memory size displayed will be less than the size of the physical memory installed.
Dual channel memory architecture
Support for DDR3/DDR3L 1600/1333 MHz memory modules
Support for ECC UDIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)
Support for non-ECC UDIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules

UPDATE: Fast nu läste jag om din kommentar, och kollade den andra länken haha! My bad! Ja tar tillbaka det jag skrev.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

@CreativeX: På GA-H110M-DS2 DDR3, ja men inte på GA-H110M-DS2. Kolla båda länkarna så ser du att moderkortet finns i två olika utföranden.

Kollar man specifikationen på inets sida är det tydligt att det ska vara DDR4 till den versionen av moderkortet dom säljer https://www.inet.se/produkt/1900078/gigabyte-h110m-ds2#specs

Edit: Han visst svara medan du uppdaterade. ^^

Kan dock tillägga att tillverkare förtjänar någon form av pungspark eller dylikt när man bara gör ett tillägg istället för helt nytt produktnummer för två kort med en så pass väsentlig skillnad som minnestyp.

Permalänk
Medlem

@Vesh: Ja ber om ursäkt, det är mitt fel där. Kollade lite för hastigt! Så det är DDR4. My bad! Var visst två "nästan likadana" moderkort, jag råkade kolla på den andra.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

@CreativeX: Här lägger jag allt ansvar på gigabyte för fruktansvärt hanterande av namnschema. Fick också intrycket av DDR3 vid första googlingen och vi lär varken vara de första eller sista som gör det.

Permalänk
Medlem

så om jag har fattat rätt så fungerar det här tillsammans ? https://www.inet.se/kundvagn/bild/9992231/

Permalänk
Medlem

Är det nånting i datorn som måste ha samma frekvens som något annat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolan33:

Vill försöka bygga en speldator med bra processor och grafikkort. Min budget är typ 5-6000

Vill inte vara negativ / elak eller så men för dom pengarna så måste du ha en väldigt låg tröskel för att uppnå känslan "Bra processor och grafikkort"
Ska man ha något som ska klara av AAA titlar så bör man lägga ut iaf 8000kr för 5-6000kr så kan man få en "bra" CS dator. Sen att du ska klämma in OS i den budgeten så blir det väldigt svårt

Slutsats iaf, vill du ha en bra dator för dom pengarna så är det begagnat som gäller

Kan även rekommendera pcpartpicker.com om det är så att man vill testa att bygga en dator och se om alla tekniska delar passar med varandra. Men det är alltid bra att fråga här på SweC för att få lite mer "djup" i svaret då det säkert finns någon som byggt en liknande dator

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Min polare kör på en färdigbyggd lenovo eller nån liknande skit, vi lirar GTA 5 på medium settings och Arma 3, samt lite mindre krävande overwatch, rocket league, scrap mechanic osv.

Blev förvånad att hans dator med ett GTX 745 klarar av gta 5 på medium, SSD och DDR4 verkar vara det som hjälper till mycket inom gta.

Permalänk
Medlem

Hade helt klart tipsat dig om att gå för begagnade delar i marknaden. Personligen har jag aldrig haft något större problem med dåliga delar eller liknande. Se bara till att du får bilder på sakerna och att du enbart tar emot swish till personen i fråga. På det sättet kommer du alltid ha möjlighet till myyycket mer kräm för pengarna! Kollar du in datorn jag har i signaturen så köpte jag den för inte alls mycket mer än vad du har som budget. (200kr till närmare bestämt, alltså 6200kr totalt). Så leta bland begagnade saker konstant och kör på det! Blir mycket bättre, kort sagt

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem

Om du ändå vill fortsätta med tanken att bygga dator med nya delar (+få in operativsystem i budgeten) så skulle jag nästan föreslå att du skippar grafikkortet och lägger pengar på bättre delar i övrigt. Grafikkort kan du köpa senare när du får råd.
Integrerade grafikkretsen i t.ex. i5 6600k (som jag kört med i ett halvår) klarar att driva runt många spel, men då med medium/låga inställningar. Rust/Squad är säkert inga problem, men förvänta dig ingen bländande HD-grafik.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/1902960/msi-z170-a-pro#specs vad för ram minne passar in i moderkortet, jag vet inte om jag kan använda 2x4 eller 1x8 minnen i den