Permalänk
Medlem

Vattenkylnig hur gör jag

Vilka delar behöver jag. Jag vill ha hårda slangar, hur monterar jag?

Permalänk
Avstängd

Du tänkte inte på att kanske läsa FAQ i samma del av forumet du skapade tråden i?

http://www.sweclockers.com/forum/trad/358844-faq-vattenkylnin...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Om du ska bygga en custom loop (d.v.s. köpa allting separat och bygga ihop själv) så är det ett projekt som kommer kosta dig många timmar och ett par tusenlappar.

att du skapar en tråd med de mest grundläggande frågorna tyder på att du inte ansträngt dig det minsta för att plugga på. Börja med att läs FAQ som tidigare skribent länkade till. Är du inte den typen som gillar att läsa så finns det gott om bra videos på youtube.

Jag funderade starkt på att skaffa vattenkylning för ett tag sedan men kom snabbt fram till att kostnaden var alldeles för hög. Känner jag mig själv så lär jag väl iofs köpa det förr eller senare...

Permalänk
Medlem

@fabiank1: Vattenkylning är verkligen inte pnp om du vill ha en custom loop. Vilket jag antar att du vill ha då du vill ha "hårda slangar", akrylrör typ?
Kolla FAQ som redan länkats och börja kika lite videos på youtube.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

VAr köper jag det lättaste sätt? inet coolerkit eller vad ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: men vilken hemsida köper jag det på?

Permalänk
Medlem

okej, med tanke på dina tidigare trådar så skulle jag på rak arm säga att du INTE borde fundera på vattenkylning.
Du borde fokusera på att lära dig grunden först.
Om du absolut vill ha vattenkylning och har djupa fickor så kan du säkert kontakta någon av de erfarna moddarna som finns på forumet och komma fram till en deal.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabiank1:

@Purrfected: men vilken hemsida köper jag det på?

När jag höll på med sådant köpte jag det mesta på coolerkit.
Använder du mjuka slangar är det inte svårt på något sätt se bara till att ha ett enkelt sätt att lufta systemet och ett enkelt för att tömma och fylla på vätska.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Hur tömmer jag dom?
På ett lätt sätt

Permalänk
Medlem

Efter som att jag är kass på sånt här kan någon sätta ihop nått för 4 000 har hittat en moddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabiank1:

@jOnÄTÄn: Hur tömmer jag dom?
På ett lätt sätt

Allt du behöver veta finns i länkarna som du fått tillgång till. Ska du ha det enkelt rekommenderar jag dig till att köpa en färdig vattenkylare https://www.inet.se/filter/140?sortColumn=Price&sortAscending...
Alternativt kör på luft.

Att ha en custom loop medför mest jobb och bök, är inget jag rekommenderar om man inte gillar att göra det jobbigt för sig själv och ha något att pilla med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Vet ej vad som är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabiank1:

Efter som att jag är kass på sånt här kan någon sätta ihop nått för 4 000 har hittat en moddare

Lyssna på @lowngcawt !

Du får knappt Fittings för 4000kr...

Skulle fundera en extra gång på att lägga ned projektet. Vattenkylning är enbart för de som är entusiaster och antingen vet vad de sysslar med eller för de som är redo att lägga ned minst 50 timmar i att bara kolla videos på Youtube och efterforskning. Inte för de som frågar vart man handlar delarna, då är man fel person för jobbet.

Vanligtvis, Iaf för min egen del så brukar det sluta med att man handlar från ett flertal, kanske 5 olika ställen för att sätta ihop en loop. Finns inte ett ställe som har allt som kan tillfredsställa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabiank1:

@jOnÄTÄn: Vet ej vad som är bra

Om du ska köra med en vanlig processor core i5/i7 till LGA1151 och inte överklocka kan du köpa ex en https://www.inet.se/produkt/5322078/cooler-master-hyper-412s#... och vara jättenöjd.
Du gör dig själv en tjänst om du kör på en luftkylare, för det verkar som att du vill ha det enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fabiank1:

Efter som att jag är kass på sånt här kan någon sätta ihop nått för 4 000 har hittat en moddare

Och där ska du släppa allt..

Du ska vara beredd att sköta underhållet på vattenkylningen..då detta måste skötas om med jämna mellanrum..

Läs på och återkom..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

men jag vill överklocka

Permalänk
Avstängd

Vart bor Fabian.
Jag kan hjälpa dig om du står för budgeten.

Skrivet av fabiank1:

men jag vill överklocka

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver verkligen inte sätta ihop egen vattenkylningsloop för att kunna överklocka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fabiank1:

men jag vill överklocka

Ingen anledning till att behöva lägga ut 8000:- på vattenkylning för det..

Finns luftkylare som slår 280 radiatorer..både i ljud och prestanda.

Vad har du för datorlåda? Utgå efter datorlådan och välj luftkylare som passar..

NH-D15, NH-D14 m.fl..Downblowers om du har ett tajt chassi..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@fabiank1: Om du verkligen vill fixa en custom loop så kan tipsa dig om youtubern JayzTwoCents. Han är mycket kunnig inom vattenkylning och jag har lärt mig nästan allt jag kan från honom. Jag tvekar starkt på att du kommer kolla då du ignorerade de tidigare länkarna, men förvänta dig inte att det ska sluta bra om du inte har någon koll på vad du sysslar med. Här är några filmer du kan börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabiank1:

men jag vill överklocka

Du klarar dig bra med en bättre luftkylare eller en all-in-one vattenkylare till processorn. Det finns hundratals tester om vilken kylare som är bäst, bara att du söker på google eller här i forumet. Själv har jag en Noctua NH-D15 som jag och många, många andra tycker är väldigt bra.
Jag har en överklockad 6700K med den kylaren och det är inga som helst problem med värmen, inte ens under stresstester. Jag kör processorn i 4,6 men skulle kunna pressa den till 4,7 men jag känner att det är onödig stress för minimal vinning.

Att jag rekommenderar luftkylare är för att du inte ens kan söka efter de allra enklaste frågorna du har. Så jag törs påstå att du inte kommer lyckas köpa alla komponenter och än mindre montera dom. Dessutom kräver vattenkylning som tidigare nämnts underhåll med jämna mellanrum. Men luftkylning sparar du tusenlappar samtidigt som du utan problem kommer kunna överklocka processorn och ha en godkänd temperatur.

Permalänk
Medlem

Få känslan av en grabb på 12 år eller troll.... Brukar inte trollen komma fram ur ladugårdarna vid juletider?

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: Jag har ett inwin 804

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av fabiank1:

men jag vill överklocka

Okej, först och främst.
Har du ens tittat på guider och lärt dig om överklockning och gränser? hur allt funkar och vad man ska och inte ska göra?

För allt du vill göra, överklocka, vattenkylning, dra kablar (enligt tidigare tråd) och böja rör så krävs det att man läser på om det, lär sig hur saker fungerar och vara beredd på att lägga HUNDRATALS timmar på efterforskning.

Vi börjar på ruta ett, har du byggt en hel dator själv? (med tanke på att du frågar om vad man vågar röra i burken) om svaret är nej, stanna upp med detta direkt. Det är ingen idé att sätta igång ens.

Du kan inte gå från grundskolan till raketforskare utan att lära dig allt däremellan!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fabiank1:

@Fisken1986: Jag har ett inwin 804

Den datorlådan tar ju processorkylare upp till 170MM, så du kan få plats med high-end luftkylare utan problem..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Om du nu ska tvunget ha ett vattenkylnings kitt så räcker det gottt och väl med ett slutet system, som går att köpa på flesta ställen, så som netonnet, komplett, inet, webhallen osv!

Körde på en h100 gtx i min gamle rigg. Kylde min i5a 4690k på 4.6ghz utan problem!

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sableye:

@fabiank1: Om du verkligen vill fixa en custom loop så kan tipsa dig om youtubern JayzTwoCents. Han är mycket kunnig inom vattenkylning och jag har lärt mig nästan allt jag kan från honom. Jag tvekar starkt på att du kommer kolla då du ignorerade de tidigare länkarna, men förvänta dig inte att det ska sluta bra om du inte har någon koll på vad du sysslar med. Här är några filmer du kan börja med.

https://www.youtube.com/watch?v=SR9jEczwCZ4

https://www.youtube.com/watch?v=dy9EqbKLDP0

https://www.youtube.com/watch?v=Q4PRtFTEAgA

https://www.youtube.com/watch?v=W7BdBPSx92M

snacka om att han säger mot sig själv i näst sista och sista filmen,
(du ska inte använda destillerat vatten till du ska använda destillerat vatten)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.