Permalänk
Inaktiv

Köp av nytt nätaggregat.

Tjenare. Då mitt nuvarande nätagg börjar bli väldigt gammalt samt tjuter när datorn är avstängd (Och inte för att tala om fläkten som låter som den snart ger upp) Tänkte jag köpa ett nytt agg men då jag är totalt lost inom det så skulle jag vilja ha lite tips på vad man ska skaffa för något samt styrka.

Jag sitter på ett 7970 och en i5 6600k. 2hdd samt 2ssd. Både gpu och cpun kommer överklockas när jag inhandlat nytt agg.
Jag vågar inte riktigt överklocka grejerna nu då det känns som mitt agg kommer säga hejdå om jag gör det ^^

Just nu sitter jag på ett corsair 600w 80+ bronze tror jag det är. Köptes för väldigt många år sedan iallafall.

Så hur kraftigt agg behöver jag köpa?
Budet 1000kr men helst billigare.
Behöver inte vara modulärt eller så.

Permalänk
Medlem

Din dator kommer dra runt 250W som mest, så ett nätagg på 400-500W vore lagomt (dels för marginal, och dels för att de normalt är som mest effektiva runt 50-60% belastning). Men i praktiken får man gå upp lite i watt p.g.a. hur utbudet ser ut.

Så för runt tusenlappen får du t.ex. ett EVGA SuperNova G3 550W eller Corsair RM550X, båda oerhört bra nätagg med semi-passiv fläkt etc. Sen finns t.ex. Fractal Design Integra M 550W som är lite billigare, men som också är mycket bra enligt Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Processorn drar ju 91 W som mest om den inte är överklockad. Hur extremt ska du överklocka den? (Mitt moderkort kan, om man vill och har nätaggregat till det, fläska in 800 W enbart i processorn, men då får man nog kyla ganska duktigt...) Moderkort och diskar drar inte så himla mycket, och det verkar som om AMD rekommenderar 500 W till 7970. 600 W någonting borde väl vara tillräckligt; man vill ju, vad det skrivs, försöka ligga mellan 20–50% av nätaggregatets kapacitet större delen av tiden för att använda det i området där det är som mest effektivt (20–80% typ) men ändå inte lasta det så mycket att fläkten väsnas för mycket.

Du behöver nog inte de fetaste kärnkraftverken utan sikta hellre på högre 80+-klassning (än brons) och bra tillverkare (typ Seasonic, eller motsv.). EVGA:s produkter verkar vara uppskattade, kanske EVGA 650 GQ 650W, som ligger innanför din budget, vore något?

BeQuiet verkar också göra kvalitetsprodukter och har en del i det segmentet och inom budget. Jag har själv haft produkter från XFX i tidigare maskiner och det var bra grejer. Kolla även in FSP, som har en del kanonprodukter till bra pris för den som inte behöver pianolackerad hårdvara med mangabrudar och drakar på utan tycker att grå stål funkar som hölje till ett bra innehåll.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Din dator kommer dra runt 250W som mest, så ett nätagg på 400-500W vore lagomt (dels för marginal, och dels för att de normalt är som mest effektiva runt 50-60% belastning). Men i praktiken får man gå upp lite i watt p.g.a. hur utbudet ser ut.

Så för runt tusenlappen får du t.ex. ett EVGA SuperNova G3 550W eller Corsair RM550X, båda oerhört bra nätagg med semi-passiv fläkt etc. Sen finns t.ex. Fractal Design Integra M 550W som är lite billigare, men som också är mycket bra enligt Sweclockers.

Jag tycker 400-500w låter klent?
Amd rekommenderar 550w till kortet vad jag läst. Jag hade tänkt klocka lite också för lite extra power i datorn.

Skrivet av d97jro:

Processorn drar ju 91 W som mest om den inte är överklockad. Hur extremt ska du överklocka den? (Mitt moderkort kan, om man vill och har nätaggregat till det, fläska in 800 W enbart i processorn, men då får man nog kyla ganska duktigt...) Moderkort och diskar drar inte så himla mycket, och det verkar som om AMD rekommenderar 500 W till 7970. 600 W någonting borde väl vara tillräckligt; man vill ju, vad det skrivs, försöka ligga mellan 20–50% av nätaggregatets kapacitet större delen av tiden för att använda det i området där det är som mest effektivt (20–80% typ) men ändå inte lasta det så mycket att fläkten väsnas för mycket.

Du behöver nog inte de fetaste kärnkraftverken utan sikta hellre på högre 80+-klassning (än brons) och bra tillverkare (typ Seasonic, eller motsv.). EVGA:s produkter verkar vara uppskattade, kanske EVGA 650 GQ 650W, som ligger innanför din budget, vore något?

BeQuiet verkar också göra kvalitetsprodukter och har en del i det segmentet och inom budget. Jag har själv haft produkter från XFX i tidigare maskiner och det var bra grejer. Kolla även in FSP, som har en del kanonprodukter till bra pris för den som inte behöver pianolackerad hårdvara med mangabrudar och drakar på utan tycker att grå stål funkar som hölje till ett bra innehåll.

Jag har tänkt att överklocka 4.5ghz ungefär man vet ju aldrig vart det slutar hehe. Då jag har bra kylare så är det inga problem med värme.
Jo jag har sett att amd rekommenderar 550w till 7970.
Jag skiter i om det nu är ledfläkt i agget eller annan onödig skit. Bara det levererar bra med kräm och fungerar är jag nöjd.

Sen om man nu skulle köpa ett kraftigare nätagg än vad datorn behöver spelar det väl ingen roll?
Jag är mer för att vara på den säkra sidan hehe

Permalänk
Hedersmedlem

550W kommer räcka och bli över men nej, det skadar inte (utom plånboken) att köpa ett som är kraftigare än du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

Amd rekommenderar 550w till kortet vad jag läst. Jag hade tänkt klocka lite också för lite extra power i datorn.

Tillverkarnas rekommendationer är alltid för hela datorn, och de vet ju inte vad du har för övriga komponenter. Sen finns det dåliga nätagg som inte klarar av att leverera vad de lovar. Så tillverkarna överdriver alltid grovt p.g.a. dessa orsaker. 550W kommer räcka utan problem även med överklockning, men om det får dig att må bättre så kostar det inte så mycket att gå upp 100-200W.

Permalänk
Skrivet av perost:

Din dator kommer dra runt 250W som mest, så ett nätagg på 400-500W vore lagomt (dels för marginal, och dels för att de normalt är som mest effektiva runt 50-60% belastning). Men i praktiken får man gå upp lite i watt p.g.a. hur utbudet ser ut.

Så för runt tusenlappen får du t.ex. ett EVGA SuperNova G3 550W eller Corsair RM550X, båda oerhört bra nätagg med semi-passiv fläkt etc. Sen finns t.ex. Fractal Design Integra M 550W som är lite billigare, men som också är mycket bra enligt Sweclockers.

I princip håller jag med dig men när RM750X bara kostar 150kr mer än RM550X ser jag ingen anledning att köpa en svagare modell. 750W modellen kan köra passivt upp till 300W istället för 225W och det skadar inte att ha lite extra inför framtida uppgraderingar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon247522:

Jag tycker 400-500w låter klent?
Amd rekommenderar 550w till kortet vad jag läst. Jag hade tänkt klocka lite också för lite extra power i datorn.

Jag har tänkt att överklocka 4.5ghz ungefär man vet ju aldrig vart det slutar hehe. Då jag har bra kylare så är det inga problem med värme.
Jo jag har sett att amd rekommenderar 550w till 7970.
Jag skiter i om det nu är ledfläkt i agget eller annan onödig skit. Bara det levererar bra med kräm och fungerar är jag nöjd.

Sen om man nu skulle köpa ett kraftigare nätagg än vad datorn behöver spelar det väl ingen roll?
Jag är mer för att vara på den säkra sidan hehe

Amd och nvidia rekomenderar högre än vad som behövs för att alla agg ska passa då en del ruttna inte levererar så bra men om vi säger bronz spec agg av billigare modell så klarar du dig på 400w agg då gpu ligger på runt 250w cpu 90w men kan väll vara bra med 500w agg i.a.f så man ligger lite över och Fanns inte så många billiga guld nätagg men kändes som ett vettigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fönstrputtsaren:

I princip håller jag med dig men när RM750X bara kostar 150kr mer än RM550X ser jag ingen anledning att köpa en svagare modell. 750W modellen kan köra passivt upp till 300W istället för 225W och det skadar inte att ha lite extra inför framtida uppgraderingar.

Det är lite över min budget nu tyvärr.

Hur är dessa ?
https://www.inet.se/produkt/6900042/corsair-cx550m-550w#specs jämnför med RM550X?

Förutom att det är semimodulärt.
Är skillnaden bronze och guld?

Permalänk
Medlem

sneglar själv på detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3397017 fick bra betyg av johnnyguru också (så länge de inte ändrat på nåt sedan recension var...)

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

@anon247522: Ja, det.
Samt att RMx är semipassivt och överlag har bättre komponenter, vilket gör att det är effektivare, tystare, stabilare och håller bättre.

Man tjänar egentligen inget på att köpa ett budgetagg, i värsta fall kan det bli dyrare då man kan behöva byta ut mycket i datorn ifall det rasar.
Det är helt klart värt att lägga pengar på ett bra nätaggregat.

@femkantig:
Säger JonnyGuru att det är bra så är det även så
Men visst att kolla upp vettiga recensioner är A och O i inköp av komponenter. Sen får man ju även tänka på att det finns bra och dåliga recensioner.
Brukar titta på http://www.realhardtechx.com/index_archivos/PSUReviewDatabase...
då där har de länkar till en massa bra recensioner samt även info om nätaggregaten (så som OEM, temperatur begränsningar, m.m.).

Permalänk
Skrivet av anon247522:

Det är lite över min budget nu tyvärr.

Hur är dessa ?
https://www.inet.se/produkt/6900042/corsair-cx550m-550w#specs jämnför med RM550X?

Förutom att det är semimodulärt.
Är skillnaden bronze och guld?

Förutom att den presterar sämre är det även en stor skillnad på fläkten och garantin. Fläkten i CX550M är en variant med glidlager vilka tenderar att ticka kraftigt efter något år och har generellt väldigt kort livslängd, speciellt när den är monterad horisontellt.

GQ nätagget som @femkantig nämner är ett mycket bättre budgetalternativ.

Skrivet av femkantig:

sneglar själv på detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3397017 fick bra betyg av johnnyguru också (så länge de inte ändrat på nåt sedan recension var...)

Verkar som ett prisvärt nätagg. Tomshardware har även gjort en recension på 750W modellen och gav den rätt bra omdöme: http://www.tomshardware.com/reviews/evga-gq-series-750w-psu,4...

Enda riktiga nackdelen är att den är rätt högljudd jämfört med lite dyrare modeller som RMX aggen. Svårt att hitta bättre alternativ i den prisklassen dock.

Permalänk
Inaktiv

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3397017
Så detta agg är bra för priset?
Det gör mig inget om det låter lite. Sålänge det inte låter som ett jävla jetplan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Förutom att den presterar sämre är det även en stor skillnad på fläkten och garantin. Fläkten i CX550M är en variant med glidlager vilka tenderar att ticka kraftigt efter något år och har generellt väldigt kort livslängd, speciellt när den är monterad horisontellt.

CX550M är en väldigt överrepresenterad komponent i elektronikåtervinningscontainern på jobbet för trasiga produkter som har bytts ut...

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

Är skillnaden bronze och guld?

Mycket bra svar på den frågan kan man finna här: https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Kort sammanfattat: köp guld.

Visa signatur

/Joakim